Европейският парламент окончателно одобри пакет "Мобилност", какво ще последва
Източник: iStock/Guliver Images
5

Е вропейският парламент прие окончателно на второ четене без никакви изменения пакет "Мобилност".

Политическото споразумение със Съвета беше постигнато в края на миналата година. 

България готова да атакува пакет „Мобилност“ в съда на ЕС

Всички внесени предложения за изменения баха отхвърлени. Новите правила налагат връщането у дома на водачите на всеки три или четири седмици.

Законопроектът бе гласуван късно снощи. Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици.

Комисия на ЕП не прие поправките в пакета "Мобилност"

Въпреки многократно представяните аргументи от страна на т.нар. девет единомислещи държави членки (България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Малта, Кипър, Естония) Европейският парламент и Съвета на ЕС взеха решението да ограничат достъпа до Единния вътрешен пазар за периферните държави членки. 

Консолидираното мнозинство в Европейския парламент за отхвърляне на предложените изменения е доказателство, че в тази мащабна реформа на транспортния сектор, за пореден път, идеята за правилно функциониране на Единия вътрешен пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи взети под внимание от гласуващите. 

Практическата недалновидност и неприложимост на част от разпоредбите, техният непропорционален и дискриминационен характер, както и настоящата пандемична ситуация с COVID -19 не бяха счетени за съществени елементи в този преговорен процес, съобщиха днес от министерството на транспорта.

Европейският парламент потвърди позицията на първо четене на Съвета като прие правилата относно връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици, връщането на водача по местоживеене или в експлоатационния център на всеки 4 седмици, забраната за ползване на седмичната почивка на борда на превозното средство, прилагане на Директивата на командироване за транспортни операции, които нямат връзка с държавата по установяване.

Какво се договориха превозвачите и Борисов

Правилата за командироване ще се прилагат за каботажните и трансграничните транспортни операции, с изключение на транзит, двустранните операции и двустранните операции с две допълнителни операции по товарене или разтоварване. 

Правилата относно командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на водача, ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара (началото на 2022г.) 

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. Сроковете за оборудване на тежкотоварните превозни средства с ново поколение интелигенти тахографи са края на 2023 г., за преоборудването срокът е 2024 – 2025 г. (последно преоборудване) Въпреки мащабността на приетата реформа за сектора, Съветът на ЕС и Европейският парламент не пожелаха да подготвят всеобхватна детайлна оценка на въздействие за част от спорните разпоредби, да осигурят практическата им приложимост, както и постигнат необходимата яснота и правна сигурност за всяко европейско законодателство. 

Множество текстове предстоят да бъдат обект на разнородни интерпретации като свободата на право на избор на водача относно мястото за ползване на почивката си и така необходимото спазване на основни свободи в ЕС като свободно движение на хора.

Предвидена да бъде контролирана от националния компетентен орган в държавата по установяване, практическата приложимост на тази разпоредба е под въпрос, поради липса на конкретика относно необходимите документи, които следва да бъдат представени за целта. 

Връщането на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици ще доведе по увеличаване на броя празни курсове и неоправдано увеличаване на вредните емисии, което е в разрез със заложените цели в Зелената сделка. Направеното проучване от KPMG сочи, че задължителното връщане на камиона ще доведе до увеличаване на вредните емисии само от българския автомобилен парк с 0,8%, дневният трафик по границите ще се увеличи двойно, с последващо време за преминаване отговарящо средно на 33 часа. 

Сблъсък на върха на ЕС, Борисов коментира

Съзаконодателите не взеха под внимание и доклада на Европейската комисия относно липсата на около 320 000 охраняеми паркоместа по трансевропейската транспортна мрежа. Загубите за транспортния сектор от периферните държави членки се оценяват между 9% и 18% от доходите, което отговаря на 1-2% спад в БВП от процентното съотношение за сектора. В настоящата пандемия COVID-19 международният транспортен сектор за превоз на товари доказа, че е гръбнакът на Единния вътрешен пазар, а българските транспортни превозвачи днешните герои. 

България, както и групата единомислещи държави членки, ще продължат да ползват всички институционални механизми за защита на българския транспортен сектор, като в срок от два месеца от публикуването на законодателния акт в Официален вестник на ЕС ще внесе искане за анулиране на част от разпоредбите на Пакет мобилност 1

Редом с това българската страна ще продължи да настоява Комисията да представи срочно оценка на въздействие за последиците от връщането на камиона всеки 8 седмици, както и прилагане на част от правилата на сухопътната част на комбинирания транспорт, уверяват от българското транспортно министерство.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 5
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

5 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Цените на хранителните стоки в света растат</p>

Цените на хранителните стоки в света растат

Свят Преди 7 часа

За това предупредиха от Организацията на храните и земеделието към Организацията на обединените нации (FAO)

<p>Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир</p>

Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир

Свят Преди 9 часа

В САЩ и днес има много хора, които смятат, че е било правилно да се хвърлят атомни бомби над Япония. Преди 75 години в Хирошима загинаха над 140 000 души

Новите устройства на Samsung

Samsung добави нови устройства към гамата Galaxy

Технологии Преди 10 часа

Сред тях е новият Note20 и сгъваемият Galaxy Z Fold2

Привърженици на партия „Възраждане” пред кабинета на главния прокурор в Съдебната палата

Лидерът на „Възраждане” занесе оставка на Гешев в Съдебната палата

България Преди 11 часа

Прокуратурата започна процедура за заличаване на партията заради „мъртви души” и куп нередности при учредяването на „Възраждане”

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

България Преди 11 часа

Предстои Министерство на здравеопазването да внесе Националната стратегия за психично здраве в Министерския съвет

<p>Гешев набеляза целите до края на годината</p>

Гешев набеляза целите до края на годината

България Преди 12 часа

Главният прокурор участва в заседание на Апелативната прокуратура в София

<p>Защо COVID-19 може да причини и косопад</p>

Защо COVID-19 може да причини и косопад

Теми в развитие Преди 12 часа

Няколко членове на „Survivor Corps”, групата във Фейсбук за хора, преборили COVID-19, наскоро се сблъскали с оплешивяване месеци след като са се възстановили

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Свят Преди 12 часа

Днес френският президент Еманюел Макрон пристигна в Бейрут и съобщи, че иска да организира международната помощ за Ливан

<p>Бейрут след експлозиите: най-чаровният квартал е в руини</p>

Бейрут след експлозиите: Чаровният квартал Мар Микаел е в руини

Свят Преди 13 часа

Кварталът с вековни традиционни къщи е сринат

Корнелия Нинова

БСП иска свикване на извънредно заседание на НС

България Преди 13 часа

Кирил Добрев е подал документи за участие в прекия избор за председател на БСП

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

България Преди 14 часа

Кабинетът продължава да изпълнява програмата си, обяви коалиционният партньор

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Теми в развитие Преди 15 часа

От тима уточняват, че те са поставени под карантина

Марияна Николова

Николова: Ще търсим друг хотел в Несебър за туристи под карантина

Теми в развитие Преди 15 часа

Заради пандемията България отчита 60% спад на международни туристи от началото на годината, каза още министърът на туризма

ЛиЛана

Пуснаха под домашен арест ЛиЛана

България Преди 16 часа

Това реши Специализираният апелативен съд

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

България Преди 17 часа

"Ние сме граждани, които не сме съгласни да излизат и да блокират кръстовищата от наше име", се казва в жалбата, внесена от Веселин Георгиев

"Аушвиц"

Нацистката надзирателка, която бе спасена от собствените си пленнички

Любопитно Преди 17 часа

Йохана Лангефелд била убедена националсоциалистка и доброволно поискала да работи в женските лагери на нацистите. И все пак не била като другите надзирателки. Ето нейната необикновена история: