Европейският парламент окончателно одобри пакет "Мобилност", какво ще последва
Източник: iStock/Guliver Images
5

Е вропейският парламент прие окончателно на второ четене без никакви изменения пакет "Мобилност".

Политическото споразумение със Съвета беше постигнато в края на миналата година. 

България готова да атакува пакет „Мобилност“ в съда на ЕС

Всички внесени предложения за изменения баха отхвърлени. Новите правила налагат връщането у дома на водачите на всеки три или четири седмици.

Законопроектът бе гласуван късно снощи. Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Комисия на ЕП не прие поправките в пакета "Мобилност"

Въпреки многократно представяните аргументи от страна на т.нар. девет единомислещи държави членки (България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър, Естония) Европейският парламент и Съвета на ЕС взеха решението да ограничат достъпа до Единния вътрешен пазар за периферните държави членки. 

Консолидираното мнозинство в Европейския парламент за отхвърляне на предложените изменения е доказателство, че в тази мащабна реформа на транспортния сектор, за пореден път, идеята за правилно функциониране на Единия вътрешен пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи взети под внимание от гласуващите. 

Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична ситуация с COVID -19 не бяха счетени за съществени елементи в този преговорен процес, съобщиха днес от министерството на транспорта.

Европейският парламент потвърди позицията на първо четене на Съвета като прие правилата относно връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици, връщането на водача по местоживеене или в експлоатационния център на всеки 4 седмици, забраната за ползване на седмичната почивка на борда на превозното средство, прилагане на Директивата на командироване за транспортни операции, които нямат връзка с държавата по установяване.

Какво се договориха превозвачите и Борисов

Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване. 

Правилата относно командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на водача, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара (началото на 2022г.) 

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. Сроковете за оборудване на тежкотоварните превозни средства с ново поколение интелигенти тахографи са края на 2023 г., за преоборудването срокът е 2024 – 2025 г. (последно преоборудване) Въпреки мащабността на приетата реформа за сектора, Съветът на ЕС и Европейският парламент не пожелаха да подготвят всеобхватна детайлна оценка на въздействие за част от спорните разпоредби, да осигурят практическата им приложимост, както и постигнат необходимата яснота и правна сигурност за всяко европейско законодателство. 

Множество текстове предстоят да бъдат обект на разнородни интерпретации като свободата на право на избор на водача относно мястото за ползване на почивката си и така необходимото спазване на основни свободи в ЕС като свободно движение на хора.

Предвидена да бъде контролирана от националния компетентен орган в държавата по установяване, практическата приложимост на тази разпоредба е под въпрос, поради липса на конкретика относно необходимите документи, които следва да бъдат представени за целта. 

Връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици ще доведе по увеличаване на броя празни курсове и неоправдано увеличаване на вредните емисии, което е в разрез със заложените цели в Зелената сделка. Направеното проучване от KPMG сочи, че задължителното връщане на камиона ще доведе до увеличаване на вредните емисии само от българския автомобилен парк с 0,8%, дневният трафик по границите ще се увеличи двойно, с последващо време за преминаване отговарящо средно на 33 часа. 

Сблъсък на върха на ЕС, Борисов коментира

Съзаконодателите не взеха под внимание и доклада на Европейската комисия относно липсата на около 320 000 охраняеми паркоместа по трансевропейската транспортна мрежа. Загубите за транспортния сектор от периферните държави членки се оценяват между 9% и 18% от доходите, което отговаря на 1-2% спад в БВП от процентното съотношение за сектора. В настоящата пандемия COVID-19 международният транспортен сектор за превоз на товари доказа, че е гръбнакът на Единния вътрешен пазар, а българските транспортни превозвачи днешните герои. 

България, както и групата единомислещи държави членки, ще продължат да ползват всички институционални механизми за защита на българския транспортен сектор, като в срок от два месеца от публикуването на законодателния акт в Официален вестник на ЕС ще внесе искане за анулиране на част от разпоредбите на Пакет мобилност 1

Редом с това българската страна ще продължи да настоява Комисията да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт, уверяват от българското транспортно министерство.

Коментари 5
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
Във форум: "Как се чистят петна от червено вино и черен хайвер???" Отговор: "Оставете ги като скъп спомен..."
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

10 000 лв. глоба за търговия с фалшиви зелени сертификати за COVID-19

10 000 лв. глоба за търговия с фалшиви зелени сертификати за COVID-19

България Преди 1 минута

50-годишният обвиняем от Хасково се призна за виновен и подписа споразумение с прокуратурата

Това са приоритетите на САЩ за България

Това са приоритетите на САЩ за България

България Преди 6 минути

Според Кенет Мертен ефективният преглед на инвестициите е полезен за всички страни

<p>Делото срещу Джулиан Асанж (ВИДЕО)</p>

Риск от смъртно наказание и дискриминация: Делото срещу Джулиан Асанж

Свят Преди 1 час

Асанж е прекарал пет години в британския затвор “Белмарш” с максимална сигурност

Руски военни кораби навлязоха в Червено море

Руски военни кораби навлязоха в Червено море

Свят Преди 1 час

Това става на фона на атаките от йеменските бойци хути срещу търговското корабоплаване

Бебе №2 на хоризонта: Лиа Мишел е бременна

Бебе №2 на хоризонта: Лиа Мишел е бременна

Любопитно Преди 1 час

Двамата вече имат син Евър, когото посрещнаха през август 2020 г. след доста трудна бременност

СОС прие бюджета на София за 2024 година

СОС прие бюджета на София за 2024 година

България Преди 1 час

"За" гласуваха 45 общински съветници, 15 бяха "против" предложения бюджет

Назначиха нов шеф на Агенция „Митници София”

Назначиха нов шеф на Агенция „Митници София”

България Преди 1 час

Постът заема Павел Манченко

Веселин Андреев - Head of AdOps and Programmatic Team в NetInfо

Privacy Sandbox: Голямата картина - как да оцелеем без бисквитки?

Любопитно Преди 1 час

Отговор на този въпрос ще даде Веселин Андреев, Head of AdOps and Programmatic Team в NetInfо

Костадинов: Най-хубавото е, че отиваме на избори, остава само да разберем кога

Костадинов: Най-хубавото е, че отиваме на избори, остава само да разберем кога

България Преди 1 час

Той определи като „лоша новина“, че не се знае как точно ще бъде съставен служебният кабинет

Трагедия в Кърджали: Родилка почина, бебето ѝ бе изродено мъртво

Трагедия в Кърджали: Родилка почина, бебето ѝ бе изродено мъртво

България Преди 1 час

По случая се извършва вътрешна проверка

Повторното явяване на матура да се заплаща, предлага МОН

Повторното явяване на матура да се заплаща, предлага МОН

България Преди 2 часа

До нея ще бъдат допускани зрелостници, които искат да повишат оценката си, за да кандидатстват във висше учебно заведение

Вестник „Мач Телеграф“ със специален подарък за футболните фенове на 29 март

Вестник „Мач Телеграф“ със специален подарък за футболните фенове на 29 март

Любопитно Преди 2 часа

През април очаквайте още изненади със спортното издание

НС прие да се увеличат граничните полицаи срещу нелегалната миграция

НС прие да се увеличат граничните полицаи срещу нелегалната миграция

България Преди 2 часа

Вносители на предложението са председателите на ПГ на ГЕРБ-СДС и ДПС Бойко Борисов и Делян Пеевски

Нинова: Действията на ИТН бяха абсолютно логични

Нинова: Действията на ИТН бяха абсолютно логични

България Преди 2 часа

Тя припомни, че от БСП публично са заявили, че не желаят третия мандат и президентът е взел предвид тази тяхна позиция

Ребел Уилсън разкри, че е загубила девствеността си на 35 години

Ребел Уилсън разкри, че е загубила девствеността си на 35 години

Любопитно Преди 2 часа

Актрисата си спомня как е избягвала темата като тийнейджър поради това, че е била „засрамена“

Започнаха срещите за служебен премиер при президента Радев

Започнаха срещите за служебен премиер при президента Радев

България Преди 2 часа

Държавният глава може да избира от ограничен списък, възможностите са девет