8

Парламентът избра Ивайло Московски за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията на мястото на подалия вчера оставка Александър Цветков.

От общо 151 гласували депутати, 105 бяха "за", 42 - "против", четирима се въздържаха.

"За" гласуваха депутатите от ГЕРБ и "Атака".

Ивайло Московски е на 38 години, досега беше заместник на транспортния министър.

Завършил е Стопанската академия в Свищов, специалност "Финансов мениджмънт" и Университета за национално и световно стопанство, специалност "Публични финанси".

Професионален опит:
2003 г. - юли 2009 г. Управител, Официално представителство на фирма STOLL - Германия за България
2002 г. - 2003 г. Търговски директор "Балтекс комерс" ЕООД
1999 г. - 2002 г. Търговски директор „Сата"ООД
Председател на Борда на директорите и член на Управителния съвет "Монтана"АД
Член на надзорния съвет "Аналитик"АД
1995 г. – 1996 г. Инспектор "София Инс"

С бащата на кандидат-министъра сме близки другари и съратници,

заяви депутатът от БСП Румен Петков по време на дебатите.

Петков каза, че бащата на Ивайло Московски е областен ръководител и коалиционен партньор на "Коалиция за България" от Плевен. Той обаче увери Московски, че не бива да се притеснява от баща си, а има всички основания да се гордее с него.

Бившият вътрешен министър каза, че няма да участва в гласуването за назначаването на новия транспортен министър, защото ще бъде в конфликт на интереси заради близките си връзки с бащата на Московски.

Независимият депутат Димитър Чукарски отправи реплика към изказването на Румен Петков, като направи литературна реминисценция с "Балада за комуниста" – "не комунисти разкриват другарите си", каза той.

В началото на заседанието на парламента възражение срещу предложението за извънредна точка в дневния ред направи депутатът от БСП Мая Манолова, която поиска да се изчака поне 24 часа преди да гласуват кадровите промени в кабинета.

Предложението за промяна в правителството представи вицепремиерът Симеон Дянков, тъй като премиерът Бойко Борисов от днес е на официално посещение в Полша.

Мая Манолова посочи, че е работа на премиера да обясни пред народните представители мотивите за тази промяна.

Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев отбеляза, че за втори път Дянков представя в Народното събрание кадровите промени в кабинета - първият път на министъра на здравеопазването.

"Поне за втората смяна

очаквах да дадете някакви мотиви,

да кажете защо от ваша страна се поема тази оставка, за да може всеки депутат да вземе решение с чиста съвест", каза Мутафчиев.

За четвърти път Дянков върши тази работа, защото очевидно е куражлия да сменя министри, каза съпредседателят на Синята коалиция Иван Костов.

Според него, истинската причина за смяната на транспортния министър е пълната неспособност на правителство да осъществи тежките реформи в сферата на българските железници. Костов твърди, че заради липсата на реформи Световната банка ще откаже да отпуска средства и това е личната причина на Цветков да напусне поста си.

Иван Костов коментира, че положението в БДЖ е тежко, защото има криза при превозите. От друга страна той подчерта, че магистралите доунищожават железниците. "Това може ли да го реши г-н Московски", запита Костов.

Дянков каза в отговор, че заем със СБ още не е подписван, защото финансовото министерство настоява да види реформи.

Лично моето мнение е, че Александър

Цветков остана до известна степен неразпознаваем за Европейската комисия,

коментира номинираният за нов транспортен министър Ивайло Московски в интервю за Би Ти Ви тази сутрин.

Той смята, че не е правилно да се вменява вина на министър Цветков за неусвояване на средства по Оперативна програма "Транспорт", тъй като от 2009 г. досега са договорени около 54% и са разплатени около 10% от средствата по програмата.

Основните критики от Брюксел по Оперативна програма "Транспорт" бяха да се подобри административният капацитет в Агенция "Пътна инфраструктура" и НКЖИ.

Моето лично мнение е, че в НКЖИ се направиха едни промени, които доведоха до известно забавяне на процесите. Бяха направени административни промени, които лишиха националната компания от голям брой експерти, каза Московски.