5 съвета как да се справяме с проблемите
1

Ж ивотът е пълен с възходи и падения и всички ние се сблъскваме с предизвикателства, които трябва да преодолеем – големи или малки. Затова е важно да се научим как да разрешаваме проблемите си.

Пандемията от COVID-19 напълно промени света и ако се чувствате претоварени или под стрес, това е напълно нормална реакция. Това обаче означава, че трябва да се грижите за психичното си здраве, което е също толкова важно, колкото и физическото.

Голям брой деца и младежи се борят с тревожност, депресия, тъга и други отрицателни емоции,

а пандемията, социалната изолация и нарушеният учебен процес обостриха кризата сред подрастващите. В същото време по темата рядко се говори открито, а младите хора изпитват неудобство или срам да потърсят помощ, когато се сблъскват с предизвикателства във връзка с психичното си здраве.

Затова УНИЦЕФ България започна национална кампания в подкрепа на психичното здраве на децата и младежите „Отвъд усмивките. Как си всъщност?“. Нейната цел е да повиши информираността за важността на психичното здраве, да разчупи стигмата около тази тема в обществото и да предложи решение – създаване на онлайн платформа за самостоятелна грижа за психичното здраве, която включва стратегии за справяне и устойчивост.

Ето няколко конкретни съвета, които биха помогнали в ситуации, в които сте изправени пред предизвикателства:

СЪВЕТ 1: УСПОКОЙТЕ УМА СИ

Възможно е да се чувствате безпомощни, ядосани, обезпокоени и тъжни – напълно нормално е. Когато изпитвате такива емоции, активното успокояване на ума може да ви е от полза. Опитайте да сложите едната си ръка на гърдите, а другата на челото. Вдишайте и издишайте бавно няколко пъти. Фокусирайте се върху дишането си.

Ако всички тези емоции и чувства все още обсебват съзнанието ви, представете си, че са облак пред очите ви, който бавно се носи към хоризонта и накрая изчезва отвъд него. По-лесно е да разрешите ефективно проблемите си, когато се чувствате по-спокойни.

СЪВЕТ 2: НЕ ТЪРСЕТЕ ВИНАТА

Когато се случи нещо неприятно, често първата ни мисъл е фокусирана върху вината: Всичко съсипах. Тя ме накара да го направя. Той започна пръв. Нищо не мога да направя. Ти никога не ме слушаш. Те не ме разбират. Фокусът върху „Кой е виновен?“ няма да ви помогне да се справите с проблемите и вероятно просто ще се почувствате по-зле. Вместо това опитайте да се фокусирате върху това, което можете да контролирате и върху което можете да влияете, за да го подобрите. Помислете какво трябва да се промени, какво можете да направите и от каква помощ се нуждаете. Много по-силни и жилави сте, отколкото си мислите.

СЪВЕТ 3: ДОБРЕ АНАЛИЗИРАЙТЕ ПРОБЛЕМА

Задаването на въпроси може да ви помогне да разберете проблема по-добре. Защо това е проблем? Защо се случи? Защо е толкова важно за вас? Кого засяга? Какво мислите, че може да се случи? Какво ви разстройва?

СЪВЕТ 4: НАПРАВЕТЕ СПИСЪК С РЕШЕНИЯ И ГИ ИЗПРОБВАЙТЕ

Помислете за проблема, пред който сте изправени. След това се опитайте да измислите възможно най-много начини за преодоляването му и ги запишете на лист хартия, ако това би ви помогнало. Идеите ви за решение може да са всякакви – от практични до нереалистични. Обмислете положителните и отрицателните последици от всяко решение и кои идеи би ви било най-лесно да изпробвате. Опитайте най-доброто решение. След това анализирайте какво се е получило добре и какво – зле. Понякога ще се налага да изпробвате повече от едно решение. Съществена част от процеса по разрешаване на проблеми е да се научите да се адаптирате към решението си и да опитвате отново.

СЪВЕТ 5: РАЗПОЗНАВАЙТЕ КОГА Е ВРЕМЕ ДА ПОТЪРСИТЕ ПОМОЩ

Ако почувствате, че сте безсилни или в безизходица, знайте, че това е сигнал и е време да потърсите помощ от човек, на когото имате доверие, или от професионалист. Някои от предупредителните сигнали, че вероятно е време да потърсите помощ, са:

  • Не можете да спите нощем или заспивате, но се будите често
  • Усещате, че силите и/или мотивацията ви намаляват
  • Хранителните ви навици са се променили: загубили сте апетит или пък не можете да спрете да ядете
  • Непрестанно изпитвате притеснение, стрес и безпокойство
  • Използвате алкохол и наркотици, за да се справите с положението
  • Често имате панически атаки. Възможно е да имате усещането, че се задушавате или сърцето ви ще изскочи, и колкото и да се опитвате, не можете да се успокоите
  • Чувствате, че вече не си заслужава да живеете, и ви сполетяват мисли за самонараняване или самоубийство или пък ви се иска да заспите и повече да не се събудите
  • Подложени сте на насилие и тормоз

Ако се чувствате така, важно е да получите допълнителна подкрепа от специалисти на местните здравни, социални и обществени услуги, дори ако ви е трудно да говорите за проблема.

Ако не желаете напълно да разкриете чувствата или преживяванията си, не сте длъжни да го правите – важно е само съответното лице да знае, че се опитвате да получите достъп до подкрепа за здравето и благосъстоянието си, за да може да ви помогне да я получите. Можете например да споделите само толкова информация, колкото е достатъчно за съответното лице да разбере какви точно са нуждите ви.

Ако смятате, че вече не си струва да живеете, или сте подложени на физическо насилие, е особено важно да получите помощ възможно най-скоро, за да опазите себе си.

Насоките са разработени Референтната група за подкрепа на психичното здраве и психосоциална подкрепа на Междуведомствения постоянен комитет, в която се включват агенции на ООН, НПО, университети (Inter-agency Standing Committee Mental Health and Psychosocial Support Reference Group).

Повече за кампанията на УНИЦЕФ в подкрепа на психичното здраве на децата и младежите в България „Отвъд усмивките. Как си всъщност?” и как заедно можем да помогнем на тийнейджъри и младежи да се справят със стреса, тревожността и депресията в условията на пандемия можете да научите на сайта на УНИЦЕФ.

Подкрепете УНИЦЕФ да създаде онлайн платформа за детско и младежко психично здраве, като станете БЛАГОДЕТЕЛ с месечни дарения от 5 лв. към УНИЦЕФ. Изпратете СМС с цифра 5 на 1021 или дарявайте онлайн на dari.unicef.bg. Основен медиен партньор на кампанията е Нова Броудкастинг Груп и Нетинфо.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Последен ден дискусии: Какво обсъдиха за тема &quot;Финанси&quot;&nbsp;&nbsp;</p>

Последен ден на дискусиите за кабинет с "Продължаваме промяната"

България Преди 1 час

Днес се обсъждат темите "Финанси" и "Международни отношения". Вижте какво обсъдиха партиите за темата "Финанси"

Адел

Адел оглави британските класации за албуми и сингли

Любопитно Преди 2 часа

С албума си "30", певицата "счупи" рекорда на завърналата се на музикалната сцена шведска група АББА

Радостина Александрова

Проф. Радостина Александрова: Новият вариант съдържа над 50 мутации

Теми в развитие Преди 4 часа

Омикрон е доста променен сравнение с оригиналния вирус, който тръгна от Ухан, коментира вирусологът

Магичните дни през декември, които ще ни донесат успех

Магичните дни през декември, които ще ни донесат успех

Любопитно Преди 5 часа

Вижте кои ще бъдат те, за да се възползвате максимално от тях

COVID-19: 2488 нови случаи за последното денонощие

COVID-19: 2488 нови случаи за последното денонощие

Теми в развитие Преди 6 часа

Вижте последни данни за разпространението на коронавируса у нас и по света

Морунов напуска „Игри на волята: България“ след тежка битка

Морунов напуска „Игри на волята: България“ след тежка битка

Любопитно Преди 14 часа

Андрей продължава към финала на най-екстремното риалити предаване

Скопие: Автобусът на "Беса Транс" е бил изправен

Скопие: Автобусът на "Беса Транс" е бил изправен

Свят Преди 15 часа

Валидността на регистрацията е до 13.10.2022 г., а превозното средство е произведено през 2007 г.

Разкрития и арести след кошмара в мината в Русия

Разкрития и арести след кошмара в мината в Русия

Свят Преди 15 часа

При инцидента загинаха 52 души – шестима спасители и 46 миньори

Кирил и Георги Домусчиеви

„Форбс” обяви братята Домусчиеви за първите български милиардери

България Преди 16 часа

„Хювефарма” е шестата по големина фирма за продукти за животновъдство в света

Преговорите за коалиция: Модернизация на армията

Преговорите за коалиция: Модернизация на армията

България Преди 16 часа

Социалистическата партия иска и създаване на Национална гвардия

Директорът на Европол дойде в България заради убитата българка в Хага

Директорът на Европол дойде в България заради убитата българка в Хага

България Преди 17 часа

Трагедията потресе родния град на Елена - Русе

Почина млад мъж с COVID-19, сертификатът му бил фалшив

Почина млад мъж с COVID-19, сертификатът му бил фалшив

Теми в развитие Преди 18 часа

Той отказал кислородотерапия, за да „не изгори дробовете му”

МОН предлага по-кратка лятна ваканция

МОН предлага по-кратка лятна ваканция

България Преди 19 часа

Преди да бъде прието решението трябва да бъде съгласувано със синдикатите

Партиите се обединиха за майчинските, пенсиите и минималната заплата

Партиите се обединиха за майчинските, пенсиите и минималната заплата

България Преди 20 часа

От 25 декември влизат важни промени в пенсионната система

.

Колко опасен е новият щам на COVID-19

Теми в развитие Преди 20 часа

Експерти обясняват новия вариант на коронавируса, открит в Южна Африка

Мариана Торманова

„Образование на командно дишане“ в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 21 часа

Колко големи са щетите от онлайн обучението – тази неделя след централната емисия новини на NOVA