Директорът на Френската гимназия: Гъвкавостта на системата ни спаси в онлайн обучението
Източник: dir.bg

К ак училища, преподаватели и ученици се справиха с шоковата дигитализация в изолацията покрай коронавируса, как учебното съдържание се трансформира в дигитално, какви са предизвикателствата пред новата учебна година - разказва директорът на Френската гимназия в София Емилия Богдановаа в интервю за dir.bg

Microsoft помага на българските учители да са „в час“ с иновациите

Новата реалност в образованието с всички плюсове, открити недостатъци и как системата да работи като добре смазана машина ще са темите на конференцията "Образование от А до #. Иновативното училище", което ще събере на една маса директори на училища, ректори на университети, представители на европейските и българските институции, както и бизнеса, който предлага технологични решения. Форумът е на 17 юли в София Тех Парк като дискусията ще бъде излъчвана и на живо през фейсбук страниците на организаторите. "Образование от А до #. Иновативното училище" е инициатива на Economic.bg, NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg.

- Г-жо Богданова, образователната система у нас изпадна в странна ситуация във връзка с коронавируса и училищата завършиха с онлайн форма на обучение. Каква е вашата оценка?

- В такъв масов порядък практикуваме онлайн обучение за първи път. Никой не очакваше такова развитие на нещата. Пред това се дискутираха елементи от дистанционната форма на обучение да се приложи експериментално и т.н. Но сега ни се наложи масово изведнъж да се гмурнем в най-дълбокото. И предвид обстоятелствата смятам, че ние, говоря за образователния сектор като цяло, се справихме добре. С дистанционната форма образователната система преживя първоначален шок и уплах. Самите ние, учителите, смятахме, че не сме достатъчно подготвени. Като цяло хората се страхуват от новото. А и образователната система, като цяло, е сравнително доста консервативна. Бояхме се. Всеки имаше свой собствен страх. Говоря най-вече за учителите. Хората се страхуваха, че могат да работят само с една платформа. Също така се притесняваха, че нямат необходимата техника, за да мога да го направят качествено. Аз, ние, в частност, говоря за колегите директори, се притеснявахме дали пък всички наши колеги ще се справят успешно. Имахме и основания за това. Не е тайна за българското общество, че учителското съсловие доста застарява.

УНСС обмисля частично онлайн обучение

- След първата седмица вече какви наблюдения имахте върху работата на учителите и учениците?

- Вижте, всеки се мобилизира според възможностите си. Говоря както за колегите, така и за отделните училища. Всяко училище си има лична специфика и според възможностите на учителите и учениците успя да се справи. Така видяхме и доказахме сами на себе си, че можем да бъдем изключително гъвкави. Някъде се използваха успоредно както дистанционната форма на обучение, така и лични контакти, защото се разнасяха материали по домовете на учениците. На други места, както при нас във Френската гимназия, изцяло преминахме в дистанционна форма на обучение. Това се случваше в реално време. Положителното в цялата ситуация беше именно гъвкавостта на системата. Всеки колектив, всяка педагогическа колегия на всяко училище намери своето решение на ситуацията. Това също е много важно да го направим като извод. Проблемите трябва да се решават самостоятелно, защото според мен няма единно решение за всички. Училищата са различни и това трябва да бъде съобразено с конкретната ситуация.

Училищен психолог: Онлайн обучението скъси дистанцията родител-дете

-Тук ще вметна, че и други ваши колеги казват същото, че именно това, че от МОН не са спуснали правила, а са оставили свобода в избора и управлението на процеса в ръцете на ръководството на всяко училище е допринесло много, за да се справите със ситуацията?

- Ситуацията бе един от положителните примери, че индивидуалната адаптация на училищата спомогна нещата да се случат по един добър начин. Също така смятам, че тази свобода даде възможност на системата да бъде гъвкава и адаптивна. Ако беше наложено едно единно решение, мисля, че нямаше всеки да се справя така успешно. Едно единно решение нямаше да може да отчете различната структура и специфика на всяко училище. Вече е ясно, че присъствената форма на обучение няма да е единствената, защото дистанционната форма разкри много плюсове и двете ще вървят паралелно.

Директор на варненско училище: Бяхме готови 50:50 за дистанционно обучение

- Доколко може да се допълват редовната и дистанционната форма... 

- Смятам, че много добре може да се допълват. Вижте, учителите вече придобихме увереност да прилагаме тази дистанционна форма. Всеки си изгради подход веднъж към собствената работа, втори път към различните ученици. Лично аз за себе си открих една голяма възможност към учебния процес да бъдат приобщени децата, които са болни и продължително време отсъстват от училище. Учебният процес в тази дистанционна форма дава възможност на тези деца да участват пълноценно в програмата и така те няма да губят материал, което е много по-важно от това след това да наваксват. Също така вярвам, че прословутите грипни ваканции вече няма да бъдат такива, каквито бяха досега. Да, те бяха радост за учениците, защо не учеха, но вече няма да е така. Децата ги посрещаха с радост като истински ваканции, но... Ето една много положителна черта на дистанционна форма. И това е причина да смятам, че комбинирайки двете форми на обучение - присъствена и дистанционна, ще се обогати учебният процес.

Образование след пандемия: Промяната вече e необратима

- Имате ли впечатления върху това как през тези месеци се промени успехът на учениците?

- Специално при нас промяната е много малка, защото традиционно нашите ученици, да кажем преобладаваща част от тях, имат отличен успех. Бих казала, че чрез дистанционната форма на обучение те имаха възможност да направят повече практически задачи, което за тях е плюс. Имаха и възможност да работят върху творчески задачи, така че да разгърнат своя потенциал. Честно казано, в началото не бяха особено много мотивирани, защото тази форма на обучение е много близка до начина, по който общуват младите хора в момента - през социалните мрежи, дистанционно. Но през последните дни, защото скоро приключихме, децата споделиха и нещо друго, което на нас, възрастните, ни се струва парадоксално. Липсва им личното общуване. Учениците не получават от учителите само знания, получават и подкрепа, чисто човешка, получават приятелското отношение. Това е може би недостиг на тази дистанционна форма на обучение. Няма го човешкото общуване. И още нещо. Казах вече, че приключихме учебната година и подготвяхме дипломите на нашите зрелостници. Ясно искам да кажа нещо - няма нищо по-страшно от едно празно училище.

Директорът на столичното 119-о училище Диян Стаматов споделя как епидемията се отрази на образованието

- Ако през септември продължим с дистанционна форма на обучение и децата не са в клас, ще ви липсват ли цветята, които получават всички учители. Ще ги замени ли обществото с емотикони?

- Разбирам закачката във въпроса ви. Няма да ми липсват цветята. Ще ми липсват усмивките на децата, ще ми липсва техният смях, радостта, че идват при нас. Радостта, че виждат своите приятели. Ще ми липсват плахите погледи и поведение на малките. Вижте, всичко това е емоция, която много зарежда. Иначе според мен е добре да се помисли в посока на това колегите да бъдат събирани на обучения. Ясно е, че дистанционната форма е необходима и тя ще навлезе в образователния процес. Просто е добре да се отдели време и средства колегите, говоря за всички учители, да минат през едно целенасочено обучение. Това ще е положително, защото така ще има елемент на усъвършенстване и натрупаните умения ще се доразвият. Ясно е, че е нужно и една съвременна материална база, нови компютри и добра техника, защото всичко това е неразделна част от дистанционната форма на обучение.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тежка катастрофа блокира прохода "Шипка", пострада мотоциклетист

Тежка катастрофа блокира прохода "Шипка", пострада мотоциклетист

България Преди 12 минути

Мотоциклетистът е откаран в болница

Иран задържа танкер с незаконна пратка в Ормузкия проток

Иран задържа танкер с незаконна пратка в Ормузкия проток

Свят Преди 44 минути

ИРНА публикува изявление на КГИР, в което се посочва, че танкерът е бил отведен в ирански териториални води

<p>Мерц запазва &quot;защитната стена&quot; срещу АзГ</p>

Мерц: Няма да има никакво сътрудничество с крайнодясната АзГ

Свят Преди 1 час

Мерц последователно заявява, че блокът му ХДС/ХСС никога няма да работи с АзГ

Обилни валежи предизвикаха свлачище в Индонезия, има жертви и изчезнали

Обилни валежи предизвикаха свлачище в Индонезия, има жертви и изчезнали

Свят Преди 2 часа

Свлачището, причинено от обилни валежи, удари три села в провинция Централна Ява

Жест на помирение: Ватиканът върна 62 артефакта на Канада

Жест на помирение: Ватиканът върна 62 артефакта на Канада

Свят Преди 2 часа

Повечето от предметите в колекцията са били изпратени в Рим от католически мисионери за изложба през 1925 г. в градините на Ватикана

<p>&quot;Те не могат да говорят, ти защо мълчиш?&quot;</p>

"Те не могат да говорят, ти защо мълчиш": Протест срещу насилието над животни в София

България Преди 2 часа

Граждани издигнаха транспаранти с надписи "Законите ни са по-мъртви от жертвите"

„Клетката“ 2 – битката на „малкия“ човек срещу системата

„Клетката“ 2 – битката на „малкия“ човек срещу системата

Любопитно Преди 3 часа

Премиерата на криминалната драма предстои в понеделник от 22:00 ч. по NOVA

Политическите реакции след отсрочката на санкциите срещу „Лукойл” у нас (ОБЗОР)

Политическите реакции след отсрочката на санкциите срещу „Лукойл” у нас (ОБЗОР)

България Преди 3 часа

Часове преди САЩ да обявят дерогацията за страната ни - Румен Спецов беше назначен за особен управител на активите на "Лукойл" в България

Малък самолет падна в Сърбия, има загинал и ранен

Малък самолет падна в Сърбия, има загинал и ранен

Свят Преди 3 часа

Загиналият е бил вторият пилот на 30 години, който е бил обявен за мъртъв на мястото на инцидента.

17-годишният син на Радан Кънев е задържан с марихуана

17-годишният син на Радан Кънев е задържан с марихуана

България Преди 4 часа

Бащата е повикан в районното, където се намира и в момента

<p>Трябваше ли ДНК-то на Хитлер да бъде изследвано?</p>

Трябваше ли ДНК-то на Хитлер да бъде изследвано – или просто да бъде оставено на мира?

Свят Преди 4 часа

Старателна работа на международен екип от учени успя да развенчае дългогодишния слух, че Хитлер е имал еврейски корени

Нощна атака: Украйна свали две ракети „Кинжал“ и 91 дрона, жертва в Днепър

Нощна атака: Украйна свали две ракети „Кинжал“ и 91 дрона, жертва в Днепър

Свят Преди 5 часа

Една ракета и 41 дрона са поразили целите си на 13 места в Украйна

Какво знаем за последните минути на екзекутирания Стивън Брайънт

Какво знаем за последните минути на екзекутирания Стивън Брайънт

Свят Преди 5 часа

Той избра да бъде екзекутиран чрез разстрел, вместо чрез смъртоносна инжекция или електрически стол

9 души загинаха, 32 ранени при взрив в полицейски участък в Кашмир

9 души загинаха, 32 ранени при взрив в полицейски участък в Кашмир

Свят Преди 6 часа

Сред загиналите при експлозията са разследващи полицаи и фотографи

Премиерът Желязков: Постигнахме най-доброто за рафинерията

Премиерът Желязков: Постигнахме най-доброто за рафинерията

България Преди 6 часа

Това заяви министър-председателят Росен Желязков по повод на получената дерогация през вчерашния ден

Пуснаха под домашен арест един от задържаните митничари на ГКПП "Калотина"

Пуснаха под домашен арест един от задържаните митничари на ГКПП "Калотина"

България Преди 6 часа

Вторият задържан е освободен още вчера без обвинение