Заводът на Mercedes в Зинделфинген в цифри и факти
Половината от тези S-ки потеглят в Китай, където средната възраст на водачите им е 24 години.   
Източник: Daimler

В Сърбия има завод за автомобили. В Румъния са два. В Турция? В Турция заводи за автомобили имат Daimler, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Renault и Toyota, без тук да влизат заводите за камиони и автобуси. През 2017 г. в страната са произведени 1,7 млн. автомобила, а за 17 години (между 2000 и 2017 г.) инвестициите в сектора са около $15 млрд. Сега към тях ще се добавят още милиарди, за завод, който да произвежда по над 3д0 000 коли годишно.

Ние посетихме точно такъв завод, този на Mercedes-Benz в Зинделфинген, за да ви разкажем какъв изумителен организъм е поточното производство, колко колосална инвестиция е едно такова производство, какво изпуснахме с една подобна инвестиция.

Заводът на Daimler в Зинделфинген, един от 27-те на концерна, е основният завод за производство на Mercedes, от който излизат 12 модела! За съжаление забраната за снимки в завода бе изключително строга, затова използваме фирмени снимки, но фактите са почерпени на място.

Площ 3 кв. км. Това е три пъти колкото Монте Карло или седем пъти колкото Ватикана.
Площ 3 кв. км. Това е три пъти колкото Монте Карло или седем пъти колкото Ватикана. Източник: Daimler

Историята на завода започва през 1915 г. Първоначално в него се произвеждат самолети и самолетни двигатели, докато през 1919 г. започва производството и на автомобили.

Така. Размерите. Заводът се простира на площ от 3 кв. км. Това ще рече 3 000 000 кв. м. Ако не може да си го представите, представете си площта на Монако, умножена по три. Не сте ходили? Тогава си представете площта на Ватикана, умножена по седем. Доста е.

Според НСИ населението на родния ми Видин е 41 000 човека към 2018 г. (в никакъв случай). В завода работят 35 000 човека, 11 000 от които в R&D отдела. Всички те произвеждат по 330 000 коли годишно. За изхранването на тази огромна работна ръка има 17 ресторанта, в които дневно се сервират около 16 000 порции храна. За здравето на работниците се грижат 60 лекари, а пожарникарите са 100-ина. Електроенергията за този завод се произвежда от гигантски газови турбини, които генерират ток, достатъчен за дневното потребление на 90-хиляден град.

Роботите в Зинделфинген са 6000.
Роботите в Зинделфинген са 6000. Източник: Daimler

Разходката ни започва от цеха за щамповане на металните детайли. Махвам пренебрежително на поканата да си взема тапи за уши. Съжалих минута по-късно. Пресите са колкото 3-етажна сграда, а шумът, шумът е страхотен. Запушвам и двете си уши, но малко по-късно виждам двама работници да си говорят съвсем спокойно, докато аз не можех да чувам собствените си мисли.

„Фолксваген”: Финализираме преговорите с Турция

Борисов: И без "Фолксваген" си направихме огромна реклама

Стоманените ролки тежат 30 тона и дължината на стоманения лист е 4 км. Не знам какво ви говори това, но ще ви кажа, че за пет дни през този цех минава толкова стомана, колкото е била нужна за построяването на стоманената конструкция на Айфеловата кула. Точното количество е 1350 тона стомана дневно. Интересното е, че 30% от стоманата и алуминият са остатък, който отново се изпраща за преработка.

Ръчният труд тук е много малко, тъй като условията на труд не са (меко казано) благоприятни. Затова и този цех работи на четири смени, като заводът спира работа само през два дни в годината – на Коледа и Нова година.

За да не се уморяват и разболяват, на 1,30 - 2 ч работниците сменяват работните си станции.
За да не се уморяват и разболяват, на 1,30 - 2 ч работниците сменяват работните си станции. Източник: Daimler

И ако ръчните труд е малко тук, то на следващата спирка той е много повече. А тази спира е поточната линия на S-Class. Тук работят 2100 човека (30% от които са жени), а в целия завод са разгърнати 6000 робота.

Работата вече е на две смени. А най-интересно е самият работен процес. Това не е първият автомобилен завод, който посещавам. Звучи много просто: поточна линия. Не знам какво си представяте, но истината е, че функционирането на една поточна линия е изключително сложен процес, изпипан до секунда.

Представете си, че на тази поточна линия се правят дълга и къса база на S-Class, Maybach, S-Class Coupe и Cabriolet. Колите вървят една след друга, а за всяка една работникът получа точната част. Няма забавяне, няма суматоха, всичко е супер спокойно и монотонно, но зад тази картина се крие технологичен и инженерен гений, който е организирал всичко това. Всяка година се подават около 1500 патента.

За да не страдат от монотонното монтиране на челното стъкло, облицовка на калниците, монтиране на вратите и т.н., и т.н., на всеки 1,30 – 2,00 ч работниците сменят работните си станции.

За производството на една S-Class са необходими около 15 000 части и 600 човекочаса.
За производството на една S-Class са необходими около 15 000 части и 600 човекочаса. Източник: Daimler

Самата поточна линия се извива като змия. Явно клиентите на S-Class знаят постулата на Хенри Форд, който изобретява конвейра. Той казва: „Ще направя вашия Model T във всеки цвят, стига да е черен.” Същото е и на поточната линия на S-Class. Тук-там се виждат и бели S-ки, но всичко останало е черно, макар моделът да се предлага в 12 цвята.

А за всяка една произведена S-Class са необходими около 15 000 части! Имате ли представа каква е дължината на кабелите във вашия автомобил? Въпросът е малко подвеждащ, тъй като това е променлива, но колкото по-модерен и скъп е той, толкова по-голяма е и тази дължина. В този случай: 5000 метра кабели! Това се налага от многото електроника, вградена в този автомобил.

А за производството на една S-класа са необходими 600 човекочаса. За този труд работниците получават възможността да закупят модел на Mercedes при отстъпка от 15 до 18%. Екскурзоводът отказва да ми даде тази цифра, но с мен е човек от „Силвър Стар”, който ми подсушва предполагаемия процент.

На поточната линия на S-Class работят 2100 човека, 30% от които са жени.
На поточната линия на S-Class работят 2100 човека, 30% от които са жени. Източник: Daimler

И ако си мислите, че S-Class е любимата лимузина на бизнесмените в България, то това важни с пълна сила за Китай. Половината от S-класите потеглят към Китай. Още по-интересен е случаят с Maybach. Цената на един такъв модел е грубо 300 000 евро. Защо, не знам, но влизайки в Китай, данъкът на този автомобил е 100%. Сметката е проста: става 600 000 евро. Въпреки това 8 от 10 Maybach-а потеглят за Китай, като средната възраст на шофьора на този автомобил в Поднебесната е 24 години!

Комунизмът вече не ми изглежда толкова лошо нещо. Особено след тези 30 години преход…

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Daimler спира развитието на ДВГ, за да се концентрира върху е-колите

Дизеловите двигатели са в пъти по-вредни от бензиновите

Е-колите са бъдещето в Европа, сега и клиентите трябва да го разберат

 

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Снимката е илюстративна

Американската армия планира масивно увеличение в използването на дронове

Свят Преди 1 час

В Украйна и Черно море дроновете променят начина, по който се водят войните

,

Зеленски: Сделката за полезните изкопаеми е първият резултат от срещата с Тръмп

Свят Преди 1 час

Зеленски каза още, че сделката за полезните изкопаеми отваря пътя за модернизиране на промишлеността в Украйна

,

Какво предвижда споразумението между САЩ и Украйна

Свят Преди 3 часа

То беше подписано след дълги преговори и обрати

Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Нетаняху: Разбиването на „Хамас“ е по-важно от освобождаването на израелските заложници

Свят Преди 4 часа

„Върховната цел е победата над враговете ни и ще я постигнем“, заяви още той

Майк Уолц и заместникът му напускат след скандала „Сигналгейт“

Майк Уолц и заместникът му напускат след скандала „Сигналгейт“

Свят Преди 4 часа

Президентът Доналд Тръмп публично подкрепи Уолц след избухването на скандала „Сигналгейт“

,

Преговорите между Иран и САЩ се отлагат, обяви Оман

Свят Преди 4 часа

Оман играе посредническа роля в дипломатическия процес

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Вучич от Маями: Малък съм в сравнение с Тръмп, ЕС се чуди как да ме накаже

Свят Преди 5 часа

Вучич също така заяви, че ще напусне политиката сам, а не защото някой ще го свали от власт

.

Гърция арестува мъж за шпионаж в полза на Русия

Свят Преди 5 часа

Изглежда, че заподозреният е снимал, записвал и разпространявал материали с военно значение в продължение на поне шест месеца

,

Агата Кристи "ще води" курс по творческо писане с помощта на AI

Любопитно Преди 6 часа

Обучението включва ИИ, изображения и възстановени аудиозаписи, пресъздаващи думи на авторката

д

От днес декларираме коли, купени от чужбина

България Преди 6 часа

Тези стоки се използват често в схеми за данъчни измами

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Камала Харис с остра критика към Тръмп в първата си голяма реч след напускането на поста

Свят Преди 7 часа

Тя обвини американския президент, че е изоставил в американските идеали

,

Нова Зеландия е връхлетяна от разрушителни ветрове, проливни дъждове, сняг и високи вълни

Свят Преди 7 часа

В района на столицата около 1000 домакинства нямат ток

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Най-търсените умения и професии в България и Европа през 2025 г.​

Пари Преди 8 часа

Технологичният напредък, демографските промени и преходът към зелена икономика оформят новите правила

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Какво става в Украйна, Русия се опитва да навлезе в Днепропетровска област

Свят Преди 8 часа

Регионът се намира западно от Донецка област и северно от Запорожка и Херсонска област

Снимката е илюстративна

Първото изображение от най-големия слънчев телескоп в света улови Слънцето с невиждани детайли

Любопитно Преди 8 часа

Снимката е първата, направена от новия видимо регулируем филтър на Слънчевия телескоп на Националната научна фондация на САЩ „Даниел К. Инуйе“.

Транспортна стачка блокира Гърция

Транспортна стачка блокира Гърция

Свят Преди 8 часа

Препоръчва се шофьорите да избягват централните части на Атина и Солун