Твърдението, че оценките на учениците не винаги са обективни, съвсем не е без основание, но ако върху оценката влияе името на даден ученик, това вече звучи твърде странно. Точно това проличава от едно изследване на екип от германския университет в Олденбург с ръководител проф. Астрид Кайзер.
Така например, една и съща ученическа работа, подписана с имена като Максимилиан, Якоб или Симон, получава по-висока оценка, отколкото ако е дело на Кевин, Марвин или Седрик.
Обяснението на изследователите е, че първите три имена са много често срещани сред хора с по-нисък социален статус, което не може да се каже за вторите.
Проучването се базира върху изводи от предишна подобна работа през 2009 г., която доказала, че определени имена се асоциират с негативни предразсъдъци, а други - с позитивни.
За целта екипът на проф. Кайзер взел работите на 12 ученици, размножил ги на ксерокс и ги разпратил с молба за оценка на 200 учители.
Едни и същи работи били подписани с 2 различни имена и трябвало да бъдат оценени от двама учители независимо един от друг.
Когато изследователите получили оценените работи, констатирали разлики в зависимост от името на фиктивния ученик.
Работи, подписани с имена като Максимилиан, Якоб или Симон, винаги имали по-високи оценки, отколкото подписаните с Кевин или Манди, макар текстовете да били еднакви.
Установен бил и друг любопитен детайл.
Такива разлики се наблюдавали предимно при работите на момчета, например при Кевин и Максимилиан, а не и между Селин и Шарлот.
Това екипът обяснява с факта, че учителите имат повече предразсъдъци към момчетата, известни като палавници, отколкото към момичетата, които се свързват с спокойствие и послушание.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!