Столичната община обещава по-добър транспорт тази година
Любомир Христов   
Източник: Любомир Спиров, БГНЕС (архив)

През 2013 г. Столичната община планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди, ще насочи усилията си към модернизацията на градския транспорт, ще продължи проектите за кръстовищата на две нива, изграждането на съоръженията на "Симеоновско шосе" и "Стоян Михайловски", както и на кръстовището на бул. "България".

Това казва в интервю за БТА Любомир Христов, заместник-кмет по транспорта в Столичната община.

Общината планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди в столицата - "Цариградско шосе" и "Европа", а вероятно и "Дондуков" в рамките на транспортната си програма за 2013 г., посочи той.

"Възнамеряваме да насочим усилията си към

модернизацията на градския транспорт,

проектите са за трите основни вида обществен транспорт - метро, електро- и автобусен транспорт.

Предвижда се да бъдат закупени десет влака за нуждите на метрото, които ще обслужват разширението на първата линия за метрото до летище София и до бизнес парка в квартал "Младост", уточни Христов.

Строителството на метрото до летището ще върви паралелно с реализацията на проекта за доставка на влакове.

Предвижда се и доставката на

двайсет нови трамвайни мотриси,

които консумират много по-малко електроенергия в сравнение със старите мотриси, каза заместник-кметът.

Освен това те отговарят на всички съвременни изисквания за комфорта на пътниците като достъпна среда, нисък под, климатизиран салон, системи за оповестяване на спирките, уточни заместник-кметът.

Проектите предвиждат

закупуването на поне 120 нови модерни и комфортни автобуса

с двигатели на газ - с цел максимален екологичен ефект. В момента Столичната община подготвя тръжните процедури, прави анализ на разходите и ползите, както и анализ на въздействието върху околната среда.

Вероятно този месец управляващият орган на оперативната програма ще отправи официална покана към общината, коментира Христов.

Втората линия на метрото, която свързва квартал "Надежда" с "Лозенец", според заместник-кмета е безспорно най-голям успех и най-важен инфраструктурен проект в сферата на обществения транспорт на столицата през изминалата година.

Около 200 хил. пътници дневно ползваха едната линия на метрото, а откакто е пусната в експлоатация втората линия, вече повече от три месеца, на ден в него се возят повече от 300 хил. души, отбеляза Христов.

Не на последно място Европейската комисия одобри финансирането на проект за интегриран столичен градски транспорт, по който ще бъдат доставени

нови тролеи за електротранспорта на столицата,

ще бъде извършена рехабилитация на трамвайното трасе по бул. "България", ще се въведе интелигентна система за управление на трафика, казва още заместник-кметът. 

Зам.-кметът взема отношение и по въпроса за натоварения трафик в столицата, проблемите с паркирането и синята и зелена зона.

По думите му буферните паркинги около метрото, които на практика са нова инфраструктура за града,

стоят почти неизползвани

"Дълги години се говореше как не се прави нищо за решаването на проблема с паркингите. Заедно със строителството на втората линия на метрото, в рамките на две години, бяха построени паркинги за около три хиляди автомобила.

Дори минималните 50 стотинки на час за паркиране отказват хората да оставят там автомобилите си.

Много е вероятно да сме изградили у себе си желанието да паркираме безплатно. Трябва обаче да бъдем наясно, че строителството на тези съоръжения не е безплатно, нито евтино.

В същото време никой не очаква таксите за паркиране да изплатят строителството на паркингите, макар че голяма част от тези средства, част от проекта за метрото, в известна степен са безвъзмездни. Стои въпросът за покриването на разходите за охрана, обслужването и поддържането на буферните паркинги", посочва Христов.

"През първия месец от отварянето му за автомобили паркингът в кв. "Надежда" беше зает  60-70%. Когато таксата за паркиране беше одобрена от Столичния общински съвет,  автомобилите там бяха не повече от 7-8.

Стои проблемът и за

невидима конфронтация между живущите и приходящите

в зоните на буферните паркинги. Тя е породена от факта, че тези, които не искат да оставят колите си в специалните паркинги, търсят места за паркиране в междублоковите пространства", казва още зам.-кметът.

Равносметката от въвеждането на новите правила за паркиране в центъра потвърждават очакванията: с около 25% се намаляват автомобилите в центъра.

"За разлика от преди месеци, в централната градска част вече могат да бъдат намерени места за паркиране. Трябва да се имат предвид и създадените допълнителни алтернативи за гражданите като пускането на втората линия на метрото, довела още 100 хил. души в обществения транспорт.

Немалка част от тях преди откриването на тази линия са ползвали автомобилите си. Особено ефективна се оказа връзката "Обеля" - "Надежда" от гледна точка на голямата маса хора, които пътуват всеки ден за работа в посока центъра и не ползват автомобили", каза Христов.

Попитан

защо няма паркинги в центъра на града,

зам.-кметът посочва, че пречките това да се случи не са малко.

"Подземните паркинги се възпрепятстват от наличието на немалко археология в идеалния център на града. Освен това подземната комуникация в центъра на столицата чисто технически е проблемна.

Надземните паркинги също са трудно изпълними от гледна точка на свободни терени, ефективност и възвръщаемост на такъв тип инвестиции. Собствениците на свободни терени в идеалния център се насочват към инвестиции и изграждане на сгради с далеч по-голяма възвращаемост като например офиси или жилищни сгради.

Причината да няма частни инвестиции в такива паркинги е това, че подобни проекти биха били икономически неефективни. Освен това трябва да имаме предвид, че въпросът е изключително дискусионен, тъй като построяването на паркинги създава условия за генериране на трафик от и към паркинга, а когато той е в центъра на града, това би се превърнало в сериозен проблем", обяснява Христов.

"Дори и да се построят още няколко паркинга в центъра, това би дало още например 1000 места, а за сравнение в синята и зелената зона местата за паркиране са около 15 000.

Процентно няма как да бъде решен проблемът с паркирането, ако всички столичани искат да паркират колите си в центъра", подчертава Христов.

Той признава още, че на този етап общината

няма окончателно решение за проблема с "тапата" на Орлов мост

"Действително това е първото светофарно кръстовище, което посреща трафика от "Цариградското шосе" и затова там натоварването е огромно. В близките една-две години в организацията на движение на този участък не се планират промени.

Технически разширението е възможно с навлизане в Перловската река или със стесняване на пешеходната зона, но все пак реката е свързана с традицията на града.

Темата несъмнено е дискусионна, което забавя реализацията на проектите. Вероятно чрез обсъжданията ще се намери и правилното решение", казва зам.-кметът.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
САЩ спират издаването на визи за лица от Ивицата Газа

САЩ спират издаването на визи за лица от Ивицата Газа

Свят Преди 19 минути

Aмериканското дипломатическо ведомство публикува съобщение по темата

,

Българка е била намушкана 10 пъти с нож и пребита със стол в Гърция

Свят Преди 1 час

Сочен за извършител е нейният партньор, който е арестуван

„Какво му е?“: Защо съседите на Марк Зукърбърг са му ядосани

„Какво му е?“: Защо съседите на Марк Зукърбърг са му ядосани

Любопитно Преди 3 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

,

Макрон призова за бдителност и продължаване на натиска върху Русия

Свят Преди 3 часа

Френският президент приветства и "готовността на Съединените щати" да допринесат за даване на гаранции за сигурността на Украйна

,

Два мотоциклета се удариха на пътя Благоевград - Дупница, има пострадали

България Преди 4 часа

Всички участници в произшествието са закарани за преглед

Зеленски иска гаранции за сигурност от Европа и САЩ

Зеленски иска гаранции за сигурност от Европа и САЩ

Свят Преди 4 часа

Това написа той в своя Telegram канал

"Нe сме боксови круши!": В Сърбия се провеждат поредните антиправителствени протести

"Нe сме боксови круши!": В Сърбия се провеждат поредните антиправителствени протести

Свят Преди 5 часа

Полицията е на терен с жива сила и бронирани автомобили

,

Мелания Тръмп получи благодарности от Украйна за загрижеността си за децата, отведени в Русия

Свят Преди 5 часа

Първата дама на САЩ написа писмо, касаещо отвлечените украински деца

Евакуират живущите в Българово заради голям пожар

Евакуират живущите в Българово заради голям пожар

България Преди 5 часа

От пожарната служба в Бургас заявиха, че на терен са изпратени 6 противопожарни автомобила

Принц Уилям и принцеса Катрин с децата им: Джордж, Шарлот и Луи

Принцът и принцесата на Уелс Уилям и Катрин се местят в нов кралски дом

Любопитно Преди 6 часа

Кралската двойка планира да се установи в имота Форест лодж с осем спални, разположен в Уиндзорския парк

<p>Какво е състоянието на пострадалите след бруталния удар с АТВ</p>

Какво е състоянието на пострадалите след бруталния удар с АТВ

България Преди 6 часа

„Вчера лекарят ни каза: „Не мога да ви давам надежди и не мога да ви ги отнемам”. Снаха ми и детето ѝ са със счупени черепи”, разкри Юлиан Здравков

<p>Какво каза Европа след срещата в Аляска</p>

Какво каза Европа след срещата в Аляска

Свят Преди 7 часа

Група от няколко европейски лидери съвместно се ангажираха да продължат да подкрепят Украйна и да поддържат натиска върху Русия

Ужасяващата катастрофа между автомобил и автобус в София

Свидетел на ужаса в София: Шофьорът на колата не изглеждаше притеснен

България Преди 7 часа

Разкриха самоличността на загиналия пътник в автобуса

Опашките за хляб в Боливия

Ден преди изборите: Хлябът в Боливия вече не стига за закуска

Свят Преди 8 часа

Политолози правят паралели между кризата в Боливия и Френската революция от XVIII в., причинена от ръста на цените на хляба. Разликата е, че в Боливия хлябът не поскъпва, просто качеството и грамажът му намаляват

<p>Младеж без книжка катастрофира в Студентски град</p>

Младеж без книжка катастрофира в Студентски град

България Преди 8 часа

"Шофьорът" е дал положителни проби за алкохол и наркотици

<p>Ново огнище на пожара в Пирин се разгоря над с. Илинденци</p>

Ново огнище на пожара в Пирин се разгоря над с. Илинденци

България Преди 9 часа

Така активните огнища в Пирин планина стават три