Н ов похват на телефонните измамници – звънят и се представят за банкери, които работят в Българската народна банка и могат да ви уредят с кредит. За целта обаче от потенциалната жертва се иска да внесе определена сума пари по сметка – уж на БНБ, информира NOVA.
В същото време измамници се обаждат и се представят и за служители на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност”. Те карат жертвите си да теглят кредити, като обясняват, че така ще помогнат за предотвратяване на престъпление. От ГДБОП предупредиха, че вече работят по няколко такива сигнала, като в някои от случаите става дума за десетки хиляди левове.
Схемата започва с телефонно обаждане от човек, който се представя за полицай
– най-често от ГДБОП или регионално звено на МВР. На жертвата се съобщава, че е станала обект на финансова измама – например, някой се опитва да изтегли кредит от нейно име с фалшиво пълномощно.
„Следва второ обаждане – този път от мним банков служител. В повечето случаи измамниците се представят с фиксирани имена: „комисар Петър Димитров Антонов“ от полицията и „Антоанета Георгиева“ от БНБ. Целта – да убедят жертвата, че трябва спешно да се предприемат действия, за да защити финансите си“, обясни гл. инспектор Златка Падинкова, началник на отдел „Измами“, Главна дирекция „Национална полиция“.
Какво искат измамниците?
Жертвата е подтиквана да:
- Тегли кредит или пари от спестяванията си
- Превежда суми към т.нар. „платинени сметки“, представяни като защитени от БНБ
- Изпраща пари по криптовалута, чрез изпратен QR код
- Предава кеш на място на „служители“, които идват в цивилни дрехи
Измамниците настояват всичко да бъде пазено в пълна тайна, уж защото става въпрос за секретна операция. При опит за прекъсване на разговора, жертвата бива незабавно набирана отново, за да не ѝ бъде дадена възможност за консултация с близки или полиция.
Пострадалите – не само възрастни хора
Това, което отличава тази схема, е, че не се таргетират само възрастни хора със стационарни телефони. Обратното – жертвите са на мобилни телефони, често хора над 20-годишна възраст.
Според Падинкова има данни, че измамниците използват изтекли бази данни, които съдържат имена, мобилни номера и имейли. В някои случаи жертвите са били наричани по име още при първото обаждане.
Измамниците използват т.нар. телефонен спуфинг, чрез който фалшифицират номера, изписан на дисплея. Така може да изглежда, че обаждането идва директно от БНБ или полицията. Подобна тактика се използва и за имейлите – адресите изглеждат реални, но са фалшиви.
Понякога се изпращат и документи със символика и лога на БНБ, като „удостоверения“ за открити „платинени сметки“. От полицията предупреждават – тези документи не са автентични и не трябва да се разчита на тях.
Един ясен признак: искат ви пари
Най-сигурният индикатор, че става дума за измама, е, ако ви искат пари – независимо дали „за защита на спестявания“, „анулиране на кредит“ или „съдействие на разследване“.
„Нито ГДБОП, нито която и да е структура на МВР или БНБ ще ви иска да теглите кредити или да превеждате пари за каквато и да е цел. Това никога не е практика. Ако получите такова обаждане – бъдете сигурни, че това е измама“, категорична е Златка Падинкова.
Какво да направим, ако получим такова обаждане?
- Прекъснете разговора незабавно
- Не предоставяйте лична или банкова информация
- Не превеждайте пари и не сканирайте QR кодове
- Съобщете за случая на тел. 112 или в най-близкото РПУ
- Предупредете близки, особено по-възрастните, за схемата
От МВР работят активно и по проследяване на криптоследи и банкови сметки, макар често те да са на т.нар. финансови мулета – хора, използвани от измамниците като посредници.