Портокаловият сок може да понижи холестерола и кръвното налягане
Източник: iStock

П роучвания показват, че портокаловият сок може да помогне за справянето с два основни здравословни проблема – повишен холестерол и високо кръвно налягане.

И двете състояния представляват значителни рискови фактори за животозастрашаващи медицински спешни случаи, включително инсулти и сърдечни пристъпи. Промяната на хранителните навици е един от начините за контролиране на холестерола и кръвното налягане.

Намаляването на консумацията на наситени мазнини може да помогне за понижаване на холестерола, докато ограничаването на приема на натрий може да повлияе на кръвното налягане. Изследвания показват, че портокаловият сок може потенциално да понижи както холестерола, така и кръвното налягане.

Проучвания, публикувани в списанието Lipids in Health and Disease през 2023 г., установиха, че консумацията на две чаши портокалов сок дневно може да понижи нивата на холестерола. В изследването са участвали 129 доброволци на възраст между 18 и 66 години.

Сред тези участници 41% са консумирали по две чаши портокалов сок, общо около 480 мл, дневно в продължение на минимум 12 месеца. След изпитателния период изследователите открили, че редовните консуматори на напитката са показали „значително по-ниски“ общи нива на холестерола.

7 природни решения при високо кръвно

Тези резултати се запазили както при лица с нормални, така и при лица с повишени нива на холестерол. Участниците, които не са поддържали ежедневната си консумация на портокалов сок, обаче не са постигнали подобни резултати.

Отделен метаанализ показва, че пиенето на портокалов сок може да има благоприятен ефект върху нивата на липопротеините с ниска плътност („лошия“ холестерол) в кръвта. Изследването, което анализира девет проучвания, обаче не установи значителен ефект върху нивата на общия холестерол и липопротеините с висока плътност („добрия“ холестерол) в серума.

По отношение на кръвното налягане, изследване, публикувано в European Journal of Nutrition през 2021 г., показва, че участниците, които са пили портокалов сок в продължение на 12 седмици, са отбелязали понижение на кръвното налягане.

„Хесперидинът в портокаловия сок понижава систоличното кръвно налягане и пулсовото налягане след продължителна консумация, а след еднократна доза хроничната консумация на обогатен с хесперидин портокалов сок усилва ефекта му след хранене“, пишат авторите на проучването.

Те посочват, че „обогатеният с хесперидин портокалов сок може да бъде полезен съпътстващ инструмент за контрол на кръвното налягане и пулсовото налягане при лица с предхипертония и хипертония в стадий 1“.

Друго изследване, публикувано в списанието Arya Atherosclerosis през 2013 г., тества въздействието на портокаловия сок върху кръвното налягане. То установило, че хората, консумирали портокалов сок в продължение на 60 дни, показали „значително“ понижение на кръвното налягане, за разлика от другите участници.

„Търговският сок от Citrus sinensis значително понижава кръвното налягане. По-високото съдържание на флавоноиди, пектини и етерични масла в концентрираните продукти в сравнение с натуралния сок може да е причина за този резултат“, заключава проучването.

Все пак имайте предвид, че портокаловият сок съдържа приблизително 24 грама захар на порция, което е важно за хора с диабет или за тези, които се опитват да отслабнат. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Снимката е илюстративна

Асансьор пропадна внезапно, четирима мъже са тежко ранени в Русия

Свят Преди 11 минути

Сградата, завършена през 2021 г., така и не е получила официален акт за въвеждане в експлоатация от жилищните инспектиращи органи, което кара жилищната служба на Дагестан да постави под въпрос законността и безопасността на асансьора

Иван Демерджиев

София и Анкара обявиха война на трафика, дрогата и престъпността

България Преди 13 минути

Демерджиев и турският му колега Мустафа Чифтчи определиха общите приоритети в борбата с организираната престъпност.

Снимката е илюстративна

Внимание, опасна жега в сряда: Тръгва ли си лятото след броени дни?

България Преди 41 минути

НИМХ с предупреждение за опасни горещини в цялата страна, а синоптиците вече разкриха кога бури и градушки носят разхлаждане

Коста Стоянов

„Възраждане“ подава нов сигнал до прокуратурата за „Баба Алино“

Свят Преди 1 час

Строителни дейности продължават въпреки забраната, а незаконен сондаж все още работи, твърдят от партията

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Свят Преди 1 час

62-годишният актьор призна, че отново пие алкохол, но спазва строг контрол и го прави „по-умерено“

Стефан Курдов

Почина журналистът и общественик Стефан Курдов – гласът на Варна и защитникът на животните

България Преди 1 час

Варненският журналист и общественик е починал в болница „Света Марина“

<p>Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд 7+ за 2026 г.</p>

Тектоничен кошмар: Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд над 7 по Рихтер за 2026 г.

Свят Преди 1 час

След над 130 жертви и десетки разрушени сгради, Латинска Америка се превръща в епицентър на тектоничната активност за това лято

Доналд Тръмп

Тръмп поиска компенсации от Иран за войната и жертвите

Свят Преди 1 час

Американският президент заяви, че Техеран трябва да плати за причинените щети и смъртта на хора в региона

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Парите ни Преди 1 час

Новата методика предизвика спор дали ще помага на потребителите или ще доведе до още по-високи стойности

Все повече българи могат да си позволят почивка

Все повече българи могат да си позволят почивка

Парите ни Преди 1 час

За десет години делът на хората без възможност за едноседмична ваканция е намалял с над 21 процентни пункта

Снимката е илюстративна

Заради слух в TikTok за „черна линейка, която краде деца“: Нападнаха санитарна кола в Румъния с камъни и брадви

Свят Преди 1 час

AI-генериран клип за „черна линейка“ предизвика нападение, а седем души са в ареста

Снимката е илюстративна

Мистерия с котка, боядисана в червено: Властите отправиха спешен призив към хората

Свят Преди 2 часа

Жителите на град в Тексас се опасяват, че животното е било ползвано за нелегални боеве с кучета. Спасителите обаче настояват никой да не го доближава или храни, за да не провали улавянето му

Илюстративно изображение: плакат с ликовете на покойния върховен лидер на Иран аятолах Али Хаменей (вляво) и неговия син и настоящ върховен лидер Моджтаба Хаменей в предградие в ливанската столица Бейрут.

7 часа зад затворени врати: Какво каза Хаменей на Пезешкиан?

Свят Преди 2 часа

Иранският президент разкри подробности за седемчасовата среща с върховния лидер

Зукърбърг смята, че има как бъдещето на AI да е за всички

Зукърбърг смята, че има как бъдещето на AI да е за всички

Технологии Преди 2 часа

Основателят на Facebook публикува дълго есе, в което представя своята визия как изкуственият интелект да бъде положителна технология за всички и тя да може да се използва за доброто на целия свят, а не само на определени държави или компании

Мъж с травми на двата крака е транспортиран с въздушна линейка от Витоша

Мъж с травми на двата крака е транспортиран с въздушна линейка от Витоша

България Преди 2 часа

Планинските спасители са извели пострадалия от трудния терен край Резньовете и са го предали на медицински екип

Убийството в Пловдив: Експерти предупреждават за опасна саморазправа, подтикната от социалните мрежи

Убийството в Пловдив: Експерти предупреждават за опасна саморазправа, подтикната от социалните мрежи

България Преди 2 часа

Експерти говорят за саморазправа, подражание и липса на реакция от институциите