Т ова лято бяха регистрирани множество самолетни катастрофи, както и редица инциденти, завършили щастливо. Но това постави някои въпроси - кой контролира самолетите, кои са компаниите, считани за сигурни, и най-вече - как да го знаем?

Европейски акценти ще разкажат днес няколко истории.

Първата започва на 25 август на летище "Роаси Шарл де Гол" в Париж.

150 пътници чакат в този ден полет за Анталия. Те трябва да летят с компанията "Тюрк Флай Еър". Но очакването продължава повече от 48 часа. Причината е в машината А 300, която има множество проблеми и така и не излита.

Естел и Тома са студенти по право, които трябвало да летят до Турция на почивка. Ваканцията им започнала класически:

"48 часа по-рано направихме резервация за пътуването ни по интернет чрез туроператора "Медиадез". 150 евро за една седмица в Турция".

Проблемите обаче започват още на летището. Тома си спомня:

"Трябваше да излетим към 10.30 ч. Излитането обаче бе отложено с един час, докато накрая не се стигна до 18.30 - 19.00 часа. Нямахме никаква информация, само че полетът ще е вечерта."

Чакащите се изнервят. Двамата студенти си спомнят, че имало цели семейства с децата си, които 24 часа не яли и не пили нищо в очакване на пътуването.

Впоследствие става ясно, че самолетът има проблем. На следващия ден Тома и Естел научават от медиите, че от машината е изтичало гориво. Официалното обяснение на летищните власти обаче е, че забавянето се дължи на стачка.

Все пак младите французи отиват до Анталия с друга авиокомпания, "Онюр ер", която обаче също не се ползва с особено добра репутация.

Естел и Тома знаят за това, но кураж им давал фактът, че тръгват от Франция, а оттам няма да пуснат неизправен самолет. Накрая всички туристи, които трябвало да пътуват с първата авиокомпания, стигнали до мечтаната Анталия и прекарали изключително добре. По-интересното е, че когато кацнали, до един ръкопляскали, че всичко е минало благополучно.

Оказва се, че пътуващите не получават никаква информация за полета, за който имат билет.

Факт е също, че всяка страна си има свой черен списък с авиокомпании.

Проблемът е, че няма координация между отделните държави по този въпрос. От 2004 г. съществува Европейска агенция за въздушната сигурност със седалище Кьолн. Усилията на тази агенция е да бъде съставен общоевропейски черен списък на нежеланите авиокомпании.

Патрик Гуду е директор на Европейската агенция за въздушна сигурност:

"Въпросният черен списък е просто публично посочване на въздушните компании, които нямат право на достъп на европейска територия. Това вече важи за някои страни. Но мярката бе оценена като ненужна.

Заговори се, че инициативата трябва да се разрасне до европейско ниво. Че трябва да бъдат хармонизирани критериите, според които една авиокомпания може да попадне в черния списък, както и европейското небе да бъде уеднаквено. За хората е неясно как една компания, забранена във Франция, продължава да лети в други страни от общността."

ЕС работи по въпроса, но дали пасажерите имат време да чакат?

Според асоциацията на потребителите "UFC- Que choisir?" няма никакво време. Ги Гранжирар от асоциацията обаче има решение.

Според него интернет е чудесен начин за информиране на пътуващите.

"Разполагате с професионални сайтове на авиокомпаниите, на туроператорите, на пътническите агенции. В тази категория имате и сайтове, създадени от маниаци на тема авиация.

Това са членове на екипажи, които обожават самолетите и предоставят информация. Има десетина сайта, отнасящи се до авиацията във всичките й форми."

Последната самолетна катастрофа с български самолет е от август 1988 година с Як-40.

По темата за авиционната безопасност у нас се заговори след инцидента преди две години, когато Боинг 737-300 на националния превозвач "България еър" спука гума при излитането си от летище София.

Самолетът кацна аварийно на летище "Гетуик" в Лондон, а авиоинспекторите разрешиха след кацането в Лондон самолетът да излети обратно със спуканата гума, вместо да се осъществи техническо прелитане, т.е. пътниците да бъдат превозени с друг самолет.

В подкрепа на това решение бе фактът, че не се наложило при аварийното кацане аварийните групи да извеждат 115-те пътници на борда. След завръщането на самолета в София, машината бе спряна от полети за пет дни и бе създадена комисия, която да проведе разследване на индицента.

За председател на комисията бе назначен главния инспектор по безопасност на полетите в "България еър" Венцислав Нейчев. Какво точно се бе случило не разбрахме, но от авиокомпанията увериха, че "България еър" е безопасна и посочиха увеличаващите се проценти на пътникопотока.


В края на това лято темата за безопасността на полетите отново стана факт, след като във френския вестник "Либерасион" се появи публикация, уличаваща страни като България, Украйна, Сърбия и Черна гора като рискови по отношение на авиосигурността.

От българска страна публикацията бе коментирана като опит за уронване на престижа на конкурентите. Българският национален превозвач има 30 договора за търговско сътрудничество, от които 10 са от типа code share.

Това означава, че обслужват дадена линия с друга компания и това дава допълнителна сигурност на пътниците.

От "Гражданска въздухоплавателна администрация" уверяват, че са постигнали европейските стандарти по лицензирането на авиационния персонал, издаването на новите свидетелства на авиационните кадри и самите програми, по които те се обучават.

При последната проверка на експерти от Обединените авиационни власти на Европа (JAA) през май миналата година е констатирано, че България и всички страни от ЕС вече могат взаимно да си признават издаваните лицензи, тъй като сме постигнали всички европейски стандарти.

Безспорен факт за сигурността е и човешкият фактор. Известно е, че българските пилоти са предпочитани и летят със самолетите на над 10 световни авиокомпании.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Мъртви делфини на плаж в Шкорпиловци

Мъртви делфини на плаж в Шкорпиловци

България Преди 1 час

Във Варна са получени два сигнала за намерени мъртви делфини

Глобалната инициатива на Хилари Клинтън

Хилари Клинтън би предложила Тръмп за Нобелова награда за мир при това условие

Свят Преди 1 час

Ако Тръмп убеди Путин да се съгласи на прекратяване на огъня, без размяна на територии с Украйна

Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Свят Преди 3 часа

Лукашенко е близък съюзник на Путин

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Свят Преди 3 часа

Той е бил в много лошо състояние

Руският президент Владимир Путин вече е в Магадан

Руският президент Владимир Путин вече е в Магадан

Свят Преди 3 часа

Песков: Президентът винаги пристига навреме

Дворове и стопанска постройка пламнаха в Разбойна

Дворове и стопанска постройка пламнаха в Разбойна

България Преди 4 часа

За момента няма информация за пострадали хора

Снимката е илюстративна

Двама души са изчезнали в морето край Слънчев бряг

България Преди 5 часа

Първо в морето е влязло момче, родено през 2011 година, след него и негов роднина, роден през 1995 година

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

България Преди 5 часа

Той съобщил, че жена, пътуваща за Словакия, носи взривоопасно устройство в себе си

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

България Преди 5 часа

Той е обвинен за това, че по непредпазливост е причинил средни телесни повреди на петима пешеходци

,

В Газа: Да те убият, докато чакаш за храна

Свят Преди 5 часа

Новините за цивилни палестинци, загинали в близост до центровете за разпределение на помощи в Газа, вече са ежедневие

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

България Преди 5 часа

Каращи зад нея видели какво се случва, догонили жената и я спрели, извършвайки граждански арест

Тръмп излетя към Аляска за срещата с Путин, няма места в Анкъридж

Тръмп излетя към Аляска за срещата с Путин, няма места в Анкъридж

Свят Преди 6 часа

Хотелите и курортите в района са напълно запълнени

Инфлуенсъри обвиниха ChatGPT за провалена почивка

Инфлуенсъри обвиниха ChatGPT за провалена почивка

Свят Преди 6 часа

„Винаги правя много проучвания, но този път попитах ChatGPT и той ми каза, че не ми трябва виза"

Инфлацията в България се ускорява

Инфлацията в България се ускорява

България Преди 6 часа

Натрупаната инфлация за последните пет години е 41,2%

Осъдиха на 9 години и 4 месеца шофьор, убил полицай

Осъдиха на 9 години и 4 месеца шофьор, убил полицай

България Преди 7 часа

Той карал бус с нелегални мигранти след употреба на 5 вида наркотични вещества

<p>&bdquo;Краят е близо&ldquo;: .Легендарна група обяви пенсионирането си с прощално турне и последен албум</p>

Megadeth обяви пенсионирането си с прощално турне и последен албум

Любопитно Преди 7 часа

„Започнахме музикален стил, започнахме революция, променихме света на китарата и начина, по който се свири, и всъщност променихме света"