10

П раговете, които ЕС прие за намаляване на вредните емисии СО2 през 2025 и 2030 г. подтикнаха европейските производители към единствения възможен изход: масово производство на е-коли.

Няма съмнение, че движението с електромобил оставя по-малък CO2 отпечатък спрямо автомобил с най-добрия двигател с вътрешно горене, тъй като ефикасността на конфигурацията електромотор-батерия е около три пъти по-висока от тази на нормална бензинова кола, както и два пъти по-добра от последното поколение на хибридния Toyota Prius.

Но, в крайна сметка, почти всичко се свежда до вида на електроенергията, с която се зареждат е-колите. Най-екоцелесъобразно е това в Норвегия, Швеция и Франция, благодарение на ВЕЦ и АЕЦ съответно.

Другият важен аспект в тази връзка е вида електроенергия, използвана при производството на пакетите батерии за е-колите. Не едно и две проучвания твърдят, че производството на батерии консумира толкова много енергия, че е необходимо въпросният е-автомобил да измине огромен километраж, за да оправдае определението „зелен”.

Последното проучване по темата идва от Университета на Лиеж, Белгия, а изводите са на професор Дамиен Ернст, разпространени за пръв път от телевизионно шоу и след това от местния вестник HLN. Изводите на професора са най-негативните до момента.

Използвайки средния параметър за отделяни емисии CO2 от европейската електропреносна мрежа, Ернст заключава, че електрически автомобил, произведен в Европа и използващ батерия с капацитет 60kWh, трябва да измине около 700 000 км, за да може да стане „по-зелен от среден бензинов автомобил”. Ернст уточнява, че ако токът се добива изцяло от възобновяеми енергийни източници, пробегът ще е само 30 000 км, за да се „нулират” изразходваните емисии CO2.

Историята предизвика сериозен спор в Белгия доколко изчисленията на Ернст са точни. Учени контрираха, че цифрата би трябвало да е около 350 000 км, докато професори от Delft University of Technology смятат, че са нужни „само” 80 000 км, за да се нулират вредните емисии.

Това далеч не е първото подобно проучване, няма и да е последното, но определено предизвика сериозен отзвук с твърдените на Ернст. Преди година International Council on Clean Transportation разпространи задълбочен доклад по същата тема. Той обобщи 10 различни проучвания, касаещи производството на батерии в света, всяко едно от които прави своите изчисления за отделяните емисии CO2 в този процес.

Резултатите варират от 50 кг CO2/kWh до 200 кг CO2/kWh, дори и по-високи. ICCT използва средна стойност от 175 кг, за да изчисли, че производството на батерия ще добави 35 г CO2/км към ефикасността на електромобил през целия му жизнен цикъл, приемайки, че батерията ще издържи 150 000 км. 

Докладът на ICCT сравнява също Nissan Leaf с батерия 30 kWh и Peugeot 208 1,6 BlueHDi. Заключението е, че Nissan има относително скромно преимущество от 30% в ежедневието.

До подобно заключение през 2017 г. стига и IVL Swedish Environmental Research Institute, заявявайки, че е-автомобил с батерия с капацитет 100 kWh – произведена с ток, добиван с между 50-70% изкопаеми горива – отделя между 15 до 20 тона CO2, преди още да се завърти някое от колелата на е-колата.

Не случайно производителите се стремят да създадат производство, което да е щадящо за природата, за да може техните продукти да носят без притеснение определението зелен автомобил.

Такъв пример е наскоро модернизираният завод на Audi край Брюксел, където ще се произвежда новият E-tron. Заводът разполага с 11 300 кв. м соларни панели, които генерират 95% от нужното му електричество. За отопление на завода се използва биогаз.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Китайците може да залеят света с употребявани автомобили

Топ 10 на най-продаваните автомобили в историята

В Германия откриха първия „електрически” аутобан

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 10
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

10 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Каракачанов с информация за състоянието на Борисов

Каракачанов с информация за състоянието на Борисов

Теми в развитие Преди 5 минути

Вчера премиерът съобщи, че е дал положителна проба за коронавирус и остава в домашна изолация

Още един депутат от БСП е с коронавирус

Още един депутат от БСП е с коронавирус

Теми в развитие Преди 15 минути

Иван Димов Иванов сам обяви това във Facebook профила си

Познайте откъде са тези известни цитати

Познайте откъде са тези известни цитати

Любопитно Преди 1 час

Проверете знанията си

<p>Кога да очакваме първия сняг</p>

Кога да очакваме първия сняг

България Преди 1 час

Вижте прогнозата на синоптикът от НИМХ Красимир Стоев

Ще предаде ли Калин своя приятел Борис в „Братя”?

Ще предаде ли Калин своя приятел Борис в „Братя”?

Любопитно Преди 2 часа

Не пропускайте криминалната драма всеки делничен ден от 22:30 ч. по NOVA

САЩ със закон за защита от космическите процеси

САЩ със закон за защита от космическите процеси

Технологии Преди 2 часа

Агенциите ще трябва да разработят технологии, които да предвиждат и предпазват от опасното "време"

Гергана Малкоданска

Гери Малкоданска: Вирусът удря слабите места

Теми в развитие Преди 2 часа

Синоптикът на NOVA описа сблъсъка си с COVID-19

Влак прегази жена край Плевен

Влак прегази жена край Плевен

България Преди 2 часа

Направените проби за алкохол на машиниста и помощника на влака са отрицателни

Шефът на кабинета на Тръмп: Няма да контролираме ковид - 19

Шефът на кабинета на Тръмп: Няма да контролираме ковид - 19

Теми в развитие Преди 2 часа

Тръмп: Дори и без ваксините, обръщаме кривата

Вучич пожела бързо оздравяване на Бойко Борисов

Вучич пожела бързо оздравяване на Бойко Борисов

Теми в развитие Преди 2 часа

"Скъпи приятелю, ще победиш", написа сръбският президент в официалния си профил в Twitter

<p>Адв. Марковски: Държавата да раздава маски на хората</p>

Адв. Марковски: Държавата да раздава маски на хората

Теми в развитие Преди 2 часа

Според закона е нужно те да бъдат закупени със средства от държавния бюджет

<p>Спешна помощ: За София са нужни 80 екипа, има само 20</p>

Спешна помощ: За София са нужни 80 екипа, има само 20

Теми в развитие Преди 3 часа

Говорителят на Центъра за спешна медицинска помощ Катя Сунгарска заяви: „Работим в пълна бойна готовност”

Пощенска марка върху тоалетна хартия дава ценни указания за COVID-19

Пощенска марка върху тоалетна хартия дава ценни указания за COVID-19

Любопитно Преди 3 часа

Една пощенска марка в Австрия дава ценни указания за коронавируса. Тя може да намери и друго приложение при нужда

Председателят на БЛС: Плановите операции не трябва да се забраняват

Председателят на БЛС: Плановите операции не трябва да се забраняват

Теми в развитие Преди 4 часа

Притесняваме се, че пациентите с други заболявания ще останат недиагностицирани и лекувани със закъснение, отбеляза д-р Иван Маджаров

До 20 градуса днес, какво ще е времето през новата седмица

До 20 градуса днес, какво ще е времето през новата седмица

България Преди 6 часа

Преди обяд на отделни места в низините и котловините ще има мъгла

Архив

Умна покривка разпознава храна и предмети на масата

Технологии Преди 6 часа

Тя може да напомня на човек да си вземе телефона, когато си тръгва