Колкото и парадоксално да звучи, нито една българска институция или служба не е в състояние да даде точна оценка на емигриралите в чужбина български граждани през последните 15 години. Двете преброявания на населението след 1989 г. (1992 и 2001 г.) показват разлика от минус 177 000, като за периода 1998-2003 г. заминалите по двустранни спогодби на работа в чужбина са 20 815 души.

Несъответствията са очевидни. Според доклада за 2004 г. на Унифицираната система за гражданска регистрация и услуги за населението известните на властите граждани, които "легално пребивават зад граница" са 36 692. Само че според данните за официално регистрираните в чужди страни, това число е по-малко от броя на българските граждани само в Гърция.

Пресмятания на основа на статистиката на населението (актуализациите по извадкови проучвания за периода 1998-2003) дават цифрата 213 300 емигранти. Ако се погледне статистиката на "приемащите страни" обаче, се виждат значително по-високи оценки.

Според Иван Белев от Националния статистически институт (НСИ), който отчита разликата между преброяванията през 1985 и 2001 г., емиграцията е около 700 000 души. Допълнително след 2001 г. са емигрирали още 110-120 хил. и отчитайки онези, които учат в чужбина и онези, за които се допуска, че са се върнали, се получава, че са емигрирали около 630 000 български граждани.

Като се отчитат косвени данни и усредява увеличението от различни оценки, може да се предположи, че след 1989 г. от България са емигрирали около 700 000 души.

Портретът на българския емигрант изглежда по следния начин:

* между ранна и средна активна възраст;

* работи в сферата на услугите;

* има завършено средно образование;

* не възнамерява да остане в чужбина "завинаги" (от 1/5 до 1/4 смятат да се установят за постоянно в страната, където се намират);

* голяма част от емигрантите са вторични - първо са отишли в една страна, а след това са се преместили в друга (често след като междувременно са се върнали в България).

Тази картина подсказва, че съществената мотивация за мигриране са различни стечения на обстоятелствата в кариерата и наличните възможности за лично развитие у дома. Това означава, че миграцията е системен феномен, а не самостоятелна обществена променлива.

При ускоряване на реформите, водещи до благосъстояние, стимулите за миграция ще намаляват в средносрочен план, т.е. в период от пет до 10 години.

Стимули за емиграция

В периода между 1998 г. (когато започва формалният процес на присъединяване на страната към ЕС) и 2004 г. е налице съществен политически и стопански напредък, който оказва влияние върху стимулите на българските граждани да търсят възможности за работа и реализация в чужбина и да емигрират.

Политически стимули:

- Нарастващо съзнаване на необходимостта от легализиране на международните трудови и миграционни потоци, за да се даде възможност приемащите страни и техните общества да се възползват от притока на работна сила.

- Страните от ЕС приемат и започват да прилагат политика в посока на усъвършенстване на имиграционните процедури.

- Появяват се инициативи за координиране на миграционната политика и на политиката по отношение на пазара на труда на равнище ЕС.

- През този период България се съобразява с основните изисквания на т.нар. "Шенгенско споразумение" и нейните граждани придобиват правото да пътуват без виза до повечето страни от ЕС.

Икономически стимули:

- След 1998 г. разликите между брутните работни заплати в страните от ЕС и България или се запазват, или се увеличават; в началото на периода заплатите в България (деноминирани в евро) са 5,5 пъти по-ниски, отколкото в Гърция, а днес са 10 пъти по-ниски; по отношение на Испания динамиката е от 13,5 към 17 пъти по-ниски брутни работни заплати, а за Германия ? от 22 към 24 пъти.

- Равнището на производителност постоянно нараства в България след 1997 г., но догонването е бавно и само по отношение на някои страни (например Гърция); общата производителност на икономката на България се запазва като дял от производителността на "стара" Европа на равнището на около 30%.

Като резултат нематериалните кариерни стимули (престиж, високи знания и умения и работа в области с висока добавена стойност) остават в сила, докато разликите в заплащането са плод на разликите в производителността.

- Нематериалните стимули и привлекателност на България се ограничават до подобрената предвидимост след политическата и стопанската криза от 1996-1997г.; предприемаческата кариера в България би могла по начало да бъде привлекателна и това е валидно и за друга "заетост" в развиващи се области, свързани с промени в политиката, администрацията и т.н.

Може да се предположи, че обратната миграция би била добра перспектива за относително малко емигранти и би била свързана с отрасли с интензивна международна размяна и чуждестранни инвестиции.

- Вероятно е в близко бъдеще новоприетите в ЕС държави да се превърнат миграционно направление за български граждани.

- Екстраполирайки 4% стопански растеж да България и 2% ръст за ЕС, изравняването на стопанските условия ще отнеме около 55 години; икономическата пропаст между България и важни миграционни направления като Испания и Гърция остава непроменена за целия период от 1997 до 2003 г.

- Най-съществени са разликите в необлагаемите минимуми между България и "приемащите" страни, макар че емигрантите навсякъде попадат под облагаемите минимуми на личния доход.

- Облагането на корпоративния доход и социалното облагане могат да бъдат значителен фактор за онези, които се трудят легално и получават по-високи доходи; благодарение на общата и първоначална мотивация за мигриране, преминаването на прага на облагаемите минимуми невинаги означава формализация на стопанското поведение на българските емигранти, но определено изисква решение "да остана или да се върна".

- Отчитането на социалните вноски (и придобивки) като стимул е доста трудно: те зависят от двустранни споразумения и вземане предвид на съотношението между платена стойност и качество; възможности за професионално израстване, познаване на местната обстановка и езици и наличието на посредници, които биха улеснили достъпа до социални придобивки и самия процес на формализация в страната приемник; в същото време трябва да се отбележи, че в почти всички страни данъчното законодателство позволява намаляване на дължимите данъци при определени условия и при наличие на зависими членове на семейството и че във всички страни платените с данъци услуги са с по-добро качество, отколкото в България.

- Почти изцяло липсват политики и подходи, които си поставят за цел да променят тази картина в средно или дългосрочна перспектива. Единствената надеждна комбинация е увеличаването на разполагаемия доход (намаляването на вътрешните данъци, на квазиданъците и премахването на пречките пред създаването на благосъстояние).

Въздействие на миграцията върху "страната-майка" България

Паричните преводи от чужбина са кондензираната мяра на въздействията върху страната, която "изпраща" мигранти. Размерът на преводите се увеличава повече от три пъти от 1998 г. до 2003 г., като ръстът значително надвишава ръста на БВП.

В България отношението на преводите към БВП е доста здравословно: от 1,5 до 3,5% от БВП сред 1998 г. Това е близо два пъти по-малко, отколкото същото отношение за Румъния. С други думи, страната не зависи от международните трансфери на средства от български граждани, живеещи в чужбина.

В същото време техният абсолютен размер е съществен за семействата и дейностите, които подкрепят. Въпреки че не е възможно да се пресметне точната сума на преводите, е ясно, че:
а) след 2001 г. преводите са на равнището на 50% от чуждестранните инвестиции;
б) те възлизат на 5% от международната търговия на страната;
в) през последните четири години са на равнище на 80% от правителствените разходи за образование или здравеопазване.

Илюзията, че "ние ги храним (лекуваме, образоваме), а те емигрират" и по този начин "ни" налагат разходи, е абсолютно несъстоятелна.

Макроикономическите ефекти са здравословни: натрупване на резерви в чуждестранна валута, подобряване на стандарта на живот, повишаване на разполагаемия доход, повишаване на потреблението на стоки от първа необходимост и по-високи цени на някои стоки.

Това отразява нарастващото значение на преводите като източник на доходи на дадена част от населението и неговата относително по-добро положение в сравнение с хората със сравними доходи, но не получаващи такъв ресурс.

Предвид на факта, че хората с ниски доходи и със средно образование емигрират по-често, най-положителното въздействие се усеща от техните близки, т.е. от слоевете със сравнително ниски доходи. Никаква система на опосредствана от бюджета и правителството солидарност не може да замени преводите от чужбина като вид социално подпомагане.

Ефектите на просмукването (т.е. прехвърлянето на богатство през обществени мрежи и дейности) са огромни: през 2003 г. прехвърлянията на средства от чужбина допринасят за 340 000 средни годишни заплати условно възнаграждение и са "спасили" средно 3405 човешки живота (пресметнати като стойност на човешкия живот по шаблона на животозастраховането - като 10 средногодишни дохода).

Забавянето на растежа на преводите предполага, че рано или късно те ще достигнат своя връх, ще започнат да стагнират и в крайна сметка да спадат като процент от БВП. Може да се предположи, че през следващите четири-пет години преводите ще продължат да нарастват, но с по-бавни темпове.

Политики в отговор на миграционни предизвикателства

Според прогнозите на ООН до средата на века населението на България ще намалее до малко над 5 млн. души.

Тези стряскащи предвиждания често се използват като аргумент за приемането на специални политики по отношение на миграцията, само че всяко политическо усилие миграцията да бъде пряко ограничена е обречено на неефективност и с голяма вероятност ще породи непредвидени резултати, противоположни на началния замисъл. Обща реформа на благосъстоянието, насочена към увеличаване на разполагаемия доход, ще даде по-добри резултати от всяка специална политика.

В настоящата ситуация едва ли може да се очаква съществена обратна миграция, дори ако се създават специални стимули. Вероятно е обаче младото поколение, когато избира кариера, заетост, инвестиции и спестявания да допринася повече за социалните системи на страните рецепиенти - т.е. онези страни, които предлагат повече възможности в рамките на ЕС, ако общите реформи към производство на благосъстояние в България се забавят.

Това означава, че целият комплекс политики, улесняващ свободното движение на капитали, услуги и хора ще облагодетелства и намаляването на миграцията, и създаването на благосъстояние

С други думи, по-добри резултати могат да се очакват при установяване на върховенство на закона и по-добро функциониране на правораздавателната система, създаването на климат, насърчаващ инвестициите, по-ниските данъци и квазиданъци, по-добрият достъп на чужденците до "вътрешния" капитал и земя и по-лесното участие на българските граждани до икономиките на други страни.

Данните и изводите от доклада на Института за пазарна икономика (IME-bg.org) на тема "Стимули и влияния на миграцията в навечерието и в контекста на присъединяването към ЕС" ще бъдат представени през октомври. Вж. в сп. "Политики" на института "Отворено общество" (OSF.bg) и профила на средния български емигрант от последните пет години: "Омъжена, високообразована, българка, емигрантка..."

– Скъпи, помниш ли онази чанта, която толкова исках? – Да, какво за нея? – Ами... пак я искам.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Виждали ли сте го? Издирват 62-годишен мъж в Шумен (СНИМКА)</p>

Виждали ли сте го? Издирват 62-годишен мъж в Шумен

България Преди 36 минути

От полицията молят всички, които имат информация за местонахождението му, да подадат сигнал на телефон 112

Старт на преговорите между Израел и "Хамас" в египетския курорт Шарм ел Шейх

Старт на преговорите между Израел и "Хамас" в египетския курорт Шарм ел Шейх

Свят Преди 43 минути

Египетските и катарските посредници "работят с двете страни за установяване на механизъм"

Доживотен затвор за рецидивист, умъртвил 38-годишен с особена жестокост

Доживотен затвор за рецидивист, умъртвил 38-годишен с особена жестокост

България Преди 2 часа

Съдебният състав определи първоначален „специален“ режим за изтърпяване на наложеното на подсъдимия наказание

<p>Израел експулсира 171 души от флотилията за Газа, сред тях Тунберг и българи</p>

Израел експулсира 171 души от флотилията за Газа, сред тях Грета Тунберг и българи

Свят Преди 2 часа

Десетки членове на флотилията бяха вече експулсирани през уикенда

Удължаха задържането на украинеца, издирван за взривяването на газопровода "Северен поток"

Удължаха задържането на украинеца, издирван за взривяването на газопровода "Северен поток"

Свят Преди 2 часа

Описани както от Москва, така и от Запада като акт на саботаж, експлозиите доведоха до ескалация на конфликта в Украйна

<p>Просветният министър: AI ще удвои БВП на света</p>

Красимир Вълчев се позова на проучвания: AI ще удвои БВП на света

България Преди 3 часа

Това нарастване на икономиката ще е неравномерно

<p>Мика Зайкова: 10,3 млн. лв. за&nbsp;Плевен са &quot;пари за семки&ldquo;</p>

Мика Зайкова: Отпуснатите 10,3 млн. лв. за водната криза в Плевен са 8 депутатски заплати

България Преди 3 часа

По думите ѝ с разумни действия част от водната криза може да бъде разрешена

<p>Рекордното управление на Себастиан Льокорню (ОБОБЩЕНИЕ)</p>

Рекорд от 1958 г. насам: Себастиан Льокорню е най-кратко управлявалият френски премиер

Свят Преди 3 часа

Двайсет и седем дни след назначаването си Льокорню стана най-кратко управлявалият министър-председател в историята на Петата република, основана през 1958 г.

50 души са се грижили за организацията и безопасността на фаталното рали във Варна

50 души са се грижили за организацията и безопасността на фаталното рали във Варна

България Преди 3 часа

Продължава разследването на тежкия инцидент на рали във Варна

<p>Египет посочи какво е нужно за изпълнението на плана на Тръмп за Газа</p>

Египет: Най-важната гаранция за изпълнението на плана на Тръмп за Газа е самият Тръмп

Свят Преди 3 часа

Топ дипломатът на Египет подчерта, че държавният глава на Съединените щати „ясно е заявил и потвърдил личния си ангажимент за изпълнение на плана"

<p>Директорът на ГДПБЗН с актуална информация за обстановката в страната след потопа&nbsp;</p>

Александър Джартов за обстановката в страната след потопа: Екипите работят по 30 сигнала

България Преди 3 часа

Продължава работата по отстраняване на отломките от наводнението в комплекс "Елените"

„Една от най-големите благословии в живота“: Иванка Тръмп почете 99-ия рожден ден на баба си

„Една от най-големите благословии в живота“: Иванка Тръмп почете 99-ия рожден ден на баба си

Любопитно Преди 3 часа

Най-впечатляващото в посланието на Иванка беше признанието ѝ за огромния дар баба ѝ все още да бъде сред тях

Разследват катастрофа с жертва, причинена от 32-годишен шофьор с условна присъда

Разследват катастрофа с жертва, причинена от 32-годишен шофьор с условна присъда

България Преди 3 часа

Шофьорът е отказал да бъде тестван за употреба на алкохол и наркотици

<p>Мистериозна смърт в Русия на бившия&nbsp;директор на издателство &quot;Правда&quot;</p>

Мистериозна смърт: Бившият директор на руското издателство "Правда" е паднал от прозорец в Москва

Свят Преди 4 часа

Това е поредният случай, в който бивш приближен до режима на Владимир Путин, загива при мистериозни обстоятелства

Катастрофа затруднява движението в Прохода на Републиката

Катастрофа затруднява движението в Прохода на Републиката

България Преди 4 часа

Движението в района на местопроизшествието е в една лента

Австралия отне оръжия на десетки граждани с антиправителствени възгледи

Австралия отне оръжия на десетки граждани с антиправителствени възгледи

Свят Преди 4 часа

През последните три години шестима полицаи в четири щата са били застреляни от граждани