Не е вода: Коя напитка е най-добра за хидратация?
Източник: iStock

К огато сте жадни и имате нужда от питие, кои напитки са най-добри за поддържане на хидратацията ви ?

Разбира се, винаги можете да посегнете към чаша вода - но обикновената H20 не е най-хидратиращата напитка, според проучване на шотландския университет „Сейнт Андрюс“, което сравнява реакциите на хидратация от няколко различни напитки, съобщава CNN.

Изследователите установили, че докато водата - както негазираната, така и газираната - върши доста добра работа за бързото хидратиране на тялото, напитките с малко захар, мазнини или протеини вършат още по-добра работа, за да ни поддържат хидратирани за по-дълго време.

Причината е свързана с това как телата ни реагират на напитките, според Роналд Моган, професор в Медицинския факултет на „Сейнт Андрюс“ и автор на изследването. Един от факторите е обемът на дадена напитка: колкото повече пиете, толкова по-бързо напитката се изпразва от стомаха ви и се абсорбира в кръвния поток, където може да разреди течностите в тялото и да ви хидратира.

Тази напитка може да удължи живота ви с години

Млякото е по-хидратиращо от водата

Другият фактор, влияещ върху това колко добре една напитка хидратира, е свързан с хранителния ѝ състав. Например, млякото се оказва дори по-хидратиращо от обикновената вода, защото съдържа захарта лактоза, малко протеини и мазнини, всички от които помагат за забавяне на изпразването на течността от стомаха и поддържат хидратацията за по-дълъг период.

Млякото съдържа и натрий, който действа като гъба и задържа водата в тялото, което води до по-малко производство на урина.

Същото може да се каже и за разтворите за перорална рехидратация, които се използват за лечение на диария. Те съдържат малки количества захар, както и натрий и калий, които също могат да помогнат за задържане на вода в тялото.

„Това проучване ни казва много от това, което вече знаехме: Електролитите – като натрий и калий – допринасят за по-добра хидратация, докато калориите в напитките водят до по-бавно изпразване на стомаха и следователно до по-бавно отделяне на урина“, каза Мелиса Маджумдар, регистриран диетолог, личен треньор и говорител на Академията по хранене и диететика, която не е участвала в проучването.

Захар в умерени количества

Но ето къде става сложно: Напитките с по-концентрирани захари, като плодови сокове или кола, не са непременно толкова хидратиращи, колкото техните братовчеди с по-ниско съдържание на захар. Те може да прекарат малко повече време в стомаха и да се изпразват по-бавно в сравнение с обикновената вода, но след като тези напитки влязат в тънките черва, високата им концентрация на захари се разрежда по време на физиологичен процес, наречен осмоза. Този процес всъщност „издърпва“ водата от тялото в тънките черва, за да разреди захарите, които тези напитки съдържат. И технически, всичко в червата е извън тялото ви.

„Соковете и газираните напитки не само са по-малко хидратиращи, но и предлагат допълнителни захари и калории, които няма да ни заситят толкова, колкото твърдите храни“, обясни Маджумдар. „Ако изборът е между газирани напитки и вода за хидратация, винаги избирайте вода.“ В края на краищата, бъбреците и черният дроб ни зависят от водата, за да се отърват от токсините в телата ни, а водата играе ключова роля и за поддържането на еластичността и гъвкавостта на кожата. Това е най-евтиният овлажнител, който ще намерите.

Въпреки че е важно да се поддържа хидратация – това поддържа ставите ни смазани, помага за предотвратяване на инфекции и пренася хранителни вещества до клетките ни – в повечето ситуации хората не е нужно да се притесняват твърде много за това колко хидратиращи са напитките им.

„Ако сте жадни, тялото ви ще ви каже да пиете повече“, каза Моган. Но за спортисти, които тренират сериозно в топли условия с големи загуби на пот, или за някой, чиято когнитивна функция може да бъде негативно засегната от дълги часове работа без почивки за напитки, хидратацията се превръща в критичен проблем.

Могат ли бирата и латетата да ме поддържат хидратирани?

Алкохолът действа като диуретик, което кара да отделяте повече урина, така че що се отнася до алкохолните напитки, хидратацията ще зависи от общия обем на напитката. „Бирата би довела до по-малка загуба на вода от уискито, защото с бирата приемате повече течности“, каза Моган. „Силните алкохолни напитки ще дехидратират, разредените алкохолни напитки няма да ги дехидратират.“

Що се отнася до кафето, колко добре ще ви хидратира ще зависи от количеството кофеин, което консумирате. 

Консумацията на повече от 300 мг кофеин, или около 2-4 чаши кафе, може да доведе до загуба на излишни течности, тъй като кофеинът предизвиква лек, краткотраен диуретичен ефект. Това е по-вероятно да се случи при някой, който обикновено не консумира кофеин, и може да се компенсира чрез добавяне на една или две супени лъжици мляко към чашата кафе.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

Свят Преди 1 час

Според кмета му водоснабдяването в руския град е било прекъснато

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 1 час

Ударили са се челно джип и товарен камион

Съкращават над 160 щата в две министерства

Съкращават над 160 щата в две министерства

България Преди 2 часа

Най-съществено е намалението в системата на Министерството на иновациите и дигиталната трансформация

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

България Преди 2 часа

Според прокуратурата от записа се вижда, че агресията е била прекомерна и не е имало причина за нападението

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 3 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 3 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 3 часа

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 3 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 3 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 3 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 3 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 4 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 4 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа

<p>Дръжте се здраво! (Или всъщност няма нужда): НАСА успокои, че няма да политаме в 17:33 ч.</p>

НАСА опроверга конспирациите: Гравитацията на Земята няма да изчезне днес

Любопитно Преди 4 часа

Конспиративните твърдения за глобален катаклизъм и „7 секунди без гравитация“ се разпространяват в социалните мрежи от месеци

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 4 часа

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик