Докъде стигна BMW след 30-годишно развитие на xDrive (тест драйв)
Източник: netinfo
9

И нвазията на BMW над пазара на автомобили с два задвижващи моста започва с BMW 325i “Allrad”, представен на салона във Франкфурт през 1985 г. Последното поколение на тази система се контролира от Integrated Chassis Management (ICM) система, която гарантира, че xDrive реагира винаги по най-подходящия начин, във възможно най-ранния момент, базирайки се на надеждно следене на моментната ситуация на пътя. Намесите може да бъдат изпълнени или изцяло от BMW xDrive, или от xDrive в комбинация с Dynamic Stability Control (DSC) или Dynamic Performance Control (DPC).

Разгледайте страхотната ни галерия от баварци в действие

Перманентната система за задвижване на четирите колела, вградена в BMW 325i “Allrad” през 1985 г., разпределя мощността между предните и задните колела в съотношение 37 към 63%. В отговор на разликите в скоростта на въртене на колелата, виско блокаж в раздатъчната кутия и задния диференциал успяват да осигурят почти твърда връзка между предните и задните колела, за да се подобри сцеплението и стабилността. Името на модела скоро е променено на BMW 325iX.

От 10-те автомобила от различни серии, оборудвани с xDrive, избирам един от най-интересните за мен. Той има буквата „М” в името си, но не е чистокръвен „М”. Как е възможно еМ така, еМ онака? Тази Х-петица не е истински „М“ модел, а продукт на M Performance.

Най-интересното тук е двигателят, а това, което го прави уникален, е монтирането не на една или две турбини, а на цели три. Вместо и трите турбини да се включват в един и същ момент и да припокриват работата си, те се включват в различни етапи от работния процес. Малко турбо поема старта и от 1500 об./мин. в играта се намесва по-голямо. След 2600 об./мин. се включва второто малко турбо, което поема сгъстения въздух от големия компресор. Резултатът от тази наглед сложна инженерна каскада: брутална мощ и ускорение.

Renault Megane GT предлага много емоции (тест драйв)

Торба изненади от обновения Ford Kuga (тест драйв)

Nissan GT-R e бензинова ракета с електронно управление (тест драйв)

Тук не става въпрос само за цифри. Става въпрос и за друго, какво липсва на X5M50d. А това, което липсва, е турбо дупката. За разлика от други дизели, на M50d не му свършва мощностния запас дори и във високите обороти.

За този автомобил значение има още важни цифри: BMW X5 M50d тежи 2265 кг. Но това не му пречи да ускорява до 100 км/ч за феноменалните 5,3 секунди. Осмислете всичките тези цифри, преди да ви сервирам още една. Разход около 10 л/100 км. Толкова показваше таблото, но признавам, че не раздавах много газ, тъй като в този ден бе истински потоп.

BMW X5 е тежък, масивен, с 4х4 и един невероятен двигател с 3 турбини. Това е автомобил, с който не можеш да опишеш завоя с пушещи задни гуми, но можеш да го опишеш с много висока скорост, а колкото по-висока е тя, толкова по-добре стои на пътя. Това е автомобил, с който можеш да изминеш 1000 км само с едно спиране до двете нули, а накрая на видиш разход около 10 л/100 км, но с 381 к.с., 740 Нм и спринт до 100 км/ч за 5,3 секунди. При тегло над 2265 кг.

Връщам се назад, в навечерието на новото хилядолетие, когато дебютира оригиналът, първият Sports Activity Vehicle (SAV), BMW X5. Тогава планетарна система разпределя задвижващата тяга в съотношение 38:62% между предните и задните колела.

Новоразработената през 2003 г. xDrive система за задвижване на четирите колела, представена същата година в BMW X3 и BMW X5, е базирана на изключително бързодействащ, електронен многодисков съединител в раздатъчната кутия. xDrive работи заедно със системата Dynamic Stability Control (DSC), за да разпределя непрекъснато задвижващата сила спрямо моментната пътна ситуация. В допълнение към скоростта на колелата, за пръв път електронната система за контрол взима под внимание и данните от Dynamic Stability Control, например за ъгъла на завиване, позицията на педала на газта и страничното ускорение.

Това прави BMW xDrive първата в света, и все още единствена, „интелигентна“ система за задвижване на четирите колела. За разлика от конвенционалните 4х4 системи, които реагират, само когато поне едно колело вече превърта, xDrive е способна да засече риск от пре- или недозавиване при най-малките признаци, като проактивно коригира това чрез пренасочване потока на задвижваща тяга.

С дебюта на Х6 през 2008 г. системата преминава на следващо ниво. За пръв път досега, интелигентната система за задвижване на четирите колела е комбинирана с Dynamic Performance Control (DPC), която разпределя задвижващата сила между задните колела, когато автомобилът завива.

За прибиране към София по време на двудневния тест драйв, избирам Х4. Той не копира мачо линиите на Х6, напротив. При Х4 линиите са по-омекотени, по-плавни, по-елегантни.

В завоите обаче Х4 се справя много дръзко, по-добре от Х6, тъй като е по-лек. Х4 се справя със завоите много добре, въпреки че е загубил задния диференциал с т. нар torque vectoring, характерен за Х6. При Х4 ефектът на torque vectoring се постига чрез упражняване на спирачно усилие върху вътрешните на завоя колела. Ще се наслаждавате на Х4, докато се движите нормално по магистралата или предпочетете умереното спортно шофиране. А Х4 е много добър в този род упражнения. Добавете отличното обезшумяване и получавате много добро изживяване на борда, свалящо напрежението от дългото пътуване.

Двигателят е прекрасен. И как да е другояче, след като в името на модела отново фигурира буквичката „М”. Турбините са две, горивото е бензин, работният обем 3,0 литра, а мощността 360 к.с. Въртящият му момент е 465 Нм от 1350 об./мин. При спринта е впечатляващ. При 1915 кг тази баварка се ускорява до 100 км/ч за страхотните 4,9 секунди. Динамика, която заслужава адмирации. Е, разходът отива на към 13 л/100 км, но мога да го преглътна, особено след като наскоро карах Renault Megane GT с 1,6-литров мотор с 205 к.с., който харчеше идентично.

От 2003 г. насам  xDrive се предлага по избор или серийно за всички моделни семейства на BMW, а от 2010 г. и за някои от суперспортните BMW M автомобили. Днес, BMW предлага общо 119 модела с BMW xDrive в 12 моделни серии. При създаването си xDrive е напълно нова задвижваща техника: първото задвижване на четирите колела с електронно управление, което може според нуждите напълно променливо да разпределя мощността между предната и задната ос чрез електронно управлявана раздатъчна кутия. Освен това чрез индивидуални спирачни намеси може да се контролира всяко колело, което освен оптимално сцепление осигурява и още по-висока пъргавина в завоите.

От тогава xDrive постоянно се модернизира и оптимизира, но концепцията е запазена непроменена. При равномерно движение xDrive подава 40 % от мощността към предната ос и 60 % към задната. Когато, поради различно сцепление на отделните колела (например мокра настилка, кал, сняг, лед), или промени в ситуацията на пътя (например прекалено висока скорост в завой), условията се изменят, това се разпознава от сензорите на DSC. Въз основа на данните от сензорите (скорост, ъгъл на завъртане на волана, сцепление на колелата), управляващ блок изчислява подходящото разпределение на мощността между осите. Това разпределение е напълно променливо, така че при нужда близо 100 % от цялата мощност могат да бъдат насочени към една от осите, и то толкова своевременно и нежно, че водачът изобщо не забелязва това. Разпределението на мощността се осигурява от многодисков съединител с електронно управление.

В България автомобилите BMW с xDrive са над 80% от реализираните. Това се дължи както на високата популярност на BMW X-моделите, така и на постоянно нарастващия брой на модификациите с двойно задвижване. BMW xDrive се предлага на практика във всички моделни серии от BMW Серия 1, където е единствения представител на компактния клас с възможност за задвижване на четирите колела и обхваща горния сегмент на премиум класа. Двойно задвижване се предлага дори при автомобилите от BMW M GmbH – BMW X5 M и BMW X6 M, както и във всички представители на гамата BMW M Performance , на най-новата продуктова категория автомобилите BMMW i Performance и на спортния plug-in хибрид BMW i8.

1985: BMW 325i “Allrad” е първият модел на BMW със задвижване на четирите колела.

1991: Електронно контролирано задвижване на четирите колела е въведено в BMW Серия 5 (BMW 525iX).

1999: BMW представя BMW X5 със стандартно задвижване на четирите колела, това е първият в света Sports Activity Vehicle (SAV).

2003: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е представена с новото BMW X3.

2006: С второто поколение на BMW X5 дебютира системата Integrated Chassis Management (ICM), която интегрира всички системи за динамичен контрол на автомобила, включително xDrive.

2007: BMW представя BMW X6, първият в света Sports Activity Coupe (SAC). Дебют прави и системата Dynamic Performance Control (DPC).

2009: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е въведена в Серия 7.

2010: BMW ActiveHybrid X6 за пръв път комбинира 4х4 с хибридно задвижване.

2012: Лансиране на интелигентното 4х4 задвижване в Серия 6 Купе и Кабриолет.

2013: Системата дебютира в Серия 4. BMW. Година по-късно се появява в Серия 4 Кабриолет и BMW Серия 4 Гран Купе.

2013: Виждаме на дебюта на xDrive и в BMW Серия 1.

2014: Новото BMW Серия 2 Актив Турер комбинира BMW xDrive с напълно новата конфигурация с предно задвижване.

2014: Появява се BMW X4.

2014: BMW i8 е оборудван със специална форма на задвижване на четирите колела.

2015: Рlug-in хибридът BMW X5 xDrive40e комбинира BMW xDrive с BMW eDrive.

2015: Лансирано е второто поколение на BMW X1.

2015: При новото BMW Серия 7, системата xDrive може да се комбинира с Integral Active Steering.

Коментари 9
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Снимката е илюстративна

Как купуват боеприпаси за Украйна от съюзници на Русия

Свят Преди 6 часа

Основен инициатор на сделката е малка Чехия

Тръмп не може да плати гаранция от 464 млн. долара

Тръмп не може да плати гаранция от 464 млн. долара

Свят Преди 7 часа

Той е поискал от апелативния съд да отложи крайния срок за внасяне на гаранцията

Борел: Това е най-голямото "открито гробище" в света

Борел: Това е най-голямото "открито гробище" в света

Свят Преди 9 часа

27-те държави членки на ЕС се затрудняват да намерят единен отговор на войната в Газа

„Като две капки вода: ФИНАЛЪТ“ – невиждано шоу на живо пред повече от 10 000 души

„Като две капки вода: ФИНАЛЪТ“ – невиждано шоу на живо пред повече от 10 000 души

Любопитно Преди 9 часа

Финалът на дванадесети сезон на предаването ще бъде на 13 май в „Арена София“

50 украински пилоти на F-16 ще бъдат обучени в Румъния

50 украински пилоти на F-16 ще бъдат обучени в Румъния

Свят Преди 11 часа

Украинските пилоти се очаква да пристигнат на румънска земя през лятото

АТИ и КЗП се споразумяха да увеличат ползите за потребителите 

АТИ и КЗП се споразумяха да увеличат ползите за потребителите 

България Преди 11 часа

Потребителите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на индексация

Дъщеря на Брус Уилис и Деми Мур е диагностицирана с аутизъм

Дъщеря на Брус Уилис и Деми Мур е диагностицирана с аутизъм

Любопитно Преди 12 часа

30-годишната Талула Уилис е разбрала диагнозата си миналото лято

Плановете на САЩ за морски коридор в Газа са "безразсъдни"

Плановете на САЩ за морски коридор в Газа са "безразсъдни"

Свят Преди 12 часа

Създаването на морски коридор ще отнеме седмици и още десетина дни, посочват от Министерството на отбраната на САЩ

Дете почина на спортна площадка в Казанлък

Дете почина на спортна площадка в Казанлък

България Преди 12 часа

Съдебните медици потвърдиха, че няма данни за насилствена смърт

<p>&ldquo;От Газа не трябва да остане нищо&quot;&nbsp;</p>

“От Газа не трябва да остане нищо": Съдбата на ултраортодоксалните евреи

Свят Преди 12 часа

Светската общност в Израел смята за несправедливо ултраортодоксалните, които съставляват 13% от населението, да нямат военни задължения в страната

Желязков: България осъжда безмилостния руски терор

Желязков: България осъжда безмилостния руски терор

България Преди 12 часа

Желязков: Русия трябва да понесе пълна отговорност за всички свои престъпления в Украйна

Зов за помощ! Да помогнем на Иво в битката с тежката диагноза

Зов за помощ! Да помогнем на Иво в битката с тежката диагноза

България Преди 13 часа

Иво Димитров се бори с тежката диагноза „Първичен неходжкинов лимфом на ЦНС, едроклетъчен В тип“

България: Руските избиратели бяха лишени от правото на информиран избор

България: Руските избиратели бяха лишени от правото на информиран избор

България Преди 13 часа

България не признава резултатите от изборите, проведени в незаконно окупираните територии на Украйна

Новият графит на Банкси в Лондон отправя послание, свързано с околната среда (СНИМКИ)

Новият графит на Банкси в Лондон отправя послание, свързано с околната среда (СНИМКИ)

Свят Преди 13 часа

Художникът потвърди, че творбата в парк Финсбъри е негова

Диляна Попова: Стараем се да възпитаме вкус към новините и висок стандарт за информацията, която публикуваме

Диляна Попова: Стараем се да възпитаме вкус към новините и висок стандарт за информацията, която публикуваме

Любопитно Преди 13 часа

Пожелавам на екипа на Vesti.bg още много години на успешна работа, иновации и качествено и коректно представяне на новините, каза тя

„Много жертви за любовта“: Шакира твърди, че е спряла кариерата си заради Жерар Пике

„Много жертви за любовта“: Шакира твърди, че е спряла кариерата си заради Жерар Пике

Любопитно Преди 13 часа

Шакира за първи път се срещна с 37-годишния Пике на снимачната площадка на видеоклипа към нейната песен „Waka Waka"