Т ова лято бяха регистрирани множество самолетни катастрофи, както и редица инциденти, завършили щастливо. Но това постави някои въпроси - кой контролира самолетите, кои са компаниите, считани за сигурни, и най-вече - как да го знаем?

Европейски акценти ще разкажат днес няколко истории.

Първата започва на 25 август на летище "Роаси Шарл де Гол" в Париж.

150 пътници чакат в този ден полет за Анталия. Те трябва да летят с компанията "Тюрк Флай Еър". Но очакването продължава повече от 48 часа. Причината е в машината А 300, която има множество проблеми и така и не излита.

Естел и Тома са студенти по право, които трябвало да летят до Турция на почивка. Ваканцията им започнала класически:

"48 часа по-рано направихме резервация за пътуването ни по интернет чрез туроператора "Медиадез". 150 евро за една седмица в Турция".

Проблемите обаче започват още на летището. Тома си спомня:

"Трябваше да излетим към 10.30 ч. Излитането обаче бе отложено с един час, докато накрая не се стигна до 18.30 - 19.00 часа. Нямахме никаква информация, само че полетът ще е вечерта."

Чакащите се изнервят. Двамата студенти си спомнят, че имало цели семейства с децата си, които 24 часа не яли и не пили нищо в очакване на пътуването.

Впоследствие става ясно, че самолетът има проблем. На следващия ден Тома и Естел научават от медиите, че от машината е изтичало гориво. Официалното обяснение на летищните власти обаче е, че забавянето се дължи на стачка.

Все пак младите французи отиват до Анталия с друга авиокомпания, "Онюр ер", която обаче също не се ползва с особено добра репутация.

Естел и Тома знаят за това, но кураж им давал фактът, че тръгват от Франция, а оттам няма да пуснат неизправен самолет. Накрая всички туристи, които трябвало да пътуват с първата авиокомпания, стигнали до мечтаната Анталия и прекарали изключително добре. По-интересното е, че когато кацнали, до един ръкопляскали, че всичко е минало благополучно.

Оказва се, че пътуващите не получават никаква информация за полета, за който имат билет.

Факт е също, че всяка страна си има свой черен списък с авиокомпании.

Проблемът е, че няма координация между отделните държави по този въпрос. От 2004 г. съществува Европейска агенция за въздушната сигурност със седалище Кьолн. Усилията на тази агенция е да бъде съставен общоевропейски черен списък на нежеланите авиокомпании.

Патрик Гуду е директор на Европейската агенция за въздушна сигурност:

"Въпросният черен списък е просто публично посочване на въздушните компании, които нямат право на достъп на европейска територия. Това вече важи за някои страни. Но мярката бе оценена като ненужна.

Заговори се, че инициативата трябва да се разрасне до европейско ниво. Че трябва да бъдат хармонизирани критериите, според които една авиокомпания може да попадне в черния списък, както и европейското небе да бъде уеднаквено. За хората е неясно как една компания, забранена във Франция, продължава да лети в други страни от общността."

ЕС работи по въпроса, но дали пасажерите имат време да чакат?

Според асоциацията на потребителите "UFC- Que choisir?" няма никакво време. Ги Гранжирар от асоциацията обаче има решение.

Според него интернет е чудесен начин за информиране на пътуващите.

"Разполагате с професионални сайтове на авиокомпаниите, на туроператорите, на пътническите агенции. В тази категория имате и сайтове, създадени от маниаци на тема авиация.

Това са членове на екипажи, които обожават самолетите и предоставят информация. Има десетина сайта, отнасящи се до авиацията във всичките й форми."

Последната самолетна катастрофа с български самолет е от август 1988 година с Як-40.

По темата за авиционната безопасност у нас се заговори след инцидента преди две години, когато Боинг 737-300 на националния превозвач "България еър" спука гума при излитането си от летище София.

Самолетът кацна аварийно на летище "Гетуик" в Лондон, а авиоинспекторите разрешиха след кацането в Лондон самолетът да излети обратно със спуканата гума, вместо да се осъществи техническо прелитане, т.е. пътниците да бъдат превозени с друг самолет.

В подкрепа на това решение бе фактът, че не се наложило при аварийното кацане аварийните групи да извеждат 115-те пътници на борда. След завръщането на самолета в София, машината бе спряна от полети за пет дни и бе създадена комисия, която да проведе разследване на индицента.

За председател на комисията бе назначен главния инспектор по безопасност на полетите в "България еър" Венцислав Нейчев. Какво точно се бе случило не разбрахме, но от авиокомпанията увериха, че "България еър" е безопасна и посочиха увеличаващите се проценти на пътникопотока.


В края на това лято темата за безопасността на полетите отново стана факт, след като във френския вестник "Либерасион" се появи публикация, уличаваща страни като България, Украйна, Сърбия и Черна гора като рискови по отношение на авиосигурността.

От българска страна публикацията бе коментирана като опит за уронване на престижа на конкурентите. Българският национален превозвач има 30 договора за търговско сътрудничество, от които 10 са от типа code share.

Това означава, че обслужват дадена линия с друга компания и това дава допълнителна сигурност на пътниците.

От "Гражданска въздухоплавателна администрация" уверяват, че са постигнали европейските стандарти по лицензирането на авиационния персонал, издаването на новите свидетелства на авиационните кадри и самите програми, по които те се обучават.

При последната проверка на експерти от Обединените авиационни власти на Европа (JAA) през май миналата година е констатирано, че България и всички страни от ЕС вече могат взаимно да си признават издаваните лицензи, тъй като сме постигнали всички европейски стандарти.

Безспорен факт за сигурността е и човешкият фактор. Известно е, че българските пилоти са предпочитани и летят със самолетите на над 10 световни авиокомпании.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Задържаният за убийството на Магдалена остава в ареста

Задържаният за убийството на Магдалена остава в ареста

България Преди 40 минути

Според съда съществува опасност да се укрие или извърши друго престъпление

БНБ отговори на въпросите за еврото

БНБ отговори на въпросите за еврото

България Преди 1 час

Дизайнът на евромонетите с българска национална страна е одобрен

МВР и БАБХ установиха фалшиви хранителни добавки

МВР и БАБХ установиха фалшиви хранителни добавки

България Преди 2 часа

По случая е образувана проверка и е съставен констативен протокол

Нова тенденция в Румъния: Вълна от подкрепа за Джордже Симион в ТикТок

Нова тенденция в Румъния: Вълна от подкрепа за Джордже Симион в ТикТок

Свят Преди 2 часа

Потребители публикуват кратки видеа, в които "не казват за кого ще гласуват", а на заден план се чува песента "Доведи конете, Симионе"

Предлагат шефът на ДАНС да оглави Комисията по досиетата

Предлагат шефът на ДАНС да оглави Комисията по досиетата

България Преди 2 часа

Бившият конституционен съдия Константин Пенчев е предложен за негов заместник

Директорът на ОДМВР-Хасково подаде оставка

Директорът на ОДМВР-Хасково подаде оставка

България Преди 2 часа

До тук се стигна след напрежението снощи в Хасково

С този темп Русия ще превземе Украйна след три века

С този темп Русия ще превземе Украйна след три века

Свят Преди 2 часа

Невероятно е, че зашеметяващите загуби на хора и оборудване все още не са спрели руската армия

<p>Фенове на Ливърпул предизвикаха земетресение&nbsp;</p>

Фенове на Ливърпул предизвикаха земетресение от 1,74 по скалата на Рихтер

Любопитно Преди 3 часа

Не само феновете на Тейлър Суифт могат да предизвикват миниземетресение, доказаха учени

Бързината като стратегия: икономиката няма да чака

Бързината като стратегия: икономиката няма да чака

Любопитно Преди 3 часа

Международната обстановка допълнително се нагнетява и от митническата политика на Тръмп

11 кандидати ще се борят за президентския пост в Румъния

11 кандидати ще се борят за президентския пост в Румъния

Свят Преди 3 часа

Сред тях са четирима независими и седем, издигнати от партии

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

България Преди 3 часа

Шести блок на АЕЦ "Козлодуй" работи съгласно графика за електропроизводство

Задържаха за 24 часа баща, ударил двете си деца

Задържаха за 24 часа баща, ударил двете си деца

Свят Преди 3 часа

По случая е образувано досъдебно производство

<p>Съперничещи си лагери в битката за нов папа</p>

Кардиналите на кръстопът: Какво следва след смъртта на папа Франциск

Свят Преди 3 часа

Подробности четете в следващите редове

<p>Глобиха TikTok с 530 милиона евро</p>

TikTok е глобен с 530 милиона евро за нарушение на лични данни

Свят Преди 4 часа

На TikTok е разпоредено да приведе дейността си в съответствие с регламента в срок от шест месеца

<p>Обявиха АзГ за крайнодясна екстремистка организация&nbsp;</p>

Германската разузнавателна служба обяви АзГ за крайнодясна екстремистка организация

Свят Преди 4 часа

Шолц призова към предпазливост по отношение на евентуална забрана на АзГ