В ъпреки че е създадена едва преди две години Bloom Consulting (Bloom-Consulting.com) вече се е наложила на международния пазар. Нейни глобални клиенти са гиганти като IKEA и Telefonica.

Сред страните, чиито брандингови стратегии са нейно дело, се отличават Португалия и Испания.

През миналата седмица двамата основатели на Bloom - Мартин Блиндер и Жозе Филипе Торес, представиха в София резултатите от първата фаза на проекта за изграждане на успешен инвестиционен имидж на България.

Какво знаехте за България, преди да дойдете тук, и какво се промени във виждането ви за страната сега?

Жозе Филипе Торес:
Изследваме България от две години. Както всички останали чуждестранни инвеститори, които никога не са посещавали България, не бяхме запознати с положението тук. След това започнахме да изучаваме България и когато дойдохме тук, бяхме приятно изненадани.

Видяхме, че това е нормална страна с много приятелски настроени хора, много добри възможности за бизнес, място, където почти всеки говори английски, място, където правителството и цялото бизнесобщество имат желание за работа.

Това е една много обещаваща страна. Целта на стратегията ни е именно хората, които не познават България и не знаят къде да инвестират парите си, да посетят страната ви.

Смятате ли, че държавата има потенциал да развие свои брандове, така че да ги направи конкурентоспособни на международния пазар?

Мартин Блиндер:
Без съмнение има такъв потенциал. Страната ви е с население от 7,6 млн. души. Пазарът се състои от 6 млрд. души, трябва да се ориентираме към целия свят. За да стане това, наистина трябва да развивате брандове.

Проблемът, или по-скоро предизвикателството, пред България е не толкова дали можете. Трябва да се научите как.

Това не е просто маркетингова култура - ако компаниите искат да минат на глобално ниво, трябва да осъществят тази промяна, предлагайки нещо повече от добра цена, качество или схема, иначе никога няма да спечелят.

Трябва да могат да покажат на света, че тяхната освободеност, базирана на множество фактори, създава брандове, които наистина могат да привлекат клиентите.

Трябва да имате един силен бранд, един сектор и именно той ще е посланикът на България за останалия свят. Той ще проправи път за останалите компании в този сектор, които ще го последват. И когато някой види етикет "Произведено в България", той ще има позитивна, а не никаква или негативна нагласа.

Мислите ли, че има сектори, които са готови за експанзия?

Жозе Филипе Торес:
Брандовете, представящи сектора, се наричат рефлексивни. Обикновено те са в сектори като телекомуникации или транспорт и по-точно самолетния транспорт - той е посланикът на страната в чужбина. Той дава първото впечатление за нея.

България се нуждае от т. нар. бранд посланик - трябва да се промени брандът, за да може да предава съобщението "какво представлява страната" на тези, които не знаят нищо за нея. С това бихме започнали веднага, за да може да се покаже наистина какво представлява България.

Мартин Блиндер:
Хората имат представа за нещо, преди да са го видели, тъй като са си го представили - въображението е най-опасното нещо. Обикновено именно визията на самолета дава първата информация на инвеститора за страната и нивото на икономическото й развитие.

В ерата на приватизациите брандовете помагат за увеличаването на стойността на компаниите не само за потребителите, но и предпродажната й стойност.

Сигурно сте запознати, че в България почти няма средна класа. Вие обаче насочвате усилията си към българските предприемачи. Какви възможности виждате в тях?

Мартин Блиндер:
Именно размерът на средната класа определя нивото на икономическото развитие на една страна, а целта на стратегията ни е да я подсили, да подсили развитието на хората, занимаващи се с бизнес, развитието на предприемаческия дух. Предприемачите трябва да имат добра идея.

Казват, че ограниченията пораждат иновациите. Ако има финансиране - това, заради което сме тук, тогава това финансиране поставя всички на едно и също ниво.

Основният аспект на това развитие е създаването на много компании, които да си сътрудничат, но и да се конкурират помежду си.

Колко време ще отнеме налагането на български бранд и свързано ли е това с огромен финансов разход за фирмите?

Жозе Филипе Торес:
Големият проблем, с който се сблъсква всеки преди създаването на бранд, е страхът от големи инвестиции за реклама.

Големите брандове като eBay и Google нямат бюджети за реклама, те не инвестират във външни медии. Тоест възможно е да се създаде глобален бранд или такъв на локално ниво за начало само чрез стратегическо мислене, а не чрез инвестиции в реклама.

Процесът на създаването на стратегията на бранда на някоя компания отнема между един и четири месеца в зависимост от целта й. Следва имплементацията, която не е краят на процеса - трябва и управление на бранда.

Мартин Блиндер:
Стратегиите, които изработваме, са създадени, за да може компанията да постигне всяка цел, която си е поставила. Всичко е възможно, но трябва действие.

Да кажем, че в момента страната е в подем. Това, което ни харесва, е, че има желание. Усетихме силен предприемачески дух, който чака водата, която да му помогне да расте. Тази вода са парите.

Жозе Филипе Торес:
Дори начинът, по който българите слушат идеите, начинът, по който вземат участие в тях, показва това. Българите са много скептични, но бъдещето е светло. Единственото, което трябва да се предприеме, е действието.

Всичко е възможно. Сега е времето и България да си каже, че може да постигне успех. Въпросът е в осъществяването. Сега е решаващият момент, не след година. Времето никога няма да е подходящо. Никой никога не е готов на 100% да направи нещо. Никога няма перфектно време за нещо, но има подходящо време.

Мартин Блиндер:
Добър пример е отново испанска компания - преди около две седмици Telеfonica закупи О2 за 26 млрд. евро.

Жозе Филипе Торес:
Това се е случило днес, тъй като преди 10 години те са се подготвяли за този ход. Искаме да видим подобно действие и от българска страна - не е задължително да купите британски телеком, но защо да не можете да закупите испанска или гръцка компания?

Мартин Блиндер:
Идеята за размера не е проблем. Вие сте 7,6 млн. души, Швеция, която е с почти 9 млн. жители, разполага с брандове като Volvo и Saab.

Въпросът не е толкова до размера или с колко пари разполагате, важно е как боравите с тях и как се отваряте.

Семейна терапия. Психологът пита: – Как се справяте с конфликтите? Мъжът:  – Аз бягам. Жената:  – Аз го настигам.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Кремъл обвини Полша в русофобия

Кремъл обвини Полша в русофобия

Свят Преди 12 минути

„Русия е обвинявана за всички прояви на хибридна и директна война, които се случват“, заяви Дмитрий Песков

О Джей Симпсън

О Джей Симпсън и дългият 30-годишен иск – $ 58 млн. за семейството на Голдман

Любопитно Преди 19 минути

30 години след убийствата на Рон Голдман и Никъл Браун, изпълнителят на наследството поема многомилионния дълг, въпреки скромното състояние на Симпсън

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

Омбудсманът иска оттегляне на промените за паркиране в София

България Преди 40 минути

Тя се обърна към областния управител на София-град Стефан Арсов

<p>Кой стои зад саботажа на жп линията в Полша</p>

Двама украинци, работещи за Русия, са заподозрени за взрива в Полша

Свят Преди 55 минути

Туск описа експлозията на железопътната линия, свързваща полската столица Варшава с границата с Украйна, като "безпрецедентен акт на саботаж"

Тим Кук, изпълнителен директор на Apple

Пред Apple стоят исторически важни решения за бъдещето

Технологии Преди 1 час

Компанията изглежда съзнава това и се подготвя

<p>Темата на Met Gala 2026 ще бъде &bdquo;Изкуството на костюма&ldquo;</p>

Темата на Met Gala 2026 ще бъде „Изкуството на костюма“

Любопитно Преди 1 час

Водещи спонсори на събитието ще бъдат Джеф Безос и Лорън Санчес

Генерал от НАТО: Германия не е стратегически зряла, нужна е промяна

Генерал от НАТО: Германия не е стратегически зряла, нужна е промяна

Свят Преди 1 час

Има нужда да се обсъди как възпирането да действа в бъдеще в т.нар. „сива зона“ на хибридни атаки

Древни европейски тайни пазят здравето ни - съвети от Исландия до Украйна

Древни европейски тайни пазят здравето ни - съвети от Исландия до Украйна

Любопитно Преди 1 час

Това не са модерни съвети от последния популярен уелнес подкаст, а древни навици, които поддържат физическата форма в продължение на поколения

<p>Този често срещан навик увеличава риска от сърдечносъдови заболявания</p>

Този често срещан навик води до Алцхаймер и сърдечносъдови заболявания

Любопитно Преди 1 час

„Знаем, че фактори от околната среда като замърсяването на въздуха и шума могат да доведат до сърдечни заболявания"

Тимур Миндич: Мозъкът зад $100 млн. корупционна схема в Украйна

Тимур Миндич: Мозъкът зад $100 млн. корупционна схема в Украйна

Свят Преди 1 час

Обхватът на това влияние беше разкрит, когато украинските антикорупционни органи публикуваха резултатите от 15-месечно разследване на схема за присвояване

5 зодии с невероятен късмет през сезона на Стрелец, сред тях ли е вашата

5 зодии с невероятен късмет през сезона на Стрелец, сред тях ли е вашата

Любопитно Преди 1 час

Сезонът продължава от 22 ноември до 21 декември

<p>МИ5 със сериозно предупреждение към британските депутати&nbsp;</p>

Разузнавателна служба предупреди британските депутати за риск от шпиони

Свят Преди 1 час

Известно е, че две лица използват „ЛинкeдИн“, за да „провеждат мащабна кампания в полза на“ китайското правителство

Синът на Анджелина Джоли с нова дръзка визия (СНИМКИ)

Синът на Анджелина Джоли с нова дръзка визия (СНИМКИ)

Свят Преди 1 час

Прическата е почти идентична с ярко розовата коса, с която Джоли се появи преди повече от 25 години

Киев: Русия насилствено мобилизира над 46 000 украинци

Киев: Русия насилствено мобилизира над 46 000 украинци

Свят Преди 1 час

Тези числа обхващат периода от февруари 2022 г. до юли 2025 г.

Макрон е недоволен, но "компромисът е необходим"

Макрон е недоволен, но "компромисът е необходим"

Свят Преди 2 часа

"Политическата ситуация се промени и ние трябва да работим по различен начин", заяви Макрон

Шон „Диди“ Комбс

Шон „Диди“ Комбс с ново тежко обвинение за сексуално насилие

Любопитно Преди 2 часа

Инцидентът засяга мъж, публицист и продуцент