Скоростта и агресията са сред най-рисковите поведения на пътя
Източник: Getty Images/Guliver
4

В торият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) обобщава в задълбочен анализ поведението на шофьорите на леки и лекотоварни автомобили, камиони и автобуси, които в България са общо около 3,5 млн. души.

Докладът SDIndex 2019 съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн.

Той бе представен на специално събитие днес в София Хотел Балкан. Към организаторите от SDI Застрахователен брокер по традиция отново се присъединиха представители на основните институции, отговарящи за пътната безопасност в България, които са и партньори на проекта, сред които: Ангел Попов, Заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията; Малина Крумова, председател на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"; комисар Бойко Рановски, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, главен инспектор Мария Ботева, ГДНП Пътна полиция и др.

Заместник министърът на транспорта Ангел Попов
Заместник министърът на транспорта Ангел Попов Източник: NOVA

Данните от SDIndex 2019 показват, че към относително устойчивите рискови фактори в поведението на водачите на леки и лекотоварни автомобили, каквито са несъобразената скорост, агресията и ниската концентрация спрямо другите на пътя се прибавя и още един – неуменията на всички изследвани групи шофьори. Те са много характерни за 12% от водачите на леки и лекотоварни автомобили и за 14% от тези на камиони и автобуси. И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада е публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.

Заместник-министърът на транспорта Ангел Попов подчерта, че волята на институциите е да се приложат „някои непопулярни обществени мерки във връзка с часовете за практическа подготовка на водачите и санкциите за нарушителите“. Той цитира данни, според които голям брой от кандидат-шофьорите имат средно 3 неуспешния явявания още на теоретичния изпит. „Това показва, че системата работи добре, но водачите имат нужда от повече подготовка“, обобщи той.

Малина Крумова
Малина Крумова Източник: NOVA

Председателят на ДАБДП Малина Крумова отбеляза, че Агенцията ще се фокусира върху “мерките за пътна безопасност, които са свързани с пътната и съпътстващата инфраструктура и нейните дефицити в тази насока.“ Тя коментира инцидентите от последните няколко седмици и посочи, че подобни тежки катастрофи са преодолими чрез „разделяне на насрещните пътни потоци“.

Според комисар Бойко Рановски, докладът съдържа ценни данни за поведението на водачите на камиони и автобуси, които могат да помогнат за идентифициране на допълнителни мерки, които да залегнат в Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Главен инспектор Мария Ботева от „Пътна полиция“ направи сравнение на резултатите от изследването и статистическите данни на МВР и отбеляза, че профилите на рисковите водачи са изключително точни. Тя допълни, че „тежестта“ на несъобразената скорост е относително изравнена с тази на неправилните маневри като причина за тежки ПТП.

Тревожно е заключението, че голяма част от водачите над 55-годишна възраст показват сериозни неумения зад волана, което в комбинация с намаляващи физически възможности често води до създаване на значителни рискови ситуации на пътя. Стресът сред тази група шофьори се увеличава и заради високия брой часове зад волана. Високорисковите шофьори на камиони и автобуси нарушават правилата и отнемайки предимството на другите участници в движението и превишавайки скоростта. Особено рискови са водачите с малък стаж (до 3 г.) и ниско образованите.

Всички участници в дискусията се обединиха около основното заключение в доклада, че мерките за пътна безопасност имат резултат, когато институциите и шофьорите имат общо разбиране за проблема и се търсят начини за координиране помежду им.

Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. На сайта на проекта (www.sdindex.bg) все още е активен въпросникът и всеки, който желае, може да изчисли собствения си Индекс за безопасно шофиране и да сравни себе си с останалите водачи на пътя.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Предстои захлаждане още тази нощ, отиде ли си лятото

Предстои захлаждане още тази нощ, отиде ли си лятото

България Преди 20 минути

Какво прогнозира климатологът Симеон Матев

Клайв Синклер

Почина Клайв Синклер - британският пионер в компютрите

Любопитно Преди 1 час

Той си отиде на 81-годишна възраст

<p>Тестваме топ инфлуенсъра Nissan Qashqai</p>

Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai

Технологии Преди 1 час

Какво е новото в третото поколение? Почти всичко, но с внимание да не бъде нарушена печелившата формула. Така че, новият Qashqai е по-голям, но не с много, по-модерен като визия, но все така разпознаваем. По-технологичен, но все така интуитивен и лесен за управление.

Facebook отделила над 2,8 млн. часа за фалшиви постове

Facebook отделила над 2,8 млн. часа за фалшиви постове

Технологии Преди 2 часа

Социалната мрежа полага много усилия, но не успява да открие всичко

Кристалина Георгиева

Обвиниха Кристалина Георгиева в оказване на натиск

България Преди 9 часа

Управляващият директор на Международния валутен фонд е оказвала натиск, за да подобри икономическия рейтинг на Китай

Италия направи здравния сертификат задължителен за работещите

Италия направи здравния сертификат задължителен за работещите

Теми в развитие Преди 9 часа

Всеки работещ, който не може да представи валиден здравен сертификат, ще бъде отстранен от работа

Сигрид Каах

Външната министърка на Нидерландия подаде оставка заради Афганистан

Теми в развитие Преди 9 часа

Парламентът официално осъди неспособността на Сигрид Каах да се справи с кризата с евакуацията в Афганистан

<p>ЕК даде &quot;зелена светлина&quot; за Плана&nbsp;на Малта&nbsp;</p>

ЕК даде "зелена светлина" за Плана за възстановяване на Малта

Свят Преди 10 часа

Това е важна стъпка за отпускането на 316.4 млн. евро

Откриха "Опакованата Триумфална арка" в присъствието на Еманюел Макрон

Откриха "Опакованата Триумфална арка" в присъствието на Еманюел Макрон

Любопитно Преди 11 часа

Този проект е бил мечта на Кристо и съпругата му Жан-Клод, разработван от 1962 г. насам

Гол мъж се разходи по центъра на Шумен

Гол мъж се разходи по центъра на Шумен

Любопитно Преди 12 часа

Не е ясно с какви мотиви мъжът е решил да демонстрира голотата си

Посещение на зъболекар в Гърция - само с COVID тест

Посещение на зъболекар в Гърция - само с COVID тест

Преди 12 часа

Мярката засяга и придружителите на пациентите

Властелинът на пръстените

Италианец живее като хобит, актьори от "Властелина на пръстените" го подкрепиха

Любопитно Преди 13 часа

Никола Джентиле изгражда свое собствено "графство" – копие на измислената Средна земя на Толкин

<p>Откриха вкаменелости на гигантски пингвини&nbsp;</p>

Откриха вкаменелости на гигантски пингвини в Нова Зеландия

Любопитно Преди 14 часа

Вкаменелостите са били открити от ученици по време на обиколка по крайбрежие

Ангела Меркел

"Мадам Тюсо" облече Ангела Меркел в планинарски дрехи

Любопитно Преди 14 часа

"Времето на Ангела Меркел като канцлер" в музея приключва", заявиха представители на музея

Снимката е илюстративна

Няма научни доказателства, че носенето на маски вреди на здравето на децата

Теми в развитие Преди 14 часа

"Не знаем със сигурност, че маските не влияят на развитието, но знаем, че има неблагоприятни последици, ако не се опитваме да спрем разпространението на вируса", каза д-р Емили Леви