Д а живееш в туристическа страна не означава непременно, че можеш да прекараш приятно ваканцията си, защото задължително условие са парите.
Един от типичните примери е Хърватия, която през миналата година е посрещнала 10 млн. туристи.
Туристическият сектор в бившата югославска република дава 25% от БВП
Почиващите в страната обаче са предимно чужденци, а това води до постоянното увеличаване на цените. Оказва се, че за хърватите вече е почти невъзможно да прекарват ваканцията си в собствената си страна.
Това може да се чуе в хърватските курорти - множеството туристи по улиците говори на всякакви езици, но рядко на хърватски.
Страната разполага с 1700 км брегова ивица, 1200 острова и островчета, 300 защитени обекти и 6 природни парка.
Освен всички примамливи условия Хърватия предлагаше доскоро и много атрактивни цени. Нещата обаче се променят бързо, споделя Силвана Собол от бюрото за туризъм в Пореч.
"Става все по-скъпо, защото се опитваме да предлагаме луксозен туризъм. Посрещаме основно германци и италианци. Цените са високи, а хърватите имат по-малко пари", обяснява тя.
Само през изминалата година цените в курортите са се покачили с 30-40%
за хотелските услуги и недвижимите имоти и от 10 до 20% в баровете и ресторантите.
Колкото и парадоксално да е, за хърватите излиза по-евтино да отидат на курорт в Турция, защото туризмът там е насочен също към чужденците.
За изминалата година ръстът при туроператорите е бил 21% и те на драго сърце пренебрегват вътрешния пазар. През този сезон обаче се отчита 10-процентен спад и операторите отново обръщат повече внимание на почиващите от страната.
Проблемът е, че те разполагат с по-малко средства от германците, американците и дори от руснаците, които са преобладаващите гости по турските курорти.
Местните туристи харчат не повече от половината от сумите, които заделят чужденците
Освен това нощувката им излиза по-скъпо, отколкото на гостите от чужбина - разликата варира от 30 до 50% в зависимост от случаите.
От няколко години насам българското Черноморие се застроява усилено с хотели и луксозни вили с много екстри.
Така най-бързо развиващият се морски курорт "Свети Влас" с много добро съчетание на морски и планински природни дадености, се превърна в урбанистично селище.
Почти няма незастроена площ
Черноморският туризъм става все по-недостъпен за голяма част от българите. От това печелят чуждите туроператори.
Известно е обаче, че чуждестранните туристи, които посещават страната ни, не са от най-платежоспособните.
Хотелиерите обикновено отказват да разкрият на каква цена продават пакетите за почивка на международните туроператори, но не е трудно да се разбере, че цените за българи скачат многократно.
Заради високите цени в курортите летовниците от страната предпочитат по-малките черноморски селища
Другата алтернатива е на море в чужбина. Според националната статистика миналото лято 477 хил. българи са предпочели курортите на съседна Турция.
Тамошните хотелиери предлагат най-много промоции, които са по джоба на средния българин. Очаква се, че това лято тенденцията ще се повтори.
Други предпочитани дестинации са Гърция, Испания, Тунис
не само заради изгодните седмични пакети там, но и заради по-хубавото време.
Освен това мнозина се опитват да съчетаят една задгранична морска ваканция с културен туризъм, твърдят операторите.
За тези, които не се отказват от почивка в България, има селски къщи и малки хотелчета сред неповторимата природа на планините. Те могат да бъдат наети на прилични цени, но не са достатъчно рекламирани и популярни.
Възможността да се превърне лятната почивка в истински релаксираща ваканция може да се осъществи и в спа-центровете.
Според Българската асоциация по спа-туризъм над 70 хотела в страната предлагат модерни услуги. Повечето от тях обаче разчитат на заможни туристи.