Skoda Octavia 2,0 TDI е перфектен семеен автомобил (тест драйв)
Източник: Vesti.bg
8

А ко бях един модерен ютубър, щях да сложа заглавие от типа на „Skoda Octavia перфектен семеен автомобил ли е ?” или „Skoda Octavia е перфектен семеен автомобил?”. Общото и в двата случая е въпросителният знак в края на изречението. Но аз съм от старата школа на пишещите, затова подхождам без застраховки, като казвам: Skoda Octavia e перфектен семеен автомобил. Автомобил, който аз бих притежавал с удоволствие (но професията ми направи така, че личната ми кола гние пред блока) точно в тази му „мръсна”, дизелова конфигурация, при която капачката на резервоара хвана паяжина между зарежданията.

Зад волана на Skoda Octavia

И тъй като директно се хванах за политнекоректната дума „дизел”, ще продължа темата, но без да следвам модерните тенденции на заклеймяване, защото не бих могъл да направя нещо подобно за този двигател. Още повече, че моторизацията на Octavia винаги е била сред най-силните й оръжия. В този случай моделът (който се предлага и като комби) идва с три бензинови двигателя в четири мощности (110, 150 [има версия с мек хибрид], 190 и 245 „коня”), както и в плъг-ин хибридна разновидност с две (!) мощности (1,4 PHEV с 204 и 245 к.с.). Дизеловите двигатели са 2,0-литрови с мощности 115, 150 и 200 к.с. (последните два имат версии с 4х4 и 7DSG). Благодарение на технологията Twin-Dosing, дизеловите двигатели отделят до 80% по-малко NOx емисии, в сравнение с предишното поколение. И накрая, хей така за цвят, Octavia се предлага и на метан (131 к.с.). С това моделът изпълва поговорката „от пиле мляко” в сферата под предния капак.

Отвън дизайнът е еволюционен, като най-силно откроими са новото оформление на LED фаровете и радиаторната решетка, но най-атрактивен е профилът на Octavia, а динамичните мигачи отзад привличат погледа.
Отвън дизайнът е еволюционен, като най-силно откроими са новото оформление на LED фаровете и радиаторната решетка, но най-атрактивен е профилът на Octavia, а динамичните мигачи отзад привличат погледа. Източник: Vesti.bg

Но същата поговорка важи и за интериора, който буквално ме изуми при първия ми допир с него. Златната кокошка на Skoda, снасяща 10% в БВП на Чехия годишно (над 6,5 млн. броя от предишните три поколения), ме впечатлява толкова, колкото би го направил един супер луксозен и скъп автомобил. Това става заради факта, че Octavia не е супер скъпа, но е много луксозна, не е супер лъскава, но блести в много отношения. Интериорът е едно от тях.

Стандартното оборудване при ниво Ambition включва отделение за чадър/четка в предната врата, отделение Jumbo Box в предния подлакътник, кутия за вещи с капак пред скоростния лост, двузонов климатроник, инфоразвлекателна система Bolero 10", 8 високоговорителя, осветление и двойни куки в багажното отделение, и много други.
Стандартното оборудване при ниво Ambition включва отделение за чадър/четка в предната врата, отделение Jumbo Box в предния подлакътник, кутия за вещи с капак пред скоростния лост, двузонов климатроник, инфоразвлекателна система Bolero 10", 8 високоговорителя, осветление и двойни куки в багажното отделение, и много други. Източник: Vesti.bg

На очи веднага се набива новият двуспицов волан, а зад него е 10,25-инчовият виртуален кокпит. Моделът се предлага с четири инфоразвлекателните системи и екрани с размер 8,25 и 10 инча. В моя случай той е по-малкият от двата, но е повече от достатъчен (и изглежда повече от модерно). Автомобилът е ниво на оборудване Ambition, но въпреки това е екипиран отлично за нуждите на частния клиент.

Да, няма Head-up дисплей и тризонов климатроник (за пръв път в Octavia), но и двузоновият върши чудесно своята работа. Стандартно автомобилът е екипиран с 9 въздушни възглавници. Особено впечатляващи са материалите дори в ниво Ambition, които са меки и приятни на допир. Декорацията на арматурното табло и вътрешните дръжки на вратите, продължаващи в метални лайстни по дължината на вратата, придават на интериора излъчване на по-луксозен модел. Има пет USB-входа и възможност за безжично зареждане на смартфон. И винаги, когато някой автомобил има облицовка от вътрешната страна на джобовете във вратите (каквито няма и в Audi), заслужава аплодисменти, поне от моя страна.

Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)

Строй се, преброй се: VW Tiguan отново задава тона за песен (тест драйв)

Octavia е нараснала на размери: при дължина от 4689 мм, лифтбекът е с 19 мм по-дълъг от третото поколение. Широчината е нараснала с 15 мм. Това е довело да отваряне на допълнително пространство в зоната на краката за пътниците на втория ред седалки и увеличаване на обема на багажника до 600 л (+10 л). Тези размери на практика обезсмислят нуждата човек да си купи SUV, защото са малко големите по-скъпи кросоувъри, които да предложат по-щедро вътрешно пространство.

Стандартно всички външни светлини на Octavia са със светодиодна технология, но като опция се предлагат матрични Full LED фарове, всеки от които съдържа модул за късите и дългите светлини. Всеки от тези модули е снабден с по 22 светодиода. Цената на тези фарове е 2497 лв. с ДДС, но специално тази опция ще я препоръчвам винаги.
Стандартно всички външни светлини на Octavia са със светодиодна технология, но като опция се предлагат матрични Full LED фарове, всеки от които съдържа модул за късите и дългите светлини. Всеки от тези модули е снабден с по 22 светодиода. Цената на тези фарове е 2497 лв. с ДДС, но специално тази опция ще я препоръчвам винаги. Източник: Vesti.bg

На пътя Octavia се държи типично за един перфектен семеен автомобил: набляга на комфорта като пътно поведение, без да блести в завои, но това и не се предполага (и очаква) от този модел. Кормилното управление е меко, но и нито за момент не съм се почувствал предаден от него в завоите до Гоце Делчев и след „Екзохи”. Но и не съм спринтирал в тези отсечки, както бих могъл да направя с друг автомобил. Електромеханичната кормилна система и окачването, което използва комбинация от MacPherson отпред и торсионна греда или многораменно окачване отзад (в зависимост от модела), са пренесени от третото поколение.

Octavia се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена.
Octavia се предлага с общо 13 екстериорни цвята (10 металика), от които три са нови. Десет са видовете джанти (до 19-ки), като само една е стоманена. Източник: Vesti.bg

Във форума на Skoda получих доста ехидни коментари за ниския разход и малката мощност на двигателя. Затова държа да направя нужните коментари в тази връзка. След 730 км върнах автомобила при среден разход на гориво от 4,4 л/100 км и оставащ пробег 300 км. Около половината от този пробег беше в Гърция. Коментарите, че в Гърция се кара много бавно не бива да са с ехиден подтекст, тъй като спазването на ограниченията не е срамно. Геройството да напънеш със 160+ км/ч на „Тракия” много често завърша с новина за километрични опашки заради поредната катастрофа. Същото важи за коментар, че отсечката между Банско и Гоце Делчев може да се вземе със средна скорост от 120 км/ч.

MINI Cooper JCW отвръща с голяма любов (тест-драйв)

Последният самурай: Subaru Outback (тест драйв)

Аз не съм от тези състезатели, а и смятам, че безопасността на семейството ми и другите на пътя е от първостепенно значение. Качване към „Бъндеришка поля” и два камиона на „Предел”-а също имат вина за ниската средна скорост, но в страни от тези обяснения – автомобил, който може да измине над 1000 км с едно зареждане, заслужава моето уважение.

Ниският разход на гориво се дължи и аеродинамичния силует (коеф. на челно въздушно съпротивление от 0,24), който е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си.
Ниският разход на гориво се дължи и аеродинамичния силует (коеф. на челно въздушно съпротивление от 0,24), който е с до 14% по-аеродинамично ефективен от предшественика си. Източник: Vesti.bg

При това багажникът беше пълен и на борда бяхме трима човека (и 2-зоновият климатроник не е спирал и за момент). Като минус мога да изтъкна по-малката еластичност на агрегата на 5-и 6-та предавка, но от друга страна нито за момент тези 115 к.с. не се чувстват малко, винаги имаш достатъчно тяга (все пак 300 Нм са повече от достатъчни) за изпреварване. А пък ако ви се струват малко, както изброих в началото – опциите с повече „коне” не са никак малко.

Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)

BMW M3 Competition е есенцията на баварската философия (тест драйв)

Освен по-мекото окачване, за комфорта на борда се грижат още първите сертифицирани от AGR седалки в модел на Skoda, както и коефициентът на челно въздушно съпротивление от 0,24, с който Octavia поставя нови стандарти в този клас. Той, освен за намаляване на разхода, минимизира и паразитните шумове в купето. По-мощните версии може да се дооборудват с Динамичен контрол на шасито (DCC), който адаптира твърдостта на сниженото с 10 мм окачване, а също работата на трансмисията и реакцията на дроселовата клапа. В модела дебют правят и девет нови системи за подпомагане на водача, но аз съм изключително доволен от факта, че с бутон от волана може да се изключва асистента за следване на пътното платно, тъй като съпротивлението от волана при настъпване на осевата линия ме дразни много.

При дължина 4689 мм, новата Octavia е с 19 мм по-дълга от предшественика си и с 15 мм (1829) по-широка. Това допълнително се е отразило на вътрешния обем (+5 мм в областта на коленете отзад), който и без това си беше еталон, което важи и за обема на багажника от 600 л (+10 л).
При дължина 4689 мм, новата Octavia е с 19 мм по-дълга от предшественика си и с 15 мм (1829) по-широка. Това допълнително се е отразило на вътрешния обем (+5 мм в областта на коленете отзад), който и без това си беше еталон, което важи и за обема на багажника от 600 л (+10 л). Източник: Vesti.bg

Не е възможно да подмина ценовата листа на Octavia, където моделът също се откроява спрямо конкурентите си. Тестовият автомобил бе ниво на оборудване Ambition, 115 к.с. (най-маломощният дизел) и 6-степенна ръчна скоростна кутия. В ценовата листа срещу тази конфигурация пише сумата от 44 730 лв. с ДДС (с около 2000 лв. в повече се иска за комбито). Няма да го сравнявам с Golf, макар двата модела да са конкуренти. Избирам да го сравня с идентични като каросерии модели. Идеалното мерило е дизеловата Opel Insignia Grand Sport 1,5 (122 к.с.), чиято цена започва от 53 065 лв. с ДДС, макар моделът да навъртя години. Разликата е още по-драстична с Peugeot 508. Идентично като размери и каросерии са Toyota Corolla и Hyundai Elantra, но те са само с бензинови двигатели. Най-евтината бензинова Corolla 1,5 TNGA (123 к.с.) е 34 750 лв. с ДДС, докато Hyundai Elantra идва само с един бензинов двигател (1,6 MPI, 123 к.с.), за който се искат 42 990 лв. с ДДС. Най-евтината бензинова Octavia 1,0 TSI (110 к.с.) е 35 690 лв. с ДДС. На този ценови фон (и идентични външни габарити) Octavia изпъква с гигантското си пространство на втория ред седалки и 600-те литра товарен обем в багажника, които обезсмислят покупката на SUV.

Източник: Vesti.bg

В крайна сметка ще кажа, че Skoda препозиционира Octavia към по-луксозните автомобили, но чехите правят това, запазвайки философията си да продават практични автомобили в големи обеми и на достъпни цени. Но вече в много по-луксозно и богато изпълнение.

Съпругата ми разбира 1-седмичната почивка така: да напълни багажника. Излъгах, в друг случай щеше да е пълен, но при тези 600 литра обем (1555 максимум) дори и тя не успя да се справи със задачата.
Съпругата ми разбира 1-седмичната почивка така: да напълни багажника. Излъгах, в друг случай щеше да е пълен, но при тези 600 литра обем (1555 максимум) дори и тя не успя да се справи със задачата. Източник: Vesti.bg

Технически характеристики:

Skoda Octavia 2,0 TDI 6МТ, 115 к.с.

Размери

Дължина, мм: 4689

Широчина, мм: 1829

Височина, мм: 1470

Междуосие, мм: 2686

Собствено тегло, кг: 1423

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1968

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 115 при 2750-4250

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 300 при 1500-2500

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 211

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,3

Среден разход, л/100 км: 3,9 – 5,1

Вредни емисии СО2, г/км: 102 - 135

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 44 370

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 8
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

8 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 17 минути

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

България Преди 1 час

Министерство на младежта и спорта не е било уведомено

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Любопитно Преди 2 часа

Спекулациите започнаха да набират скорост заради нейна снимка

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 2 часа

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът

о

Пеещите фонтани в Пловдив отново работят (ВИДЕО)

България Преди 2 часа

Музикално-светлинното шоу продължава 30 минути

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Любопитно Преди 2 часа

Изкуственият интелект ще направи картината още по-красива и реалистична

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

България Преди 2 часа

В мотивите е посочено драстичното намаление на електропроизводството от въглищни мощности

Инцидент с кран в София

Инцидент с кран в София

България Преди 3 часа

Инцидентът е станал около 15.00 ч. в четвъртък

Съученици, учители и близки на 15-годишния Филип, който загина блъснат от автомобил на пешеходна пътека в София, се събраха на мирно шествие в София.

Родителите на прегазения Филип: Отнеха ни мечтите и слънцето, крайно време е агресията да спре

България Преди 3 часа

Граждани се събраха на протест пред Съдебната палата преди делото за смъртта на 14-годишното момче

Либерализацията на пазара на ток се отлага за 1 юли 2025

Либерализацията на пазара на ток се отлага за 1 юли 2025

България Преди 3 часа

Решението беше взето със 152 гласа "за" на ГЕРБ-СДС, ДПС, "Възраждане", БСП и ИТН

Главчев се срещна с близки на отвлечените български моряци от Galaxy Leader

Главчев се срещна с близки на отвлечените български моряци от Galaxy Leader

България Преди 3 часа

Главчев: Търсим всякакви варианти за освобождаването на хората

Еманюел Макрон

Еманюел Макрон: Европа не е безсмъртна

Свят Преди 3 часа

Френският президент призова Европа да се изправи срещу предизвикателствата на променения свят

<p>Вулканични газове и пепелен шлейф: Как ще се отрази на климата</p>

След изригването на мощен вулкан: Как ще се отрази на времето и климата

Свят Преди 4 часа

Как се отразява на времето и климата изригването на вулкан четете в следващите редове

стадион "Георги Аспарухов"

Стадионът на Левски на крачка от общинска собственост

България Преди 4 часа

СОС гласува прехвърлянето на "Герена" с единодушие