Ралица Бехар за иновациите като силно конкурентно предимство
Източник: netinfo

З а втора поредна година престижната международна награда за иновации в потребителския сектор „Продукт на годината“ ще се проведе и у нас.

След успешното начало през 2016 г. е време за новата селекция на най-добрите нови и иновативни продукти и услуги у нас.

За историята и методологията на програмата, за важността на брандинга като цяло, както и за силата на българските продукти разказва Ралица Бехар – представител на „Продукт на годината“ в България.

- Каква е историята на „Продукт на годината“ извън България и как се приема инициативата у нас една година след старта ѝ?

- Историята на „Продукт на годината“ започва в Париж през 1987 г. когато дългогодишният маркетингов директор на L'Oréal Кристиян ле Брет основава едноименната програма. Той осъзнава, че в морето от нови стоки в бързооборотния сектор потребителят се нуждае от верен ориентир за своя избор, а компаниите от отличителен знак, който да изтъква тяхното предимство пред конкурентите на рафта. Така той създава една уникална концепция, фокусирана върху иновациите, която е от полза за потребителите и за производителите. Днес, 30 години по-късно, Product of the Year се реализира успешно в над 40 страни.

Миналата година програмата стъпи и в България и нейното първо издание беше много успешно. Проектът се възприе много положително както от компаниите, така и от потребителите. Компаниите наистина го оценяват, тъй като наградата е изцяло гласувана от потребителите, а за тях по-голяма награда от тази няма. От друга страна, потребителите вече имат верен ориентир когато пазаруват – те знаят, че могат да се доверят на продукт с червеното лого, защото е избран от потребители като тях.

- След успешното начало през 2016 година е време за новата селекция от продукти, избрани единствено от потребителите в България. Може ли да ни разкажете повече за методологията на програмата?

- Методологията на „Продукт на годината“ е универсална за всички 40 страни, в които програмата оперира. Програмата се осъществява в България всяка година, като в момента приемаме кандидатури за 2018 г. Крайният срок за участие е 31 януари 2018 г.

Право за участие имат производители и дистрибутори на потребителски стоки и услуги, които са лансирани на пазара след юни 2016 г. Изискването е продуктите или услугите да демонстрират иновация в своята функция, дизайн, състав или опаковка. След като приемем всички кандидатури, експертно жури от маркетингови експерти разглежда кандидатурите единствено за да се увери, че критериите за участие са покрити – те не участват в оценката на продуктите.

Финалната оценка идва от потребителите и това става чрез национално представително проучване, което авторитетната агенция за маркетингови изследвания Nielsen Bulgaria осъществява. Това е единственото проучване у нас, което пита потребителите за предпочитанията им за нови и иновативни продукти.

В резултат на проучването се отличава по един победител във всяка отделна категория, който получава възможността да комуникира своя триумф „Продукт на годината“ във всички маркетингови комуникации на продукта. За победителите това е не само признание, но и доказан инструмент за възвръщаемост на вложените инвестиции и средство за конкурентно предимство.

- Защо е важно у нас да има подобни проучвания?

- Аз наистина вярвам, че програма като „Продукт на годината“ беше навременна и необходима за българския пазар, тъй като потребителският сектор се развива много динамично и става все по-конкурентен. „Продукт на годината“ има тази мисия – да отличава и промотира иновативността като мощно средство за успех в една силно конкурентна среда.

- Как реагират компаниите на проучването и конкретно към асоциацията си с програмата в месеците след това?

Компаниите оценяват високо проекта най-вече защото в неговата основа е изборът на потребителя. Важно е да се отбележи, че всеки продукт, който участва в проучването, независимо дали е победител или не, получава много подробен доклад от Nielsen Bulgaria за вота на потребителите в съответната категория. Това е изключително ценна информация за компаниите, тъй като проучването е независимо и национално представително, следователно то отразява мнението на цялата нация.

- Какво прави един продукт по-добър от останалите?

- Специално в бързооборотния сектор конкуренцията е огромна и компаниите трябва да измислят нови начини, за да се откроят. Със сигурност добрият продукт трябва да предлага силно конкурентно предимство – дали ще бъде в съдържанието, опаковката или начина на използване на продукта. Понякога се създават наистина уникални продукти, които отварят съвсем нови категории. Аз вярвам, че компаниите, които се вслушват в гласа на потребителите вървят по правилния път.

- Кое е по-важно - опаковката или съдържанието?

- Със сигурност и двете. Съдържанието е съществено, тъй като ако един продукт е атрактивен само като опаковка, това ще разочарова потребителите и едва ли ще последва втора покупка. От друга страна, историята познава случаи на изключително добри продукти, които не са били комуникирани правилно и затова не са успели. Така че, в днешно време компаниите трябва да постигат правилния баланс между продукт с добро съдържание и добър брандинг.

- Какво според вас е иновация?

- Този въпрос е обширен, но ако трябва да говорим генерално, иновациите са това, което движи света напред. Знаем, че в нашия живот и във Вселената, промяната е закон. По същия начин, компаниите трябва да бъдат иновативни и адаптивни, за да могат да бъдат релевантни на пазара, в който оперират. В този смисъл, всяко развитие и нововъведение, което предоставя добавена стойност на потребителя е вид иновация.

- Как бихте описали себе си ако бяхте бранд?

- О, мисля, че това трябва да кажат хората, които ме познават? :) Наистина не зная, но е факт, че в днешно време всеки човек е бранд, със свое собствено съдържание и опаковка. Може би бих се описала като усмихнат и работлив, който е сравнително нов на пазара и му предстои да се усъвършенства.

- Какво ви вдъхновява в живота – хора, продукти, събития…?

- Вярвам, че човек може да намери вдъхновение във всичко, стига да иска да го види и усети. Разбира се, вдъхновяват ме моите близки с това, че са до мен и ме подкрепят във всичко, което правя. Вдъхновяват ме и моите партньори и компаниите, с които работя. Моята работа е такава, че се срещам с фирми от различни сектори на икономиката и за мен е много интересно да усетя страстта, с която всеки екип говори за реализираните иновации в техните продукти. Но, ако трябва да говоря в личен план това, което ме вдъхновява най-много е може би природата, небето, звездите, космоса. Не мисля, че има нещо по-величествено на този свят, от което бих могла да черпя енергия и вдъхновение.

- На какво бихте се доверили повече в личния си живот – на продукти, идващи от малки, но устойчиви бизнеси с оригинално и иновативно мислене, или на продукти на доказали се във времето големи компании, които също се опитват да бъдат в крак с тенденциите?

- Разбира се, има големи брандове, на които съм фен и ползвам от години – например козметични марки. Но бих казала, че в последно време търся все повече продукти на малки, най-вече български производители. Аз много вярвам в българските продукти и смятам, че много често те могат да бъдат конкурентни на големите брандове на пазара. Така че бих посъветвала потребителите да търсят и избират българското.

- Вие сте човек с изразено отношение към модата – трябва ли да правим компромиси с качеството на гардероба си и от там – с външния си вид? Все пак това, което виждат хората преди да ни опознаят е външния ни вид – нашата „опаковка“?

- Обичам модата, но не бих казала, че всичко, което човек носи трябва да бъде марково или скъпо, за да изглежда добре. В днешно време имаме достъп до марки, които са на достъпни цени и дори и човек да няма много възможности, би могъл да се развихри и да освежи гардероба. Обичам класическата мода – малка черна рокля, висок ток, хубав костюм, но в същото време обичам и да експериментирам и да нося по-екстравагантни дрехи. При мен всичко е ден за ден и зависи най-много от нагласата ми рано сутрин! :)

- Къде се виждате след 10 години?

- Надявам се да успея в следващите 10 години да се усъвършенствам като личност най-вече, но също и като професионалист в маркетинга, тъй като това е сферата, в която искам да се развивам още от дете. За мен, да бъда представител на престижната организация Product of the Year в България е огромна чест, но и голяма отговорност. Зная, че ми предстои още много работа, но моята амбиция е проектът да се развива все по-успешно в бъдеще.

Всеки втори потребител вече е чувал за „Продукт на годината“ само след първото издание на програмата. 59% респондентите са виждали и разпознават логото. 74% от респондентите биха предпочели продукт с логото при избор за покупка между два продукта. Според потребителите логото „Продукт на годината“ е символ на качество и конкурентно предимство.

Кандидатствайте на produktnagodinata.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 9 часа

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Зеленски пристигна в Канада

Зеленски пристигна в Канада

Свят Преди 10 часа

Украинският президент ще се срещне с министър-председателя на страната Марк Карни

„Той няма да говори за Доли“ – тайната любов на звездата, която остана далеч от прожекторите

„Той няма да говори за Доли“ – тайната любов на звездата, която остана далеч от прожекторите

Любопитно Преди 12 часа

Доли Партън, израснала в бедност и самота, намира любов в лицето на Карл Дийн – мъж, далеч от блясъка на шоубизнеса, с когото изгражда необичаен, но устойчив брак, докато тя превръща таланта си в световна слава и наследство

Земетресение от 7 по Рихтер разтърси Тайван

Земетресение от 7 по Рихтер разтърси Тайван

Свят Преди 12 часа

Към момента няма информация за пострадали или разрушения и не е обявена заплаха от цунами

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

Любопитно Преди 13 часа

Хотел „Рюгьонг“ в Пхенян е най-високата сграда в Северна Корея – 150 етажа и 330 метра височина, а пирамидалната му форма е позната на целия свят като символ на незавършените амбиции на страната

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

България Преди 14 часа

"Поредният заявен „апокалипсис“ се отлага", написа кметът на София във Facebook

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Любопитно Преди 14 часа

Коледа крие много изненади: от езическите корени на елхата и имела, през забраната ѝ в Англия и месните пайове с кайма, до факта, че Дядо Коледа не е червен заради Coca-Cola, а Jingle Bells не е коледна песен и звучи от космоса

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Любопитно Преди 14 часа

Град Бари претендира, че останките на брадатия старец са били погребани под църквата, която носи неговото име

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

България Преди 14 часа

Експерт от НЗОК разяснява за смяната на личен лекар, направленията и таксите

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Свят Преди 14 часа

Цената на благородния метал се повиши с повече от две трети и общо 52 пъти обнови историческия си максимум, като стойността за първи път надхвърли границата от 4500 долара

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Свят Преди 14 часа

Началникът на националните въоръжени сили на Швейцария заяви, че страната е готова за нападения срещу критичната си инфраструктура и за кибератаки

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Свят Преди 15 часа

Временната забрана за износ на автомобилен бензин извън страната се удължава до 28 февруари 2026 г. включително

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

България Преди 15 часа

Тази година цената на дневната карта за възрастни е около 105 лева, младежката - 85, а детската - около 63

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

България Преди 15 часа

Деян Кюранов беше съосновател на Екогласност“ и СДС