Плевнелиев: Няма да има "златен дъжд" от инвестиции
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев   
Източник: БГНЕС

2010 г. ще е тежка както за икономиката като цяло, така и за строителния бранш, каза в интервю за БТА министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев.

По думите му страната ни няма да бъде залята от "златен дъжд" под формата на банкови кредити и лесни пари от чуждестранни инвестиции.

Амбицията ни е в края на седмата година усвояемостта на еврофондовете чрез оперативната програма "Регионално развитие" да достигне до 60% и страната да може да се гордее, че средностатистически е един нормален член на ЕС, заяви Плевнелиев.

Ето част от интервюто с него:

- Какви промени се предвиждат за 2010 г., за да не стане държавата отново длъжник на пътните компании при зимното почистване и при текущите ремонти на пътните участъци?

- Ще трябва да следим много внимателно да бъдем в определения бюджет. За целта ще въведем механизмите на финансов контрол и добрите практики на финансовия мениджмънт в пътната агенция.

Ще въведем всякакви механизми на отчетност, каквито до момента са липсвали - регистри на договорите, отчети всеки месец, прогнози.

Преди всичко ще заложим на дисциплината, което означава да не възлагаме договори устно и да не възлагаме финансово необезпечени договори, а да се движим в рамките на това, което разполагаме.

- Кога най-рано се очаква да заработи специален фонд, в който да се натрупват средства за поддръжка на пътната инфраструктура?

- Добро начало е, че всички приходи от винетки ще отиват за текущ ремонт и поддръжка на пътищата и това са прогнозно около 200 млн. лв. за следващата година. Вероятно от 2011 г. ще има възможност да се реализира идеята други приходи, които държавата събира като данъци и такси, да отиват за тази цел.

- Министерството инициира създаването на работна група за подобряване на нормативната база в областта на жилищната политика. Какви са очакванията ви за работата на експертите?

- Освен нормативните проблеми, предстои групата да се занимава със сеизмичната устойчивост на сградите, които ще се санират, тяхната енергийна ефективност, състоянието на инсталациите.

Необходимо е да подготвим добре структурирана стратегия за повишаване на енергийната ефективност в жилищния фонд на страната, защото досега нашите колеги в Брюксел достатъчно много сигнализираха, че се работи на парче.

Става дума за около 720 хил. жилища в около 14 600 сгради, в които живеят около 2,5 млн. българи. Условията на Брюксел, когато отпуска средства, е парите да стигат до обикновените хора, което значи да не бъдат откраднати по веригата и те да имат дългосрочен смисъл.

- Кога очаквате експертите да приключат работа?

- Вероятно ще са им необходими между четири и шест месеца. Ако успеем да подготвим качествена стратегия през 2010 г. и намерим финансиране, най-късно през 2014 г. с новите европейски програми би следвало да се справим. Стратегията ще бъде предложена за обсъждане в парламента, тя ще бъде разгледана и от браншовите и бизнес организациите. Единственият начин да успеем е, когато имаме обществен консенсус.

- Съществува и проблем с изчерпването на живота на някои от панелните блокове. Какви мерки могат в тази посока да бъдат предприети от държавата?

- Животът на панелните сгради е минимум 80 - 90 години, от които вече са минали 30 - 35. Срокът може да се удължи с правилни действия, защото в момента там водата влиза отвсякъде, а тя е най-големият враг на една сграда.

Към решаването на проблемите с течове е насочена програмата на ПРООН - ремонт на покривите, на фасадата, изолация, т.е. опаковаме сградата отвън и тя спокойно ще може да живее поне още 100 години.

В момента държавата финансира солидарно със собствениците с по 50% от средствата за саниране. Сметките за ток падат с между 40 и 60 на сто, но и държавата икономисва от вложенията си в енергийна ефективност, защото голяма част от енергията се губи от пренос.

- Прогнозирахте, че следващата година ще бъде тежка за строителния сектор. Дали има ревизия в октомврийските ви прогнози?

- Поне до средата на следващата година ще ни е много тежко, защото ние нямаме финансова криза, а има икономическа криза и то дълбока. Нашите пазари се сринаха, безработицата тепърва ще се увеличава, банките не финансират реалната икономика и това ще се задълбочава още повече.

Преди всичко това ще се отрази на строителния сектор. Причината е, че банките смятат, че строителната индустрия като цяло е високорискова и няма да финансират подобни проекти или това ще стане в много малка степен.

От тази гледна точка искам да съм по-скоро консервативен реалист, отколкото лекомислен оптимист и виждам една много тежка 2010 г.

Правителството прави всичко което може, но при пълното ограничение на Бюджет 2010 и при всичко останало, което може да предприемем, ние не можем да извадим пари и да наливаме просто така, защото ще създадем проблеми на всички българи.

- Като казвате, че следващата година ще е много тежка, визирате цялата икономика или конкретно строителството?

- Визирам цялата икономика. Поне до средата на следващата година минимум. Виждам цялата 2010 г. много тежка за строителния бранш, защото той от двигател на растежа сега ще се превърне в следствие на растежа. Това означава, че досега се наливаха бързи кредити в недвижими проекти, което генерираше работа за строителния сектор.

Досега имаше два основни двигателя на растежа - банките, които еднократно между 2004 и 2008 г. раздадоха страшно много кредити. Вторият важен фактор бяха евтините пари, които се изразиха в 15 млрд. лв. чуждестранни инвестиции, които заляха България и от тях една голяма част отидоха в строителния сектор и свързаните с него финансови отрасли и услуги. Това също беше еднократен акт.

Лесните пари ги няма, следователно нещата вече стоят обратно - първо икономиката трябва да тръгне, за да може и строителството да се съживи.

- Докъде стигна идеята за създаване на Агенция по водите, която да поеме единното управление на сектора?

- Агенцията по водите е еманацията на държавността и, ако успеем да я направим заедно с Министерството на екологията, това ще бъде страхотно, защото продължавам да твърдя, че при една голяма суша в страната ще възникнат проблеми.

В България собственици на язовири са най-различни институции, които не са координирани помежду си, това е пълен абсурд. Все едно пътищата да са в пет министерства. Как очаквате тогава да се случват пътища!

Идеята е сектор "Води" да отиде в една агенция, която да формира държавната политика по аналогия на агенциите за горите, за информационните технологии и пътната агенция. Все още не е ясно дали тя ще бъде към екоминистерството.

Преди това ще трябва да се сформират асоциации, да се уреди възможността общините да могат да влязат в тези асоциации, да се направи пилотният проект с Международната финансова корпорация по сключен договор с нея, да се тестват първите възможности за публично-частно партньорство. Това означава, че 2010 г. ще е годината за подготовка на тази агенция, още повече, че в бюджета за следващата година не са предвидени средства.

- Има ли промяна в сроковете за магистрала "Тракия"?

- На 11 януари трябва да получим офертите по ЛОТ 2 (Стара Загора и Нова Загора) и комисията започва да работи от 12 януари. ЛОТ 3 между Нова Загора и Ямбол ще бъде пуснат около 15 януари, като идеята е търгът да бъде подобрен и да можем да се поучим от всички въпроси, които бяха зададени по ЛОТ 2, а те са над 100. Търгът за ЛОТ 4 (Нова Загора - Карнобат) ще бъде обявен в средата или най-късно до края на февруари.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Радев: Специалността &quot;Военен лекар&quot; бе създадена преди пълномащабната война в Европа</p>

Румен Радев: Специалността "Военен лекар" бе създадена преди пълномащабната война в Европа

България Преди 8 минути

Радев акцентира още върху иновативното обучение и образование, както и върху изградената модерна, научна, образователна и социална инфраструктура

Израел идентифицира тялото на заложник, върнато от "Хамас"

Израел идентифицира тялото на заложник, върнато от "Хамас"

Свят Преди 26 минути

Израелската армия "уведоми семейството на отвлечения Елияху Маргалит, че тялото на техния близък е върнато в Израел"

Как ще се случи зареждането с евробанкноти и евромонети

Как ще се случи зареждането с евробанкноти и евромонети

България Преди 2 часа

Разписано е и какви копюри ще дават банкоматите при теглене след нова година

Зеленски: Тръмп "не казва "Не", но не каза и "Да" за ракетите "Томахок"

Зеленски: Тръмп "не казва "Не", но не каза и "Да" за ракетите "Томахок"

Свят Преди 3 часа

Тръмп отдавна се двоуми по въпроса

Аферата "Епстийн": Принц Андрю е летял с частния самолет на Джефри

Аферата "Епстийн": Принц Андрю е летял с частния самолет на Джефри

Свят Преди 3 часа

Един от пилотите на самолета Лари Висоски каза пред съда, че Андрю е пътувал в самолета "няколко пъти"

Китай е готов за нови търговски преговори със САЩ

Китай е готов за нови търговски преговори със САЩ

Свят Преди 3 часа

Тази информация се появи в медийното пространство на фона на опитите на Пекин и Вашингтон да избегнат нова ескалация на мита

<p>Как оцени Стармър разговора на Зеленски с европейските лидери?</p>

Стармър оцени разговора на Зеленски с европейските лидери като продуктивен

Свят Преди 3 часа

В социалната мрежа "Екс" Стармър призова за "справедлив и траен мир" в Украйна

Възстановено е движението на АМ "Тракия"

Възстановено е движението на АМ "Тракия"

България Преди 3 часа

Шофьорите, които пътуват в посока София изчакват на място

<p>Могат ли &quot;горещите вълни&quot;&nbsp;да са знак за повишен сърдечен риск при жените?</p>

Проф. Мария Орбецова: "Горещите вълни" могат да бъдат маркер за повишен сърдечно-съдов риск

България Преди 4 часа

За страната ни средната възраст за настъпване на менопаузата е 47 г., посочи проф. Орбецова

Тръмп поиска от Върховния съд да разреши разполагането на гвардията в Чикаго

Тръмп поиска от Върховния съд да разреши разполагането на гвардията в Чикаго

Свят Преди 4 часа

Тръмп от седмици иска да разположи националната гвардия в Чикаго, както направи с Лос Анджелис, Вашингтон и Мемфис

Мерц след срещата на украинския лидер с Тръмп: Украйна се нужда от мирен план

Мерц след срещата на украинския лидер с Тръмп: Украйна се нужда от мирен план

Свят Преди 4 часа

Той заяви, че Зеленски има пълната подкрепа на Германия

Германски войници ще следят примирието в Газа

Германски войници ще следят примирието в Газа

Свят Преди 4 часа

Германските военнослужещи ще бъдат в униформи, но няма да бъдат въоръжени, и ще се намират в управляван от САЩ цивилно-военен координационен център

Пакистан нанесе удари по позиции на терористична организация в Афганистан

Пакистан нанесе удари по позиции на терористична организация в Афганистан

Свят Преди 4 часа

"Афганистан ще отвърне", изтъкна талибански представител

<p>&quot;Мадуро не иска да си има проблеми със САЩ&quot;</p>

Тръмп: Венецуелският президент Мадуро не иска да си има проблеми със САЩ

Свят Преди 5 часа

Американският лидер казва, че президентът Мадуро е свързан с наркотрафика

<p>Реорганизация на движението на трамваите от линия 22</p>

Заради ремонт: Реорганизация на движението на трамваите от линия 22

България Преди 5 часа

Трамваите от линия № 22 ще се движат от ж.к. „Красна поляна” до трамвайно обръщателно колело „Гео Милев“