70% от високорисковите шофьори са глобени тази година
Източник: iStock/Getty Images
4

Г отов е вторият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране). Проучването представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. Той ще бъде представен от организаторите и партньорите на специално мероприятие за медиите и други заинтересовани страни на 23-и октомври 2019 г. от 11 ч. в зала „Роял“ на хотел “Балкан”. През 2019 г. данните за изследването бяха събирани изцяло онлайн на www.sdindex.bg. По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер успяха да получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.

Официалният доклад от проекта SDIndex предлага задълбочен анализ на получените резултати. Тази година в проекта бяха включени нови елементи, най-важният от които бе специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Докладът за 2019 г. съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн. Особено интересни за професионалистите в сферата на пътната безопасност са данните от проучването сред водачите на камиони и автобуси. Както и през 2018 г., пълният текст на доклада ще бъде публикуван и достъпен за свободно ползване на www.sdindex.bg.

Като основни рискови фактори при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране. 70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент. Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради “гоненето на графика”. Показателни са данните, че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.

И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.

Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране, за българските водачи на леки и лекотоварни

автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.

Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България. В екипа на изследването влизат изследователска и консултантска агенция Explica и комуникационна агенция APRA Porter Novelli. Инициативата се осъществява с медийната подкрепа на Нова Броудкастинг Груп.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
<p>ЕНП избра Доналд Туск, Борисов коментира</p>
Ексклузивно

ЕНП избра Доналд Туск, Борисов коментира

Преди 13 минути
<p>Уволниха директора на ВиК-Перник</p>
Ексклузивно

Уволниха директора на ВиК-Перник

Преди 13 часа
<p>Какво предлага КФН за системата &bdquo;Бонус-малус&rdquo;</p>
Ексклузивно

Какво предлага КФН за системата...

Преди 13 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини