Бизнесът с дупките
Източник: БГНЕС/Красимир Делчев
8
Дс си шофьор в София обикновено изисква специални умения и вроден талант. Но дори и способността ловко да се лавира между разположените на зигзаг безбройни дупки по улиците рядко може да гарантира, че автомобилът ви няма да пострада от кратерите.

Надали има шофьор, който поне веднъж да не се е озовавал със срязана гума или смачкана джанта - едно от най-честите поражения вследствие на "доброто" състояние на настилката.

Пари, нерви и обратното

Основна част от работата на интернет доставчика PowerNet е обикалянето на екипи за отстраняване на аварии по мрежата. Компанията разполага с 50 автомобила, които са непрекъснато в движение. Почти няма ден, в който някой от тях да не се развали заради условията по улиците, разказва Теодор Захариев, който се занимава с автопарка на PowerNet.

Компанията дава по 1000-1500 лв. месечно за ремонти по ходовата част. Трудно може да се изчислят нервите на момчетата покрай тези случаи, а още по-трудно - нервите на клиентите, които през това време стоят без интернет. Всъщност този сценарий с малки промени може да бъде разказан за всяка една фирма с един или повече автомобила, с които работи.

За кого работят дупките

Сметката е следната: По данни на общината асфалтирането на един квадратен метър дупка струва 80 лв. Изправянето на джанта примерно варира между 30 и 100 лв.

По данни на КАТ към края на 2009 г. в София са регистрирани 750 хил. коли. Ако всяка една от тях смачка джанта поне веднъж в годината и тя струва примерно 50 лв., това прави 37 млн. и 500 хил. лв., с които собствениците на автомобили се разделят само заради дупките. Доста сериозен разход, като се има предвид, че всички те плащат данъци, за да няма дупки.

В същото време тези пари имат и положителен аспект, дори антикризисен. Голяма част от тях на практика са приходи за всички бизнеси, свързани с щетите от дупките - автосервизи, търговци на части, производители.

Качеството определя цената

Най-често повредите са по ходовата част - амортисьори, шарнири, носачи, кормилни накрайници, обяснява Пламен Костов от веригата сервизи "Радиал". Ремонтът или смяната на тези части е между 100 и 300 лв. Както се оказва, само ако човек има късмета да влезе в някоя по-малка дупка.

Онзи ден присъствах на случай с яма на Сточна гара. От КАТ измериха дълбочината й на 58 см. Резултатът беше изкъртен преден мост. Парите, с които собственикът ще трябва да се раздели, са над 1000 лв., разказва Костов.

Ако на някого му е трудно да си го представи, такава дупка чудесно може да се запълни с пералня в легнало положение.

За размера на щетата имат значение скоростта на автомобила и дали дупката се вижда. Например в дъждовно време е много по-вероятно локвата, през която автомобилът ви минава, да се окаже дълбок трап.

Гледна точка

Според шофьорите дупки има и върху вече закърпени участъци. Каквото сме изпълнили през 2007 г. дефектите ни са само 2-3%. Обикновено до отремонтираната дупка с кръпка се е отворила нова дупка. При по-големи ремонтирани участъци нямаме нарушения, уверява инж. Владимир Василев,  изпълнителните директор на "Пътища и съоръжения" ЕАД - едно от дружествата, които ремонтират улиците в столицата.

Не сме скъпи на триците и евтини на брашното. Работим с качествени материали. Гарантирам това не само за нашата фирма, а и за другите големи фирми, които работят. Допускаме грешки, но те са малки, допълни той.

Всеки столичанин с по-дълга памет обаче вероятно си спомня скандалния случай с "Цариградско шосе", станало популярно като "Цариградско море". След ремонта на булеварда през август 2007 г. бившият кмет на София Бойко Борисов отказа да плати 1.5 млн. лв. на дружеството заради неравностите.

Освен това общината блокирала 143 000 лв. от предоставената банкова гаранция на "Пътища и съоръжения" ЕАД, които дружеството довнесло в сметката. 

Накривиха им шапките

Санкциите за "Цариградско шосе" вероятно само е накривила шапките на шефовете на дружество. Просто защото за 2008 и 2009 г. на трите дружества за текущи ремонти са платени 66 млн. лв., т.е. средно по 22 млн. лв.

През тази година те вероятно ще усвоят и половината от планираните за кръпки 27 млн. лв., защото договорите им изтичат в средата на лятото. Те вероятно ще участват в търговете за избор на нови фирми за ремонтите, защото бизнесът с дупките в София е сигурен и печеливш.
Коментари 8
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

8 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Лукашенко: Имаме десетки тактически ядрени оръжия

Лукашенко: Имаме десетки тактически ядрени оръжия

Свят Преди 2 минути

Лукашенко предупреди за възможен ядрен "апокалипсис"

<p>Илиана Кирилова:&nbsp;Трябва изцяло нов проект на Закон за съдебната власт</p>

Градският прокурор на София: Трябва изцяло нов проект на Закон за съдебната власт

България Преди 45 минути

Прокуратурата определя сегашния като "прибързан"

ь

Русия: Ако ядрени оръжия на НАТО бъдат разположени в Полша, те ще станат мишена за нас

Свят Преди 1 час

Повече за изказването на руският заместник-министър на външните работи четете в следващите редове

Дрейк изтри свое парче с генериран от изкуствен интелект глас на Тупак

Дрейк изтри свое парче с генериран от изкуствен интелект глас на Тупак

Любопитно Преди 1 час

В песента е използван и генерираният от изкуствен интелект глас на известния рапър Снуп Дог

ц

Забраниха тротинетките на пешеходни зони в Сливен

България Преди 1 час

Максимално допустимата скорост за движение в града е намалена на 20 км/ч

Лео

Разходка във времето - звезди, позиращи с младото си "Аз"

Любопитно Преди 1 час

Подобна съпоставка винаги е вълнуваща

Засилени проверки преди Великден: За какво следи БАБХ

Засилени проверки преди Великден: За какво следи БАБХ

Пари Преди 2 часа

До момента са инспектирани над 2000 обекта

„Боздуган-29“: Нови арести при акция срещу „Ислямска държава“ в Турция

„Боздуган-29“: Нови арести при акция срещу „Ислямска държава“ в Турция

Свят Преди 2 часа

Тя е извършена в окръзите Хатай, Ялова, Коня, Йозгат, Чанаккале, Сакария и Текирдаг

<p>&quot;През целия си живот съм била влюбена в момичета, но просто не го разбирах&quot;</p>

„Влюбена в момичетата през целия си живот": Били Айлиш разкри сексуалността си

Любопитно Преди 2 часа

Досега Били Айлиш се е срещала публично само с мъже

Снимката е илюстративна

След секретна доставка от САЩ: Украйна разположи ново оръжие

Свят Преди 2 часа

Байдън заяви, че САЩ ще започнат да изпращат военно оборудване на Украйна в рамките на "няколко часа", след като подпише новия пакет за военна помощ

и

Русия: Обсъждане на мир в Украйна без наше участие е безсмислено

Свят Преди 2 часа

Конференцията на високо равнище за мир в Украйна се очаква да се състои на 15 и 16 юни

р

Руска ракета повреди ключова инфраструктура и рани 6 души в Черкаска област

Свят Преди 2 часа

Мишена на нападението са били гражданска и железопътна инфраструктура в град Смела

Сергей Шойгу и Владимир Путин

"Това можеше да си ти": Путин с предупредителен "изстрел" срещу Шойгу

Свят Преди 2 часа

Арестът на Иванов може да е само началото на това, което предстои да се случи на Шойгу, смята специалист

Политическите реакции след отстраняването на Росен Желязков

Политическите реакции след отстраняването на Росен Желязков

България Преди 2 часа

Решението за това беше подкрепено от 129 народни представители

Странни и необясними: 8 интересни момента от историята на света

Странни и необясними: 8 интересни момента от историята на света

Свят Преди 2 часа

Вижте най-интересните моменти от 14 милиарда години история на нашата планета