Ралица Бехар за иновациите като силно конкурентно предимство
Източник: netinfo
0

З а втора поредна година престижната международна награда за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“ ще се проведе и у нас.

След успешното начало през 2016 г. е време за новата селекция на най-добрите нови и иновативни продукти и услуги у нас.

За историята и методологията на програмата, за важността на брандинга като цяло, както и за силата на българските продукти разказва Ралица Бехар – представител на „Продукт на годината“ в България.

- Каква е историята на „Продукт на годината“ извън България и как се приема инициативата у нас една година след старта ѝ?

- Историята на „Продукт на годината“ започва в Париж през 1987 г. когато дългогодишният маркетингов директор на L'Oréal Кристиян ле Брет основава едноименната програма. Той осъзнава, че в морето от нови стоки в бързооборотния сектор потребителят се нуждае от верен ориентир за своя избор, а компаниите от отличителен знак, който да изтъква тяхното предимство пред конкурентите на рафта. Така той създава една уникална концепция, фокусирана върху иновациите, която е от полза за потребителите и за производителите. Днес, 30 години по-късно, Product of the Year се реализира успешно в над 40 страни.

Миналата година програмата стъпи и в България и нейното първо издание беше много успешно. Проектът се възприе много положително както от компаниите, така и от потребителите. Компаниите наистина го оценяват, тъй като наградата е изцяло гласувана от потребителите, а за тях по-голяма награда от тази няма. От друга страна, потребителите вече имат верен ориентир когато пазаруват – те знаят, че могат да се доверят на продукт с червеното лого, защото е избран от потребители като тях.

- След успешното начало през 2016 година е време за новата селекция от продукти, избрани единствено от потребителите в България. Може ли да ни разкажете повече за методологията на програмата?

- Методологията на „Продукт на годината“ е универсална за всички 40 страни, в които програмата оперира. Програмата се осъществява в България всяка година, като в момента приемаме кандидатури за 2018 г. Крайният срок за участие е 31 януари 2018 г.

Право за участие имат производители и дистрибутори на потребителски стоки и услуги, които са лансирани на пазара след юни 2016 г. Изискването е продуктите или услугите да демонстрират иновация в своята функция, дизайн, състав или опаковка. След като приемем всички кандидатури, експертно жури от маркетингови експерти разглежда кандидатурите единствено за да се увери, че критериите за участие са покрити – те не участват в оценката на продуктите.

Финалната оценка идва от потребителите и това става чрез национално представително проучване, което авторитетната агенция за маркетингови изследвания Nielsen Bulgaria осъществява. Това е единственото проучване у нас, което пита потребителите за предпочитанията им за нови и иновативни продукти.

В резултат на проучването се отличава по един победител във всяка отделна категория, който получава възможността да комуникира своя триумф „Продукт на годината“ във всички маркетингови комуникации на продукта. За победителите това е не само признание, но и доказан инструмент за възвръщаемост на вложените инвестиции и средство за конкурентно предимство.

- Защо е важно у нас да има подобни проучвания?

- Аз наистина вярвам, че програма като „Продукт на годината“ беше навременна и необходима за българския пазар, тъй като потребителският сектор се развива много динамично и става все по-конкурентен. „Продукт на годината“ има тази мисия – да отличава и промотира иновативността като мощно средство за успех в една силно конкурентна среда.

- Как реагират компаниите на проучването и конкретно към асоциацията си с програмата в месеците след това?

Компаниите оценяват високо проекта най-вече защото в неговата основа е изборът на потребителя. Важно е да се отбележи, че всеки продукт, който участва в проучването, независимо дали е победител или не, получава много подробен доклад от Nielsen Bulgaria за вота на потребителите в съответната категория. Това е изключително ценна информация за компаниите, тъй като проучването е независимо и национално представително, следователно то отразява мнението на цялата нация.

- Какво прави един продукт по-добър от останалите?

- Специално в бързооборотния сектор конкуренцията е огромна и компаниите трябва да измислят нови начини, за да се откроят. Със сигурност добрият продукт трябва да предлага силно конкурентно предимство – дали ще бъде в съдържанието, опаковката или начина на използване на продукта. Понякога се създават наистина уникални продукти, които отварят съвсем нови категории. Аз вярвам, че компаниите, които се вслушват в гласа на потребителите вървят по правилния път.

- Кое е по-важно - опаковката или съдържанието?

- Със сигурност и двете. Съдържанието е съществено, тъй като ако един продукт е атрактивен само като опаковка, това ще разочарова потребителите и едва ли ще последва втора покупка. От друга страна, историята познава случаи на изключително добри продукти, които не са били комуникирани правилно и затова не са успели. Така че, в днешно време компаниите трябва да постигат правилния баланс между продукт с добро съдържание и добър брандинг.

- Какво според вас е иновация?

- Този въпрос е обширен, но ако трябва да говорим генерално, иновациите са това, което движи света напред. Знаем, че в нашия живот и във Вселената, промяната е закон. По същия начин, компаниите трябва да бъдат иновативни и адаптивни, за да могат да бъдат релевантни на пазара, в който оперират. В този смисъл, всяко развитие и нововъведение, което предоставя добавена стойност на потребителя е вид иновация.

- Как бихте описали себе си ако бяхте бранд?

- О, мисля, че това трябва да кажат хората, които ме познават? :) Наистина не зная, но е факт, че в днешно време всеки човек е бранд, със свое собствено съдържание и опаковка. Може би бих се описала като усмихнат и работлив, който е сравнително нов на пазара и му предстои да се усъвършенства.

- Какво ви вдъхновява в живота – хора, продукти, събития…?

- Вярвам, че човек може да намери вдъхновение във всичко, стига да иска да го види и усети. Разбира се, вдъхновяват ме моите близки с това, че са до мен и ме подкрепят във всичко, което правя. Вдъхновяват ме и моите партньори и компаниите, с които работя. Моята работа е такава, че се срещам с фирми от различни сектори на икономиката и за мен е много интересно да усетя страстта, с която всеки екип говори за реализираните иновации в техните продукти. Но, ако трябва да говоря в личен план това, което ме вдъхновява най-много е може би природата, небето, звездите, космоса. Не мисля, че има нещо по-величествено на този свят, от което бих могла да черпя енергия и вдъхновение.

- На какво бихте се доверили повече в личния си живот – на продукти, идващи от малки, но устойчиви бизнеси с оригинално и иновативно мислене, или на продукти на доказали се във времето големи компании, които също се опитват да бъдат в крак с тенденциите?

- Разбира се, има големи брандове, на които съм фен и ползвам от години – например козметични марки. Но бих казала, че в последно време търся все повече продукти на малки, най-вече български производители. Аз много вярвам в българските продукти и смятам, че много често те могат да бъдат конкурентни на големите брандове на пазара. Така че бих посъветвала потребителите да търсят и избират българското.

- Вие сте човек с изразено отношение към модата – трябва ли да правим компромиси с качеството на гардероба си и от там – с външния си вид? Все пак това, което виждат хората преди да ни опознаят е външния ни вид – нашата „опаковка“?

- Обичам модата, но не бих казала, че всичко, което човек носи трябва да бъде марково или скъпо, за да изглежда добре. В днешно време имаме достъп до марки, които са на достъпни цени и дори и човек да няма много възможности, би могъл да се развихри и да освежи гардероба. Обичам класическата мода – малка черна рокля, висок ток, хубав костюм, но в същото време обичам и да експериментирам и да нося по-екстравагантни дрехи. При мен всичко е ден за ден и зависи най-много от нагласата ми рано сутрин! :)

- Къде се виждате след 10 години?

- Надявам се да успея в следващите 10 години да се усъвършенствам като личност най-вече, но също и като професионалист в маркетинга, тъй като това е сферата, в която искам да се развивам още от дете. За мен, да бъда представител на престижната организация Product of the Year в България е огромна чест, но и голяма отговорност. Зная, че ми предстои още много работа, но моята амбиция е проектът да се развива все по-успешно в бъдеще.

Всеки втори потребител вече е чувал за „Продукт на годината“ само след първото издание на програмата. 59% респондентите са виждали и разпознават логото. 74% от респондентите биха предпочели продукт с логото при избор за покупка между два продукта. Според потребителите логото „Продукт на годината“ е символ на качество и конкурентно предимство.

Кандидатствайте на produktnagodinata.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Тайм" ще обяви Тръмп за "Личност на годината" за втори път

"Тайм" ще обяви Тръмп за "Личност на годината" за втори път

Свят Преди 5 минути

"Тайм" връчи титлата "Личност на годината" на Тръмп и през 2016 г.

След бурен скандал: Нидерландия отстъпи за пълноправното членство на България и Румъния в Шенген

След бурен скандал: Нидерландия отстъпи за пълноправното членство на България и Румъния в Шенген

Свят Преди 1 час

Той избухна след като министърът на убежищата Марджолейн Фабер пренебрегна позицията на собствената си партия PVV и реши да подкрепи членството на двете страни

,

Мистериозният пътник от Тауред: Как изчезна човекът с фалшив паспорт

Любопитно Преди 1 час

Човекът от Тауред е легенда, за която се твърди, че се е случила през юли 1954 г. на летище Ханеда в Токио, Япония

Това ли е началото на автономния AI

Това ли е началото на автономния AI

Технологии Преди 2 часа

Google показа новото поколение на Gemini

Магдалена и Микяй отпаднаха от “Игри на волята”

Магдалена и Микяй отпаднаха от “Игри на волята”

Любопитно Преди 9 часа

Добрин спечели битката за имунитет и се класира на полуфиналите

Двама души загинаха при нападения на слонове

Двама души загинаха при нападения на слонове

Свят Преди 9 часа

Хората настояват да се поставят заграждения, с които да се предотвратят подобни случаи в бъдеще

Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад

Какво се промени в Сирия след падането на режима на Асад

Свят Преди 9 часа

Предприятията отново отвориха врати и много хора се връщат на работа след драматичния срив на правителството в Сирия

<p>Директорът на ФБР подава оставка, каква е&nbsp;причината&nbsp;</p>

Заради Тръмп: Директорът на ФБР подава оставка

Свят Преди 10 часа

Ръководителят заяви, че обича работата си във ФБР, мисията на службата и хората, с които е работил

Мащабна полицейска операция срещу платформи за кибератаки

Мащабна полицейска операция срещу платформи за кибератаки

Свят Преди 10 часа

"Атаките са включвали търсене на финансова изгода, прикриване на други кибератаки, както и политически мотиви“

<p>Доц. Николай Велинов стана &quot;Лекар на София - 2024&quot; (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Доц. Николай Велинов стана "Лекар на София - 2024"

България Преди 10 часа

Той е началник на Отделение по съдова неврохирургия в болница "Пирогов"

<p>Лидерът на австрийската крайна десница загуби депутатския си имунитет (СНИМКА)</p>

Политически хаос: Лидерът на австрийската крайна десница загуби депутатския си имунитет

Свят Преди 11 часа

Той може да бъде разследван по подозрения в лъжесвидетелстване

<p>Полицейска операция блокира град Крън, има задържани (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Полицейска операция блокира град Крън, има задържани

България Преди 11 часа

Това е втори такъв случай за днес в Крън

<p>Ето колко ще стане средната пенсия през 2025 г.</p>

Средната пенсия ще достигне 975 лв. през 2025 г.

България Преди 11 часа

Това предвижда проектът на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г.

Срив на Facebook и Instagram

Срив на Facebook и Instagram

България Преди 11 часа

Най-честото съобщение, което потребителите виждат, е: "Съжаляваме, нещо се обърка"

<p>&quot;Жалко, че Зеленски категорично отказа и изключи това&quot;</p>

Орбан: Киев отказа прекратяване на огъня и размяна на затворници с Русия

Свят Преди 12 часа

"Направихме всичко по силите си", написа Орбан в социалната мрежа "Екс"

<p>&quot;Правосъдие за всеки&quot; с нов протест пред Съдебната палата (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

"Правосъдие за всеки" с нов протест пред Съдебната палата

България Преди 12 часа

Според протестиращите се случват безобразия в съдебната система