Бизнесът с дупките
Източник: БГНЕС/Красимир Делчев
8
Дс си шофьор в София обикновено изисква специални умения и вроден талант. Но дори и способността ловко да се лавира между разположените на зигзаг безбройни дупки по улиците рядко може да гарантира, че автомобилът ви няма да пострада от кратерите.

Надали има шофьор, който поне веднъж да не се е озовавал със срязана гума или смачкана джанта - едно от най-честите поражения вследствие на "доброто" състояние на настилката.

Пари, нерви и обратното

Основна част от работата на интернет доставчика PowerNet е обикалянето на екипи за отстраняване на аварии по мрежата. Компанията разполага с 50 автомобила, които са непрекъснато в движение. Почти няма ден, в който някой от тях да не се развали заради условията по улиците, разказва Теодор Захариев, който се занимава с автопарка на PowerNet.

Компанията дава по 1000-1500 лв. месечно за ремонти по ходовата част. Трудно може да се изчислят нервите на момчетата покрай тези случаи, а още по-трудно - нервите на клиентите, които през това време стоят без интернет. Всъщност този сценарий с малки промени може да бъде разказан за всяка една фирма с един или повече автомобила, с които работи.

За кого работят дупките

Сметката е следната: По данни на общината асфалтирането на един квадратен метър дупка струва 80 лв. Изправянето на джанта примерно варира между 30 и 100 лв.

По данни на КАТ към края на 2009 г. в София са регистрирани 750 хил. коли. Ако всяка една от тях смачка джанта поне веднъж в годината и тя струва примерно 50 лв., това прави 37 млн. и 500 хил. лв., с които собствениците на автомобили се разделят само заради дупките. Доста сериозен разход, като се има предвид, че всички те плащат данъци, за да няма дупки.

В същото време тези пари имат и положителен аспект, дори антикризисен. Голяма част от тях на практика са приходи за всички бизнеси, свързани с щетите от дупките - автосервизи, търговци на части, производители.

Качеството определя цената

Най-често повредите са по ходовата част - амортисьори, шарнири, носачи, кормилни накрайници, обяснява Пламен Костов от веригата сервизи "Радиал". Ремонтът или смяната на тези части е между 100 и 300 лв. Както се оказва, само ако човек има късмета да влезе в някоя по-малка дупка.

Онзи ден присъствах на случай с яма на Сточна гара. От КАТ измериха дълбочината й на 58 см. Резултатът беше изкъртен преден мост. Парите, с които собственикът ще трябва да се раздели, са над 1000 лв., разказва Костов.

Ако на някого му е трудно да си го представи, такава дупка чудесно може да се запълни с пералня в легнало положение.

За размера на щетата имат значение скоростта на автомобила и дали дупката се вижда. Например в дъждовно време е много по-вероятно локвата, през която автомобилът ви минава, да се окаже дълбок трап.

Гледна точка

Според шофьорите дупки има и върху вече закърпени участъци. Каквото сме изпълнили през 2007 г. дефектите ни са само 2-3%. Обикновено до отремонтираната дупка с кръпка се е отворила нова дупка. При по-големи ремонтирани участъци нямаме нарушения, уверява инж. Владимир Василев,  изпълнителните директор на "Пътища и съоръжения" ЕАД - едно от дружествата, които ремонтират улиците в столицата.

Не сме скъпи на триците и евтини на брашното. Работим с качествени материали. Гарантирам това не само за нашата фирма, а и за другите големи фирми, които работят. Допускаме грешки, но те са малки, допълни той.

Всеки столичанин с по-дълга памет обаче вероятно си спомня скандалния случай с "Цариградско шосе", станало популярно като "Цариградско море". След ремонта на булеварда през август 2007 г. бившият кмет на София Бойко Борисов отказа да плати 1.5 млн. лв. на дружеството заради неравностите.

Освен това общината блокирала 143 000 лв. от предоставената банкова гаранция на "Пътища и съоръжения" ЕАД, които дружеството довнесло в сметката. 

Накривиха им шапките

Санкциите за "Цариградско шосе" вероятно само е накривила шапките на шефовете на дружество. Просто защото за 2008 и 2009 г. на трите дружества за текущи ремонти са платени 66 млн. лв., т.е. средно по 22 млн. лв.

През тази година те вероятно ще усвоят и половината от планираните за кръпки 27 млн. лв., защото договорите им изтичат в средата на лятото. Те вероятно ще участват в търговете за избор на нови фирми за ремонтите, защото бизнесът с дупките в София е сигурен и печеливш.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 8
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

8 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Опашки пред "Пирогов" от желаещи ваксиниа

Опашки за ваксини, спря работа "зеленият коридор" в "Св. Анна"

Теми в развитие Преди 3 часа

А от болница "Пирогов" съобщиха, че "зеленият коридор" там ще възобнови работата си утре в 13 ч.

Разследване: Разкрития за злоупотреби на бивш болничен шеф и настоящ депутат

Разследване: Разкрития за злоупотреби на бивш болничен шеф и настоящ депутат

България Преди 4 часа

Разследване на Васил Иванов за дейността на д-р Десислав Тасков

Богдан Кирилов

Богдан Кирилов: Няма хаос, а изключително добра организация

Теми в развитие Преди 6 часа

Какво коментира още директорът на Изпълнителната агенция по лекарствата – Богдан Кирилов

Плевнелиев

Плевнелиев: Радев не е постигнал почти нищо за българския народ

България Преди 6 часа

Какво още коментира Росен Плевнелиев

Гражданско сдружение ДЕН ще подкрепи ГЕРБ на парламентарните избори

Гражданско сдружение ДЕН ще подкрепи ГЕРБ на парламентарните избори

България Преди 7 часа

Това стана ясно след среща на Бойко Борисов и представители на сдружението

коронавирус

Чехия: Може да използваме "Спутник V" и без одобрението на ЕМА

Теми в развитие Преди 7 часа

Бабиш изтъкна, че ще е достатъчно руската ваксина да бъде одобрена от чешките здравни власти

<p>Какво е сватба без най-добрия приятел (СНИМКИ)</p>

Какво е сватба без най-добрия приятел (СНИМКИ)

Любопитно Преди 8 часа

Вижте кучетата сватбари, които ще разтопят сърцето ви

ГЕРБ

ГЕРБ утвърди водачите на депутатските си листи

България Преди 9 часа

Председателят на ГЕРБ Бойко Борисов ще води две листи

Орбан беше инжектиран с китайската ваксина

Орбан беше инжектиран с китайската ваксина

Теми в развитие Преди 10 часа

"Ваксиниран", пише Орбан в съобщението

Днес възстановиха „зелените коридори” за ваксиниране

Днес възстановиха „зелените коридори” за ваксиниране

Теми в развитие Преди 11 часа

Регионалните здравни инспекции вече са получили разпределените им дози ваксини срещу коронавируса

Строги правила, които Меган и Хари вече не трябва да спазват

Строги правила, които Меган и Хари вече не трябва да спазват

Любопитно Преди 11 часа

Играта Монополи е забранена за кралските особи

Борисов: Дойдат ли БСП и ДПС на власт, фондовете и програмите заминават

Борисов: Дойдат ли БСП и ДПС на власт, фондовете и програмите заминават

България Преди 13 часа

Духовниците се съгласиха с премиера, че решението да се ваксинираш е най-разумното

Руски учени: Не можем да спрем глобалното затопляне

Руски учени: Не можем да спрем глобалното затопляне

Свят Преди 13 часа

Климатичният модел показва, че най-голямото затопляне ще настъпи в Арктика

„Тайната история на българското знаме“ в „Темата на NOVA“ на 3 март

„Тайната история на българското знаме“ в „Темата на NOVA“ на 3 март

Любопитно Преди 14 часа

Благой Цицелков разказва за авторите на българското знаме, които остават непознати за историята

В Обзор решават днес да се отделят ли от Несебър

В Обзор решават днес да се отделят ли от Несебър

България Преди 15 часа

Гласуването се провежда при изключителни мерки за безопасност

Докараха нова голяма доставка с ваксини в България

Докараха нова голяма доставка с ваксини в България

Теми в развитие Преди 15 часа

Когато има насищане, ще се възстановят и зелените коридори