1

Зимата чука на вратата, парното вече е надуто на 5 и всичко изглежда много романтично и приятно до момента, в който не се събудите... хремави, с главоболие и гърло, сякаш раздрано от бесни котки. Сюжетът сигурно ви е познат от миналия есенно-зимен сезон, а нищо чудно вече да го разигравате и този – но ако случайно вирусите засега са ви подминали, значи е време да вземете превантивни мерки и да задържите болестите далече от вас колкото се може по-дълго.

Разбира се, най-доброто, което можете да си подарите, е здраве от природата – все пак, тя ни е дала много възможности да се поддържаме в добър тонус, просто трябва да ги открием и опитаме.

Ето някои идеи, които ще помогнат на имунната ви система да е във форма дори и в сезона с най-много вирусни инфекции и грипни състояния.

Грейпфрути и бульон или пълноценна храна - това може да звучи като клише, но истината е, че не всички успяваме да храним телата си истински, а това е първото, за което трябва да помислим, ако искаме да сме здрави. Да се натъпчем с празни калории и безсмислени вещества – в това сме много умели, но да дадем на организма си здраве чрез храна е истинско умение. Старайте се да приемате повече зеленчуци, сезонни плодове (грейпфрутите и лимоните държат първенството), месо, риба, яйца и бавни въглехидрати, под формата на пълнозърнести продукти, сладки картофи, паста. Полезните мазнини във вид на авокадо, зехтин и масло ще ви държат сити, а и от адекватните им нива зависят доста процеси в тялото – така че, не се лишавайте от тях. Бульоните от кости са просто рай за тялото и имунитета, така че – повече телешко варено за вас тази зима! Не прекалявайте със захарта и хидрогенизираните мазнини – те носят единствено празни калории и никакви ползи за вас.

Спорт – или преоткрийте тичането на открито – движението е здраве и това е известно от векове. И въпреки че идват студове, това не трябва да ви отказва от спорта. Когато държите тялото си в кондиция, вирусите атакуват и ви превземат по-трудно – е, не е невъзможно да се разболеете, но вероятно ще стъпите на крака много по-бързо и безболезнено, отколкото ако мързелувате и не мърдате повече от 10 крачки на ден. Така че – бегом във фитнеса, басейна или най-добре – по пистите, където със сигурност няма как да се разболеете, защото са на открито и студено, където вирусите трудно се задържат.

Източник: Thinkstock/Guliver

Охо, бъз -  и още мед, лимони, прополис, черен бъз, всякакви чайове, джинджифил – каквото и да изберете, няма да сбъркате. Въобще, приемът на повече течности е особено препоръчителен по време на грипни епидемии и в сезон като този, в който непрекъснато се срещаме с някой болен – в градския транспорт, в офиса, вкъщи. За препоръчване е да се снабдите с билките от специализирана билкова аптека – там и ще ви кажат как точно да ги съчетавате и използвате за най-добър ефект.

Сред най-титулуваните и популярни у нас имуностимулиращи билкови продукти са ехинацеята и котешкият нокът.

Ехинацеята е добре известна с имуностимулиращия си ефект поради богатото си съдържание на алкамиди, полизахариди и други, коитоимат имуномодулаторни, противовъзпалителни, противовирусни и антиоксидантни свойства. Многобройни изследвания на имунимодулаторните и противовъзпалителните свойства на eхинацея показват, че вроденият имунитет се усилва чрез прилагане на растението и, че реакцията на имунната система се усилва срещу патогенни инфекции чрез активиране на неутрофилите, макрофагите, полиморфонуклеарните левкоцити (PMN) и клетките естествени убийци (NK).

Продуктите с ехинацея са в разнообразни форми за прием – капки, капсули, таблетки, таблетки за смучене. Последните имат и добавен ефект - оказват и благоприятен ефект върху гърлото.

Котешкият нокът пък се слави със съдържанието си на имуностимулаторни алкалоиди, за които има доказателства, че действат противовъзпалително и стимулират имунната система. Растението съдържа и антиоксиданти с различен химичен строеж – танини, катехини и процианидини, както и стероли, които също демонстрират значителна противовъзпалителна активност.

Витамин D и цинк – двете вещества са от жизненоважно значение за имунитета, така че - опитайте се да си ги набавите чрез храна, а ако трябва  - и с добавки. Специално за Витамин D е препоръчително да си направите и тест, по който да се ориентирате дали имате дефицит. Много хора в днешно време живеят с много ниски нива на витамин D, което се дължи на факта, че рядко виждаме слънце – особено зимата, храним се лошо и с некачествена храна. Цинк може да приемате естествено, като консумирате стриди, нахут, червено месо, кашу, а витамин D ще намерите в мазните риби (сьомга, тон, скумрия), черния дроб, гъбите, черния дроб, масло и млечни продукти.

И накрая – най-важното – добрият сън. Стресът и недоспиването могат да съборят и най-здравия човек на света, затова, каквото и да ядете и пиете, имайте предвид, че трябва и да си почивате качествено и адекватно. Само така може да сте сигурни, че правите наистина всичко по силите си, за да поддържате здравето и имунитета си в топ форма.