Ако има стачка в системата на "Български държавни железници" (БДЖ), ще бъде осигурен алтернативен транспорт с автобуси.
Това съобщи транспортният министър Александър Цветков, цитиран от Агенция "Фокус".
Днес стачните комитети на БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще се срещнат с ръководството на компаниите.
От 10 до 11 ч. на 10 март ще спре движението на влаковете в цялата страна,
обявиха на пресконференция председателите на железничарските синдикати към КНСБ и КТ "Подкрепа". От 11 март всички влакове ще бъдат спрени от движение от 8 до 16 ч., предупреждават от стачните комитети.
Исканията на железничарите са за намаляване на съкращенията, предвидени в споразумението със Световната банка, като се търси поносим вариант, при който хората да се освободят по естествен начин.
Друго искане е за удължаване на срока, в който трябва да бъдат освободени част от служителите на БДЖ и НКЖИ. Третото искане е за инвестиции в железниците.
Според железничарските синдикати водените до момента преговори в НКЖИ и БДЖ, както и с екипите на министерствата на финансите и на транспорта не са довели до конкретни резултати.
Ако и утре не се постигне споразумение с ръководствата на двете компании, ефективните стачни действия ще продължават от 8 до 16 ч. всеки ден. Засега протестът е безсрочен, до подписване на удовлетворяващо ги споразумение, обявиха синдикалните лидери.
Над 80% от работещите в НКЖИ и над 73% от работещите в БДЖ са готови да участват в стачните действия, съобщиха те.
Министърът на транспорта изрази надежда, че стачка няма да има
Доста са сближени позициите и смятам, че имаме финални въпроси, които трябва да уточним, така че се надявам да бъде предотвратена стачката, заяви Александър цветков.
Според него става дума не толкова за социални ангажименти, колкото за такива по развитието на българските железници и инвестиционните ангажименти на държавата.
Няма да има 30% съкращения на служители на БДЖ,
увери министърът. Персоналът ще бъде намален за четиригодишен период с около 20%, или с по 5% на година.
Приоритетно ще се пенсионират навършилите възраст за това, без на тяхно място да бъдат назначавани нови хора, обясни Цветков. Ще бъде използвано и естественото текучеството като механизъм за намаляване на работещите, каза още той.
По думите на министър Цветков българската железница е на последно място по производителност в Европа.
Хората няма толкова да пострадат от липса на транспорт, колкото ще пострада железницата и самите железничари, смята той.
По думите му пропуснатите приходи от работата на железниците ще се отразят много сериозно на възможностите за плащането на заплатите им в момента. В момента плащанията са редовни, но при ефективна стачка това едва ли ще бъде възможно, каза Цветков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!