Мощен природен катаклизъм преди около 250 млн. години е довел до унищожаването на озоновия слой на Земята. Това казват учени от Университета на Манчестър във Великобритания. Те са направили проучване, което е публикувано в сп. Nature и посочва, че бедствието е било мощно изригване на вулкан.

Най-големите масови измирания в историята на Земята

Светът има 3 години да спре глобалното затопляне

Мащабът на катаклизма е бил значително по-голям и мощен дори от този, който е довел до изчезването на динозаврите. Учените са кръстили явлението Пермско-Триазичен катаклизъм, като той се е случил още преди динозаврите да се появят.

Изригването е коренно различно от сегашните представи за вулкан. То е продължило 1 млн. години и е било в базалтите на Сибир. То е довело до изчезването на 96% от живота във водата и до около 70% от сухоземните гръбначни животни.

Учени откриха причината за най-голямото измиране на видове в историята на Земята

Как 30 секунди се оказват решаващи за съдбата на динозаврите

Поне така се смяташе досега. Новото проучване на учените заключва, че изригването е унищожило и озоновия слой на Земята.

Според учените това се дължи на огромния брой халогени, които са били в литосферата на Сибир и след изригването са навлезли в земната атмосфера. Изчезването на озоновия слой допълнително е влошило условията на Земята по това време и е спомогнало за изчезването на още повече видове, коментира Майкъл Борудли, ръководител на проучването.

Динозаврите са щели да изчезнат и без катаклизъм

Учените изчисляват, че след това са били нужни около 10 млн. години, за да може животът на Земята да се възстанови от изригването.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.