К абинетът одобри 2 268 220 лева за компенсации на семействата, чиито деца не са приети в държавни или общински детски градини поради липса на свободни места.
Средствата се предоставят за 2016 деца от шест общини - Столична община, Пловдив, Варна, Родопи, Аксаково и Божурище.
С днешното решение се изплащат финансовите компенсации за периода от 1 май до 30 юни и ще бъдат преведени по бюджетите на общините.
По тази мярка се компенсират семейства на деца от 3-годишна възраст до постъпването им в първи клас, които не са приети в държавна или общинска детска градина или училище поради липса на места.
Недостигът на места в държавните и общинските детски градини представлява дългогодишен проблем в България, засягащ хиляди семейства в цялата страна. Този проблем е особено остър в големите градове и икономически активни райони, където търсенето на места значително надвишава предлагането. Ситуацията се задълбочава от демографските промени, урбанизацията и повишената нужда от ранно детско образование и грижи, които да позволят на родителите да участват пълноценно на пазара на труда.
В отговор на този системен недостиг, българското правителство въведе механизъм за финансови компенсации за семействата, чиито деца не са приети в детски градини или училища поради липса на свободни места. Тази мярка е насочена към подпомагане на родителите да покрият разходи за алтернативни форми на грижа, като частни детски заведения или наемане на детегледачки.
Компенсациите се отнасят за деца на възраст от 3 години до постъпването им в първи клас, които са останали извън държавни или общински детски градини и училища.
Размерът на тези компенсации търпи промени през годините, отразявайки инфлацията и нарастващите разходи. Например, със заповед на министъра на образованието и науката сумата за компенсация е увеличена от 510 лева на 580 лева месечно. Отпускането на средствата се извършва периодично, като правителството одобрява траншове за конкретни периоди, например за двумесечни интервали.
Средствата се превеждат по бюджетите на общините, които от своя страна ги разпределят към правоимащите семейства. Общините с най-голям недостиг и съответно най-много компенсирани деца обикновено включват големи административни центрове като Столична община, Пловдив и Варна, както и по-малки, но развиващи се райони като Родопи, Аксаково и Божурище.
Проблемът с липсата на места в детските градини често е повод за обществено недоволство и протести от страна на родители, които настояват за адекватни решения на проблема. Въвеждането на компенсации е един от начините за облекчаване на непосредствения финансов натиск върху семействата, но не решава изцяло структурния проблем с инфраструктурата и капацитета на детските заведения.Важно е да се прави разграничение между тези компенсации за неприети в детски градини деца и другите форми на социално подпомагане, свързани с образованието.
В България съществува и еднократна целева помощ за ученици, записани в първи и осми клас. Тази помощ е въведена с цел да подпомогне семействата при покриване на част от разходите за началото на учебната година, като закупуване на учебници и пособия. През годините размерът на тази помощ също е претърпявал развитие – от 150 лева за първокласници през 2012 г., през 250 лева през 2013 г., до 300 лева за първокласници и осмокласници през 2021 г.
Критериите за отпускане на тази еднократна помощ също са се променяли.
Първоначално тя е била обвързана с доходен критерий, като например средномесечен доход на член от семейството под определен праг, с предвидени изключения за деца с трайни увреждания, деца с един жив родител или деца, настанени в приемни семейства и в семейство на роднини или близки. Впоследствие, за да се разшири обхватът на подкрепата, помощта за първокласници и осмокласници става универсална и се отпуска независимо от дохода на семейството. Условията за получаване и запазване на тази помощ включват детето да посещава редовно училище, като при неспазване на тези условия (например не постъпване в училище, не продължаване на обучението през втория учебен срок или натрупване на голям брой неизвинени отсъствия) средствата подлежат на възстановяване.
Тази помощ се изплаща обикновено на два транша – първата половина след одобряване на молбата, а втората в началото на втория учебен срок.В обобщение, докато компенсациите за неприети в детски градини деца са пряк отговор на инфраструктурен недостиг в системата за ранно детско образование, помощите за първокласници и осмокласници са по-широкообхватна социална мярка, целяща подкрепа за семействата в началните етапи на училищното образование. И двете мерки отразяват усилията на държавата да облекчи финансовото бреме върху семействата и да осигури достъп до образование и грижи за децата