На последния международен кинофестивал в Карлови Вари, Чехия, "Маймуни през зимата" спечели наградата за най-добър филм, единственото отличие в конкурсната програма "На изток от запад".

Пред българската публика филмът ще бъде представен през октомври.

В интервю за Петя Александрова от сп. "ЛИК" режисьорката Невена Андонова и нейна сестра, продуцентката Невена Андонова, дъщери на знаменития режисьор на "Козият рог" Методи Андонов, разказват за филма:

Петя Александрова: Филмът се състои от три истории, разделени във времето от по 20 години. Основата са разкази на Мария Станкова. Някъде историите се преплитат, а не са разказани последователно. Кое определи тази структура? Има ли градация и развитие от един сюжет в друг?

Милена Андонова: Структурата се определя от трите разказа, които избрах от общо седем на Мария Станкова. Просто не можех да преценя кой най-много ми харесва. Но тези три разказа съставляват три лица на едно и също нещо: Дона е мечтателката, Лукреция е амбициозната и Тана е с потенциал за майка. А структурата се определи по време на монтажа. Историите трябваше повече да се обединяват, отколкото да се разграничават. Съществува не градация, а преплитане, смесване - това, което едната героиня има, на другата не стига.

Невена Андонова: Непрекъснато надграждахме темата от една история в друга. Романтичната и като на ковьорче представа за мъжете при Дона и нежеланието й да приеме всичко, което й се случва, не я прави по-малко стойностна майка, отколкото всяка друга жена. Лукреция има повече спрямо Дона, но толкова се пренапъва и преиграва в своя реализъм, че просто унищожава не само възможността си за щастие, но и себе си. А Тана, която има абсолютно всичко, което другите две нямат - любов, внимание, пари, спокойствие и мъж до себе си, - си е направила планове и картинки за щастие, заради които е в състояние да унищожи едната си половина, за да оцелее другата. Фолкпевицата Бони в ролята на Дона

Главните героини са все жени, а една от основните теми е майчинството. Възможен е и феминистки прочит на филма.

М.: След като литературният източник е Мария Станкова като подател на основната енергия, при нея в разказите и в романите й това не може да се случи. Тя е като разярено същество, което със зъби и нокти се бори за нарушеното чувство за справедливост. "Филмът е женски, но не е феминистки", ни каза Ролан Холуей (американски критик, автор на книга за българското кино) на София Филм Фест. Според мен в него има много ирония и самокритика. Защото по природа на жената е дадена много власт да обгрижва около себе си: дали дете, мъж или друг, е без значение.

Н.: Филмът се занимава с нещата преди и след феминизма. С нагласи спрямо живота. Героините ни не се интересуват от извоюването на права. Различните времена не обясняват техните истории със социалния контекст, а тъкмо обратното - освобождават ги от него. Обяснението не е в ситуацията, а повече в теб самия. Например Тана е малко като богомолката, която изяжда мъжкия, след като той й осигури поколение. Самоиронията и самопознанието не е в посока "вижте колко сме чувствителни", а "вижте за какво става дума".

Филмът е просмукан от не-насилие - не само над човека, а и над съдбата. Това е част от християнството, но е в основата и на други ценностни системи. Какво е мястото на религиозното чувство?

Н.: Животът понякога ти предлага много повече не само в лошата, но и в хубавата посока. Въображението може да е по-бедно от онова, което животът ти поднася. Насилието над съдбата и плановете те прави нещастна, а ако си имала смелостта да видиш и да чуеш какво ти се случва, ще забележиш по-добрата възможност.

М.: За религиозното чувство - ние сме християни и това е религията, към която принадлежа, без да казвам, че я познавам. В нея въпросът за покаянието много ме занимава. Човек е това, което прави, но не като действие, а като онова, което допуска за себе си, за околните, за света. Когато успее да погледне нещата с тази любов, за която се говори в християнството, той черпи енергия и сила да живее този живот.

А мястото на символите ? като този в заглавието, като поезията, която героят на Валентин Танев рецитира, като светите места?

Н.: Тези свети места ги има, но това не е достатъчно, трябва да си отвориш очите и сърцето, за да чуваш. Лукреция така зловещо пострадва, защото се вслушва не в душата си и в онова, което божият свят й предлага, а в схемите си за живота. А Тана по-скоро външно изпълнява ритуалите на семействеността и така щастието й не може да е пълно.

М.: Тя не успява да изчака да й се случи.

Н.: Героините са представени с огромна любов и това ги прави ярки, от плът и кръв, успяваш да ги заобичаш, защото са слаби и грешни и търпят последствията.

Първите две истории са ситуирани конкретно - 60-те и 80-те със съответната социална система. Докато историята от 2001 година е някак извън социума. Защо?

Н.: Социалната система се проявява в ситуациите на живота. Но да се втурнеш да обясняваш всичко извън себе си ще те лиши от истинското обяснение. Българите сме склонни да се оправдаваме и да се оневиняваме от обстоятелствата, което всъщност не ни прави успешни и като социално поведение.

М.: Цикълът на действието през 20 години е символ: всяка една героиня би могла да бъде майка на другата.

Търсили ли сте различен стилистичен ключ към отделните истории?

М.: Това беше едно от най-трудните неща: обединяването на отделните истории, като всяка запазва различния си облик: и чисто визуално, и като характери. Много труден баланс, за който се борехме и в музиката (в началото си мислехме, че тя трябва да бъде различна).

Н.: Бягахме от всякаква назидателност и от едно-единствено чувство и усещане. Светът е доста по-шарен, не е образ и подобие на собствената ни нищета. Остарявайки, ние си го намаляваме.

М.: Може би само образът на Стефан Мавродиев е определено гад, но това е разказано от детето и никой не го вижда. Никой не е заклеймен, основното е стремежът да се разбере човекът, защото е слабо същество.

Как избирахте изпълнителите - между тях има актриси и непрофесионалисти, френски актьор от български произход (Сава Лолов), популярни лица като Вальо Танев в нов, драматичен образ.

М.: За ролята на Дона бях убедена, че трябва да е истинска циганка. Но видях снимката на Бони (фолк певица) в едно списание и си казах: ето това е тя. Тя дълго се криеше, защото мислеше, че е някакъв номер, но ни повярва. Другите две актриси избрахме чрез кастинг, за който ни помогна и асистентката ни Росица Обрешкова.

За мен беше предизвикателство да извадя Вальо Танев, когото съм гледала във всички спектакли, от ограничения му образ на зевзек. Той има голям актьорски потенциал. Стефан Мавродиев го взехме като единствения останал жив герой от "Козият рог" (в рамките на шегата). Също беше предизвикателство, защото Мавро е един много мек човек, а играе злодей.

Н.: При Лукреция и при Тана мъжките образи са важни и на моменти равностойни - те взаимно се определят. По сценарий французинът е англичанин, но като се спряхме на Сава Лолов, това определи и Диана Добрева за Лукреция, защото тя говори френски. При Дона решихме да компенсираме нейната натуралност буквално и преносно със силни актьори в епизодичните роли. За да се наместят лесно и да се запомнят само от две появявания: Асен Блатечки, Тончо Токмакчиев, Стефан Мавродиев, Филип Трифонов - за секунди да усетиш силно присъствие, каквито са те и в нейния живот. Знае се, че при дебютантки в главните роли е добре да се компенсира с имена в епизодичните - но не е само това. Диана Добрева в ролята на Лукреция

Как в наши дни се снима епоха - 60-те и 80-те?

Н.: Трудностите чисто продуцентски са да намериш хората, с които да го постигнеш - и това го дължим на помощта на художника Георги Тодоров-Жози и на изпълнителния продуцент Галя Тонева. Иначе като предварителна представа и образ, към който сме се стремили, не сме имали проблеми.

Например за първата новела се бяхме спрели на Факултето поради липса на опит и не си давахме сметка дали може да се изолира този шум и този живот, който си кипи там. Като продуцент мога да кажа, без да се хваля, защото заслугата не е моя, че в нашия филм не стои бедно, стъкмено. Епохите не са, както казва Галя Тонева, "слагаш ер малък в края на думата на една-две табели и вече си мислиш, че си в 30-те и си си свършил работата".

Какво е да си дебютант в игралното кино след толкова години работа в телевизия, документално кино и т.н. Какви са предимствата, защото трудностите са логични.

М.: Имаш натрупани неща, които искаш да реализираш. Киното е споделяне с другите, а по-късният дебют е повече неща за споделяне, за повече неща си си дал сметка.

Н.: Има две опции: едната е да те е страх, а другата е смело да излезеш от схемите, като тази да говориш повече за социалното, отколкото за личното. За мен е важно, че "Маймуни през зимата" е филм, който се занимава с лични истории, който е максимално близо до героите си не само в техните социални роли, а като човешко преживяване. За мен това е смелост - другото е по-лесно и банално


След наградата в Карлови Вари - а сега накъде?

М.: Наградата има огромно значение какво ще правим оттук нататък не само като признание, а като доказателство, че трябва да се работи по този начин. Всичките съмнения някак си отпадат и ти просто вярваш в начина, по който си тръгнал. Защото до този момент няма на какво друго да се опреш освен на себе си, на собственото си чувство. Тази награда дава едно "да" на този подход към работата.

Иначе имаме покани за много фестивали, дай боже и предложения за други проекти.

Н.: Една първа награда е прекрасно нещо, но все пак това е просто една награда, тя не значи кариера, дивни върхове. В Карлови Вари участват филми от цял свят и виждаш, че успешната стъпка за тях значи нещо и нещо следва след нея. Хубаво е да се говори за фестивали и за награди, защото в нашата мила родина всичко се излива и потъва като в пясък. Наистина започваш от нула всеки проект, ако ще да си Вендерс, но имаш нещо, на което да стъпиш, опит, едно получено вече "да", което не само ти, а и никой друг не забравя - партньори, участници... Това наистина би помогнало - не само на нас, а и на другите. Че има натрупване и не се самозабравяме от една награда (да си спомним още за "Мила от Марс", "Лейди Зи" или "Откраднати очи").

М.: Важна е не оценката добър или лош е филмът, а приносът, че ние всички правим кино, на което да се облягаме. Фактът, че два български филма на фестивал "А" категория взеха две престижни награди, означава, че имаме право да се възстанови професионалното говорене за българско кино.

– Скъпи, защо не ми говориш вече трети ден? – Не искам да те прекъсвам...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пътят към сърцето на жената: Съпругът на Селена Гомес разкри какво ястие ѝ готви всеки ден

Пътят към сърцето на жената: Съпругът на Селена Гомес разкри какво ястие ѝ готви всеки ден

Любопитно Преди 16 минути

Селена Гомес е известна с любовта си към необичайните вкусове

Пожар в Свиленград, изгоряха къщи и автомобили

Пожар в Свиленград, изгоряха къщи и автомобили

България Преди 19 минути

Междувременно друг голям пожар пламна в стърнища край село Белица

Откриха най-високия мост в света, предлага кафе и бънджи

Откриха най-високия мост в света, предлага кафе и бънджи

Свят Преди 24 минути

Рекордният мост съкращава времето за преминаване през каньона от два часа на две минути

Мишел Пфайфър

Мишел Пфайфър разкри, че вече е баба

Свят Преди 41 минути

„Бях много тиха за това и е... рай е. Просто е невероятно,“ сподели Пфайфър

<p>В битка с жилищната криза: Гърция активира &bdquo;призрачни&ldquo; имоти</p>

В битка с жилищната криза: Гърция активира „призрачни“ имоти

Свят Преди 43 минути

Според Асоциацията на брокерите на недвижими имоти в Атина и Атика, около 5000 жилища в столицата стоят затворени, голяма част от които са част от завещания, управлявани от различни фондации

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Русия печели милиарди от втечнен газ за ЕС

Свят Преди 52 минути

Компаниите от ЕС са сред най-големите клиенти на Yamal LNG

<p>Ако сте почитател на кето диетата - имаме лоши новини</p>

Проучване: Кето диетата носи скрити рискове за здравето

Свят Преди 59 минути

„Въпреки че кетогенната диета може да предотврати и лекува затлъстяването, тя причинява хиперлипидемия, хепатична стеатоза и глюкозна непоносимост"

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

КЕВР утвърди нова цена на природния газ

България Преди 1 час

Утвърдената цена е по-ниска от месечния индекс на международните газови борси

.

Селища, кръв и блокади: Защо Западният бряг е в центъра на конфликта

Свят Преди 1 час

Западният бряг неминуемо ще играе важна роля за всяко бъдещо решение на израелско-палестинския конфликт

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

Бивш военен осъди прокуратурата за 50 000 лева

България Преди 1 час

Петров е сред тримата висши офицери, които бяха съдени и оправдани за взривовете в поделението в Челопечене

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Смъртта на Джеймс Дийн: Истината за катастрофата, която отне живота на идола преди 70 години

Любопитно Преди 1 час

Джеймс Дийн умира на 30 септември 1955 г. на 24-годишна възраст

<p>MrBeast завърза мъж в горяща сграда за 500 000 долара</p>

MrBeast защити скандално видео: "Би ли рискувал живота си за 500 000 долара"

Свят Преди 1 час

"Отнасям се към безопасността по-сериозно, отколкото можете да си представите"

Китайка е осъдена за най-голямата кражба на криптовалута в света

Китайка е осъдена за най-голямата кражба на криптовалута в света

Свят Преди 1 час

Жимин Циен, известна още като Яди Джан, се призна за виновна в понеделник в Кралския съд на Саутуарк за незаконно придобиване и притежаване на криптовалутата

<p>Съдът отложи делото&nbsp;за фаталната катастрофа на Околовръстното шосе</p>

Съдът отложи делото срещу Димитър Любенов за фаталната катастрофа на Околовръстното шосе

България Преди 2 часа

Любенов е обвинен за катастрофата, при която загина френски гражданин

До края на годината Плевен трябва да остане само на нощен режим на водата

До края на годината Плевен трябва да остане само на нощен режим на водата

България Преди 2 часа

Водните количества, добивани от регионалните водоизточници в Долна Метрополия, като кладенци са удвоени

Китай с исторически пробив: Изпрати екипаж под ледената покривка на Арктика

Китай с исторически пробив: Изпрати екипаж под ледената покривка на Арктика

Свят Преди 2 часа

Едно от най-значимите постижения на мисията е използването на дълбоководната подводница „Джиаолун“