Столичната община обещава по-добър транспорт тази година
Любомир Христов   
Източник: Любомир Спиров, БГНЕС (архив)

През 2013 г. Столичната община планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди, ще насочи усилията си към модернизацията на градския транспорт, ще продължи проектите за кръстовищата на две нива, изграждането на съоръженията на "Симеоновско шосе" и "Стоян Михайловски", както и на кръстовището на бул. "България".

Това казва в интервю за БТА Любомир Христов, заместник-кмет по транспорта в Столичната община.

Общината планира да започне рехабилитация на някои от по-големите булеварди в столицата - "Цариградско шосе" и "Европа", а вероятно и "Дондуков" в рамките на транспортната си програма за 2013 г., посочи той.

"Възнамеряваме да насочим усилията си към

модернизацията на градския транспорт,

проектите са за трите основни вида обществен транспорт - метро, електро- и автобусен транспорт.

Предвижда се да бъдат закупени десет влака за нуждите на метрото, които ще обслужват разширението на първата линия за метрото до летище София и до бизнес парка в квартал "Младост", уточни Христов.

Строителството на метрото до летището ще върви паралелно с реализацията на проекта за доставка на влакове.

Предвижда се и доставката на

двайсет нови трамвайни мотриси,

които консумират много по-малко електроенергия в сравнение със старите мотриси, каза заместник-кметът.

Освен това те отговарят на всички съвременни изисквания за комфорта на пътниците като достъпна среда, нисък под, климатизиран салон, системи за оповестяване на спирките, уточни заместник-кметът.

Проектите предвиждат

закупуването на поне 120 нови модерни и комфортни автобуса

с двигатели на газ - с цел максимален екологичен ефект. В момента Столичната община подготвя тръжните процедури, прави анализ на разходите и ползите, както и анализ на въздействието върху околната среда.

Вероятно този месец управляващият орган на оперативната програма ще отправи официална покана към общината, коментира Христов.

Втората линия на метрото, която свързва квартал "Надежда" с "Лозенец", според заместник-кмета е безспорно най-голям успех и най-важен инфраструктурен проект в сферата на обществения транспорт на столицата през изминалата година.

Около 200 хил. пътници дневно ползваха едната линия на метрото, а откакто е пусната в експлоатация втората линия, вече повече от три месеца, на ден в него се возят повече от 300 хил. души, отбеляза Христов.

Не на последно място Европейската комисия одобри финансирането на проект за интегриран столичен градски транспорт, по който ще бъдат доставени

нови тролеи за електротранспорта на столицата,

ще бъде извършена рехабилитация на трамвайното трасе по бул. "България", ще се въведе интелигентна система за управление на трафика, казва още заместник-кметът. 

Зам.-кметът взема отношение и по въпроса за натоварения трафик в столицата, проблемите с паркирането и синята и зелена зона.

По думите му буферните паркинги около метрото, които на практика са нова инфраструктура за града,

стоят почти неизползвани

"Дълги години се говореше как не се прави нищо за решаването на проблема с паркингите. Заедно със строителството на втората линия на метрото, в рамките на две години, бяха построени паркинги за около три хиляди автомобила.

Дори минималните 50 стотинки на час за паркиране отказват хората да оставят там автомобилите си.

Много е вероятно да сме изградили у себе си желанието да паркираме безплатно. Трябва обаче да бъдем наясно, че строителството на тези съоръжения не е безплатно, нито евтино.

В същото време никой не очаква таксите за паркиране да изплатят строителството на паркингите, макар че голяма част от тези средства, част от проекта за метрото, в известна степен са безвъзмездни. Стои въпросът за покриването на разходите за охрана, обслужването и поддържането на буферните паркинги", посочва Христов.

"През първия месец от отварянето му за автомобили паркингът в кв. "Надежда" беше зает  60-70%. Когато таксата за паркиране беше одобрена от Столичния общински съвет,  автомобилите там бяха не повече от 7-8.

Стои проблемът и за

невидима конфронтация между живущите и приходящите

в зоните на буферните паркинги. Тя е породена от факта, че тези, които не искат да оставят колите си в специалните паркинги, търсят места за паркиране в междублоковите пространства", казва още зам.-кметът.

Равносметката от въвеждането на новите правила за паркиране в центъра потвърждават очакванията: с около 25% се намаляват автомобилите в центъра.

"За разлика от преди месеци, в централната градска част вече могат да бъдат намерени места за паркиране. Трябва да се имат предвид и създадените допълнителни алтернативи за гражданите като пускането на втората линия на метрото, довела още 100 хил. души в обществения транспорт.

Немалка част от тях преди откриването на тази линия са ползвали автомобилите си. Особено ефективна се оказа връзката "Обеля" - "Надежда" от гледна точка на голямата маса хора, които пътуват всеки ден за работа в посока центъра и не ползват автомобили", каза Христов.

Попитан

защо няма паркинги в центъра на града,

зам.-кметът посочва, че пречките това да се случи не са малко.

"Подземните паркинги се възпрепятстват от наличието на немалко археология в идеалния център на града. Освен това подземната комуникация в центъра на столицата чисто технически е проблемна.

Надземните паркинги също са трудно изпълними от гледна точка на свободни терени, ефективност и възвръщаемост на такъв тип инвестиции. Собствениците на свободни терени в идеалния център се насочват към инвестиции и изграждане на сгради с далеч по-голяма възвращаемост като например офиси или жилищни сгради.

Причината да няма частни инвестиции в такива паркинги е това, че подобни проекти биха били икономически неефективни. Освен това трябва да имаме предвид, че въпросът е изключително дискусионен, тъй като построяването на паркинги създава условия за генериране на трафик от и към паркинга, а когато той е в центъра на града, това би се превърнало в сериозен проблем", обяснява Христов.

"Дори и да се построят още няколко паркинга в центъра, това би дало още например 1000 места, а за сравнение в синята и зелената зона местата за паркиране са около 15 000.

Процентно няма как да бъде решен проблемът с паркирането, ако всички столичани искат да паркират колите си в центъра", подчертава Христов.

Той признава още, че на този етап общината

няма окончателно решение за проблема с "тапата" на Орлов мост

"Действително това е първото светофарно кръстовище, което посреща трафика от "Цариградското шосе" и затова там натоварването е огромно. В близките една-две години в организацията на движение на този участък не се планират промени.

Технически разширението е възможно с навлизане в Перловската река или със стесняване на пешеходната зона, но все пак реката е свързана с традицията на града.

Темата несъмнено е дискусионна, което забавя реализацията на проектите. Вероятно чрез обсъжданията ще се намери и правилното решение", казва зам.-кметът.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Димитър Радев: Това няма да е последната добра новина по пътя към еврото

Димитър Радев: Това няма да е последната добра новина по пътя към еврото

България Преди 1 час

Управителят на БНБ коментира и настоящото търговско противопоставяне в света

МС назначи трима нови областни управители

МС назначи трима нови областни управители

България Преди 3 часа

Министерският съвет прие решението на днешното си заседание

<p>Ето кой е &quot;Най-красивият човек в света&quot; според&nbsp;People</p>

Деми Мур е „Най-красивият човек в света“ според People

Любопитно Преди 4 часа

Актрисата за пореден път доказа, че истинската красота не познава възрастови граници

Над 150 ранени след земетресенията в Истанбул

Над 150 ранени след земетресенията в Истанбул

Свят Преди 4 часа

Хората са скачали от височини в паниката

Карлос Сантана влезе в болница

Карлос Сантана влезе в болница

Свят Преди 5 часа

Инцидентът е станал по време на саундчек в Тексас

Купуват 35 нови електрически влака за БДЖ

Купуват 35 нови електрически влака за БДЖ

България Преди 5 часа

С приемането на решението се осигурява временен безлихвен заем на Министерството на транспорта и съобщенията

Мини цунами след труса в Турция (ВИДЕО)

Мини цунами след труса в Турция (ВИДЕО)

Свят Преди 5 часа

Земетресението предизвика силна паника сред населението, но засега няма данни за нанесени сериозни поражения

„Български пощи” ще обменят левове в евро в 2230 офиса

„Български пощи” ще обменят левове в евро в 2230 офиса

България Преди 5 часа

Това ще е възможно за суми до 1 000 лв. на ден за един човек

<p>Появиха се нови подробности за обира на Кристи Ноем</p>

Появиха се нови подробности за обира на министъра на вътрешната сигурност на САЩ

Свят Преди 6 часа

Облечен в тъмни дрехи, крадецът сяда на празна маса до министъра с гръб към нея

БАН за Турция: Трусовете могат да продължат с месеци

БАН за Турция: Трусовете могат да продължат с месеци

Свят Преди 6 часа

30 минути преди това е имало и по-слабо земетресение

Разкриха как изглежда мистериозният портрет на Тръмп, подарен от Путин

Разкриха как изглежда мистериозният портрет на Тръмп, подарен от Путин

Свят Преди 6 часа

Руският художник Никас Сафронов разкрива историята зад драматичната творба

<p>Путин призна за слабости във въоръжението</p>

"Наясно съм, че не е достатъчно": Путин призна за слабости във въоръжението

Свят Преди 6 часа

Руският държавен глава каза, че има пропуски и в други области.

Снимката е илюстративна

Младеж е тежко ранен след нападение с брадва

България Преди 6 часа

Пострадалият е откаран за лечение в болница в Плевен в тежко състояние

ЕК: Присъединяването на България и Румъния към Шенген укрепва икономиката на ЕС

ЕК: Присъединяването на България и Румъния към Шенген укрепва икономиката на ЕС

България Преди 6 часа

Това сочи доклад на Европейската комисия за състоянието на зоната без гранични проверки

<p>Палестинският президент: Аз плащам цената за това</p>

Палестинският президент призова "Хамас" да освободи заложниците

Свят Преди 7 часа

Израел сложи край на примирието с "Хамас" миналия месец и обеща да продължава войната

Къде в България беше усетено най-силно земетресението в Турция

Къде в България беше усетено най-силно земетресението в Турция

България Преди 7 часа

Според данни от НИГГГ – БАН, епицентърът на земетресението е бил на около 140 км от град Малко Търново, на 200 км от Бургас и на 460 км от София