Ст тав на Административния съд във Велико Търново реши, че в
прохода Хаинбоаз има необезопасени участъци и той трябва да
бъде затворен до отстраняването на опасностите.
Магистратите оставиха без уважение искането на
Агенция "Пътна инфрастуркутра" (АПИ) да бъде спряно изпълнението на
заповедта на ДНСК от 25 май за затваряне на северния участък на
прохода до окончателното приключване на ремонтните работи.
Според съда, липсата на обезопасяване на
движението на такъв важен път може да доведе до значително
по-тежки неблагоприятни последици за здравето и живота на
гражданите, отколкото последиците, произтичащи от затварянето на
прохода.
Липсва важен държавен интерес, който да е съизмерим с
човешкия живот, се посочва в решението.
Агенция "Пътна инфраструктура" веднага обяви, че ще обжалва решението пред Върховния администпативен съд.
Въз основа на чл. 60 от Административно процесуалния кодекс АПИ ще настоява за спиране на предварителното изпълнение на заповедта на ДНСК за забрана ползването на прохода.
Мотивите на агенцията са, че проходът Хаинбоаз е единствената в момента най-пряка връзка между северна и южна България. По оперативни данни ежедневно през прохода преминават средно близо 24 хиляди моторни превозни средства.
Алтернативният маршрут за автомобилите - проходът Шипка - също е в процес на рехабилитация. Т.е. има значителен обществен интерес проходът Хаинбоаз да остане отворен.
Междувременно експерти на агенцията продължават работа по изготвения план за действие, за отстраняване на възникналите проблеми на прохода.
Създадена е временна организация на движението чрез т.нар. "прозорци", по 4-5 часа на ден, по време на които ще бъде спирано временно движението и ще бъдат отстранени оголените камъни по скатовете.
Аварийните мерки не налагат постоянно спиране и отбиване на движението. Агенцията е съгласувала тези действия чрез протокол за аварийно състояние, съставен съвместно с Областнотопътно управление - В. Търново, Областната дирекция на МВР - В. Търново, "Гражданска защита" и представители на агенцията, одобрен от Областния управител.
С цена 1,13 млн. евро на километър пътят през прохода Хаинбоаз е
най-скъпият в страната. Високата цена се дължи на многото насипи и
мостови съоръжения, изградени на трудния терен. За да се изправят завоите, бяха взривявани
цели хълмове.
Първият срок за завършване на ремонта беше 15 ноември 2008 г., после
беше отложен
за 2009 г. През август миналата година двулентовият път беше отворен с Акт 15 за временно
ползване и се чакаше от КАТ подготвят документ, че пътят е безопасен.
Тогава се реши да няма официално откриване, защото се бяха натрупали
доста проблеми. Проблемът е, че за третата лента на пътя няма законово
утвърден проект. "Търсим вариант да узаконим трасето и тече одит",
казаха от пътната агенция. След това започнаха съдебните процедури.
Пътят през Хаинбоаз е част от Лот2 на проект „Транзитни пътища 4" с обща дължина около 23 км. Строително-ремонтните дейности се извършваха чрез финансиране със заем от Европейската инвестиционна банка и съфинансиране от републиканския бюджет в размер на 25% от общата стойност на проекта.
Съд забрани да се използва Хаинбоаз
Състав на Административния съд във Велико Търново реши, че в прохода Хаинбоаз има необезопасени участъци и той трябва да бъде затворен до отстраняването им, Агенция "Пътна инфраструктура" обжалва
3 юни 2010, 16:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!