К ак може да бъде адаптирано училището спрямо надарените деца. Този въпрос става все по-актуален.
В Германия интересен е опитът на начално училище, което позволява на надарените ученици да остават със своите приятели в класическата училищна система.
Това се случва в Кьолн. Системата включва засилени часове за свръхнадарените. Инициативата принадлежи на градските власти в Кьолн и е насочена към родителите на такива деца, които обаче не искат да ги пращат в специализирани учебни заведения.
Както всички и свръхнадарените деца имат нужда от условия на обучение, които да им позволяват пълното развиване на способностите им.
Тази препоръка на Съвета на Европа датира от 1994 г., но и днес за децата чудо е трудно да си намерят място в класическата училищна система.
На родителите на такива деца в Кьолн се предлага нова система, която включва начално училище със засилени часове за свръхнадарените.
Юлия Бернщайн преподава усилено писмено изразяване в това училище и споделя, специалисти в дадена област идват специално за да преподават на деца, които се отегчават в класовете на масовото училище.
Някои например предпочитат математиката и за тях идва преподавател математик от университета.
Първата и най-важна стъпка е
да се разпознаят свръхнадарените деца
но както се оказва, учителите не са подготвени за това. Има и друг проблем.
Много често преподавателите от университета не са се сблъсквали с подобни случаи и когато срещнат свръхнадарени деца, не го признават.
Това от своя страна води до фрустрация у родителите, у преподавателите и най-вече у децата, които могат да реагират с много тежки психологически проблеми или психосоматични реакции като главоболие.
Нерядко се стига до депресии, а в най-тежките случаи - до самоубийства. В училището в Кьолн свръхнадарените деца имат 2-3 часа седмично, в които прекарват заедно, а после се завръщат отново в своите класове.
Така те имат възможност да общуват с деца, които са на тяхното ниво на интелектулално развитие без обаче да се отделят от съучениците си.
В Холандия също търсят интересни решения за свръхнадарените деца. Действията се координират от Центъра за изследване на свръхнадарените деца, създаден през 1998.
Всяка година около 400 деца се консултират с този център. Те идват от цялата страна в малкото градче Наймехайм, за да споделят проблемите си.
Основното затруднение, което децата срещат, по думите на Вили Петерс, директор на центъра, е че
те не осъзнават потенциала си и нямат доверие в себе си
В помощ на децата работят седем психолози и педагози в рамките на тази засега единствена инициатива в страната.
Центърът за изследване на свръхнадарените деца се опитва да промени и отношенията към тях в училищата и редовно разговаря с преподавателите.
От центъра помагат за създаването на специализираните програми като например въвеждането на часове по философия още от началното училище.
У нас училищното образование не отговаря на нуждите на даровитите деца, а не са малко българските ученици, които
печелят медали на международни олимпиади
Ако училищната система предоставя условия децата да развиват талантите си, със сигурност медалите ще бъдат още повече.
Предстои министерството на образованието да стартира своя програма за финансиране на извънкласни дейности в училищата и това ще позволи да се откриват и развиват вече показали способности деца.
В момента надарените ученици в България могат да намерят ефективно обучение в съответствие с техните дарби в специализираните училища.
Добър шанс е за надарените деца да попаднат в някое от профилираните училища по математика, природни науки или по изкуствата, както и на добри учители.
Министерството на образоването започна да учредява награди за учители, изявени в откриването и развитието на млади таланти. Повечето от тези учители преподават в специализираните училища.
В тях приемат ученици на 14-15 годишна възраст. В специалните училища
учениците работят и с учени от БАН, с университетски преподаватели
Спечелилите национални олимпиади придобиват веднага студентски права. Има десетокласници, които са приети за студенти, но те предпочитат студентството да почака.
Медалистите от международни състезания получават възможност да бъдат приети в няколко престижни университета.
Сред тях фигурират Харвард, Пристън, Кембридж и естествено някой от тях бива избран. Най-надарените обикновено напускат страната.
Необяснимо е как на фона на успехите, които имат български деца в областта на природоматематическите, хуманитарните науки и изкуствата често сами търсят пари за участията си международни изяви в чужбина.
Едногодишната правителствена стипендия, която се дава на доказани таланти е 150 лв.
Затова вече се създава една добра традиция - във финансирането и подготовката на млади български таланти се включват и неправителствени организации като Американска фондация за България и нейната програма "Подпомагане на средното образование в България", както и програма "Таланти" на фондация Еврика.
Фондациите организират летни школи за работа с изявени ученици.
Лятната селекция на "Европейски акценти" е подбор от най-интересните заглавия в рубриката на РФИ-България през годината. С нови теми тя се завръща през септември.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!