Е лена Ценова е част от екипа на МЕТРО България вече 20 години. Нейната история в компанията започва през лятото на 2005 г. като асистент в дирекция „Снабдяване“. Кариерата ѝ преминава през различни нива и позиции в отдела, като в нейната сфера на отговорност са също така ключови проекти за развитие на дивизията. От 2021 година тя заема една от най-ключовите позиции в МЕТРО – директор „Снабдяване“ и е част от Борда на директорите на МЕТРО България.
В динамична икономическа среда, белязана от инфлация и променящо се потребителско поведение, ценовите модели на търговските вериги играят все по-голяма роля за осигуряване на стабилност и предвидимост. МЕТРО България е сред компаниите, които залагат на иновации и устойчиви решения, насочени както към бизнеса, така и към домакинствата.
По темата разговаряме с Елена Ценова – директор „Снабдяване“ и член на Борда на директорите на МЕТРО България, която разкрива как стои компанията зад новата си комуникационна концепция и какво стои зад зелените етикети в магазините.
- Г-жо Ценова, благодарим, че ни отделихте време. Нека започнем с основното – МЕТРО България въведе нова комуникационна концепция – „Живей, пазарувай и пести на едро!“. Каква е причината за тази промяна?
Новата ни комуникационна концепция подчертава ангажимента на МЕТРО България да предлага не просто продукти, а повече възможности – за спестяване, развитие и по-добро ежедневие. С нея искаме ясно да покажем, че сме доверен партньор както на предприемачите в секторите ХоРеКа и Традиционната търговия, така и на всяко домакинство в България. Концепцията „Живей, пазарувай и пести на едро!“ отразява именно това – подкрепа, гъвкавост и реална стойност за нашите клиенти.
- Какво представлява ценовата политика „Цени на ниво (Вземи повече, спести повече)“ и как тя се различава от стандартните отстъпки?
В МЕТРО България въведохме ценовия модел „Цени на ниво“ през юли 2022 г. като част от нашата sCore стратегия. Оттогава изминахме дълъг и труден път, но резултатите показват, че усилията си заслужаваха! Това е уникален за българския пазар подход, при който клиентите получават ясна възможност да пестят време и средства. Как? Като им предоставяме отстъпки при закупуване на по-големи количества за 7000 продукта. Моделът има 3 ценови нива. Първо ниво - стандартна цена за една бройка, второ ниво - цена, равна на промоционалните цени в ритейла и трето ниво = цена, характерна за пазаруване на едро. Средната отстъпка достига до -28%, а най-важното е, че тази програма е валидна целогодишно. Така клиентите не трябва да чакат промоции, да обикалят и да търсят най-добрата цена , на практика те я получават в МЕТРО по всяко време.

- Зелените етикети на МЕТРО са вече добре разпознаваеми в магазините. Какво точно означават те за потребителя и какви предимства предоставят?
Зелените етикети индикират продуктите, които участват в програмата „Цени на ниво“. Те информират клиентите за цените на различните нива, както и какви количества трябва да закупят, за да получат съответната отстъпка. Обикновено количествата на второ ниво са 2 броя, на трето ниво в повечето случаи са 6-7 броя.
- Често се смята, че подобни ценови модели са насочени основно към бизнеса. До каква степен и домакинствата могат да се възползват от тях?
Програмата „Цени на ниво“ е създадена така, че да бъде полезна както за бизнес клиенти, така и за домакинства. Всеки клиент, дори когато пазарува за лично потребление, може да се възползва от отстъпките. Например, ако закупи два броя от даден продукт, автоматично получава промоционална цена. Тоест домакинствата имат постоянен достъп до изгодни цени на 7000 артикула, без да се налага да чакат конкретна промоция или да следят кампании. Това е нещо, което никой друг търговец на пазара не предлага в такъв мащаб. Разбира се, поддържането на подобен ценови модел изисква сериозни инвестиции и усилия от страна на МЕТРО България, но вярваме, че това е правилният път към дългосрочно доверие и стойност за клиентите ни.
- Има ли конкретни продуктови категории, в които тази политика е най-ефективна или популярна?
В „Цени на ниво“ са включени продукти от всяка една категория, разбира се повече в хранителни, отколкото в нехранителни продукти. Броят им варира, но и в нехранителните категории има много продукти, които са част от програмата - близо 1500 стоки.
- Как се избира кои продукти да бъдат включени в „Цени на ниво“? Има ли периодичност или ротация?
Подборът, който сме направили, обхваща стоките, които отговарят на най-важните нужди на нашите клиенти. Асортиментът е стабилен и не се променя често. Повече от година поддържаме като бройка около 7000 продукта включени в програмата. Целта ни е да осигурим не само изгодни цени, но и предвидимост и сигурност. Затова се стремим да показваме стабилност освен при цените, така и при продуктовия обхват.

- Как МЕТРО следи резултатите от тази политика? Имате ли обратна връзка от клиенти – както бизнес, така и крайни потребители?
Следим представянето на продуктите в програмата „Цени на ниво“ ежедневно. Това ни позволява да взимаме адекватни решения за оптимизация и адаптация, така че да предлагаме още по-добри условия за нашите клиенти. Обратната връзка, която получаваме от тях е изключително позитивна. Това се доказва и от резултатите, които постигаме. Продуктите, включени в „Цени на ниво“, бележат двуцифрен ръст за трета поредна година и това е най-бързо растящата категория продукти за нас.
- Планирате ли разширяване на тази ценова политика в бъдеще – повече продукти, нови нива, допълнителни предимства?
За тази година не предвиждаме разширяване на броя или типове продукти, включени в програмата. Усилията ни са насочени към непрекъснато подобряване на условията за вече включените артикули, за да осигурим по-добра стойност и удобство за нашите клиенти.
- В епоха на инфлация и промени в потребителското поведение, каква роля играе „Цени на ниво“ в поддържането на лоялността на клиентите?
МЕТРО България е компания с кауза. Ролята ни на българския пазар е да подпомагаме независимите предприемачи – търговци, ресторантьори, хотелиери. В основата на цялата ни стратегия стои този въпрос – как да бъдем още по-добър партньор на независимия бизнес? В тази връзка един от ключовите ни инструменти е именно ценовата ни политика. Зад нея стоят сериозни инвестиции, които на практика са инвестиции в успеха на нашите клиенти. В условията на инфлация поемаме голяма част от ценовия натиск, за да можем да предложим стабилност, предвидимост и реална стойност. Защото осъзнаваме много добре, че каузата, която сме си избрали е изключително голяма и отговорна.

- Какво бихте казали на един нов клиент, който за първи път влиза в МЕТРО и се сблъсква със зелените етикети – защо да им обърне внимание?
Много просто – зелените етикети са знак за възможност за спестяване. Когато пазарувате продукти с такъв етикет, средната отстъпка достига до 28%. Накратко – ПАЗАРУВАЙ НА ЕДРО, ПЕСТИ НА ЕДРО!