Т ова лято бяха регистрирани множество самолетни катастрофи, както и редица инциденти, завършили щастливо. Но това постави някои въпроси - кой контролира самолетите, кои са компаниите, считани за сигурни, и най-вече - как да го знаем?

Европейски акценти ще разкажат днес няколко истории.

Първата започва на 25 август на летище "Роаси Шарл де Гол" в Париж.

150 пътници чакат в този ден полет за Анталия. Те трябва да летят с компанията "Тюрк Флай Еър". Но очакването продължава повече от 48 часа. Причината е в машината А 300, която има множество проблеми и така и не излита.

Естел и Тома са студенти по право, които трябвало да летят до Турция на почивка. Ваканцията им започнала класически:

"48 часа по-рано направихме резервация за пътуването ни по интернет чрез туроператора "Медиадез". 150 евро за една седмица в Турция".

Проблемите обаче започват още на летището. Тома си спомня:

"Трябваше да излетим към 10.30 ч. Излитането обаче бе отложено с един час, докато накрая не се стигна до 18.30 - 19.00 часа. Нямахме никаква информация, само че полетът ще е вечерта."

Чакащите се изнервят. Двамата студенти си спомнят, че имало цели семейства с децата си, които 24 часа не яли и не пили нищо в очакване на пътуването.

Впоследствие става ясно, че самолетът има проблем. На следващия ден Тома и Естел научават от медиите, че от машината е изтичало гориво. Официалното обяснение на летищните власти обаче е, че забавянето се дължи на стачка.

Все пак младите французи отиват до Анталия с друга авиокомпания, "Онюр ер", която обаче също не се ползва с особено добра репутация.

Естел и Тома знаят за това, но кураж им давал фактът, че тръгват от Франция, а оттам няма да пуснат неизправен самолет. Накрая всички туристи, които трябвало да пътуват с първата авиокомпания, стигнали до мечтаната Анталия и прекарали изключително добре. По-интересното е, че когато кацнали, до един ръкопляскали, че всичко е минало благополучно.

Оказва се, че пътуващите не получават никаква информация за полета, за който имат билет.

Факт е също, че всяка страна си има свой черен списък с авиокомпании.

Проблемът е, че няма координация между отделните държави по този въпрос. От 2004 г. съществува Европейска агенция за въздушната сигурност със седалище Кьолн. Усилията на тази агенция е да бъде съставен общоевропейски черен списък на нежеланите авиокомпании.

Патрик Гуду е директор на Европейската агенция за въздушна сигурност:

"Въпросният черен списък е просто публично посочване на въздушните компании, които нямат право на достъп на европейска територия. Това вече важи за някои страни. Но мярката бе оценена като ненужна.

Заговори се, че инициативата трябва да се разрасне до европейско ниво. Че трябва да бъдат хармонизирани критериите, според които една авиокомпания може да попадне в черния списък, както и европейското небе да бъде уеднаквено. За хората е неясно как една компания, забранена във Франция, продължава да лети в други страни от общността."

ЕС работи по въпроса, но дали пасажерите имат време да чакат?

Според асоциацията на потребителите "UFC- Que choisir?" няма никакво време. Ги Гранжирар от асоциацията обаче има решение.

Според него интернет е чудесен начин за информиране на пътуващите.

"Разполагате с професионални сайтове на авиокомпаниите, на туроператорите, на пътническите агенции. В тази категория имате и сайтове, създадени от маниаци на тема авиация.

Това са членове на екипажи, които обожават самолетите и предоставят информация. Има десетина сайта, отнасящи се до авиацията във всичките й форми."

Последната самолетна катастрофа с български самолет е от август 1988 година с Як-40.

По темата за авиционната безопасност у нас се заговори след инцидента преди две години, когато Боинг 737-300 на националния превозвач "България еър" спука гума при излитането си от летище София.

Самолетът кацна аварийно на летище "Гетуик" в Лондон, а авиоинспекторите разрешиха след кацането в Лондон самолетът да излети обратно със спуканата гума, вместо да се осъществи техническо прелитане, т.е. пътниците да бъдат превозени с друг самолет.

В подкрепа на това решение бе фактът, че не се наложило при аварийното кацане аварийните групи да извеждат 115-те пътници на борда. След завръщането на самолета в София, машината бе спряна от полети за пет дни и бе създадена комисия, която да проведе разследване на индицента.

За председател на комисията бе назначен главния инспектор по безопасност на полетите в "България еър" Венцислав Нейчев. Какво точно се бе случило не разбрахме, но от авиокомпанията увериха, че "България еър" е безопасна и посочиха увеличаващите се проценти на пътникопотока.


В края на това лято темата за безопасността на полетите отново стана факт, след като във френския вестник "Либерасион" се появи публикация, уличаваща страни като България, Украйна, Сърбия и Черна гора като рискови по отношение на авиосигурността.

От българска страна публикацията бе коментирана като опит за уронване на престижа на конкурентите. Българският национален превозвач има 30 договора за търговско сътрудничество, от които 10 са от типа code share.

Това означава, че обслужват дадена линия с друга компания и това дава допълнителна сигурност на пътниците.

От "Гражданска въздухоплавателна администрация" уверяват, че са постигнали европейските стандарти по лицензирането на авиационния персонал, издаването на новите свидетелства на авиационните кадри и самите програми, по които те се обучават.

При последната проверка на експерти от Обединените авиационни власти на Европа (JAA) през май миналата година е констатирано, че България и всички страни от ЕС вече могат взаимно да си признават издаваните лицензи, тъй като сме постигнали всички европейски стандарти.

Безспорен факт за сигурността е и човешкият фактор. Известно е, че българските пилоти са предпочитани и летят със самолетите на над 10 световни авиокомпании.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Любов Костова с орден на Британската империя за заслуги в науката и културата

Любов Костова с орден на Британската империя за заслуги в науката и културата

България Преди 3 часа

Отличието ѝ беше връчено от британския посланик Натаниел Копси на церемония в София

Правителството отхвърли опасенията за дефицит над 5%

Правителството отхвърли опасенията за дефицит над 5%

България Преди 4 часа

От Фискалния съвет предупредиха, че ако всички заложени разходи се изпълнят, дупката в бюджета ще надхвърли 6,5 млрд. лева

Русия обвини Франция в „пиратство“

Русия обвини Франция в „пиратство“

Свят Преди 5 часа

Путин обяви, че на борда на танкера във Франция не е имало военен товар

Председателят на ДАНС ще се избира от парламента, Радев коментира

Председателят на ДАНС ще се избира от парламента, Радев коментира

България Преди 8 часа

Депутатите гласуваха промяната в закона последователно на първо и на второ четене

Легендарно предизвикателство се превръща в ключ към спасението в “Игри на волята”

Легендарно предизвикателство се превръща в ключ към спасението в “Игри на волята”

Любопитно Преди 8 часа

Новодошлата на Блатото Александра с важна роля при елиминациите на изгнаниците

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 9 часа

Съперничеството между Стоянов и Иван продължава

Тръмп замрази 26 милиарда долара за щатите на Демократическата партия

Тръмп замрази 26 милиарда долара за щатите на Демократическата партия

Свят Преди 9 часа

Това е 15-ото спиране на дейността на правителството на САЩ от 1981 г. насам

д

Криза в Русия: Недостиг на бензин и ръст на цените

Свят Преди 10 часа

През 2025 г. Украйна все по-успешно атакува с дронове руски нефтени рафинерии. Това вече се усеща и от руснаците

Криза с приемната грижа: стотици деца заплашени да се върнат в домове за сираци

Криза с приемната грижа: стотици деца заплашени да се върнат в домове за сираци

България Преди 10 часа

В София са нужни 400, но функционират едва 29 приемни семейства

На първо четене: До 5 години затвор за домове за възрастни без лиценз

На първо четене: До 5 години затвор за домове за възрастни без лиценз

България Преди 10 часа

Предложението на Министерския съвет предвижда наказание до три години лишаване от свобода или пробация за управители на домове, които не спазват стандартите за качество на услугите

България изгуби 1% от икономиката си заради горещините и сушата през 2025 г

България изгуби 1% от икономиката си заради горещините и сушата през 2025 г

България Преди 10 часа

Икономическите загуби от горещи вълни, суши и наводнения само в Европейския съюз през лятото на 2025 г. възлизат на 43 милиарда евро

Мъж нанесе телесна повреда на непълнолетната си дъщеря

Мъж нанесе телесна повреда на непълнолетната си дъщеря

България Преди 11 часа

Деянието е извършено в условията на домашно насилие

Мишката, която вие като вълк към Луната

Мишката, която вие като вълк към Луната

Любопитно Преди 11 часа

Тези малки гризачи всъщност са хищници от най-висок ранг, които ловуват скорпиони

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любовна драма и напрегнати номинации в Къщата на Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 12 часа

Съперничеството между Стоянов и Иван продължава

Невероятно, но факт: 5 световни звезди, които доживяха до 100 години

Невероятно, но факт: 5 световни звезди, които доживяха до 100 години

Любопитно Преди 12 часа

Не на всеки е отредено да премине границата на един век, но тези знаменитости го направиха

Новият хитов сериал на Netflix разказва сагата на семейство Гинес

Новият хитов сериал на Netflix разказва сагата на семейство Гинес

Любопитно Преди 12 часа

„Това е изключителната история на семейство, което случайно наследява най-голямата пивоварна в света“