Иконата: Историята на легендарния Mercedes 300 SL
Mercedes-Benz 300 SL   
Източник: Mercedes-Benz

Е дин от най-красивите автомобили в света и може би най-известният сред всички модели на Mercedes-Benz влезе в историята под името Gullwing. Вероятно ще се изненадате да разберете, че в началото никой не е искал да направи 300 SL. Връщаме се в началото на тази впечатляваща история.

Към славните дни на моторния спорт

Всичко започва да се обръща в началото на 50-те години. След като се възстановява леко от последствията от Втората световна война, Mercedes-Benz решава, че е време да се потопи отново в света на моторните спортове. В навечерието на войната на съперничеството между „сребърните стрели“ и Audi (по онова време Auto Union) се гледа като на най-впечатляващото и вълнуващо събитие в европейските състезания.

Сега обаче мащабите са несъвместими с предвоенните. Състезателната кола трябва да бъде направена с много ограничени ресурси, използвайки възможно най-много серийни компоненти.

За донор е избран големият, солиден и консервативен седан от серия 300 (W186). Нямайки нищо общо с концепцията за спорт, автомобилът въплъщава европейските идеи за здравина, комфорт и надеждност от началото на 50-те години. Мощна рама, дебели панели на каросерията, нискофорсиран, но неразрушим двигател и, като черешката на тортата, собствено тегло от около 1800 кг.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), пилотиран от Джон Купър Фич и Курт Гесл в Mille Miglia през 1955 г.
Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), пилотиран от Джон Купър Фич и Курт Гесл в Mille Miglia през 1955 г. Източник: Mercedes-Benz

Изглежда невъзможно да се създаде нещо бързо, леко и спортно на базата на този благороден тежък камион. Въпреки това, бъдещият Mercedes-Benz 300 SL (между другото, тук трябва да декодираме индекса на модела: S от Sport, L от Leicht, „лек“) заимства двигателя, окачването и трансмисия от серийния донор, а също така спирачната система и скоростната кутия.

Състезателна клетка

Редовият шестцилиндров 3-литров двигател на 300 развива само 115 к.с. Като част от проста модернизация, двигателят е оборудван с три карбуратора, допълнителен разпределителен вал и преработен всмукателен колектор. Резултатът е увеличение на мощността до 175 к.с., но нищо особено. А бъдещият състезателен Mercedes-Benz трябва да се бори с такива автомобили като 12-цилиндровото Ferrari 250 S (230 к.с.) и 3,4-литровия Jaguar C-Тype (от 205 к.с.)...

Колата изисква интензивно намаляване на теглото. Тогава брилянтният дизайнер Рудолф Уленхаут, авторът на известния предвоенен състезателен Mercedes W125 и W154, се спира на пространствена рама. Основата на 300SL е сложна рама, изработена от много заварени тръби. Към тази лека (самата рама тежеше само около 80 кг, а собственото тегло на автомобила в крайна сметка е 1060 кг) и изненадващо твърда конструкция са прикрепени алуминиеви панели на каросерията, на които е дадена най-рационализираната форма с помощта на аеродинамичен тунел. Коефициентът на съпротивление е само 0,25. Дори по днешните стандарти, това е прекрасен резултат!

Mercedes-Benz 300 SL (W 194) в 24 часа на Льо Ман през 1952 г.
Mercedes-Benz 300 SL (W 194) в „24 часа на Льо Ман” през 1952 г. Източник: Mercedes-Benz

Цялата конструкция има един сериозен недостатък - високи прагове. Сложният дизайн на заварените тръби просто не позволява монтирането на конвенционални шарнирни врати. Тогава Уленхаут и неговият инженерен екип се потапят в състезателния правилник. Установяват, че нито един официален документ не забранява монтирането на врати, които се отварят нагоре. Така Mercedes-Benz 300 SL получава отварящи се нагоре врати, от които идва и прякорът „Gullwing“.

Повторният дебют

Трудно е да се повярва, но на екипа на Уленхаут му трябват само девет месеца, за да завърши всичко – от получаването на задачата до подготовката на колата за старт. През март 1952 г. състезателният 300 SL (W 194) е представен на пресата. И още през май триото "чайки" от заводския отбор на Mercedes-Benz се подготвя за старт в Mille Miglia.

Състезателният Mercedes-Benz 300 SL (W 194),състезателният спортен прототип  Mercedes-Benz 300 SL Hobel (W 194 II) и Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198)
Състезателният Mercedes-Benz 300 SL (W 194),състезателният спортен прототип Mercedes-Benz 300 SL “Hobel” (W 194 II) и Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) Източник: Mercedes-Benz

Може да изглежда странно днес, но Алфред Нойбауер, спортният директор на отбора, е много скептичен относно шансовете на своите пилоти. Отличен по отношение на аеродинамиката и много лек, 300 SL със 175 к.с. все още е твърде слаб като мощност на фона на заводското Ferrari. Но съмненията относно конкурентоспособността на новите сребърни стрели са напразни.

Да, Mercedes-Benz така и не печели състезанието, но на правите участъци SL уверено дърпа на по-мощните, но по-тежки Ferrari. Освен това екипът на Карл Клинг е начело дълго време и само 6-минутен питстоп малко преди финала (механиците не успяват да сменят колелото) го лишава от заслужената победа.

Победата отива при Джовани Брако с 12-цилиндрово Ferrari 250S, но дебютното представяне на Mercedes ужасява съперниците. Месец и половина по-късно в Льо Ман, най-лошите страхове в Маранело и Ковънтри се потвърждават. С отлично представяне по отношение на състезателната тактика, пилотите на бързия и надежден Mercedes-Benz заемат първите две места в генералното класиране. И това от първия опит!

Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198)
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198) Източник: Mercedes-Benz

След това следва феноменално успешно състезание на „Нюрбургринг” - квартетът на Mercedes окупира първите четири позиции, а в края на сезона 300SL показва, че скоростта и надеждността му струват много и в известното Carrera Panamericana, спечелено от екипажа Карл Клинг/Ханс Кленк. Като се прибави и триумфът в Гран При на Швейцария, 300 SL постига четири победи в пет състезания през първия си сезон!

На този фон решението на ръководството на Mercedes-Benz да се откаже от програмата през 1953 г. изглежда изненадващо. Но състезателният отдел решава да съсредоточи всичките си усилия върху създаването на нова кола за F1 и силно чувствителният 300 SL му се отрежда участта да чака пенсия в автомобилните музеи.

 

Човек с планове

В Щутгарт никой дори не се помисли за създаване на шосейна версия на 300 SL. И това вероятно нямаше да се случи, ако не беше предвидливостта и упоритостта на американския бизнесмен Максимилиан Хофман. Всъщност Макс, както просто го наричат познатите, е роден в Австрия. В младостта си той обича автомобилните състезания, известен е като добър пилот, но най-важното е, че по време на кариерата си печели добри връзки в автомобилния свят. След анексирането на Австрия от нацистка Германия Хофман се мести първо във Франция, а оттам в Съединените щати, където след войната се озовава в бизнеса с продажба на автомобили.

Преценката на Максимилиан е правилна. Американският пазар винаги е оставал доста затворен за европейските марки. Ето защо, за богатите клиенти, които искат да се открояват от тълпата и да карат не Cadillac и Lincoln, а модели от известни италиански, френски и немски марки, услугите на Хофман са наложителни. Подновявайки стари контакти, Макс става първият дилър в Щатите за Alfa Romeo, BMW, Porsche, Lancia, Jaguar и Mercedes-Benz. Нещо повече, мнението на Хофман се чуваше по върховете, а усетът му за бизнес е смятан за легендарен.

Прочетете още любопитни подробности от историята на един от най-впечатляващите автомобили на CarMarket.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Комисиите в НС продължават разглеждането на Бюджет 2026

Комисиите в НС продължават разглеждането на Бюджет 2026

България Преди 13 минути

Проектозаконът вече премина през първо четене в Комисията по финанси

Петима туристи загинаха по време на снежна буря в Чили

Петима туристи загинаха по време на снежна буря в Чили

Свят Преди 18 минути

Трагедията се разиграла в националния парк "Торес дел Пайне" в Патагония

,

Възможно ли е да се живее до 150 години?

Любопитно Преди 27 минути

Благодарение на напредъка в медицината през 20-ти век, средната продължителност на живота се е увеличила с 30 години

Как да се лекувате в чужбина: Пълен наръчник от НЗОК

Как да се лекувате в чужбина: Пълен наръчник от НЗОК

България Преди 29 минути

Какви са условията и процедурите за това

Съучастничката на Джефри Епстийн живее в разкош в затвора

Съучастничката на Джефри Епстийн живее в разкош в затвора

Свят Преди 7 часа

Висш служител на затвора дори се е оплакал, че е „лакей на Максуел“

Сачева призова за законодателни промени за коледните добавки

Сачева призова за законодателни промени за коледните добавки

България Преди 8 часа

Сачева: Има възможност да се направи справедливо разпределение на средствата

<p>Федоров: Най-трудната ситуация от старта на войната</p>

Запорожие е в най-трудната ситуация от началото на войната в Украйна

Свят Преди 8 часа

Федоров: С армията обсъдихме въпроса как трябва да действаме

Конгресът в САЩ одобри отварянето на досиетата "Епстийн"

Конгресът в САЩ одобри отварянето на досиетата "Епстийн"

Свят Преди 8 часа

Тръмп вече заяви, че ще подпише законопроекта

Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Тръмп се срещна с принца на Саудитска Арабия, обяви 600 млрд. долара инвестиции

Свят Преди 9 часа

Тръмп обяви, че саудитският престолонаследник не е знаел нищо за убийството на Хашоги

Банкоматите спират за часове в Новогодишната нощ

Банкоматите спират за часове в Новогодишната нощ

България Преди 9 часа

Доц. Джеймс Йоловски обясни, че ще има кратко технологично прекъсване заради еврото

Криза в Сърбия, утроиха вноса на горива

Криза в Сърбия, утроиха вноса на горива

Свят Преди 10 часа

САЩ осем пъти отлагаха пълния ембарго режим

НАТО тества нова защита, за да отблъсне Русия

НАТО тества нова защита, за да отблъсне Русия

Свят Преди 11 часа

Разполагането на системата „Пчелояд“ е част от спешните усилия на НАТО да укрепи източния си фланг

Украйна удари Русия с американски ракети

Украйна удари Русия с американски ракети

Свят Преди 11 часа

Това е първи, официално потвърден, украински удар с предоставени от САЩ ракети в Русия

Разкриха мрежа за фалшиви новини в България

Разкриха мрежа за фалшиви новини в България

България Преди 11 часа

Документът е посветен на използването на ТикТок на Балканите

Проверка разкри огромни нарушения по Черноморието

Проверка разкри огромни нарушения по Черноморието

България Преди 12 часа

Масово застрояване върху речни легла и дерета

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в  Европа

Разбиха руска престъпна мрежа, пращала бомби в Европа

Свят Преди 13 часа

Действията са били организирани и координирани от руски граждани