Столичната община обещава по-добър транспорт тази година
Любомир Христов   
Източник: Любомир Спиров, БГНЕС (архив)

През 2013 г. Столичната община планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди, ще насочи усилията си към модернизацията на градския транспорт, ще продължи проектите за кръстовищата на две нива, изграждането на съоръженията на "Симеоновско шосе" и "Стоян Михайловски", както и на кръстовището на бул. "България".

Това казва в интервю за БТА Любомир Христов, заместник-кмет по транспорта в Столичната община.

Общината планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди в столицата - "Цариградско шосе" и "Европа", а вероятно и "Дондуков" в рамките на транспортната си програма за 2013 г., посочи той.

"Възнамеряваме да насочим усилията си към

модернизацията на градския транспорт,

проектите са за трите основни вида обществен транспорт - метро, електро- и автобусен транспорт.

Предвижда се да бъдат закупени десет влака за нуждите на метрото, които ще обслужват разширението на първата линия за метрото до летище София и до бизнес парка в квартал "Младост", уточни Христов.

Строителството на метрото до летището ще върви паралелно с реализацията на проекта за доставка на влакове.

Предвижда се и доставката на

двайсет нови трамвайни мотриси,

които консумират много по-малко електроенергия в сравнение със старите мотриси, каза заместник-кметът.

Освен това те отговарят на всички съвременни изисквания за комфорта на пътниците като достъпна среда, нисък под, климатизиран салон, системи за оповестяване на спирките, уточни заместник-кметът.

Проектите предвиждат

закупуването на поне 120 нови модерни и комфортни автобуса

с двигатели на газ - с цел максимален екологичен ефект. В момента Столичната община подготвя тръжните процедури, прави анализ на разходите и ползите, както и анализ на въздействието върху околната среда.

Вероятно този месец управляващият орган на оперативната програма ще отправи официална покана към общината, коментира Христов.

Втората линия на метрото, която свързва квартал "Надежда" с "Лозенец", според заместник-кмета е безспорно най-голям успех и най-важен инфраструктурен проект в сферата на обществения транспорт на столицата през изминалата година.

Около 200 хил. пътници дневно ползваха едната линия на метрото, а откакто е пусната в експлоатация втората линия, вече повече от три месеца, на ден в него се возят повече от 300 хил. души, отбеляза Христов.

Не на последно място Европейската комисия одобри финансирането на проект за интегриран столичен градски транспорт, по който ще бъдат доставени

нови тролеи за електротранспорта на столицата,

ще бъде извършена рехабилитация на трамвайното трасе по бул. "България", ще се въведе интелигентна система за управление на трафика, казва още заместник-кметът. 

Зам.-кметът взема отношение и по въпроса за натоварения трафик в столицата, проблемите с паркирането и синята и зелена зона.

По думите му буферните паркинги около метрото, които на практика са нова инфраструктура за града,

стоят почти неизползвани

"Дълги години се говореше как не се прави нищо за решаването на проблема с паркингите. Заедно със строителството на втората линия на метрото, в рамките на две години, бяха построени паркинги за около три хиляди автомобила.

Дори минималните 50 стотинки на час за паркиране отказват хората да оставят там автомобилите си.

Много е вероятно да сме изградили у себе си желанието да паркираме безплатно. Трябва обаче да бъдем наясно, че строителството на тези съоръжения не е безплатно, нито евтино.

В същото време никой не очаква таксите за паркиране да изплатят строителството на паркингите, макар че голяма част от тези средства, част от проекта за метрото, в известна степен са безвъзмездни. Стои въпросът за покриването на разходите за охрана, обслужването и поддържането на буферните паркинги", посочва Христов.

"През първия месец от отварянето му за автомобили паркингът в кв. "Надежда" беше зает  60-70%. Когато таксата за паркиране беше одобрена от Столичния общински съвет,  автомобилите там бяха не повече от 7-8.

Стои проблемът и за

невидима конфронтация между живущите и приходящите

в зоните на буферните паркинги. Тя е породена от факта, че тези, които не искат да оставят колите си в специалните паркинги, търсят места за паркиране в междублоковите пространства", казва още зам.-кметът.

Равносметката от въвеждането на новите правила за паркиране в центъра потвърждават очакванията: с около 25% се намаляват автомобилите в центъра.

"За разлика от преди месеци, в централната градска част вече могат да бъдат намерени места за паркиране. Трябва да се имат предвид и създадените допълнителни алтернативи за гражданите като пускането на втората линия на метрото, довела още 100 хил. души в обществения транспорт.

Немалка част от тях преди откриването на тази линия са ползвали автомобилите си. Особено ефективна се оказа връзката "Обеля" - "Надежда" от гледна точка на голямата маса хора, които пътуват всеки ден за работа в посока центъра и не ползват автомобили", каза Христов.

Попитан

защо няма паркинги в центъра на града,

зам.-кметът посочва, че пречките това да се случи не са малко.

"Подземните паркинги се възпрепятстват от наличието на немалко археология в идеалния център на града. Освен това подземната комуникация в центъра на столицата чисто технически е проблемна.

Надземните паркинги също са трудно изпълними от гледна точка на свободни терени, ефективност и възвръщаемост на такъв тип инвестиции. Собствениците на свободни терени в идеалния център се насочват към инвестиции и изграждане на сгради с далеч по-голяма възвращаемост като например офиси или жилищни сгради.

Причината да няма частни инвестиции в такива паркинги е това, че подобни проекти биха били икономически неефективни. Освен това трябва да имаме предвид, че въпросът е изключително дискусионен, тъй като построяването на паркинги създава условия за генериране на трафик от и към паркинга, а когато той е в центъра на града, това би се превърнало в сериозен проблем", обяснява Христов.

"Дори и да се построят още няколко паркинга в центъра, това би дало още например 1000 места, а за сравнение в синята и зелената зона местата за паркиране са около 15 000.

Процентно няма как да бъде решен проблемът с паркирането, ако всички столичани искат да паркират колите си в центъра", подчертава Христов.

Той признава още, че на този етап общината

няма окончателно решение за проблема с "тапата" на Орлов мост

"Действително това е първото светофарно кръстовище, което посреща трафика от "Цариградското шосе" и затова там натоварването е огромно. В близките една-две години в организацията на движение на този участък не се планират промени.

Технически разширението е възможно с навлизане в Перловската река или със стесняване на пешеходната зона, но все пак реката е свързана с традицията на града.

Темата несъмнено е дискусионна, което забавя реализацията на проектите. Вероятно чрез обсъжданията ще се намери и правилното решение", казва зам.-кметът.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Оставка в Швеция след скандал с гей снимки

Оставка в Швеция след скандал с гей снимки

Свят Преди 27 минути

Премиерът Улф Кристерсон призна „системна грешка“

BG-ALERT с предупреждение за интензивни валежи

BG-ALERT с предупреждение за интензивни валежи

България Преди 1 час

Опасност при оранжев код за райони от област Ямбол и Бургас

Политически реакции на предложението на Радев за референдум за еврото

Политически реакции на предложението на Радев за референдум за еврото

България Преди 3 часа

Румен Радев обяви, че ще внесе в Народното събрание предложение за провеждане на референдум относно приемането на еврото в България с въпроса: "Съгласни ли сте България да приеме единната европейска валута евро през 2026 г.?"

Кюрдската работническа партия се разпуска

Кюрдската работническа партия се разпуска

Свят Преди 5 часа

я уточни, че са взети „решения от историческо значение“

Две двойки отпадат на крачка от финала в “Един за друг”

Две двойки отпадат на крачка от финала в “Един за друг”

Любопитно Преди 5 часа

Сетивата и страховете на влюбените определят тяхното бъдеще в любовната надпревара

Затвор за двамата български моряци за трафик на кокаин

Затвор за двамата български моряци за трафик на кокаин

Свят Преди 5 часа

На борда бяха намерени около 300 килограма кокаин

Робърт Кенеди-младши

Робърт Кенеди-младши: Убиецът на баща ми е друг

Свят Преди 6 часа

Когато 71-годишният Кенеди-младши препоръча на Калифорнийския съвет за условно освобождаване Сирхан да бъде освободен условно през 2021 г. - 16-ият път, когато се изправя пред съвета – шест от неговите братя и сестри, водени от майка им, остро осъдиха решението

Ескалация, Унгария изгони дипломати в Украйна

Ескалация, Унгария изгони дипломати в Украйна

Свят Преди 6 часа

Украйна е задържала двама предполагаеми унгарски шпиони

Джеймс Фоли

Почина режисьор на „50 нюанса сиво“

Любопитно Преди 6 часа

Той режисира продълженията на хитовия филм и клипове на Мадона

ЕС създава трибунал за руските лидери заради Украйна

ЕС създава трибунал за руските лидери заради Украйна

Свят Преди 6 часа

Кая Калас: Няма място за безнаказаност

Wosh MC: Мечтая за спокоен живот с музика, двор и градина

Wosh MC: Мечтая за спокоен живот с музика, двор и градина

Любопитно Преди 6 часа

В разговор с Митко Павлов в подкаста „Разкошно“, изпълнителят сподели лични размисли за посоката на творчеството си и живота

Костадинов от Червения площад в Москва - "Ще възродим България!"

Костадинов от Червения площад в Москва - "Ще възродим България!"

България Преди 7 часа

Лидерът на "Възраждане" сподели снимки от парада в Москва, на които се вижда, че е сред публиката на събитието

Лидерът на "Величие" атакува "Възраждане"

Лидерът на "Величие" атакува "Възраждане"

България Преди 7 часа

Михайлов: Избирателите на "Възраждане“ имат "неотложна нужда“ нещо да се случи с правителството

Избраха Борислав Божинов за председател на Комисията за защита на личните данни

Избраха Борислав Божинов за председател на Комисията за защита на личните данни

България Преди 7 часа

За членове на комисията бяха избрани Василка Рангелова, Ивайло Станев, Цветана Червенякова-Илиева, Цветелин Софрониев

<p>Кристина Апългейт призна, че вече не излиза от дома си</p>

Кристина Апългейт призна, че вече не излиза от дома си заради множествената склероза

Любопитно Преди 7 часа

„Първото нещо, което чувам от хората, е как го получихте? Това означава, че трябва да съм направила нещо лошо в живота си, за да имам това заболяване, че сам съм си го причинила", споделя актрисата

Напрежение и остри реплики в първия дебат между Джордже Симион и Никушор Дан

Напрежение и остри реплики в първия дебат между Джордже Симион и Никушор Дан

Свят Преди 7 часа

Дебатът се състоя преди втория тур на президентските избори, насрочен за 18 май