Скоростта и агресията са сред най-рисковите поведения на пътя
Източник: Getty Images/Guliver
4

В торият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) обобщава в задълбочен анализ поведението на шофьорите на леки и лекотоварни автомобили, камиони и автобуси, които в България са общо около 3,5 млн. души.

Докладът SDIndex 2019 съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн.

Той бе представен на специално събитие днес в София Хотел Балкан. Към организаторите от SDI Застрахователен брокер по традиция отново се присъединиха представители на основните институции, отговарящи за пътната безопасност в България, които са и партньори на проекта, сред които: Ангел Попов, Заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"; комисар Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, главен инспектор Мария Ботева, ГДНП Пътна полиция и др.

Заместник министърът на транспорта Ангел Попов
Заместник министърът на транспорта Ангел Попов Източник: NOVA

Данните от SDIndex 2019 показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори. Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада е публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов подчерта, че волята на институциите е да се приложат „някои непопулярни обществени мерки във връзка с часовете за практическа подготовка на водачите и санкциите за нарушителите“. Той цитира данни, според които голям брой от кандидат-шофьорите имат средно 3 неуспешния явявания още на теоретичния изпит. „Това показва, че системата работи добре, но водачите имат нужда от повече подготовка“, обобщи той.

Малина Крумова
Малина Крумова Източник: NOVA

Председателят на ДАБДП Малина Крумова отбеляза, че Агенцията ще се фокусира върху “мерките за пътна безопасност, които са свързани с пътната и съпътстващата инфраструктура и нейните дефицити в тази насока.“ Тя коментира инцидентите от последните няколко седмици и посочи, че подобни тежки катастрофи са преодолими чрез „разделяне на насрещните пътни потоци“.

Според комисар Бойко Рановски, докладът съдържа ценни данни за поведението на водачите на камиони и автобуси, които могат да помогнат за идентифициране на допълнителни мерки, които да залегнат в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Главен инспектор Мария Ботева от „Пътна полиция“ направи сравнение на резултатите от изследването и статистическите данни на МВР и отбеляза, че профилите на рисковите водачи са изключително точни. Тя допълни, че „тежестта“ на несъобразената скорост е относително изравнена с тази на неправилните маневри като причина за тежки ПТП.

Тревожно е заключението, че голяма част от водачите над 55-годишна възраст показват сериозни неумения зад волана, което в комбинация с намаляващи физически възможности често води до създаване на значителни рискови ситуации на пътя. Стресът сред тази група шофьори се увеличава и заради високия брой часове зад волана. Високорисковите шофьори на камиони и автобуси нарушават правилата и отнемайки предимството на другите участници в движението и превишавайки скоростта. Особено рискови са водачите с малък стаж (до 3 г.) и ниско образованите.

Всички участници в дискусията се обединиха около основното заключение в доклада, че мерките за пътна безопасност имат резултат, когато институциите и шофьорите имат общо разбиране за проблема и се търсят начини за координиране помежду им.

Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. На сайта на проекта (www.sdindex.bg) все още е активен въпросникът и всеки, който желае, може да изчисли собствения си Индекс за безопасно шофиране и да сравни себе си с останалите водачи на пътя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Магдалена и Микяй отпаднаха от “Игри на волята”

Магдалена и Микяй отпаднаха от “Игри на волята”

Любопитно Преди 1 час

Добрин спечели битката за имунитет и се класира на полуфиналите

Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад

Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад

Свят Преди 2 часа

Предприятията отново отвориха врати и много хора се връщат на работа след драматичния срив на правителството в Сирия

<p>Лидерът на австрийската крайна десница загуби депутатския си имунитет (СНИМКА)</p>

Политически хаос: Лидерът на австрийската крайна десница загуби депутатския си имунитет

Свят Преди 3 часа

Той може да бъде разследван по подозрения в лъжесвидетелстване

Срив на Facebook и Instagram

Срив на Facebook и Instagram

България Преди 4 часа

Най-честото съобщение, което потребителите виждат, е: "Съжаляваме, нещо се обърка"

<p>&quot;Жалко, че Зеленски категорично отказа и изключи това&quot;</p>

Орбан: Киев отказа прекратяване на огъня и размяна на затворници с Русия

Свят Преди 4 часа

"Направихме всичко по силите си", написа Орбан в социалната мрежа "Екс"

<p>&quot;Правосъдие за всеки&quot; с нов протест пред Съдебната палата (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

"Правосъдие за всеки" с нов протест пред Съдебната палата

България Преди 4 часа

Според протестиращите се случват безобразия в съдебната система

<p>Повод за гордост! Карлос Насар завоюва историческа световна титла с два рекорда (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Повод за гордост! Карлос Насар завоюва историческа световна титла с два рекорда

България Преди 5 часа

Талантът от Червен бряг вече си осигури златото в изхвърлянето със световен рекорд от 183 кг.

<p>Президентът обясни защо не е поканил &quot;ДПС - Ново начало&quot; на консултации (ВИДЕО)</p>

Президентът обясни защо не е поканил "ДПС - Ново начало" на консултации

България Преди 5 часа

Той обясни, че в действията си се ръководи стриктно от Конституцията

Олаф Шолц внесе в парламента искане за вот на доверие

Олаф Шолц внесе в парламента искане за вот на доверие

Свят Преди 5 часа

Очаква се Шолц да загуби вота, насрочен за 16 декември

ЕС постигна съгласие по нов санкционен пакет срещу Русия

ЕС постигна съгласие по нов санкционен пакет срещу Русия

Свят Преди 5 часа

"Пакетът добавя повече лица и организации към вече съществуващия списък със санкции"

Ивелин Михайлов от "Величие": Оттеглям се от "Исторически парк"

Ивелин Михайлов от "Величие": Оттеглям се от "Исторически парк"

България Преди 6 часа

Той категорично отрече паркът да има задължения

Каква е цената на мира в Украйна, Орбан е в Киев за първи път от началото на инвазията

Зеленски разкритикува Орбан, че е обсъдил войната с Путин

Свят Преди 6 часа

Киев продължава да изключва възможността за мирно уреждане на конфликта

"Топлофикация София" има задължения за над 1,66 млрд. лв.

"Топлофикация София" има задължения за над 1,66 млрд. лв.

България Преди 6 часа

"Парно ще има, топло ще има, независимо от авариите и ежедневните трудности, софиянци няма да останат на студено и тази Коледа"

Епична четворна елиминационна битка в “Игри на волята” тази вечер

Епична четворна елиминационна битка в “Игри на волята” тази вечер

Любопитно Преди 6 часа

Битка на търпението определя първия сигурен полуфиналист

САЩ: Русия може би се готви да изстреля новата си ракета по Украйна

САЩ: Русия може би се готви да изстреля новата си ракета по Украйна

България Преди 6 часа

Това заяви представител на администрацията на президента Джо Байдън