0

Ако някога сте искали да намалите разхода си на гориво и вредностите, изпускани от колата ви, никога досега не е имало по-добро предлагане на модели, сред които да се избира.

Независимо дали става дума за напълно безвредния електромобил или за ефикасно работещ модерен бензинов мотор, пазарът просто ви разглезва с избора си.

И дори ви шашва, защото всяка горивна модификация - бензинова, дизелова или хибридна ви мами с плюсовете си, без обаче да разкрива, като всяка хвалена стока проблемите си.

Затова ако търсите нов автомобил, добре е да прецените плюсовете и минусите на всеки различен тип, особено при хибридите, съветва "Автопрес 2001".

За

Хибридите днес са най-известните и приети "зелени" автомобили в света и по-голямата част от тяхната слава идва от изключително популярния модел на "Тойота" - "Приус".

Този автомобил се продава вече повече от десет години на световните пазари, включително и у нас. Навремето изглеждаше особен, но доста ефикасен куриоз, но днес вече е име на цяла фамилия от четири модела, които са и сред най-икономичните предложения на пазара.

Това е и най-голямото предимство въобще на хибридните коли.

Те се карат на бензин, но електродобавката в движението им помага да харчат по-малко, а оттам да се намалят експлоатационните разходи и отделяните вредности.

Разход от 5-6 литра на 100 км път е норма за хибридите, а най-добрите модели регистрират и още по-прилични стойности - 3-4 литра. Е, покупката им обаче е по-скъпа.

Това, че са икономични, е безпорно, но имат и други плюсове - сред главните е тяхната благонадеждност. Технологията под капака им изглежда като някакъв комплициран кошмар, но има редица примери за изминаването на повече от половин милион километра без каквито и да било проблеми.

От "Тойота" ентусиазирано съобщават, че имат много по-малко рекламации при хибридните си модели, отколкото при конвенционалните.

Не по-малко приятно е лекото им управление. Повечето са автоматици, няма придърпвания при смяната на предавките както при механичните кутии, а и работят тихо.

Освен това има хибридни модели почти за всякакъв бюджет на купувача. Дали ще си вземете "Хонда Инсайт" или "Тойота Приус" за под $20 000 (в Щатите, обаче) или "Порше Кайен" хибрид за над $80 000, зависи от вас.

Против

Не всичко обаче е толкова розово около хибридните автомобили. Вече отбелязахме по-високата им цена в сравнение със съпоставим конвенционален модел.

Ако целта ви е да похарчите колкото се може по-малко при дилърите на дадена марка, то хибридът не е за вас. Нов хибриден автомобил не може да се намери по никакъв начин на цена под 18 000 долара, докато за тези пари могат да се открият доста прилични и икономични конвенционални нови модели. Да не говорим, че цената направо ескалира при хибридните варианти на премиум марките.

Следващият минус идва малко неочаквано в зоната на личния имидж. Хибридите вече нямат онази слава, която имаха в началото - може би защото вече много производители ги имат в моделните си линии. Днес да кажеш "Карам хибрид" не е кой знае какво.

Някои шофьори пък все още смята хибридите за непълноценни автомобили.

Преди да направите решителната крачка на покупката, би трябвало и да погледнете дали пък колата наистина ще ви върши работа в някои от ежедневните ви дейности.

По принцип при хибридите има по-малко място за багаж, отколкото при аналогичен конвенционален модел, защото производителят все пак трябва някъде да намери място за голямата батерия на колата.

За увлечените ентусиасти на хибридите пък развитието им през десетилетието, откакто са на пазара, не е достатъчно интензивно, а предлагането не е адекватно по цени и класове с това при класическите модели.

При ниските бюджети добър пример е "Хонда CR-Z", но след нея по стълбичката на цените трябва да се направи доста осезателен скок към по-мощните и далеч по-скъпи модели като "Лексъс GS 450h F-Sport", БМВ 5-Серия ActiveHybrid или "Инфинити M" Hybrid.

Не на последно място трябва да се отбележи, че редица от водещите автопроизводители с не толкова напреднала хибридна технология, инвестират сериозни средства за развитие на конвенционалните мотори и постигат напоследък впечатляващи резултати по отношение на горивната икономичност и вредните емисии в отработилите газове, което, комбинирано с по-ниските цени на продуктите им е сериозен коз срещу хибридите на пазара.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@