0

Т ова лято бяха регистрирани множество самолетни катастрофи, както и редица инциденти, завършили щастливо. Но това постави някои въпроси - кой контролира самолетите, кои са компаниите, считани за сигурни, и най-вече - как да го знаем?

Европейски акценти ще разкажат днес няколко истории.

Първата започва на 25 август на летище "Роаси Шарл де Гол" в Париж.

150 пътници чакат в този ден полет за Анталия. Те трябва да летят с компанията "Тюрк Флай Еър". Но очакването продължава повече от 48 часа. Причината е в машината А 300, която има множество проблеми и така и не излита.

Естел и Тома са студенти по право, които трябвало да летят до Турция на почивка. Ваканцията им започнала класически:

"48 часа по-рано направихме резервация за пътуването ни по интернет чрез туроператора "Медиадез". 150 евро за една седмица в Турция".

Проблемите обаче започват още на летището. Тома си спомня:

"Трябваше да излетим към 10.30 ч. Излитането обаче бе отложено с един час, докато накрая не се стигна до 18.30 - 19.00 часа. Нямахме никаква информация, само че полетът ще е вечерта."

Чакащите се изнервят. Двамата студенти си спомнят, че имало цели семейства с децата си, които 24 часа не яли и не пили нищо в очакване на пътуването.

Впоследствие става ясно, че самолетът има проблем. На следващия ден Тома и Естел научават от медиите, че от машината е изтичало гориво. Официалното обяснение на летищните власти обаче е, че забавянето се дължи на стачка.

Все пак младите французи отиват до Анталия с друга авиокомпания, "Онюр ер", която обаче също не се ползва с особено добра репутация.

Естел и Тома знаят за това, но кураж им давал фактът, че тръгват от Франция, а оттам няма да пуснат неизправен самолет. Накрая всички туристи, които трябвало да пътуват с първата авиокомпания, стигнали до мечтаната Анталия и прекарали изключително добре. По-интересното е, че когато кацнали, до един ръкопляскали, че всичко е минало благополучно.

Оказва се, че пътуващите не получават никаква информация за полета, за който имат билет.

Факт е също, че всяка страна си има свой черен списък с авиокомпании.

Проблемът е, че няма координация между отделните държави по този въпрос. От 2004 г. съществува Европейска агенция за въздушната сигурност със седалище Кьолн. Усилията на тази агенция е да бъде съставен общоевропейски черен списък на нежеланите авиокомпании.

Патрик Гуду е директор на Европейската агенция за въздушна сигурност:

"Въпросният черен списък е просто публично посочване на въздушните компании, които нямат право на достъп на европейска територия. Това вече важи за някои страни. Но мярката бе оценена като ненужна.

Заговори се, че инициативата трябва да се разрасне до европейско ниво. Че трябва да бъдат хармонизирани критериите, според които една авиокомпания може да попадне в черния списък, както и европейското небе да бъде уеднаквено. За хората е неясно как една компания, забранена във Франция, продължава да лети в други страни от общността."

ЕС работи по въпроса, но дали пасажерите имат време да чакат?

Според асоциацията на потребителите "UFC- Que choisir?" няма никакво време. Ги Гранжирар от асоциацията обаче има решение.

Според него интернет е чудесен начин за информиране на пътуващите.

"Разполагате с професионални сайтове на авиокомпаниите, на туроператорите, на пътническите агенции. В тази категория имате и сайтове, създадени от маниаци на тема авиация.

Това са членове на екипажи, които обожават самолетите и предоставят информация. Има десетина сайта, отнасящи се до авиацията във всичките й форми."

Последната самолетна катастрофа с български самолет е от август 1988 година с Як-40.

По темата за авиционната безопасност у нас се заговори след инцидента преди две години, когато Боинг 737-300 на националния превозвач "България еър" спука гума при излитането си от летище София.

Самолетът кацна аварийно на летище "Гетуик" в Лондон, а авиоинспекторите разрешиха след кацането в Лондон самолетът да излети обратно със спуканата гума, вместо да се осъществи техническо прелитане, т.е. пътниците да бъдат превозени с друг самолет.

В подкрепа на това решение бе фактът, че не се наложило при аварийното кацане аварийните групи да извеждат 115-те пътници на борда. След завръщането на самолета в София, машината бе спряна от полети за пет дни и бе създадена комисия, която да проведе разследване на индицента.

За председател на комисията бе назначен главния инспектор по безопасност на полетите в "България еър" Венцислав Нейчев. Какво точно се бе случило не разбрахме, но от авиокомпанията увериха, че "България еър" е безопасна и посочиха увеличаващите се проценти на пътникопотока.


В края на това лято темата за безопасността на полетите отново стана факт, след като във френския вестник "Либерасион" се появи публикация, уличаваща страни като България, Украйна, Сърбия и Черна гора като рискови по отношение на авиосигурността.

От българска страна публикацията бе коментирана като опит за уронване на престижа на конкурентите. Българският национален превозвач има 30 договора за търговско сътрудничество, от които 10 са от типа code share.

Това означава, че обслужват дадена линия с друга компания и това дава допълнителна сигурност на пътниците.

От "Гражданска въздухоплавателна администрация" уверяват, че са постигнали европейските стандарти по лицензирането на авиационния персонал, издаването на новите свидетелства на авиационните кадри и самите програми, по които те се обучават.

При последната проверка на експерти от Обединените авиационни власти на Европа (JAA) през май миналата година е констатирано, че България и всички страни от ЕС вече могат взаимно да си признават издаваните лицензи, тъй като сме постигнали всички европейски стандарти.

Безспорен факт за сигурността е и човешкият фактор. Известно е, че българските пилоти са предпочитани и летят със самолетите на над 10 световни авиокомпании.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Георги Георгиев: Терзиев да покаже документите от избирането на съпругата на Цеков за консултант

Георги Георгиев: Терзиев да покаже документите от избирането на съпругата на Цеков за консултант

България Преди 48 минути

Той обяви, че още в понеделник ще бъде внесен сигнал за откритите нарушенията в общинското предприятие „Гробищни паркове“

Градушката в Сливенско уби бебе картал

Градушката в Сливенско уби бебе картал

България Преди 1 час

Това съобщиха от природозащитната организация Фонд за дивата флора и фауна

Олена Зеленска: Жертвите на изнасилвания, извършени от руски военни, ще получат обезщетения

Олена Зеленска: Жертвите на изнасилвания, извършени от руски военни, ще получат обезщетения

Свят Преди 2 часа

Първата дама подчертава, че жертвите на насилие не могат да чакат, докато конфликтът бъде разрешен

Ердоган към Рюте: Изборът на нов шеф на НАТО ще бъде направен със стратегическа мъдрост

Ердоган към Рюте: Изборът на нов шеф на НАТО ще бъде направен със стратегическа мъдрост

Свят Преди 2 часа

Ердоган и Рюте са обсъдили също ситуацията в ивицата Газа и войната в Украйна

Американското разузнаване: Путин вероятно не е наредил Навални да бъде убит

Американското разузнаване: Путин вероятно не е наредил Навални да бъде убит

Свят Преди 3 часа

47-годишният Навални беше най-яростният критик на Путин в Русия

Кремъл обяви, че ще продължи да развива взаимоотношения с Пекин

Кремъл обяви, че ще продължи да развива взаимоотношения с Пекин

Свят Преди 3 часа

Блинкен беше на посещение в Китай от сряда до петък

Украински дронове удариха две петролни рафинерии и военно летище в Русия

Украински дронове удариха две петролни рафинерии и военно летище в Русия

Свят Преди 3 часа

Нападението е било извършено от Службата за сигурност на Украйна

Руски съд пусна под домашен арест задържания журналист от Forbes

Руски съд пусна под домашен арест задържания журналист от Forbes

Свят Преди 3 часа

В петък беше съобщено, че Сергей Мингазов е арестуван по подозрения, че разпространява фалшива информация за руската армия

Мощно торнадо връхлетя централните части на САЩ (СНИМКИ/ВИДЕО)

Мощно торнадо връхлетя централните части на САЩ (СНИМКИ/ВИДЕО)

Свят Преди 4 часа

Стихията е причинила значителни щети, има и ранени

<p>Северна Корея с остро предупреждение към&nbsp;САЩ</p>

Северна Корея обвини САЩ в политизиране на въпроса с човешките права

Свят Преди 4 часа

Ще предприемем твърди и решителни стъпки в защита на своята неприкосновеност и сигурност в отговор на Вашингтон, заяви Пхенян

Силно земетресение край Япония

Силно земетресение край Япония

Свят Преди 4 часа

Няма издадено предупреждение за опасност от цунами

Иран: Екипажът на задържания кораб, свързан с Израел, ще бъде освободен

Иран: Екипажът на задържания кораб, свързан с Израел, ще бъде освободен

Свят Преди 4 часа

Иранският Корпус на гвардейците на Ислямската революция превзе контейнеровоза „Ем Ес Си Ариес“ с 25 души екипаж в Ормузкия проток на 13 април

Митовете, свързвани с работната етика на поколението Z

Митовете, свързвани с работната етика на поколението Z

Любопитно Преди 5 часа

Работодателите изпитват ужас от Gen Z, защото вярват на митове за тяхната работна етика, затова е удачно да разбием някои от тях

Ваня Григорова: Нинова се опита да счупи БСП на предишните избори

Ваня Григорова: Нинова се опита да счупи БСП на предишните избори

България Преди 5 часа

Работеше срещу мен и собствените си кандидати за общински съветници, каза тя

Енергийният министър прави опит за предоговаряне на сделката с "Боташ" в Турция

Енергийният министър прави опит за предоговаряне на сделката с "Боташ" в Турция

България Преди 5 часа

Владимир Малинов ще разговаря с колегата си Алпарслан Байрактар