Е вропейският парламент (ЕП) прие днес на второ четене предложение за директива за основните принципи, които трябва да се спазват от летищните оператори при определяне на летищни такси.
С нея се цели да се попречи на някои летища в Европа да злоупотребяват с доминиращата си позиция на пазара и по този начин да се допринесе за хармоничното развитие на летищния сектор в Европа.
Директивата ще се прилага за летища с годишен трафик над 5 милиона пътници, съобщи пресцентърът на Европарламента, цитиран от БТА.
В момента ценообразуването на летищната инфраструктура се регулира на национално равнище чрез системи, които не винаги са оправдани, и предоставената за тях информация е незадоволителна.
Затова е необходимо е да се установи обща рамка за регулиране на основните характеристики на летищните такси и начина на тяхното определяне. Важността на предложението произтича от факта, че летищните такси представляват между 4 и 8 процента от оперативните разходи на въздушните превозвачи в ЕС.
Разпоредбите на директивата ще се прилагат за всяко летище в държава членка, чийто годишен трафик е не по-малко от 5 млн. превозени пътници, както и за летището с най-голям брой пътнически превози във всяка страна членка.
Първоначалното предложение на Комисията предвиждаше директивата
да обхваща летищата с трафик над 1 милион пътници, но в крайна
сметка Съветът прие позицията на ЕП за над 5 млн. пътници, с цел да се намали административната и бюрократична тежест над малките летища.
Летищата в България, които отговарят на тези условия, са в София, Варна и Бургас. Според данни от специализирани проучвания директивата ще обхване над 77 летища в ЕС след влизането си в сила през 2010 г.
Законодателното предложение определя няколко основни принципа, които трябва да се спазват от летищните оператори при определяне на летищните такси: недискриминация при прилагане на таксите, осигуряване на прозрачност, консултиране, както и установяване и периодично ревизиране на стандарти за качество.
По искане на депутатите определянето на летищните такси трябва да отчита и екологичните въпроси.
Таксите за предоставяне на услуги на инвалиди и пътници с намалена подвижност ще бъдат изключени от приложното поле на директивата и ще бъде публикуван списък на летищата, по отношение на които се прилага директивата.
Във всяка държава членка трябва да се създаде независим регулаторен орган, който да гарантира "безпристрастност на решенията и адекватно и ефективно прилагане на директивата".
Съветът пое официален писмен ангажимент да приеме измененията на ЕП на второ четене. Тези изменения към общата позиция се отнасят главно до предварителното финансиране на инвестициите в летищата.