Йоан Бернард, старши изследовател: Избягвайте да използвате личните си автомобили за кратки пътувания
Източник: iStock/ Getty images/ Freepik
0

З амърсяването на въздуха е една от основните екологични причини за редица респираторни заболявания и преждевременна смърт. Според анализа на Европейската агенция по околната среда (ЕАОС)по-чистият въздух е можел да спаси поне 178 000 живота в ЕС през 2019 г.

S
Източник: TRUE

 Днес разговаряме с Йоан Бернард - старши изследовател в екипа на ICCT Europe. Работата му се фокусира върху емисиите, отделяни от превозните средства, включително координирането на дистанционното наблюдение на емисиите на отработени газове и подкрепата на инициативата за реални градски емисии (TRUE). Той е един от изследователите, работили върху изследването “Въздействие от въвеждането на нискоемисионна зона в София”, проведено през 2021 г.

А какво ни разказа той може да прочетете по-долу:

Можете ли да ни разкажете повече за проучването и конкретно какво дишат столичани?

Докладът е направен през 2021 г. в партньорство с FIA Foundation и Clean Air Fund, за да покаже какво би било въздействието от въвеждането на нискоемисионна зона в центъра на София. Това е добре позната и използвана практика в много големи и малки европейски градове. Сред основните ни заключения беше фактът, че жителите на София са изложени на нива на замърсяване на въздуха, които не покриват  европейските стандарти за качество на въздуха и са сред най-високите, наблюдавани в европейските градове.

Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) изчислява, че през 2018 г. 13 920 преждевременни смъртни случая в България се дължат на излагане на фини прахови частици (ФПЧ), азотен диоксид (NO2) и озон (O3).Преизчислено спрямо населението на страната, нивото е 2,2 пъти по-високо от средното за 27-те страни от Европейския съюз и Обединеното кралство. Моторните превозни средства са основен източник на емисии, замърсяващи въздуха, а замърсяването от тях се увеличава от нарастващото използване на лични автомобили и относително стария софийски автомобилен парк. Нашето проучване оценява въздействието от евентуалното прилагане на две различни схеми на нискоемисионна зона (НЕЗ) върху  вредните емисии от азотни оксиди (NOх) и фини прахови частици (ФПЧ) от пътнически превозни средства в града.

Може ли да споделите с нас интересна част от работата си, свързана с  изследването за въвеждането на НЕЗ в София? Модели, които са ви направили впечатление по отношение на замърсяването на въздуха в София?

Интересна част от работата беше идентифицирането на групи превозни средства с големи емисии. Установихме, че дизелови автомобили, сертифицирани по екологичен стандарт Евро 4 или по-нисък, които са произведени преди 2010 г., са отговорни за повече от половината от общите емисии на NOx и 85% от общите емисии на прахови частици, като същевременно съставляват само 28% от автопарка. Що се отнася до проектирането на НЕЗ стана ясно, че предприемането на действия спрямо тази група превозни средства като първа стъпка  би било най-ефективна мярка за намаляване на емисиите от автопарка.

Как ограничаването на автомобилите ще ни помогне да дишаме по-чист въздух?

F
Източник: TRUE

Установихме, че единият модел на НЕЗ, при който  ограниченията за достъп на превозни средства се въвеждат през 2022 г. и се затягат на всеки две години до 2032 г.,  би осигурил значително по-голямо намаление на емисиите за по-кратък период от време. Такъв модел би довел до намаляване със 75%, на средния емисионен фактор на софийския автомобилен парк с 6 до 8 години по-рано за NOх и 4 до 5 години по-рано за ФПЧ, отколкото ако никакви мерки не бъдат приложени. Да предположим, че ограниченията за достъп се затягат всяка година, а не всяка втора. В този случай НЕЗ ще постигне същите средни резултати за намаляване на NOх и ФПЧ приблизително 10–11 години по-рано за NOх и 6 години по-рано за ФПЧ. Тези резултати означават, че при прилагане на НЕЗ жителите на столицата ще могат да дишат по-чист въздух с години по-рано.

Кои автомобили са най-опасни за здравето ни?

Най-големите замърсители, и съответно с най-голямо въздействие върху здравето на софиянци, са дизеловите автомобили, сертифицирани с Евро 4 и по-стари, произведени преди 2010 г., и автомобилите с бензинов двигател Евро 3 и по-стари, произведени преди 2000 г. Те имат  най-високи нива на емисии на NOх и ФПЧ на изминат километър. Установихме, че постепенното ограничаване на достъпа им до града би имало непропорционално позитивно въздействие.

Какви лесни стъпки можем да предприемем за намаляване на замърсяването на въздуха в момента?

d
Източник: iStock/ Getty images/ Freepik

Отговорът е по-прост и лесен, отколкото си мислим. Начините за придвижване с нулеви емисии са тези, които познаваме отдавна – ходене пеша, каране на колело или пътуване с градския транспорт, вместо с личен автомобил. Те са полезни и за нашето здраве, а не само за намаляване на емисиите, произведени при стартирането на студен двигател. Освен да избягват да използват личните си автомобили за кратки пътувания, шофьорите могат също да се уверят, че превозните им средства са добре поддържани. Например, видимият дим от ауспусите е силен индикатор, че автомобилът е голям замърсител, и че трябва да бъде незабавно проверен. Ако ви се налага  да използвате кола в града, съвременните превозни средства обикновено осигуряват много по-ниски нива на емисии. Нашите резултати показват също, че преминаването от стар 15-годишен дизелов автомобил към сравнително стар бензинов автомобил може значително да намали както вредните емисии от NOx, така и емисиите на ФПЧ.

Имате ли опит с внедряването на НЕЗ в други европейски градове? Можете ли да споделите с нас как е било възприето от гражданите и какви са резултатите от прилагането му?

Градове като Лондон, Милано, Париж или Брюксел са чудесен пример за това как зона с ниски емисии може да бъде приложена по различни начини – в съответствие с регулациите и политиката на града. Например, НЕЗ в Лондон позволява на превозни средства, които не покриват стандартите на НЕЗ, да влизат в града срещу дневна такса, докато в други градове това не е възможно. Те са напълно забранени във въведената нискоемисионна зона. В Париж служителите могат да налагат НЕЗ, докато камерите непрекъснато проверяват превозните средства в движение. Във всички тези случаи е доказано, че нискоемисионните зони влияят положително на качеството на въздуха.

Как си представяте града на бъдещето?

d
Източник: iStock/ Getty images/ Freepik

Можем да предвидим положително бъдеще за решенията за мобилност в градовете, които ни помагат да подобрим живота си. В него ще бъдат приложени  алтернативни начини за придвижване като ходене, колоездене и по-добър градски транспорт. Наблюдаваме, че много европейски градове се фокусират върху подобряването на градската среда и осигуряването на по-добър начин на живот за техните жители. Но това нямаше да се случи, ако гражданите не го бяха изискали. Хората започват да разбират все повече и повече какво въздействие имат върху околната среда. И също така, че трябва да вземат съзнателни решения, когато става въпрос за ежедневни дейности като пътуване из града. Съвременните превозни средства несъмнено стават по-безопасни, по-тихи, по-чисти и отделят все по-малко замърсяващи въздуха емисии. Внедряването на НЕЗ възможно най-скоро е един ефективен начин за жителите на София да се насладят на това обозримо бъдеще години по-рано.

Изследването може да свалите от този линк.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

ЕС: Принудителното връщане на бежанците в Сирия засега е невъзможно

Свят Преди 5 часа

Това заяви еврокомисарят по въпросите на миграцията Магнус Брунер

Снимката е илюстративна

Белият дом обяви нова военна помощ за Украйна

Свят Преди 6 часа

Говорителят на Белия дом Джон Кърби заяви, че САЩ ще продължат да предоставят допълнителни пакети за Украйна

Консултации при президента Румен Радев

Край на консултациите при президента

България Преди 8 часа

Сега по процедура следва връчването на първия мандат за съставянето на редовно правителство

Сирия

Американец, който твърди, че влязъл в Сирия пеша, бе освободен след 7 месеца задържане

Свят Преди 9 часа

Травис Тимерман изглежда е един от хилядите затворници, освободени печално известните затвори в страната

Марк Рюте

Рюте: НАТО трябва да подсили отбраната си, за да предотврати война на своя територия

Свят Преди 9 часа

Рюте посочи, че европейските държави трябва да направят повече, за да „предотвратят следващата голяма война“

а

Папа Франциск призова за нови глобални споразумения за дълга и военните разходи

Свят Преди 10 часа

Призивът на папата днес беше част от посланието му и за Световния ден на мира

Антъни Блинкен

Блинкен предупреди да не се започват допълнителни конфликти в Сирия

Свят Преди 10 часа

Коментарът му дойде дни след като водените от ислямистите бунтовници свалиха от власт Башар Асад

/

Кой ще напусне “Игри на волята” ден преди големия финал?

Любопитно Преди 10 часа

Финалистите ще получат емоционални послания от близките си

Микяй след “Игри на волята”: За да си финалист, трябва да си спокоен и издръжлив! (ВИДЕО)

Микяй след “Игри на волята”: За да си финалист, трябва да си спокоен и издръжлив! (ВИДЕО)

Любопитно Преди 10 часа

“Джобният Херкулес” не е тренирал пъзели преди да влезе в “Игри на волята”

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

България Преди 10 часа

При инцидента преди 4 години загинаха 45 пътници от Северна Македония

Пламен Димитров КНСБ

КНСБ: Проектобюджет 2025 е труден, но не трябва да виним финансовия министър

България Преди 11 часа

Това заяви президентът на синдиката Пламен Димитров

15-годишно българче нападна сириец в Австрия

15-годишно българче нападна сириец в Австрия

България Преди 11 часа

Младежът е бил арестуван

Главчев

Главчев: Членството в Шенген носи икономически ползи за гражданите, бизнеса и инвеститорите

България Преди 11 часа

Финансовият ефект за страната ни възлиза на над 1,6 милиарда лева, посочват от МС

Снимката е илюстративна

Новото правителство на Литва положи клетва и обеща помощ за Украйна

Свят Преди 11 часа

Програмата обещава подкрепа за Украйна „преди и след победата“

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Свят Преди 11 часа

Конкурсът дава път на нова онлайн платформа, която ще се фокусира върху овластяването и подкрепата за младите жени