Европейският парламент окончателно одобри пакет "Мобилност", какво ще последва
Източник: iStock/Guliver Images
5

Е вропейският парламент прие окончателно на второ четене без никакви изменения пакет "Мобилност".

Политическото споразумение със Съвета беше постигнато в края на миналата година. 

България готова да атакува пакет „Мобилност“ в съда на ЕС

Всички внесени предложения за изменения баха отхвърлени. Новите правила налагат връщането у дома на водачите на всеки три или четири седмици.

Законопроектът бе гласуван късно снощи. Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Комисия на ЕП не прие поправките в пакета "Мобилност"

Въпреки многократно представяните аргументи от страна на т.нар. девет единомислещи държави членки (България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър, Естония) Европейският парламент и Съвета на ЕС взеха решението да ограничат достъпа до Единния вътрешен пазар за периферните държави членки. 

Консолидираното мнозинство в Европейския парламент за отхвърляне на предложените изменения е доказателство, че в тази мащабна реформа на транспортния сектор, за пореден път, идеята за правилно функциониране на Единия вътрешен пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи взети под внимание от гласуващите. 

Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична ситуация с COVID -19 не бяха счетени за съществени елементи в този преговорен процес, съобщиха днес от министерството на транспорта.

Европейският парламент потвърди позицията на първо четене на Съвета като прие правилата относно връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици, връщането на водача по местоживеене или в експлоатационния център на всеки 4 седмици, забраната за ползване на седмичната почивка на борда на превозното средство, прилагане на Директивата на командироване за транспортни операции, които нямат връзка с държавата по установяване.

Какво се договориха превозвачите и Борисов

Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване. 

Правилата относно командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на водача, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара (началото на 2022г.) 

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. Сроковете за оборудване на тежкотоварните превозни средства с ново поколение интелигенти тахографи са края на 2023 г., за преоборудването срокът е 2024 – 2025 г. (последно преоборудване) Въпреки мащабността на приетата реформа за сектора, Съветът на ЕС и Европейският парламент не пожелаха да подготвят всеобхватна детайлна оценка на въздействие за част от спорните разпоредби, да осигурят практическата им приложимост, както и постигнат необходимата яснота и правна сигурност за всяко европейско законодателство. 

Множество текстове предстоят да бъдат обект на разнородни интерпретации като свободата на право на избор на водача относно мястото за ползване на почивката си и така необходимото спазване на основни свободи в ЕС като свободно движение на хора.

Предвидена да бъде контролирана от националния компетентен орган в държавата по установяване, практическата приложимост на тази разпоредба е под въпрос, поради липса на конкретика относно необходимите документи, които следва да бъдат представени за целта. 

Връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици ще доведе по увеличаване на броя празни курсове и неоправдано увеличаване на вредните емисии, което е в разрез със заложените цели в Зелената сделка. Направеното проучване от KPMG сочи, че задължителното връщане на камиона ще доведе до увеличаване на вредните емисии само от българския автомобилен парк с 0,8%, дневният трафик по границите ще се увеличи двойно, с последващо време за преминаване отговарящо средно на 33 часа. 

Сблъсък на върха на ЕС, Борисов коментира

Съзаконодателите не взеха под внимание и доклада на Европейската комисия относно липсата на около 320 000 охраняеми паркоместа по трансевропейската транспортна мрежа. Загубите за транспортния сектор от периферните държави членки се оценяват между 9% и 18% от доходите, което отговаря на 1-2% спад в БВП от процентното съотношение за сектора. В настоящата пандемия COVID-19 международният транспортен сектор за превоз на товари доказа, че е гръбнакът на Единния вътрешен пазар, а българските транспортни превозвачи днешните герои. 

България, както и групата единомислещи държави членки, ще продължат да ползват всички институционални механизми за защита на българския транспортен сектор, като в срок от два месеца от публикуването на законодателния акт в Официален вестник на ЕС ще внесе искане за анулиране на част от разпоредбите на Пакет мобилност 1

Редом с това българската страна ще продължи да настоява Комисията да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт, уверяват от българското транспортно министерство.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 5
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Буяр Османи

Османи: Работи се по нов анекс към Договора за добросъседство

Свят Преди 42 минути

Македонският външен министър отбеляза, че по време на посещението му в София, са били обсъдени разликите

Турската лира се срина след Ердоган

Турската лира се срина след Ердоган

Свят Преди 1 час

Така пазарът реагира на думите на президента на Турция

<p>Как аспиринът помага при COVID-19</p>

Как аспиринът помага при COVID-19

Теми в развитие Преди 1 час

Какво казва ново проучване на гръцки учени

Жажда за справедливост в "Откраднат живот: Антитела"

Жажда за справедливост в "Откраднат живот: Антитела"

Любопитно Преди 2 часа

Честта и професионализмът на лекарите ще бъдат подложени на изпитание в предстоящите епизоди

Още един депутат от БСП е с коронавирус

Още един депутат от БСП е с коронавирус

Теми в развитие Преди 2 часа

Иван Димов Иванов сам обяви това във Facebook профила си

Тъмната страна на "зелената" енергия

Тъмната страна на "зелената" енергия

Свят Преди 3 часа

ВЕИ имат все по-голямо пряко въздействие върху природата

<p>Кога да очакваме първия сняг</p>

Кога да очакваме първия сняг

България Преди 3 часа

Вижте прогнозата на синоптикът от НИМХ Красимир Стоев

Ще предаде ли Калин своя приятел Борис в „Братя”?

Ще предаде ли Калин своя приятел Борис в „Братя”?

Любопитно Преди 4 часа

Не пропускайте криминалната драма всеки делничен ден от 22:30 ч. по NOVA

САЩ със закон за защита от космическите процеси

САЩ със закон за защита от космическите процеси

Технологии Преди 4 часа

Агенциите ще трябва да разработят технологии, които да предвиждат и предпазват от опасното "време"

Влак прегази жена край Плевен

Влак прегази жена край Плевен

България Преди 4 часа

Направените проби за алкохол на машиниста и помощника на влака са отрицателни

Гергана Малкоданска

Гери Малкоданска: Вирусът удря слабите места

Теми в развитие Преди 4 часа

Синоптикът на NOVA описа сблъсъка си с COVID-19

Шефът на кабинета на Тръмп: Няма да контролираме ковид - 19

Шефът на кабинета на Тръмп: Няма да контролираме ковид - 19

Теми в развитие Преди 4 часа

Тръмп: Дори и без ваксините, обръщаме кривата

Вучич пожела бързо оздравяване на Бойко Борисов

Вучич пожела бързо оздравяване на Бойко Борисов

Теми в развитие Преди 4 часа

"Скъпи приятелю, ще победиш", написа сръбският президент в официалния си профил в Twitter

<p>Спешна помощ: За София са нужни 80 екипа, има само 20</p>

Спешна помощ: За София са нужни 80 екипа, има само 20

Теми в развитие Преди 5 часа

Говорителят на Центъра за спешна медицинска помощ Катя Сунгарска заяви: „Работим в пълна бойна готовност”

Пощенска марка върху тоалетна хартия дава ценни указания за COVID-19

Пощенска марка върху тоалетна хартия дава ценни указания за COVID-19

Любопитно Преди 5 часа

Една пощенска марка в Австрия дава ценни указания за коронавируса. Тя може да намери и друго приложение при нужда