П рез 2024 г. прекарах един ден на сръбската писта „Навак“ зад волана на Hyundai Ioniq 5, което тогава ми даде правото спокойно да заявя: „този електромобил е без аналог в момента сред електромобилите, защото предлага онова, което другите EV-та не могат: емоция.“
Емоция и душа, каквито повечето от другите електрички нямат. Година и два месеца по-късно ще извадя от цитата уточнението „в момента“, защото ситуацията се промени. На Фестивала на скоростта в Гудууд корейската марка представи Hyundai Ioniq 6 N: втората изцяло електрическа машина на спорната дивизия N. И не, това няма да е братоубийствена война, това е още едно средство компанията да привлече нови клиенти към своята кауза.
Защото, на първо място двата автомобила са много различни като дизайн, ценово също няма да са много близо един до друг (вероятно). И макар основната част от технологията да е споделена, Ioniq 6 N е почерпил опит от първообраза, за да изчисти още повече някои настройки, които правят модела много по-силно фокусиран върху изживяванията на писта.
Това в никой случай не означава, че 6 N не е пригоден за ежедневна употреба, напротив, просто е по-добре пригоден за пистата от 5 N.

Затова дизайнерите са насочили усилия върху оптимизиране на формите и линиите на колата в посока на максимална динамика и представяне. Като дизайн отпред веднага изпъкват пикселните супер тънки фарове. Предният лип спойлер е маркиран с оранжев кант, а зад масивната решетка е монтирана активна клапа, която да оптимизира въздушния поток при различни скорости, както и да вкарва повече въздух за охлаждане на предния електромотор.
Който не е разбрал до момента, да, тук говорим за електромобил. Задвижването му е познатото, идващо от два електромотора. Предният е с 166 kW, задният със 282 kW, системната мощност е „едва“ 609 к.с. и 740 Нм. За 10 секунди обаче на ваше разположение е функцията N Grin Boost, която вдига мощността до 650 „коня“ и 770 Нм. Ще продължа техническата част, казвайки, че батерията също е с непроменен капацитет от 84 kWh, но 800-волтовата архитектура на Hyundai позволява тази батерия да се зарежда от 10 до 80% за само 18 секунди, ако може да впрегнете цялата мощност за зареждане, възлизаща на 350 kW.

Ето и отговор на големия въпрос: колко може да мине? Не много, предвид голямата батерия: до 469 км. Ще кажете: ауу, ма това много малко. Няма да сгрешите, ако извадите всичко друго от контекста. А контекстът е, че тази кола може и би нашляпала (на светофара или пистата) неколкократно по-скъпи от нея представители на M GmbH или AMG.
Може да го направи в права линия, защото ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,2 секунди (на кола с дължина 4935 мм), а на писта – защото имаме изцяло преработена геометрия на окачването и ново шаси, подобрена система N e-Shift (виртуална смяна на предавки), осигуряваща по-малка загуба на мощност. В багажника има и напречни опори, които подсилват здравината на усукване. Двата спойлера са взаимно допълващи се (като прозвища също: патешка опашка и лебедова шия), като към визуалното излъчване на автомобила добавят и 60 кг притискаща сила при 200 км/ч.

Джантите отново са аеродинамични, но цолажът е свален до 20 (от 21 при 5 N). Гумите са Pirelli P-Zero 5, специално разработени за Ioniq 6 N, зад които се виждат 4-бутален спирачен апарат отпред за 400-милиметровия спирачен диск, отзад е еднобутален, а диаметърът е 360 мм.
Благодарение на снижения център на тежестта, а също и променения страничен наклон на колелата, Ioniq 6 N предлага по-голяма стабилност при висока скорост и по-добро сцепление в завоите – качества, които го правят универсален както за улицата, така и за пистата.

Още по-високо ниво на динамика осигуряват новите електронно управлявани амортисьори със сензори за хода на колелата (stroke sensing). Интеграцията на тези сензори позволява широк диапазон от настройки на амортисьорите, в зависимост от условията на шофиране – от ежедневни пътувания до екстремни пистови сесии.
Няма да се спирам на всички режими, защото са прекалено много, ще маркирам само новостите. Една от тях е оптимизираната системата N Active Sound+, която добавя динамично аудио измерение към шофирането. Водачите могат да избират между различни звукови режими, съобразени с настроението или конкретния стил на шофиране – от „Ignition“, вдъхновен от моторния спорт, през „Evolution“, който носи духа на електрическите прототипи от миналото, до футуристичния „Lightspeed“ със sci-fi нюанс. Всеки режим предлага различно и ангажиращо звуково изживяване.

Още едно ключово нововъведение е N e-Shift – система за управление на предавките, вдъхновена от състезателните автомобили. Тя симулира къси предавателни числа, каквито се използват в моторните спортове и по този начин засилва усещането за отзивчивост и свързаност между водача и автомобила.
Изживяването се допълва и от N Drift Optimizer – функция, която осигурява прецизен контрол върху поведението на автомобила при дрифт. Тук вече инженерите са добавили цели десет възможности за настройка на този режим, за да улеснят (най-общо казано) дрифтирането с 6 N, защото при 5 N се изискват специални умения.