Заводът на Mercedes в Зинделфинген в цифри и факти
Половината от тези S-ки потеглят в Китай, където средната възраст на водачите им е 24 години.   
Източник: Daimler

В Сърбия има завод за автомобили. В Румъния са два. В Турция? В Турция заводи за автомобили имат Daimler, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Isuzu, Renault и Toyota, без тук да влизат заводите за камиони и автобуси. През 2017 г. в страната са произведени 1,7 млн. автомобила, а за 17 години (между 2000 и 2017 г.) инвестициите в сектора са около $15 млрд. Сега към тях ще се добавят още милиарди, за завод, който да произвежда по над 3д0 000 коли годишно.

Ние посетихме точно такъв завод, този на Mercedes-Benz в Зинделфинген, за да ви разкажем какъв изумителен организъм е поточното производство, колко колосална инвестиция е едно такова производство, какво изпуснахме с една подобна инвестиция.

Заводът на Daimler в Зинделфинген, един от 27-те на концерна, е основният завод за производство на Mercedes, от който излизат 12 модела! За съжаление забраната за снимки в завода бе изключително строга, затова използваме фирмени снимки, но фактите са почерпени на място.

Площ 3 кв. км. Това е три пъти колкото Монте Карло или седем пъти колкото Ватикана.
Площ 3 кв. км. Това е три пъти колкото Монте Карло или седем пъти колкото Ватикана. Източник: Daimler

Историята на завода започва през 1915 г. Първоначално в него се произвеждат самолети и самолетни двигатели, докато през 1919 г. започва производството и на автомобили.

Така. Размерите. Заводът се простира на площ от 3 кв. км. Това ще рече 3 000 000 кв. м. Ако не може да си го представите, представете си площта на Монако, умножена по три. Не сте ходили? Тогава си представете площта на Ватикана, умножена по седем. Доста е.

Според НСИ населението на родния ми Видин е 41 000 човека към 2018 г. (в никакъв случай). В завода работят 35 000 човека, 11 000 от които в R&D отдела. Всички те произвеждат по 330 000 коли годишно. За изхранването на тази огромна работна ръка има 17 ресторанта, в които дневно се сервират около 16 000 порции храна. За здравето на работниците се грижат 60 лекари, а пожарникарите са 100-ина. Електроенергията за този завод се произвежда от гигантски газови турбини, които генерират ток, достатъчен за дневното потребление на 90-хиляден град.

Роботите в Зинделфинген са 6000.
Роботите в Зинделфинген са 6000. Източник: Daimler

Разходката ни започва от цеха за щамповане на металните детайли. Махвам пренебрежително на поканата да си взема тапи за уши. Съжалих минута по-късно. Пресите са колкото 3-етажна сграда, а шумът, шумът е страхотен. Запушвам и двете си уши, но малко по-късно виждам двама работници да си говорят съвсем спокойно, докато аз не можех да чувам собствените си мисли.

„Фолксваген”: Финализираме преговорите с Турция

Борисов: И без "Фолксваген" си направихме огромна реклама

Стоманените ролки тежат 30 тона и дължината на стоманения лист е 4 км. Не знам какво ви говори това, но ще ви кажа, че за пет дни през този цех минава толкова стомана, колкото е била нужна за построяването на стоманената конструкция на Айфеловата кула. Точното количество е 1350 тона стомана дневно. Интересното е, че 30% от стоманата и алуминият са остатък, който отново се изпраща за преработка.

Ръчният труд тук е много малко, тъй като условията на труд не са (меко казано) благоприятни. Затова и този цех работи на четири смени, като заводът спира работа само през два дни в годината – на Коледа и Нова година.

За да не се уморяват и разболяват, на 1,30 - 2 ч работниците сменяват работните си станции.
За да не се уморяват и разболяват, на 1,30 - 2 ч работниците сменяват работните си станции. Източник: Daimler

И ако ръчните труд е малко тук, то на следващата спирка той е много повече. А тази спира е поточната линия на S-Class. Тук работят 2100 човека (30% от които са жени), а в целия завод са разгърнати 6000 робота.

Работата вече е на две смени. А най-интересно е самият работен процес. Това не е първият автомобилен завод, който посещавам. Звучи много просто: поточна линия. Не знам какво си представяте, но истината е, че функционирането на една поточна линия е изключително сложен процес, изпипан до секунда.

Представете си, че на тази поточна линия се правят дълга и къса база на S-Class, Maybach, S-Class Coupe и Cabriolet. Колите вървят една след друга, а за всяка една работникът получа точната част. Няма забавяне, няма суматоха, всичко е супер спокойно и монотонно, но зад тази картина се крие технологичен и инженерен гений, който е организирал всичко това. Всяка година се подават около 1500 патента.

За да не страдат от монотонното монтиране на челното стъкло, облицовка на калниците, монтиране на вратите и т.н., и т.н., на всеки 1,30 – 2,00 ч работниците сменят работните си станции.

За производството на една S-Class са необходими около 15 000 части и 600 човекочаса.
За производството на една S-Class са необходими около 15 000 части и 600 човекочаса. Източник: Daimler

Самата поточна линия се извива като змия. Явно клиентите на S-Class знаят постулата на Хенри Форд, който изобретява конвейра. Той казва: „Ще направя вашия Model T във всеки цвят, стига да е черен.” Същото е и на поточната линия на S-Class. Тук-там се виждат и бели S-ки, но всичко останало е черно, макар моделът да се предлага в 12 цвята.

А за всяка една произведена S-Class са необходими около 15 000 части! Имате ли представа каква е дължината на кабелите във вашия автомобил? Въпросът е малко подвеждащ, тъй като това е променлива, но колкото по-модерен и скъп е той, толкова по-голяма е и тази дължина. В този случай: 5000 метра кабели! Това се налага от многото електроника, вградена в този автомобил.

А за производството на една S-класа са необходими 600 човекочаса. За този труд работниците получават възможността да закупят модел на Mercedes при отстъпка от 15 до 18%. Екскурзоводът отказва да ми даде тази цифра, но с мен е човек от „Силвър Стар”, който ми подсушва предполагаемия процент.

На поточната линия на S-Class работят 2100 човека, 30% от които са жени.
На поточната линия на S-Class работят 2100 човека, 30% от които са жени. Източник: Daimler

И ако си мислите, че S-Class е любимата лимузина на бизнесмените в България, то това важни с пълна сила за Китай. Половината от S-класите потеглят към Китай. Още по-интересен е случаят с Maybach. Цената на един такъв модел е грубо 300 000 евро. Защо, не знам, но влизайки в Китай, данъкът на този автомобил е 100%. Сметката е проста: става 600 000 евро. Въпреки това 8 от 10 Maybach-а потеглят за Китай, като средната възраст на шофьора на този автомобил в Поднебесната е 24 години!

Комунизмът вече не ми изглежда толкова лошо нещо. Особено след тези 30 години преход…

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Daimler спира развитието на ДВГ, за да се концентрира върху е-колите

Дизеловите двигатели са в пъти по-вредни от бензиновите

Е-колите са бъдещето в Европа, сега и клиентите трябва да го разберат

 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Любопитно Преди 30 минути

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Снимката е илюстративна

Гърция ще придобие 30 бойни хеликоптера Apache от САЩ

Свят Преди 31 минути

Очаква се първите контакти да бъдат направени следващата седмица на международното изложение на армията на САЩ AUSA във Вашингтон

.

Червен код в Гваделупа заради тропическата буря "Джери"

Свят Преди 1 час

Френските власти въведоха най-висока степен на опасност за карибския остров, очакват се проливни дъждове

,

Граничният пункт "Рафах" между Газа и Египет се очаква да бъде отворен на 14 октомври

Свят Преди 1 час

Служители на Мисията на Европейския съюз за съдействие по границите ще бъдат разположени там след спирането на огъня

Почина легендарен музикант

Почина легендарен музикант

Свят Преди 1 час

Басистът и автор на хитове като "Nights In White Satin" е починал неочаквано на 82-годишна възраст

Мина Илиева и Виолета Манчева са новите лица в Новините на NOVA

Мина Илиева и Виолета Манчева са новите лица в Новините на NOVA

Любопитно Преди 2 часа

Те ще водят информационни емисии от 13-ти октомври

,

Доц. Борислав Цеков в Телеграфно подкастът: Рубио и Ванс се борят да наследят Тръмп в Белия дом

Любопитно Преди 2 часа

Доц. Борислав Цеков е най-изявеният изследовател на Тръмп в България

.

Зам.-шефът на ЦСМПВ д-р Мартин Малчев пред Телеграфно подкастът: Спасихме живот за 4 минути

Любопитно Преди 2 часа

Най-малкият пациент в хеликоптера е 3 месечно бебе, което интубирахме, а в кариерата ми – недоносено 700 грама

,

С военни почести: Погребаха граничния полицай, загинал при наводнението в Елените

България Преди 2 часа

Само преди месец Стефан Иванов подал молба за пенсиониране

Софийският съд сложи край: БПСЦ отива към ликвидация

Софийският съд сложи край: БПСЦ отива към ликвидация

България Преди 2 часа

Решението на Апелативния съд е окончателно и не подлежи на по-нататъшно обжалване

,

Израелската армия завърши първата фаза от изтеглянето си от Газа

Свят Преди 3 часа

Това поставя началото на 72-часовия срок за освобождаване на заложниците

Първи думи от САЩ, след като Нобела за мир не отиде при Тръмп

Първи думи от САЩ, след като Нобела за мир не отиде при Тръмп

Свят Преди 3 часа

Говорителят на Белия дом, Стивън Чунг смята, че комитетът е поставил „политиката над мира“

Желязков в "Елените": Държавата осигурява вода и започва обследване на реката

Желязков в "Елените": Държавата осигурява вода и започва обследване на реката

България Преди 3 часа

Бедственото положение в района се удължава с още 7 дни

а

72-годишен мъж е ограбен и заплашен с нож в Ямболско

България Преди 3 часа

Още същия ден са установени и задържани 48-годишен мъж и 37-годишна жена, съпричастни към деянието

Внимание, шофьори: Промени в движението по АМ „Струма“

Внимание, шофьори: Промени в движението по АМ „Струма“

България Преди 3 часа

От събота (11 октомври) до 17 октомври включително, движението в участък от трасето ще бъде временно пренасочено

Краен срок: Остават 15 работни дни за подаване на заявления за помощ за отопление

Краен срок: Остават 15 работни дни за подаване на заявления за помощ за отопление

България Преди 3 часа

Месечният размер на помощта е 121,34 лв., което прави общо 606,70 лв. за петмесечния период от 1 ноември 2025 г. до 31 март 2026 г.