Учени ще направят първата снимка на черна дупка
Картата на Млечния път
Източник: Benjamin Winkel and the HI4PI collaboration

У чени скоро ще направят първата снимка на черна дупка. Те се подготвят да снимат центъра на Млечния път, където се намира Sagittarius A*. За целта те ще използват гигантския радио телескоп Event Horizon (EHT), съобщава онлайн изданието Engadget.

EHT е изграден от мрежа от радио телескопи на няколко континента, които могат да обединяват ресурсите си и на практика да се превърнат в гигантски телескоп, който обхваща почти цялата планета. Резултатът е много голяма резолюция, като EHT може да види дупка от карфица на небосклона.

Астрономи откриха първия пулсар бяло джудже

Това е добре, защото черната дупка в центъра на Млечния път изглежда с приблизително същите размери от гледната точка на Земята. Sagittarius A* се намира на 26 000 светлинни години от разстояние. Според учените тя тежи с масата на 4 милиона слънца и е диаметър от около 20 млн. км. Досега Sagittarius A* не е наблюдавана директно, но учените са убедени в съществуването ѝ заради паралелните процеси и влиянието на гравитацията ѝ в района около нея.

"Хъбъл" засне засмуквана от черна дупка галактика

Заснемането на черната дупка ще генерира огромен масив от информация. Учените са снабдили всеки от радио телескопите в EHT с атомен часовник, за да могат всички да работят в максимален синхрон. Освен това всеки от тях има допълнителни модули с твърди дискове с капацитет около 10 000 стандартни лаптопа.

Учени направиха подробна карта на Млечния път

Вселената може да има 10 пъти повече галактики от очакваното

Цялата тази информация ще се изпрати до Масачузесткия технологичен институт (MIT), който е разработил специални компютърни алгоритми. Те ще вземат генерираната от EHT информация, ще я анализират и превърнат във видимо изображение.

Учените планират да направят снимката в периода от 5-ти до 14-ти април т.г. След това започва и обработката на събраните данни. Това ще отнеме няколко месеца, като снимката ще бъде готова най-рано в края на годината, а по-вероятно - в началото на 2018 г. Учените очакват снимката да потвърди теорията на Айнщайн, но ако все пак видят нещо неочаквано, това може да доведе и до сериозно преосмисляне на теорията за гравитацията, макар според тях това да е малко вероятно.

Публикуваха тарифите на ТОЛ таксите