"Непорочно" зачатие чрез складиране на семе в утробата дава надежда и на хората
Източник: ЕПА/БГНЕС
Рд дането "от девица" може да е както действително непорочно, т.е. без баща, така и благодарение на дълготрайното съхранение на сперма.

Диамантена гърмяща змия (Crotalus adamanteus) наскоро роди 19 здрави змийчета - след като преди цели пет години се чифтосала и оттогава съхранявала семето на мъжкия в себе си.

Това е най-дългият период на подобно складиране при животните (извън царството на насекомите), известен на учените, разказва "Дискавъри нюз".

Този необичаен начин на зачеване и раждане дава надежда на учените, че могат да се разработят методи за разрешаване на репродуктивни проблеми при хората или когато липсва мъжка страна.

Изследването им, публикувано в Biological Journal of the Linnean Society, представя и първото документирано непорочно раждане на четири здрави малки от змия от рода Agkistrodon contortrix.

В този случай женската изобщо не се била чифтосвала,

което доказва, че змиите и някои други животни могат да раждат и без оплождане. Партеногенезата - "непорочното" размножаване, досега е било наблюдавано естествено при челюстни гръбначни, с изключение на бозайниците.

Наскоро учените са събрали още генетични доказателства за този процес при различни видове, сред които боата констриктор, дъговата боа, различни акули, комодският варан, домашните пуйки.

В случая с диамантената гърмяща змия, родила 10 женски и девет мъжки, ДНК анализ потвърждава, че те имат баща.

Змията е била "хваната", когато е била на около годинка

(и следователно се е смятала за сексуално незряла), и е била държана изолирана от други мъжки до времето, в което е родила.

Казано на човешки език, мъжкият е спал с нея буквално като педофил - още преди "тийнейджърските" й години.

Според учените, вътрешни тръбъчки за съхранение на семето или способност да се извива част от утробата като своеобразен контейнер обясняват как спермата е била държана в латентно състояние в продължение на пет години.

Риби, птици, земноводни и други влечуги също могат да пазят семенна течност дълго време. Според скорошно изследване определен вид прилепи успяват да съхраняват сперма по няколко месеца.

Жените са способни да я задържат само часове или максимум дни

Смята се, че те са неспособни да родят без мъж, тъй като от него също се изисква генетичен материал. Поне в лабораторни условия, учени са успели да заобиколят това изискване за бозайниците, създавайки партеногенични мишки.

И двата вида нестандартно раждане - без никакъв баща и със съхраняване на сперма, имат плюсове и минуси.

Първият може да наруши генетичното разнообразие и да създава само женско или само мъжко потомство. Той, обаче, може и да редуцира мутации, които отслабват здравето и силата на индивидите. Вторият начин позволява на женските да преодоляват климатичните предизвикателства и други пречки.

При всички случаи учените смятат, че подобни изследвания могат да облагодетелстват директно хората - посредством потенциални научни открития и разработки за способността на жените да съхраняват сперма.

ЕП ратифицира сделката за Brexit (Видео)