С лед бума на жилищните кредити кредитните карти се очертават като най-печелившият продукт на банковата ни система.
Въпреки че ипотечните кредити са абсолютно сигурни и гарантирани за банките, печалбите от тях намаляха в следствие на спада на лихвените проценти и те потърсиха друг източник за увеличаване на приходите, коментира ИнфоКредит.
При преглед на статистиката на БНБ най-печеливши за банките и с най-добра възвръщаемост се оказват потребителските кредити.
Към края на септември общият размер на раздадените потребителски кредити
възлиза на 4,5 млрд. лв
Банките са получили за тримесечието лихви на обща стойност 407,55 млн. лв. Една година по-рано постъпленията от лихви са били 331,27 млн. лв. при общ обем на потребителските кредити 3,815 млрд. лева.
Т.е. ръстът на обема на кредитите е 17,86%, но повишението на лихвените приходи е 23,03%.
При жилищните кредити съотношенията са точно обратните: по-голям ръст в обема - 68,94%, и много по-малко нарастване на приходите от лихви - 41,79%.
Докато за жилищните кредити има логично обяснение за резултатите - нови по-ниски лихвени нива спрямо същия период на миналата година,
ситуацията при потребителските на пръв поглед изглежда нелогична
Според статистиката на БНБ лихвените проценти при потребителските кредити непрекъснато падат.
Ако през миналата година те са се движели в диапазона 13,5% - 14%, през 2006 г. се отчита спад до нива от 10,08%.
Положението е аналогично на жилищните кредити и би трябвало да се очаква същата тенденция - по висок ръст при обема на кредитите от растежа при лихвените приходи.
От публикуваните отчети става ясно, че банките са успели да пренасочат голяма част от своите клиенти от ползването на класически потребителски кредит към
други форми на кредитиране - кредитни карти, разрешен овърдрафт
или директно кредитиране на покупки от търговски вериги
Всички тези форми на кредитиране също се отчитат като потребителски кредит, но имат значително по-високи лихвени проценти 13-14%, а при някои продукти и до 18-20%.
Очевидно е, че делът на кредитирането с кредитни карти или овърдрафт в общия обем на потребителските кредити е нараснал значително.
Банките успяха за една година да увеличат продажбите на кредитните си карти и да убедят клиентите да използват овърдрафт по дебитните благодарение на мащабните промоционални кампании.
Почти всички останали банкови продукти се предлагат в комплект именно с банкови карти.
При кандидатстване за жилищен кредит на клиента се предлага бонус - кредитна карта с определен лимит. Потребителите, решили да вложат парите си в банков депозит, получават безплатна дебитна карта с разрешен овърдрафт.
Работници и служители, на които работодателят превежда заплатата по дебитна карта, почти винаги също получават разрешен овърдрафт.
В търговските вериги масово се предлагат схеми за разсрочено плащане чрез използването на кредитни карти без първоначална такса и с нулева лихва за първите три месеца.
Примерите са безкрайни, а тенденциите за отказ на банките от предлагането на класически потребителски кредит за по-малки суми и
заместването му с кредитни карти
все по-големи.
Към настоящия момент продажбите на кредитни карти почти достигнаха своя предел.
За да се увеличат, банките трябва да убедят и стимулират търговците да използват терминални устройства, а колкото повече обекти приемат кредитни карти, толкова повече ще нараства потенциала за техните продажби.
Кредитната карта е добър продукт, но ако се използва по предназначение -
плащане на стоки и услуги
За еднократна покупка или при нужда от пари в брой, все още класическия потребителски кредит си остава най-изгодния и достъпен източник за финансиране.
Проверете офертите за ипотечни кредити или изчислете какви ще са вноските ви с онлайн калкулаторите на ИнфоКредит.