Историята на влака, който може да си съперничи със самолет
Източник: iStock/Getty Images
2

О ще в началото на ХХ век физическите принципи на магнитната левитация са добре проучени и през 1934 г. немският инженер Херман Кемпер патентова влак с магнитна левитация. Именно той е прототипът на бъдещите маглев (от магнитна левитация).

Когато се движи, влакът буквално витае над коловоза, използвайки ефекта на взаимно отблъскване на еднаквите полюси на магнити. Въпреки факта, че на теория създаването на маглев не изглежда много трудна задача, на практика разработчиците на влакове с магнитна левитация са се сблъскали с огромен брой проблеми.

Трябва да изминат много десетилетия, за да се разрешат многобройните трудности. В момента само две държави в света - Китай и Япония - експлоатират пътнически маглев влакове. И докато Япония работи върху маглев повече от половин век, Китай реши просто да заимства немската система Transrapid, която никога не намира търговско приложение в самата Германия.

С 5 пъти по-голям бруто тонаж от „Титаник”: Най-големият круизен кораб тръгва на първо плаване

Не за граждански цели?

Системата Transrapid е замислена изключително за гражданска употреба, но нейното развитие от началото на седемдесетте години на миналия век беше извършено от такива гиганти на западногерманската отбранителна индустрия като Krupp, Thyssen, Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), Henschel и Krauss-Maffei, към които скоро се присъедини концернът Siemens. Целият западногермански инженерен елит бе хвърлен в разработката на Maglev, който се справи блестящо със задачата си, успявайки да създаде напълно функционална система.

Общо девет модела влакове Transrapid са построени и тествани на няколко експериментални коловоза, където показват обещаващи резултати. Германското правителство обаче решава да се откаже от влаковете с магнитна левитация в полза на високоскоростните железопътни влакове, въпреки факта, че последните при никакви обстоятелства не биха могли да постигнат производителността на влаковете Transrapid. През 1988 г. влакът Transrapid-07 успява да ускори до 450 км/ч и това очевидно не е лимитът му.

Какво се случва, когато влак в Япония закъснее с 1 минута

Германското правителство не се впечатлява и от други предимства на маглев пред традиционните влакове: нулеви емисии вредни вещества, възможност за по-остри завои и наклони, по-малко шум, липса на износване на шасито (поради липсата му) и почти нулев процент на инциденти. Дори ако има прекъсване на захранването, маглев, благодарение на батериите на борда, няма да падне на пистата с висока скорост. Освен това някои влакове с магнитна левитация, като японския MLX01, са оборудвани с колела, които се прибират и разтягат при ниски скорости, подобно на колесник на самолет.

Голямо предимство е обслужването на влакове, които нямат ходова част, което обикновено изисква скъпи ремонти, нямат скорости и двигатели и съответно няма износване на всички тези компоненти. Maglev дори не се нуждае от машинист, тъй като почти всички влакове могат да работят в безпилотен режим.

маглев maglev влак
маглев maglev влак Източник: iStock/Getty Images

Защо маглев не влиза в широка експлоатация

Има и недостатъци - това е повишен електромагнитен фон и изграждането на маршрути, които могат да бъдат не просто скъпи, но много скъпи. Така например цената на 286-километровия участък от Токио до Нагоя се оценява на $46,5 млрд., а целият 438-километров маршрут от Токио до Осака ще струва $74 млрд.!

По-голямата част от маршрута минава през основите на планински вериги, което обяснява тази астрономическа цена. Без множеството тунели цената на маршрута би била значително по-ниска. Така китайската 30,5-километрова магистрала от Шанхай до летище Пудонг струва само $1,2 млрд., като тази цена включва разходите за гари и влакове. И въпреки че цената на транспортирането на пътник на маглев е по-скъпа, отколкото на обикновен влак, правилни би било да се сравняват маглев не с влакове, а с пътнически самолети. В крайна сметка тяхната оперативна скорост е по-близка до авиацията, отколкото до наземния транспорт.

Китайският маглев превозва пътници със скорост от 431 км/ч, което е малко по-малко от тази на турбовитлов пътнически самолет, а японският маглев през април 2015 г. успя да ускори до рекордните 603 км/ч. В същото време разходите за транспортиране на пътник с магнитен влак са повече от два пъти по-ниски, отколкото с пътнически самолети. А за безопасността няма какво да се каже.

През 2004 г. Китай беше почти единствената страна в света, оперираща с маглев. Въпреки че преди това маглев никога не е бил изучаван сериозно в Поднебесната империя. Но както често се е случвало в историята на китайската индустрия, германците им помагат да направят огромна крачка напред. По-точно концерните Siemens и Thyssen-Krupp. Именно те споделят своите разработки по системата Transrapid с китайските си партньори.

Още любопитни факти от историята на Maglev четете на CarMarket.bg

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

МНС: Израелската окупация на Палестина е незаконна

МНС: Израелската окупация на Палестина е незаконна

Свят Преди 2 часа

Консултативното становище на базирания в Хага съд няма задължителен характер

Извънредна среща в Министерския съвет, след като BG Alert не сработи

Извънредна среща в Министерския съвет, след като BG Alert не сработи

България Преди 4 часа

Мобилните оператори са категорични, че не е имало прекъсване на мрежата в нито един момент

Победител в международното филмово събитие "Make the Scene” е проектът “Dert” от Сърбия

Победител в международното филмово събитие "Make the Scene” е проектът “Dert” от Сърбия

Любопитно Преди 6 часа

„Make the Scene!“ е част от партньорския проект между United Media и филмовия фестивал в Пула

Родилка почина в болница в Кърджали, бебето е в тежко състояние

Родилка почина в болница в Кърджали, бебето е в тежко състояние

България Преди 6 часа

Жената е била въведена директно в Отделението по анестезиология и интензивно лечение

Пеевски: Новото начало е факт

Пеевски: Новото начало е факт

България Преди 7 часа

„Всичко трябва да се случва съгласно устава и законите”, допълва той

Двуетажен автобус в София се удари в бетонен гараж

Двуетажен автобус в София се удари в бетонен гараж

България Преди 7 часа

Инцидентът се е случил в столичния квартал "Малашевци"

Главчев: Не сме спирали да работим от началото на стихията!

Главчев: Не сме спирали да работим от началото на стихията!

България Преди 7 часа

Главчев: Не смятам, че този съвет е закъснял

И Испания изпраща самолети в помощ на гасенето на пожарите у нас

И Испания изпраща самолети в помощ на гасенето на пожарите у нас

България Преди 7 часа

Това разкри вътрешният министър Калин Стоянов

Две бири и порция морски дарове - дължите ни 270 евро!

Две бири и порция морски дарове - дължите ни 270 евро!

Свят Преди 8 часа

Вижте в коя част на Гърция се прочуха със скандални цени

Дълги опашки от пътници се образуват пред гишетата за регистрация на международното летище „Ниной Акино“ на 19 юли 2024 г. в Манила, Филипините, на фона на глобално прекъсване на информационните технологии, причинено от прекъсване на работата на Microsoft и ИТ проблем на CrowdStrike

CrowdStrike "дълбоко съжалява" за глобалния срив

Свят Преди 8 часа

Главният изпълнителен директор на CrowdStrike уточни, че не е възможно това да е кибератака

<p>Журналистът, взел интервю от Путин, се завърна</p>

Извънземни и противоречиви твърдения: Тъкър Карлсън с нова публична изява

Свят Преди 8 часа

Той участва в Националния конгрес на републиканците

,

Деси Банова-Плевнелиева: Срещнах любовта, благодарение на NOVA

Любопитно Преди 9 часа

Тя разказва за интервютата, променили живота ѝ

До 10 дни чакаме последните 19 вагона от "Дойче бан"

До 10 дни чакаме последните 19 вагона от "Дойче бан"

България Преди 9 часа

Това съобщи управителят на „БДЖ - Пътнически превози“ ЕООД инж. Венцислав Славков

Русия осъди американски журналист на 16 години затвор

Русия осъди американски журналист на 16 години затвор

Свят Преди 9 часа

„Уолстрийт джърнъл“ и Белият дом твърдят, че обвиненията са фалшиви

Глобалният компютърен срив удари и Турция

Глобалният компютърен срив удари и Турция

Свят Преди 9 часа

Повечето от отменените полети на водещия турски превозвач бяха вътрешни и до и от Европа

Ростовската атомна електроцентрала

Русия отрича ядрена авария на фона на слухове за радиоактивно изтичане

Свят Преди 9 часа

"Радиационният облак се придвижва дълбоко в Руската федерация", заяви в Telegram Андрий Коваленко, ръководител на украинския Център за борба с дезинформацията