1

Инфографиките придобиват все по-важно място при представянето на информацията през последното десетилетие. 

Те са особено ефективни, защото е доказано, че

хората получават най-много информация чрез зрението си.

Освен това човешкият мозък възприема и обработва визуалната информация доста по-бързо, отколкото текст. У повечето хора освен това зрителната памет е най-развита. 

През април 2013 г. Владимир Василев и Александра Топчиева поставят началото на Smartigraphs. Двамата са студенти по политология и са на мнение, че има нужда от лесна за възприемане информация, която да послужи на гражданското образование у нас. 

„Започнахме преди година и половина и досега Smartigraphs остава като неформална група – юридически не сме нито компания, нито неправителствена организация. Започнахме двама души, а сега сме 12. Никой от нас не работи за заплата“, разказва Владимир. 

„Идеята ни е да дадем достъпно, обективно и атрактивно гражданско образование. Едва ли са много хората, които седят да четат Аристотел, например“, споделя той.  

„По протестите, например, сме чували хора, които казват, че Конституцията трябва да се смени.

Но както ги попиташ какво ѝ е на Конституцията, често получаваш отговор „Ами, не знам. Не съм я чел.“ 

Има хора, които трудно различават институциите. Срещат се такива, които не правят разлика между парламент и правителство. Има хора, които питат дали сме президентска република и като разберат, че не сме, питат дали има президент. А като има президент, но не сме президентска република, чудят се тогава какво прави той...“, казва Александра. 

„Става дума предимно за хора, които са млади, но и хора, които от години гласуват. Мнозина знаят само онова, което чуват по медиите – например имената на институциите, и боравят с шаблони – най-често „леви“ и „десни“. Ако се наложи да обясняват каква е разликата между ляво и дясно, не могат“, обрисува неособено обнадеждаващо ситуацията Владимир.  

Затова той и Александра са решили да направят нещо по силите си за осигуряването на повече и

по-лесна за възприемане от широката публика информация. 

„Стремим да даваме широко познание по дадена тема, да я опростим и да я представим атрактивно. Картинките работят на друго интуитивно ниво. Изображенията действат много по-силно. Едно изследване за инфографиките твърди, че можеш да възприемеш до 80% повече информация гледайки – в сравнение с това да четеш текст“, казва Владимир.

„Повечето преподаватели в катедрата се шегуват с нас, че всеки, влязъл да учи политология иска после да образова обществото. Инфографиките са нашият вариант на това. С Владо се познаваме отдавна и решихме, че можем да направим така – аз съм от страната на информацията, той рисува инфографиките. С тази идея започнахме – предвид липсата на гражданско образование като цяло – в училище и в университета. Не го правят много хора в страната.“ 

„Първоначално почна заради моя мързел“,

признава Владимир. 

„Ние сме студенти. Докато четях, започнах да правя малки инфографики – за себе си. В един момент започнах да ги споделям с колеги в университета, с преподаватели и с хора, които нямат нищо общо с политологията. В един момент забелязах, че и те виждат стойност в това нещо, струва им се полезно,. Тогава реших да го предложа на Алекс. Тъкмо бяха свършили зимните протести, вече знаехме, че ще има предсрочни избори и решихме, че е редно и ние да помогнем за информирането на обществото.“

Двамата обясняват, че действат кампанийно – т.е. около някое важно събитие, каквото са изборите, например, подбират няколко теми, за които правят инфографики.

„Подготвяме кампания, която следва определена логика. Засягат се около 7-8 теми на кампания. Имахме тема за предсрочните избори, за европейските избори, по-кратка тема за неформалното образование, тема за интернет лумпените... Примерно в кампанията за изборите обяснихме какво са политическите идеологии, какво са политическите партии, кои партии участват в изборите, какъв е изборният процес, за коя институция става въпрос, какво се случва след изборите...

Идеята е след серията инфографики човек да е наясно с всички важни категории за изборния процес“,

разказва Владимир. 

„Работим по проекти с медии и с неправителствени организации. Основната ни аудитория са млади хора, между 18 и 35-годишни. Това са хора, които дори и  чисто поколенчески имат причина да разчитат много на визуалната информация – заради факта, че са израснали с телевизията и интернет“, добавя той.  

За предстоящите парламентарни избори Smartigraphs са подготвили информационна кампания „Направи избор“, с която искат да предоставят на читателите си нужната информация, за да могат да направят информиран избор.  Кампанията се реализира съвместно с Vesti.bg.