Докъде стигна BMW след 30-годишно развитие на xDrive (тест драйв)
Източник: netinfo

И нвазията на BMW над пазара на автомобили с два задвижващи моста започва с BMW 325i “Allrad”, представен на салона във Франкфурт през 1985 г. Последното поколение на тази система се контролира от Integrated Chassis Management (ICM) система, която гарантира, че xDrive реагира винаги по най-подходящия начин, във възможно най-ранния момент, базирайки се на надеждно следене на моментната ситуация на пътя. Намесите може да бъдат изпълнени или изцяло от BMW xDrive, или от xDrive в комбинация с Dynamic Stability Control (DSC) или Dynamic Performance Control (DPC).

Разгледайте страхотната ни галерия от баварци в действие

Перманентната система за задвижване на четирите колела, вградена в BMW 325i “Allrad” през 1985 г., разпределя мощността между предните и задните колела в съотношение 37 към 63%. В отговор на разликите в скоростта на въртене на колелата, виско блокаж в раздатъчната кутия и задния диференциал успяват да осигурят почти твърда връзка между предните и задните колела, за да се подобри сцеплението и стабилността. Името на модела скоро е променено на BMW 325iX.

От 10-те автомобила от различни серии, оборудвани с xDrive, избирам един от най-интересните за мен. Той има буквата „М” в името си, но не е чистокръвен „М”. Как е възможно еМ така, еМ онака? Тази Х-петица не е истински „М“ модел, а продукт на M Performance.

Най-интересното тук е двигателят, а това, което го прави уникален, е монтирането не на една или две турбини, а на цели три. Вместо и трите турбини да се включват в един и същ момент и да припокриват работата си, те се включват в различни етапи от работния процес. Малко турбо поема старта и от 1500 об./мин. в играта се намесва по-голямо. След 2600 об./мин. се включва второто малко турбо, което поема сгъстения въздух от големия компресор. Резултатът от тази наглед сложна инженерна каскада: брутална мощ и ускорение.

Renault Megane GT предлага много емоции (тест драйв)

Торба изненади от обновения Ford Kuga (тест драйв)

Nissan GT-R e бензинова ракета с електронно управление (тест драйв)

Тук не става въпрос само за цифри. Става въпрос и за друго, какво липсва на X5M50d. А това, което липсва, е турбо дупката. За разлика от други дизели, на M50d не му свършва мощностния запас дори и във високите обороти.

За този автомобил значение има още важни цифри: BMW X5 M50d тежи 2265 кг. Но това не му пречи да ускорява до 100 км/ч за феноменалните 5,3 секунди. Осмислете всичките тези цифри, преди да ви сервирам още една. Разход около 10 л/100 км. Толкова показваше таблото, но признавам, че не раздавах много газ, тъй като в този ден бе истински потоп.

BMW X5 е тежък, масивен, с 4х4 и един невероятен двигател с 3 турбини. Това е автомобил, с който не можеш да опишеш завоя с пушещи задни гуми, но можеш да го опишеш с много висока скорост, а колкото по-висока е тя, толкова по-добре стои на пътя. Това е автомобил, с който можеш да изминеш 1000 км само с едно спиране до двете нули, а накрая на видиш разход около 10 л/100 км, но с 381 к.с., 740 Нм и спринт до 100 км/ч за 5,3 секунди. При тегло над 2265 кг.

Връщам се назад, в навечерието на новото хилядолетие, когато дебютира оригиналът, първият Sports Activity Vehicle (SAV), BMW X5. Тогава планетарна система разпределя задвижващата тяга в съотношение 38:62% между предните и задните колела.

Новоразработената през 2003 г. xDrive система за задвижване на четирите колела, представена същата година в BMW X3 и BMW X5, е базирана на изключително бързодействащ, електронен многодисков съединител в раздатъчната кутия. xDrive работи заедно със системата Dynamic Stability Control (DSC), за да разпределя непрекъснато задвижващата сила спрямо моментната пътна ситуация. В допълнение към скоростта на колелата, за пръв път електронната система за контрол взима под внимание и данните от Dynamic Stability Control, например за ъгъла на завиване, позицията на педала на газта и страничното ускорение.

Това прави BMW xDrive първата в света, и все още единствена, „интелигентна“ система за задвижване на четирите колела. За разлика от конвенционалните 4х4 системи, които реагират, само когато поне едно колело вече превърта, xDrive е способна да засече риск от пре- или недозавиване при най-малките признаци, като проактивно коригира това чрез пренасочване потока на задвижваща тяга.

С дебюта на Х6 през 2008 г. системата преминава на следващо ниво. За пръв път досега, интелигентната система за задвижване на четирите колела е комбинирана с Dynamic Performance Control (DPC), която разпределя задвижващата сила между задните колела, когато автомобилът завива.

За прибиране към София по време на двудневния тест драйв, избирам Х4. Той не копира мачо линиите на Х6, напротив. При Х4 линиите са по-омекотени, по-плавни, по-елегантни.

В завоите обаче Х4 се справя много дръзко, по-добре от Х6, тъй като е по-лек. Х4 се справя със завоите много добре, въпреки че е загубил задния диференциал с т. нар torque vectoring, характерен за Х6. При Х4 ефектът на torque vectoring се постига чрез упражняване на спирачно усилие върху вътрешните на завоя колела. Ще се наслаждавате на Х4, докато се движите нормално по магистралата или предпочетете умереното спортно шофиране. А Х4 е много добър в този род упражнения. Добавете отличното обезшумяване и получавате много добро изживяване на борда, свалящо напрежението от дългото пътуване.

Двигателят е прекрасен. И как да е другояче, след като в името на модела отново фигурира буквичката „М”. Турбините са две, горивото е бензин, работният обем 3,0 литра, а мощността 360 к.с. Въртящият му момент е 465 Нм от 1350 об./мин. При спринта е впечатляващ. При 1915 кг тази баварка се ускорява до 100 км/ч за страхотните 4,9 секунди. Динамика, която заслужава адмирации. Е, разходът отива на към 13 л/100 км, но мога да го преглътна, особено след като наскоро карах Renault Megane GT с 1,6-литров мотор с 205 к.с., който харчеше идентично.

От 2003 г. насам  xDrive се предлага по избор или серийно за всички моделни семейства на BMW, а от 2010 г. и за някои от суперспортните BMW M автомобили. Днес, BMW предлага общо 119 модела с BMW xDrive в 12 моделни серии. При създаването си xDrive е напълно нова задвижваща техника: първото задвижване на четирите колела с електронно управление, което може според нуждите напълно променливо да разпределя мощността между предната и задната ос чрез електронно управлявана раздатъчна кутия. Освен това чрез индивидуални спирачни намеси може да се контролира всяко колело, което освен оптимално сцепление осигурява и още по-висока пъргавина в завоите.

От тогава xDrive постоянно се модернизира и оптимизира, но концепцията е запазена непроменена. При равномерно движение xDrive подава 40 % от мощността към предната ос и 60 % към задната. Когато, поради различно сцепление на отделните колела (например мокра настилка, кал, сняг, лед), или промени в ситуацията на пътя (например прекалено висока скорост в завой), условията се изменят, това се разпознава от сензорите на DSC. Въз основа на данните от сензорите (скорост, ъгъл на завъртане на волана, сцепление на колелата), управляващ блок изчислява подходящото разпределение на мощността между осите. Това разпределение е напълно променливо, така че при нужда близо 100 % от цялата мощност могат да бъдат насочени към една от осите, и то толкова своевременно и нежно, че водачът изобщо не забелязва това. Разпределението на мощността се осигурява от многодисков съединител с електронно управление.

В България автомобилите BMW с xDrive са над 80% от реализираните. Това се дължи както на високата популярност на BMW X-моделите, така и на постоянно нарастващия брой на модификациите с двойно задвижване. BMW xDrive се предлага на практика във всички моделни серии от BMW Серия 1, където е единствения представител на компактния клас с възможност за задвижване на четирите колела и обхваща горния сегмент на премиум класа. Двойно задвижване се предлага дори при автомобилите от BMW M GmbH – BMW X5 M и BMW X6 M, както и във всички представители на гамата BMW M Performance , на най-новата продуктова категория автомобилите BMMW i Performance и на спортния plug-in хибрид BMW i8.

1985: BMW 325i “Allrad” е първият модел на BMW със задвижване на четирите колела.

1991: Електронно контролирано задвижване на четирите колела е въведено в BMW Серия 5 (BMW 525iX).

1999: BMW представя BMW X5 със стандартно задвижване на четирите колела, това е първият в света Sports Activity Vehicle (SAV).

2003: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е представена с новото BMW X3.

2006: С второто поколение на BMW X5 дебютира системата Integrated Chassis Management (ICM), която интегрира всички системи за динамичен контрол на автомобила, включително xDrive.

2007: BMW представя BMW X6, първият в света Sports Activity Coupe (SAC). Дебют прави и системата Dynamic Performance Control (DPC).

2009: Интелигентната BMW xDrive система за задвижване на четирите колела е въведена в Серия 7.

2010: BMW ActiveHybrid X6 за пръв път комбинира 4х4 с хибридно задвижване.

2012: Лансиране на интелигентното 4х4 задвижване в Серия 6 Купе и Кабриолет.

2013: Системата дебютира в Серия 4. BMW. Година по-късно се появява в Серия 4 Кабриолет и BMW Серия 4 Гран Купе.

2013: Виждаме на дебюта на xDrive и в BMW Серия 1.

2014: Новото BMW Серия 2 Актив Турер комбинира BMW xDrive с напълно новата конфигурация с предно задвижване.

2014: Появява се BMW X4.

2014: BMW i8 е оборудван със специална форма на задвижване на четирите колела.

2015: Рlug-in хибридът BMW X5 xDrive40e комбинира BMW xDrive с BMW eDrive.

2015: Лансирано е второто поколение на BMW X1.

2015: При новото BMW Серия 7, системата xDrive може да се комбинира с Integral Active Steering.

Едно време с какви хубави имена кръщаваха децата! Сега го повикаш в парка по име, и пет кучета дойдат при теб!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
ЕС разследва Shein за продажбата на секс кукли и оръжия

ЕС разследва Shein за продажбата на секс кукли и оръжия

Свят Преди 10 минути

Shein е глобален онлайн търговец на дрехи за бърза мода, със седалище в Сингапур, основан през 2008 г.

Снимката е илюстративна

Стрес на работа? Цифровото наблюдение съсипва психиката на служителите

Любопитно Преди 29 минути

Какво е въздействието на дигиталното наблюдение, често наричано „bossware“, върху здравето, безопасността и трудовите права

<p>Журналист получи присъда за &quot;заплаха&quot; срещу Ердоган</p>

Журналист в Турция получи над 4 години затвор за "заплаха" срещу Ердоган

Свят Преди 30 минути

Алтайлъ беше арестуван на 21 юни и остава зад решетките

Елтън Джон

Единственото желание на Елтън Джон след „опустошителната“ загуба на зрението

Любопитно Преди 33 минути

Елтън даде актуална информация за здравословното си състояние, казвайки пред Variety: „Беше опустошително. Последните 15 месеца бяха трудни за мен, защото не можех да виждам нищо, да гледам нищо, да чета нищо“

Задържаха мъж, счупил ребрата на 84-годишния си дядо

Задържаха мъж, счупил ребрата на 84-годишния си дядо

България Преди 36 минути

Мъжът е задържан за срок до 72 часа

КЕВР отчете компенсации за ток във фактурите за октомври

КЕВР отчете компенсации за ток във фактурите за октомври

България Преди 43 минути

Компенсациите са част от новия механизъм за подкрепа на домакинствата, въведен с промени в Закона за енергетиката

Шофьор е глобен за неправилно изпреварване след публикация в социалните мрежи

Шофьор е глобен за неправилно изпреварване след публикация в социалните мрежи

Свят Преди 47 минути

Това е поредният случай на наложена санкция за нарушение на ЗДвП след публикация в интернет

AI "певец" оглави класациите и разгневи публиката

AI "певец" оглави класациите и разгневи публиката

Любопитно Преди 51 минути

"Соломон Рей вече не е "AI експеримент". Той сега е най-големият нов глас в госпъл музиката – това е факт"

<p>Секс играчките са&nbsp;посочен като лек за опасна болест</p>

Проучване: Секс играчките подобряват здравето след 60-годишна възраст

Любопитно Преди 52 минути

Мастурбацията е свързана с подобрени когнитивни функции – като памет, концентрация и запаметяване на думи

ВСС под натиск: Съюзът на съдиите иска спиране на Trellix

ВСС под натиск: Съюзът на съдиите иска спиране на Trellix

България Преди 53 минути

Причината е, според тях, липсата на прозрачен избор, отговарящ на стандартите за информационна сигурност и на защита на личните данни

ГДБОП: Шенген промени маршрутите на мигрантския трафик към Румъния

ГДБОП: Шенген промени маршрутите на мигрантския трафик към Румъния

България Преди 58 минути

Заради засиления контрол трафикантите все по-често използват специално изградени тайници в автомобилите

8 признака, че е време да посетите психиатър

8 признака, че е време да посетите психиатър

Любопитно Преди 1 час

„Границата между временни трудности и състоянието, когато е нужна помощ, наистина може да бъде размита. Не бива да се ориентирате по диагнози, а по сигналите, които собствената психика изпраща на човека“, казва Едуард Холодов

Заради трагедията със Сияна: Сарафов разпореди проверка на прокуратурата в Плевен

Заради трагедията със Сияна: Сарафов разпореди проверка на прокуратурата в Плевен

България Преди 1 час

Тя трябва да обхване периода от образуването на делото до възлагането му под ръководството и надзора на Окръжната прокуратура в София

Пет години без Марадона: Легендата, която продължава да живее

Пет години без Марадона: Легендата, която продължава да живее

Свят Преди 1 час

Марадона почина преди пет години от дихателна недостатъчност

„Провалът не е опция“ - Мадуро размаха меч и се закани на САЩ

„Провалът не е опция“ - Мадуро размаха меч и се закани на САЩ

Свят Преди 1 час

Облечен в камуфлажна униформа, Мадуро каза: „Трябва да сме готови да защитим всеки сантиметър от тази благословена земя от империалистическа заплаха или агресия, независимо откъде идва тя“