Lenovo: Искаме да сме лидер и при смартфоните в Бългaрия
Иван Бозев   
Източник: Георги Димитров-Бруно, Vesti.bg

Н а конференцията Tech World в Пекин технологичният гигант Lenovo показа как си представя бъдещето, както и няколко концептуални устройства – смартфон с вграден проектор, умен часовник с два екрана и умни обувки (вижте ги тук). 

Компанията обяви и новото си лого. 

Съвсем наскоро Lenovo отбеляза и 10-годишнината, откакто придоби бизнеса с персонални компютри на IBM. Този ход изстреля компанията до позицията на технологичен лидер на стойност 46 млрд. долара и една от водещите световни компании за потребителска електроника.  

По този повод разговаряме с шефа на Lenovo у нас. Иван Бозев всъщност отговаря за бизнеса на компанията не само в България – той е региoнaлен мениджър за Югоизточна Европа и ръководи бизнеса на компанията в 14 страни. Има 12-годишен опит в IT сектора, от които голяма част в IBM и Lenovo.

- Lenovo е една от компаниите, които имат самочувствието, че са се справили много добре през последното десетилетие, а то беше доста бурно. Как изглеждат в очите на Lenovo тези години?

- Десет години в област като ИТ бизнеса са страшно много. Ако направим ретроспекция на последните пет – тогава Lenovo имаше около 16 млрд. долара оборот и 22 хил. служители. Голямата финансова криза в световен мащаб – 2008 – 2009 г., се падна точно след като Lenovo беше придобила IBM и в края на 2009 г. беше второто или третото поредно тримесечие, в което едва-едва направихме някакъв тримесечен приход преди данъци – от 20 млн., мисля. Преди две седмици излязоха консолидираните резултати за последния финансов период и резултатите са следните: 46 млрд. оборот (т.е. тройно по голям) и приход преди данъци от 1,1 млрд. долара. 

Пазарният дял за периода, за който говорех – преди пет години, беше около 8% в PC бизнеса. И при това тогава продавахме само компютри. 

Сега за втора поредна година сме №1 с около 20% пазарен дял и продаваме не само PC-та, а продаваме и смарт телефони, таблети, сървъри, enterprise решения. 

Това е кратката ни ретроспекция за последните години: доста динамично. 

– Lenovo купи PC бизнеса на IBM и това е била много важна стъпка в историята на компанията, която очевидно не се бои от големи промени. В началото тя продава само в Китай, после си променя името, купува IBM, става №1 в света... Някак много лесно изглежда. Какви промени ви чакат сега на хоризонта?

– Ние сме №1 в световен мащаб, като това важи и за Югоизточна Европа, и за България. Бидейки №1 и бидейки компания, която има изключително амбициозни планове за развитие в бъдещето, компания, която стъпва на една платформа на много популярна марка, платформа с огромни ресурси, а и с такъв пазар като китайския като домашен... Естествено целим да използваме тези ресурси и тази позиция, за да навлизаме в нови територии. 

За нас новите територии, които ще диверсифицират бизнеса, които ще ни предоставят възможността да продължим този невероятен ръст, са enterprise решенията (ние придобихме Intel-базирания бизнес на IBM), както и т.нар. mobile devices бизнес: смартфони, таблети и т.н.

За да ви да представя за какъв потенциал говорим: в Югоизточна Европа, т.е. за 14-те държави, за които аз отговарям в Lenovo, потенциалът на пазара за компютри е около 1,5 млрд. долара. Потенциалът на пазара за мобилни телефони и таблети е около 2,5 – 3 млрд. долара, т.е. след като вече сме достигнали около 28 – 29% пазарен дял в бизнес за 1,5 млрд. долара, насочваме внимание и ресурси в това да завладеем нови територии, които са огромни.

– Дори на чисто визуално ниво, Lenovo сменя логото си? Защо това се случва сега?

– Смятаме, че новото лого отговаря най-добре на идентичността на Lenovo – ние вътрешно, корпоративно, я наричаме never stand still. T.e. това е една динамична, модерна компания, ако щете – трансформируема, така че да може „да намигне“ на различни типове клиенти: било то потребители, които си купуват смартфони, било бизнесклиенти, които си купуват компютри или enterprise решения. Смятаме, че Lenovo е най-добре позиционирана да отговаря на новите реалности на нашия живот.

– Lenovo е интeресна и с факта, че е китайска компания. Има ли някаква специфична корпоративна култура? Какво е движещото нещо за забележителния ѝ успех в последните 10 години? И особено през последните две години?

– Извадил съм си няколко цифри, които бих искал да цитирам. В последните две години – след невероятния успех, който имахме в PC бизнеса, отворихме нови хоризонти – смартфони и таблети.

Това, което се случва, е, че компанията като цяло в последните две години навлиза в нови територии. Днес, ако погледнем баланса ни, около 35 до 40% от приходите се генерират извън PC-сегмента, т.е. смарт телефони, таблети, cloud решения, както и enterprise сектора. Година по-рано бяха само 20%. Още една година по-назад – около 10%. Това е нещо, което се развива с невероятна скорост. 

Поглеждайки тук в България, през последната година говорим за около 100 хил. продадени компютъра. Ние започнахме със смартфоните през септември 2014 г. и вече сме продали 184 хил. Това е тенденцията в последните години. 

А по отношение на това как... След кризата от 2008 – 2009 г., когато Lenovo се луташе след придобиването на PC-бизнеса на IBM, компанията предприе едно начинание – много ясно и конкретно да задава целите, върху които работи. 

И те се структурираха по един много прост начин: Protect and Attack („защити и атакувай“, б.ред.) Тогава – през 2008 г., Lenovo беше лидер на китайския пазар, но въпреки придобиването на IBM марката, нещата не се случваха така, както ни с искаше в международен план... 

И много ясно беше начертан планът, по който да действаме – трябваше да навлезем с компютри за крайни потребители, а не за бизнес потребители (което IBM го имаше вече)... И това беше приоритет №1 за компанията: всичките ресурси, цялата енергия на нашата корпорация бяха насочени към това настъпление в международен план. И днес резултатитe са наяве. 

По същия начин в момента има ясна стратегия, която е: „защити PC-бизнеса“ и „атакувай смартфони, таблети и enterprise“. 

По отношение на това дали сме китайска компания... Да, ние сме китайска компания, но сме по-глобални от всяка една компания, която аз съм срещал. В нашия Изпълнителен комитет, който е съставен от 10 човека – най-висшите лидери, има хора от седем националности. В България например човекът, който отговаря за българския бизнес, не е китаец, не е немец, не е американец, а е българин. Човекът, който отговаря за Югоизточна Европа не идва от Индия, а съм аз – от България, т.е. от региона. Това според мен също е една от силните страни на компанията. 

Иван Бозев
Иван Бозев Източник: Георги Димитров-Бруно, Vesti.bg

- Като говорим за Protect and Attack, на кой от новите флангове – като изключим PC-бизнеса, ще съсредоточите най-много усилия? Може би при смартфоните?

– Там е най-големият потенциал – от гледна точка на оборота. От гледна точка на печалби, enterprise бизнесът също е нещо много интересно. Освен това enterprise бизнесът в комбинация с компютърния бизнес може да донесе синергийни ефекти. Т.е. ние комбинираме продажбите на PC-тата с продажбите на сървърите, но не очакваме от едно и едно да излезе две, а очакваме по-скоро три или четири, или пет, имайки предвид, че всички клиенти, които са си купували от нас PC-та, имат възможността да си купят и сървър от нас.

Откъм приоритети: смартфони – да, това е най-големият потенциал, но мисля, че и синергийните ефекти, които можем да извлечем от комбинацията на PC бизнеса и сървърите, не могат да бъдат омаловажени.

– Съсредоточаването върху крайните потребител ви е донесло голям успех след покупката на IBM PC-бизнеса. Как изглежда потребителят тук, в България? Kакво търси, какво очаква?

– Той е любопитен, много взискателен. Иска най-доброто качество, най-иновативните продукти, отнася се с особено внимание към марката и съответно – най-добрата цена. Имайки предвид мястото ни на българския пазар – №1 в PC, №1 по продажба на таблети, №2 при смартфоните, при това едва шест месеца след като започнахме и този бизнес, мисля, че Lenovo отговаря на нуждите на потребителя в България. 

– Има един характерен модел, който Lenovo в годините показва: купуването на важни компании и развитие на базата, получена от тия сделки, с голям успех. Последно Lenovo купи Motorola от Google и част от сървърния бизнес на IBM. Дойде ли време да си починете от подобни придобивания или компанията не е загубила апетит?

– Апетитът идва с яденето. Всичко е правено в съответствие с плана Protect and Attack. Преди пет години целта на компанията беше да стане №1 на PC пазара в света. Беше придобита Medion – голяма електронна компания в Германия с голямо значение в Централна Eвропа, за да помогне за пробива в пазара на PC. Беше сключен джойнт венчър с NEC в Япония, което автоматично направи Lenovo и NEC №1 на третия най-голям пазар за PC в света, какъвто беше японският тогава. Същото важи и за Бразилия, къдeто има много рестриктивни закони по отношение на вносa на електроника – беше закупен местен производител и т.н.

Lenovo като компания гледа да комбинира най-добре външните придобивки със задвижване на собствената машинария и собствените си възможности за органичен растеж. 

Същото важи сега и за следващите етапи на развитието ни. Говорихме за смартфони, Lenovo е вече №3 на глобалния пазар за смартфони. Това обаче не означава, че сме доволни от тази си позиция... Ние искаме да бъдем лидер. И според нас придобиването на Motorola ще увеличи темпото, с което можем да се доближим до тази цел. 

За да отговоря конкретно на Вашия въпрос: не, не сме спрели да се оглеждаме за потенциални придобивки, които могат да ускорят достигането на целите, които имаме – да сме №1 в различните сегменти, в които играем. 

– Тази цел изглежда доста лесна за поставяне, но интересното е, че Lenovo е кoмпания, която доста методично я постига. Какво да очакваме за тази година – може би да повдигнете завесата пред някой интересен продукт?

– Ако говорим за продукти, аз съм голям фен на Yoga таблета. Новата генерация на Yoga ще е с интегриран 4G LTE модул и с интегриран проектор. Така че това устройство вече не само компютър и таблет, но и телевизор... Проекторът позволява постигането на картина от 50 инча. Новият модел на Yoga ще е тук през септември. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Официално: Мъск ще строи град в Тексас</p>

Официално: Мъск ще строи град в Тексас

Свят Преди 52 минути

Местните избиратели одобриха предложението за инкорпориране с убедително мнозинство – 173 гласа „за“ срещу едва 4 „против“

5,3 по Рихтер разлюля Тексас

5,3 по Рихтер разлюля Тексас

Свят Преди 1 час

Епицентърът на труса е бил на 57 км южно от град Уайтс Сити в съседния щат Ню Мексико

Спасиха семейство гъски, заседнали на покрив

Спасиха семейство гъски, заседнали на покрив

Любопитно Преди 2 часа

Подробности за спасителната акция на пернатите може да прочетете в следващите редове

Румъния гласува за президент

Румъния гласува за президент

Свят Преди 2 часа

Вотът се провежда повторно, след като Конституционният съд анулира изборите в края на миналата година

Ал Капоне

4 май: „Обществен враг № 1“ влиза в затвора

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Starbase гласува за раждането на град под знака на SpaceX

Starbase гласува за раждането на град под знака на SpaceX

Свят Преди 10 часа

Успехът в изборите ще бъде лична победа за Мъск

Петима души оцеляха, след като прекараха 36 часа в блато, "заобиколени от алигатори"

Петима души оцеляха, след като прекараха 36 часа в блато, "заобиколени от алигатори"

Свят Преди 11 часа

Малкият самолет бе открит от местни рибари в региона Амазонас

26-годишен мотоциклетист загина на участъка между Лесово и Елхово

26-годишен мотоциклетист загина на участъка между Лесово и Елхово

България Преди 11 часа

Движението в пътния участък се регулира от полицейски служители

<p>Кардиолог разкри какво е състоянието на Александър Вучич</p>

Кардиолог: Състоянието на Александър Вучич е стабилно и задоволително

Свят Преди 12 часа

Сръбският лидер заяви, че възнамерява да присъства на парада на победата в Москва на 9 май

Кремъл: Отговорът на Украйна на предложението за временно примирие е двусмислен

Кремъл: Отговорът на Украйна на предложението за временно примирие е двусмислен

Свят Преди 12 часа

Путин обяви тридневно прекратяване на огъня в Украйна за 80-годишнината от победата на Съветския съюз и неговите съюзници във Втората световна война

<p>Джерард Бътлър си спомни с умиление за България&nbsp;</p>

Джерард Бътлър си спомни с умиление за България и кучето, което осинови тук

Любопитно Преди 13 часа

България е сред любимите дестинации и на Бътлър

Вицепрезидентът Йотова за F-16: Истината трябва да излезе наяве

Вицепрезидентът Йотова за F-16: Истината трябва да излезе наяве

България Преди 13 часа

Тя призова за повече яснота по въпроса и изрази доверие в позицията на президента Румен Радев

<p>Зеленски коментира предложението на Путин за&nbsp;временно примирие&nbsp;</p>

Зеленски за предложението на Путин: Нуждаем се от 30-дневно "примирие", а не от двудневно

Свят Преди 13 часа

Путин обяви тридневно прекратяване на огъня в Украйна от 8 до 10 май

Ансамбълът при жените е шампион на Европейската купа в Баку

Ансамбълът при жените е шампион на Европейската купа в Баку

България Преди 13 часа

Съдия за България на състезанието при ансамблите беше Ина Делчева

За първи път в историята: Украйна е свалила руски изтребител с морски дрон

За първи път в историята: Украйна е свалила руски изтребител с морски дрон

Свят Преди 14 часа

Морските дронове на Украйна, които са много по-евтини и по-малки от конвенционалните кораби, нанесоха поражения на руския черноморски флот