Lenovo: Искаме да сме лидер и при смартфоните в Бългaрия
Иван Бозев   
Източник: Георги Димитров-Бруно, Vesti.bg

Н а конференцията Tech World в Пекин технологичният гигант Lenovo показа как си представя бъдещето, както и няколко концептуални устройства – смартфон с вграден проектор, умен часовник с два екрана и умни обувки (вижте ги тук). 

Компанията обяви и новото си лого. 

Съвсем наскоро Lenovo отбеляза и 10-годишнината, откакто придоби бизнеса с персонални компютри на IBM. Този ход изстреля компанията до позицията на технологичен лидер на стойност 46 млрд. долара и една от водещите световни компании за потребителска електроника.  

По този повод разговаряме с шефа на Lenovo у нас. Иван Бозев всъщност отговаря за бизнеса на компанията не само в България – той е региoнaлен мениджър за Югоизточна Европа и ръководи бизнеса на компанията в 14 страни. Има 12-годишен опит в IT сектора, от които голяма част в IBM и Lenovo.

- Lenovo е една от компаниите, които имат самочувствието, че са се справили много добре през последното десетилетие, а то беше доста бурно. Как изглеждат в очите на Lenovo тези години?

- Десет години в област като ИТ бизнеса са страшно много. Ако направим ретроспекция на последните пет – тогава Lenovo имаше около 16 млрд. долара оборот и 22 хил. служители. Голямата финансова криза в световен мащаб – 2008 – 2009 г., се падна точно след като Lenovo беше придобила IBM и в края на 2009 г. беше второто или третото поредно тримесечие, в което едва-едва направихме някакъв тримесечен приход преди данъци – от 20 млн., мисля. Преди две седмици излязоха консолидираните резултати за последния финансов период и резултатите са следните: 46 млрд. оборот (т.е. тройно по голям) и приход преди данъци от 1,1 млрд. долара. 

Пазарният дял за периода, за който говорех – преди пет години, беше около 8% в PC бизнеса. И при това тогава продавахме само компютри. 

Сега за втора поредна година сме №1 с около 20% пазарен дял и продаваме не само PC-та, а продаваме и смарт телефони, таблети, сървъри, enterprise решения. 

Това е кратката ни ретроспекция за последните години: доста динамично. 

– Lenovo купи PC бизнеса на IBM и това е била много важна стъпка в историята на компанията, която очевидно не се бои от големи промени. В началото тя продава само в Китай, после си променя името, купува IBM, става №1 в света... Някак много лесно изглежда. Какви промени ви чакат сега на хоризонта?

– Ние сме №1 в световен мащаб, като това важи и за Югоизточна Европа, и за България. Бидейки №1 и бидейки компания, която има изключително амбициозни планове за развитие в бъдещето, компания, която стъпва на една платформа на много популярна марка, платформа с огромни ресурси, а и с такъв пазар като китайския като домашен... Естествено целим да използваме тези ресурси и тази позиция, за да навлизаме в нови територии. 

За нас новите територии, които ще диверсифицират бизнеса, които ще ни предоставят възможността да продължим този невероятен ръст, са enterprise решенията (ние придобихме Intel-базирания бизнес на IBM), както и т.нар. mobile devices бизнес: смартфони, таблети и т.н.

За да ви да представя за какъв потенциал говорим: в Югоизточна Европа, т.е. за 14-те държави, за които аз отговарям в Lenovo, потенциалът на пазара за компютри е около 1,5 млрд. долара. Потенциалът на пазара за мобилни телефони и таблети е около 2,5 – 3 млрд. долара, т.е. след като вече сме достигнали около 28 – 29% пазарен дял в бизнес за 1,5 млрд. долара, насочваме внимание и ресурси в това да завладеем нови територии, които са огромни.

– Дори на чисто визуално ниво, Lenovo сменя логото си? Защо това се случва сега?

– Смятаме, че новото лого отговаря най-добре на идентичността на Lenovo – ние вътрешно, корпоративно, я наричаме never stand still. T.e. това е една динамична, модерна компания, ако щете – трансформируема, така че да може „да намигне“ на различни типове клиенти: било то потребители, които си купуват смартфони, било бизнесклиенти, които си купуват компютри или enterprise решения. Смятаме, че Lenovo е най-добре позиционирана да отговаря на новите реалности на нашия живот.

– Lenovo е интeресна и с факта, че е китайска компания. Има ли някаква специфична корпоративна култура? Какво е движещото нещо за забележителния ѝ успех в последните 10 години? И особено през последните две години?

– Извадил съм си няколко цифри, които бих искал да цитирам. В последните две години – след невероятния успех, който имахме в PC бизнеса, отворихме нови хоризонти – смартфони и таблети.

Това, което се случва, е, че компанията като цяло в последните две години навлиза в нови територии. Днес, ако погледнем баланса ни, около 35 до 40% от приходите се генерират извън PC-сегмента, т.е. смарт телефони, таблети, cloud решения, както и enterprise сектора. Година по-рано бяха само 20%. Още една година по-назад – около 10%. Това е нещо, което се развива с невероятна скорост. 

Поглеждайки тук в България, през последната година говорим за около 100 хил. продадени компютъра. Ние започнахме със смартфоните през септември 2014 г. и вече сме продали 184 хил. Това е тенденцията в последните години. 

А по отношение на това как... След кризата от 2008 – 2009 г., когато Lenovo се луташе след придобиването на PC-бизнеса на IBM, компанията предприе едно начинание – много ясно и конкретно да задава целите, върху които работи. 

И те се структурираха по един много прост начин: Protect and Attack („защити и атакувай“, б.ред.) Тогава – през 2008 г., Lenovo беше лидер на китайския пазар, но въпреки придобиването на IBM марката, нещата не се случваха така, както ни с искаше в международен план... 

И много ясно беше начертан планът, по който да действаме – трябваше да навлезем с компютри за крайни потребители, а не за бизнес потребители (което IBM го имаше вече)... И това беше приоритет №1 за компанията: всичките ресурси, цялата енергия на нашата корпорация бяха насочени към това настъпление в международен план. И днес резултатитe са наяве. 

По същия начин в момента има ясна стратегия, която е: „защити PC-бизнеса“ и „атакувай смартфони, таблети и enterprise“. 

По отношение на това дали сме китайска компания... Да, ние сме китайска компания, но сме по-глобални от всяка една компания, която аз съм срещал. В нашия Изпълнителен комитет, който е съставен от 10 човека – най-висшите лидери, има хора от седем националности. В България например човекът, който отговаря за българския бизнес, не е китаец, не е немец, не е американец, а е българин. Човекът, който отговаря за Югоизточна Европа не идва от Индия, а съм аз – от България, т.е. от региона. Това според мен също е една от силните страни на компанията. 

Иван Бозев
Иван Бозев Източник: Георги Димитров-Бруно, Vesti.bg

- Като говорим за Protect and Attack, на кой от новите флангове – като изключим PC-бизнеса, ще съсредоточите най-много усилия? Може би при смартфоните?

– Там е най-големият потенциал – от гледна точка на оборота. От гледна точка на печалби, enterprise бизнесът също е нещо много интересно. Освен това enterprise бизнесът в комбинация с компютърния бизнес може да донесе синергийни ефекти. Т.е. ние комбинираме продажбите на PC-тата с продажбите на сървърите, но не очакваме от едно и едно да излезе две, а очакваме по-скоро три или четири, или пет, имайки предвид, че всички клиенти, които са си купували от нас PC-та, имат възможността да си купят и сървър от нас.

Откъм приоритети: смартфони – да, това е най-големият потенциал, но мисля, че и синергийните ефекти, които можем да извлечем от комбинацията на PC бизнеса и сървърите, не могат да бъдат омаловажени.

– Съсредоточаването върху крайните потребител ви е донесло голям успех след покупката на IBM PC-бизнеса. Как изглежда потребителят тук, в България? Kакво търси, какво очаква?

– Той е любопитен, много взискателен. Иска най-доброто качество, най-иновативните продукти, отнася се с особено внимание към марката и съответно – най-добрата цена. Имайки предвид мястото ни на българския пазар – №1 в PC, №1 по продажба на таблети, №2 при смартфоните, при това едва шест месеца след като започнахме и този бизнес, мисля, че Lenovo отговаря на нуждите на потребителя в България. 

– Има един характерен модел, който Lenovo в годините показва: купуването на важни компании и развитие на базата, получена от тия сделки, с голям успех. Последно Lenovo купи Motorola от Google и част от сървърния бизнес на IBM. Дойде ли време да си починете от подобни придобивания или компанията не е загубила апетит?

– Апетитът идва с яденето. Всичко е правено в съответствие с плана Protect and Attack. Преди пет години целта на компанията беше да стане №1 на PC пазара в света. Беше придобита Medion – голяма електронна компания в Германия с голямо значение в Централна Eвропа, за да помогне за пробива в пазара на PC. Беше сключен джойнт венчър с NEC в Япония, което автоматично направи Lenovo и NEC №1 на третия най-голям пазар за PC в света, какъвто беше японският тогава. Същото важи и за Бразилия, къдeто има много рестриктивни закони по отношение на вносa на електроника – беше закупен местен производител и т.н.

Lenovo като компания гледа да комбинира най-добре външните придобивки със задвижване на собствената машинария и собствените си възможности за органичен растеж. 

Същото важи сега и за следващите етапи на развитието ни. Говорихме за смартфони, Lenovo е вече №3 на глобалния пазар за смартфони. Това обаче не означава, че сме доволни от тази си позиция... Ние искаме да бъдем лидер. И според нас придобиването на Motorola ще увеличи темпото, с което можем да се доближим до тази цел. 

За да отговоря конкретно на Вашия въпрос: не, не сме спрели да се оглеждаме за потенциални придобивки, които могат да ускорят достигането на целите, които имаме – да сме №1 в различните сегменти, в които играем. 

– Тази цел изглежда доста лесна за поставяне, но интересното е, че Lenovo е кoмпания, която доста методично я постига. Какво да очакваме за тази година – може би да повдигнете завесата пред някой интересен продукт?

– Ако говорим за продукти, аз съм голям фен на Yoga таблета. Новата генерация на Yoga ще е с интегриран 4G LTE модул и с интегриран проектор. Така че това устройство вече не само компютър и таблет, но и телевизор... Проекторът позволява постигането на картина от 50 инча. Новият модел на Yoga ще е тук през септември. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 1 час

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Путин посети команден пункт на руските сили в Украйна

Свят Преди 2 часа

По време на срещата на Путин е било докладвано, че руските сили са установили контрол над градовете Гуляйполе в Запорожска област и Мирноград в Донецка област

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

„Хотелът на обречеността“ в Пхенян планира да отвори врати след 4 десетилетия

Любопитно Преди 5 часа

Хотел „Рюгьонг“ в Пхенян е най-високата сграда в Северна Корея – 150 етажа и 330 метра височина, а пирамидалната му форма е позната на целия свят като символ на незавършените амбиции на страната

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

Столична община удължи договорите за чистота в девет района

България Преди 5 часа

"Поредният заявен „апокалипсис“ се отлага", написа кметът на София във Facebook

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Изненадващи факти за Коледа, които ще променят представата ви за празника

Любопитно Преди 6 часа

Коледа крие много изненади: от езическите корени на елхата и имела, през забраната ѝ в Англия и месните пайове с кайма, до факта, че Дядо Коледа не е червен заради Coca-Cola, а Jingle Bells не е коледна песен и звучи от космоса

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Тайната на Бари: Къде е погребан истинският Дядо Коледа

Любопитно Преди 6 часа

Град Бари претендира, че останките на брадатия старец са били погребани под църквата, която носи неговото име

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

Смяна на личен лекар през декември – НЗОК разяснява процедурите и здравните ни права

България Преди 6 часа

Експерт от НЗОК разяснява за смяната на личен лекар, направленията и таксите

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Исторически рекорди за златото – какво следва през 2026 г.?

Свят Преди 6 часа

Цената на благородния метал се повиши с повече от две трети и общо 52 пъти обнови историческия си максимум, като стойността за първи път надхвърли границата от 4500 долара

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Швейцария не може да се отбранява сама, предупреди ген. Зюсли

Свят Преди 6 часа

Началникът на националните въоръжени сили на Швейцария заяви, че страната е готова за нападения срещу критичната си инфраструктура и за кибератаки

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Русия удължи забраната за износ на бензин и дизел до 2026 г.

Свят Преди 6 часа

Временната забрана за износ на автомобилен бензин извън страната се удължава до 28 февруари 2026 г. включително

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

Боровец откри зимния сезон със светлинно и факелно шоу (СНИМКИ)

България Преди 7 часа

Тази година цената на дневната карта за възрастни е около 105 лева, младежката - 85, а детската - около 63

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

Почина Деян Кюранов – емблема на гражданското общество

България Преди 7 часа

Деян Кюранов беше съосновател на Екогласност“ и СДС

<p>Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие</p>

Ройтерс разкри къде Русия крие най-мощното си оръжие

Свят Преди 8 часа

Разполагането на „Орешник“ идва седмици преди изтичането на договора New START от 2010 г. - последното споразумение между САЩ и Русия, ограничаващо стратегическите ядрени оръжия на двете най-големи ядрени сили