Идва ли краят на нефта?
Източник: iStock
25

Н якога понятието peak oil беше много модерно. Учени, активисти, консултанти и политици, включително и аз, се надпреварвахме да предсказваме края на нефта, който обаче все не идваше. Преди десетина година настъпи шистовата революция и идеята, че изведнъж нефтът на Земята ще се окаже недостатъчен за задоволяване на енергийните ни нужди, отече в канала на историята.

Днес мантрата е друга – същите хора, които очевидно сбъркаха преди, сега все повече говорят за peak oil demand. Идеята сега е, човечеството ще измисли такива енергийни технологии и обществени порядки, които ще доведат до спад на търсенето и вече няма да имаме нужда от нефт. Много хора смятат, че ударът, който мерките срещу коронавируса нанесоха на транспорта и потреблението на нефт, ще бъде смъртоносен и то никога няма да се възстанови на нивата от края на 2019 г. – а именно, 100 милиона барела дневно.

Този път аз не пея в хора. Защото работата ми през последните 13 г. ме научи да правя прогнози не на база желанията си, а на база процесите в реалния свят. Следните 10 причини ме карат да мисля, че съвсем скоро световното потребление на нефт отново ще надхвърли 100 млн. барела на ден и ще продължи да расте:

  • Коронавирусът нанесе поредния удар върху и без това недолюбвания обществен транспорт. Масовото внушение за ползата от „социално дистанциране“ ще доведе до избягване на близкия физически контакт с други хора. За голяма част от хората това значи слизане от автобуса и метрото и качване в личния автомобил. Прохождащото споделено използване на автомобили също може да пострада.
  • Горното значи, че веднага щом психозата от коронавируса отстъпи и хората започнат да харчат по-свободно, продажбите на лични автомобили ще експлоадират.
  • Електромобилите, на които най-много се разчита да ограничат потреблението на горива, все още представляват по-малко от 1% от личните превозни средства в света. А средната продължителност на живота на една кола надхвърля 15 г. Подмяната на автопарка ще отнеме десетилетия.
  • Въпросната подмяна съвсем не се ускорява толкова, колкото изглежда в новините и политическите обещания. Въпреки огромните субсидии и почти култовия им статус, продажбите на зареждащи се електромобили стагнираха на световно ниво още през 2019 г. Най-големите пазари, Китай и САЩ, отчетоха големи спадове през втората половина на годината. През 2020 г. ръст има само в задавените от стимули страни в Европа. Само такива като България отразяват пазарната реалност – без субсидии електромобили не се купуват.
  • Корабите и камионите никога не спряха напълно, защото без товарни превози съвременният свят не може да функционира. Ще пътуват все повече. Светът ще се върне към нормален живот и самолетите отново ще полетят. Летищата ще се препълнят, защото хората искат да прекарват време заедно, искат да откриват и опознават и имат мечти, които винаги ще преследват. Целият този транспорт поглъща огромни и ежегодно растящи количества горива. Замяната им с електричество все още е във фазата на  демонстрациите и няма как да достигне значим мащаб в обозримо бъдеще.
  • Нефтът е формата на енергия, която най-масово се добива, преработва, складира, транспортира и потребява на глобално ниво. Неслучайно, той формира около 67% от трансграничната търговия с енергия. Нефтът се явява както родител, така и дете на глобализацията – осигурява енергията за преноса на стоки по света, а ръстът на търговията пък е най-големият потребител за самия нефт.
  • Почти 50% от всичкия нефт днес все още се потребява в Северна Америка и Европа. Само че 90% от населението вече не живее там. Ръстът на потреблението в Китай, Индия и Югоизточна Азия е неудържим – говорим за скокове над 5% годишно, които няма изгледи да спрат.
  • А Субсахарска Африка даже още не се е включила в състезанието. Средният африканец потребява над 100 пъти по-малко нефт от средния американец. А Африка е над три пъти по-голяма от САЩ. Жителите й имат същите нужди, желания и мечти. Те ще ги гонят, а това практически значи използването на ужасно много нефт.  
  • Спирането на световната икономика по време на масовите локаути и карантини през март и април – корабите акостираха, самолетите се приземиха, автомобилите и камионите останаха паркирани – доведе до минимум на потреблението от 82 млн. барела на ден, тоест спад „само“ с 18% (виж. Фиг. 1 по-долу).
  • Последният факт е особено шокиращ за мен. Оказва се, че дори в състояние на почти пълен покой световната икономика потребява 80% от енергията, която й е нужна, когато лети напред. Това e много подобно на човешкото тяло, което използва около 70% от дневния си енергиен прием за поддържане на базовия си метаболизъм. Оказва се, че зависимостта ни от нефта надхвърля всичко, което някога съм си представял.
Световно производство и потребление на течни горива, Агенция за енергийна информация на САЩ, 2020 г.
Световно производство и потребление на течни горива, Агенция за енергийна информация на САЩ, 2020 г. Източник: sustainability.bg

Нефтът е кръвта на съвременната цивилизация. Може колкото си искаме да мечтаем, говорим и обсъждаме свят без нефт, но такъв скоро няма да видим.

Накрая ще направя и една по-дългосрочна прогноза: В един момент, вероятно около 2040 г., ръстът в потреблението на нефт наистина ще достигне своя връх и то бавно ще започне да намалява за сметка на други енергийни източници. „Убиецът“ на нефта обаче няма да бъдат ВЕИ, а природният газ. Защото светът преживява газова революция.

Коментари 25
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

25 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Apple преговаря с Google, за да използва Gemini в iPhone

Apple преговаря с Google, за да използва Gemini в iPhone

Технологии Преди 23 минути

Компанията обмисля да използва и ChatGPT на OpenAI

Снимката е илюстративна

Как купуват боеприпаси за Украйна от съюзници на Русия

Свят Преди 7 часа

Основен инициатор на сделката е малка Чехия

Затварят временно два участъка от АМ „Тракия”

Затварят временно два участъка от АМ „Тракия”

България Преди 9 часа

Агенция „Пътна инфраструктура“ се извинява на шофьорите

Борел: Това е най-голямото "открито гробище" в света

Борел: Това е най-голямото "открито гробище" в света

Свят Преди 9 часа

27-те държави членки на ЕС се затрудняват да намерят единен отговор на войната в Газа

„Като две капки вода: ФИНАЛЪТ“ – невиждано шоу на живо пред повече от 10 000 души

„Като две капки вода: ФИНАЛЪТ“ – невиждано шоу на живо пред повече от 10 000 души

Любопитно Преди 9 часа

Финалът на дванадесети сезон на предаването ще бъде на 13 май в „Арена София“

Там Путин загуби изборите

Там Путин загуби изборите

Свят Преди 11 часа

Даванков води с 44 процента, а Путин събира 7% от гласовете

50 украински пилоти на F-16 ще бъдат обучени в Румъния

50 украински пилоти на F-16 ще бъдат обучени в Румъния

Свят Преди 11 часа

Украинските пилоти се очаква да пристигнат на румънска земя през лятото

АТИ и КЗП се споразумяха да увеличат ползите за потребителите 

АТИ и КЗП се споразумяха да увеличат ползите за потребителите 

България Преди 12 часа

Потребителите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на индексация

Дъщеря на Брус Уилис и Деми Мур е диагностицирана с аутизъм

Дъщеря на Брус Уилис и Деми Мур е диагностицирана с аутизъм

Любопитно Преди 12 часа

30-годишната Талула Уилис е разбрала диагнозата си миналото лято

Плановете на САЩ за морски коридор в Газа са "безразсъдни"

Плановете на САЩ за морски коридор в Газа са "безразсъдни"

Свят Преди 12 часа

Създаването на морски коридор ще отнеме седмици и още десетина дни, посочват от Министерството на отбраната на САЩ

Дете почина на спортна площадка в Казанлък

Дете почина на спортна площадка в Казанлък

България Преди 12 часа

Съдебните медици потвърдиха, че няма данни за насилствена смърт

<p>&ldquo;От Газа не трябва да остане нищо&quot;&nbsp;</p>

“От Газа не трябва да остане нищо": Съдбата на ултраортодоксалните евреи

Свят Преди 13 часа

Светската общност в Израел смята за несправедливо ултраортодоксалните, които съставляват 13% от населението, да нямат военни задължения в страната

Желязков: България осъжда безмилостния руски терор

Желязков: България осъжда безмилостния руски терор

България Преди 13 часа

Желязков: Русия трябва да понесе пълна отговорност за всички свои престъпления в Украйна

Зов за помощ! Да помогнем на Иво в битката с тежката диагноза

Зов за помощ! Да помогнем на Иво в битката с тежката диагноза

България Преди 13 часа

Иво Димитров се бори с тежката диагноза „Първичен неходжкинов лимфом на ЦНС, едроклетъчен В тип“

България: Руските избиратели бяха лишени от правото на информиран избор

България: Руските избиратели бяха лишени от правото на информиран избор

България Преди 13 часа

България не признава резултатите от изборите, проведени в незаконно окупираните територии на Украйна

Новият графит на Банкси в Лондон отправя послание, свързано с околната среда (СНИМКИ)

Новият графит на Банкси в Лондон отправя послание, свързано с околната среда (СНИМКИ)

Свят Преди 13 часа

Художникът потвърди, че творбата в парк Финсбъри е негова