0

Онлайн присъствието вече е задължително за всеки бизнес. Много компании регистрират и отделни сайтове за различни кампании или продукти, с което да ги популяризират. И макар хубавият дизайн и съдържание да са от голямо значение за успеха, правилното име на сайта също никак не е за пренебрегване.

Хаштагът - случайно откритие, което промени интернет

Някои съвети за избиране на хубаво име за даден сайт са добре известни. Например името да не е много дълго, да е лесно запомнящо се и да съдържа основната ключова дума от тематиката на сайта. По възможност е хубаво домейнът да е .com, който е класиката. В България освен .com са популярни и .bg и .eu.

Търсачката на Google вече ще следи местоположението ни

Как могат да ни разпознаят по сайтовете, които посещаваме

Днес обаче само тези съвети не стигат. През последните няколко години каталогът с домейн разширения се увеличи значително. Организацията ICANN проведе мащабна кампания за добавянето на голямо разнообразие от допълнителни домейн имена от първо ниво (Top Level Domain – TLD).

Така до популярните .com, .net, .org, се нареждат още много повече и различни домейни. Например .fashion, .green, .ninja, .blog, .family и много, много други. Идеята на тези домейни е да улеснят потребителите и фирмите. Онлайн магазин например може да сложи името си пред домейна .market. Лекар може да рекламира услугите си в сайт с домейн .doctor и др.

Класически домейн или нетрадиционен?

На теория, подобен необикновен домейн може да помогне и на интернет търсачките по-лесно да „опознават”  даден сайт и да го показват в най-релевантните търсения на потребителите. На практика, тези разширения все още са много нови и непознати за повечето потребители. Затова те не се ползват с голяма популярност, поне засега. Фирмите обаче често ги избират, когато става дума за някаква рекламна или маркетингова кампания, защото подобни домейни позволяват създаването на оригинални словосъчетания.

Освен това сред тези домейни е много по-лесно да се намери свободно хубаво име или ключова дума. Затова много компании постоянно следят за въвеждането на нови домейн разширения и купуват имената си и сред тях, за да не попаднат в грешни ръце.

Остава и моментът с популярността и навика. Потребителите са свикнали първо да пишат .com като основен домейн. За българските потребители към този навик можем да добавим и изписването на .bg. Така че ако дадена фирма ще разчита най-вече на органичен трафик, който се генерира по косвен път, например от уста на уста, посетителите на нейния сайт първо ще проверят дали той не е регистриран с някое от популярните разширения - .com, .bg, .eu, .net. Ако сайтът не е с такъв домейн, това може да създаде объркване и ще доведе до изпускане на клиенти. Затова е от ключово значение адресът на страницата, заедно с домейн разширението, да присъства на видими места по рекламните материали на фирмата и редом с нейното име на табелите или служебните коли например.

Браузърът Chrome започва да блокира реклами и видеа

Друга задължителна практика за фирмите е да регистрират по няколко домейн разширения, например .bg, .com, .org, .eu, .net и др., като всички те да водят към техния сайт. Така се увеличава възможността потребителите да намерят правилния сайт, както се намалява рискът конкурент да вземе тези домейни и да пренасочва клиентите към себе си или по-лошо – да злепоставя оригиналната фирма.

Сдържаност при името или творчество?

Все още важи правилото за избиране на възможно най-кратко име, да се избягват сложни словосъчетания и тирета. Ако сайтът ще очаква възможно най-много потребители от търсачките, тогава е важно името да е релевантно към това, което хората ще търсят и да използва дума или съчетание, което ясно подсказва какво ще намерят на въпросната страница.

10 съвета от Facebook как да откриваме фалшиви новини

Три проблема застрашават бъдещето на Интернет

Когато става дума за уникален продукт или много нишов сайт, може да се използват и по-нетрадиционни имена или „заигравка” с думите. Важно е обаче все пак те да могат да се изписват лесно и да са запомнящи се. Името на сайта ще е лицето на бизнеса в глобалната мрежа и затова трябва да се внимава и при транслитерацията.

Освен да се изписва лесно, трябва да се провери името да не образува жаргонни фрази на английски или друг език, защото това ще навреди на неговото индексиране от търсачките. Най-малкото ще доведе грешните потребители на сайта. Сайт с името kushturka.bg например може да доведе фенове на канабиса от другия край на света заради думата kush, вместо търсещи нова къща в България. Може да се използват и цифри, но е добре това да е изключение и когато е пряко свързано с целта на сайта, например името на популярна фирма или отбор.

Когато става дума за местен бизнес, който не търси популярност в чужбина, сайтът може да се регистрира и с име на кирилица, включително и домейн на кирилица - .бг. Подобен сайт обаче ще трябва да бъде солидно рекламиран, защото хората все още нямат навика да пишат имената и домейните на сайтове на кирилица в браузърите си.

Как браузърът ви разбира къде сте

Не пречи да се използват и регионални домейни, например .us е домейнът на САЩ. Официалният регионален домейн на България е .bg, който логично е много популярен у нас. Макар те да са замислени като индикация, че става дума за локален сайт или бизнес, често се използват и за различни словосъчетания. Домейнът .me на Черна Гора е особено популярен, защото дава много възможности – например buy.me. Понякога подобни домейни са подходящи за оригинални имена за сайтове, които ще се използват в други държави.

Накратко, вариантите са много и това може да изглежда притеснително и объркващо, особено за хора с по-малко опит. Внимателен преглед на голямото разнообразие от домейни, разглеждането на сходни конкурентни сайтове и най-вече ясните цели за новия сайт обаче ще улеснят и ускорят значително избирането на подходящо име за него.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК