С 61 гласа "за", 87 "против" и 35 "въздържал се" Народното събрание отхвърли проекторешението за отмяна задължителния срок за пререгистрация на автомобилите, внесено от независимия депутат Минчо Христов.
В него се предвиждаше парламентът да накара Министерския съвет в 10-дневен срок да коригира решението си, като задължителната пререгистрация се отнася само до МПС, напускащи територията на България.
Според бившия народен представител от "Атака" пререгистрацията не е изискване на ЕС и правителството чрез медиите е направило опит да заблуди обществото.
Пререгистрацията има силен антисоциален ефект, защото ощетява с несправедлива финансова тежест в размер около 60 млн. лева, аргументира се още депутатът.
Собствениците веднъж са платили регистрацията и номерата на своя автомобил и е несправедливо да заплащат втори път същата услуга, обоснова се още Христов.
В становище на правната комисия обаче се казва, че не е в компетентността на Народното събрание да отменя поднормативен акт на Министерския съвет, защото в случая става въпрос за наредба, издадена от министъра на вътрешните работи.
Депутати от опозицията нарекоха "абсурден" аргумента, че с пререгистрацията собствениците на стари автомобили всъщност ще бъдат задължавани да сключат и застраховката "Гражданска отговорност".
Решението за пререгистрацията беше определено от опозицията и като "изключително непопулярно" и създаващо проблеми на много хора, които чакат с часове и дори с дни пред пунктовете на пътната полиция за пререгистрация, допълва БНР.
Именно като решение на този проблем комисията по транспорт и съобщения предложи да бъде препоръчано на МВР до 30 май т.г. да не се санкционират собствениците на МПС, които не са успели да променят регистрационните си табели до края на март, какъвто всъщност е срокът.
Председателят й Йордан Мирчев съобщи, че в момента МВР вече готви указания до КАТ за удължаване на срока за пререгистрацията.
От името на управляващото мнозинство председателят на парламентарната група на левицата Михаил Миков обяви, че от общо 3,3 млн. автомобила около 1,7 млн. са имали застраховки, а 1,3 млн. били преминали годишен технически преглед.
"От началото на годината бяха сменени регистрационните табели на 202 579 МПС, 38 148 бяха спрени и бракувани към днешна дата. Остават към 450 000 автомобила.
В тоя смисъл ние оценяваме това усилие за извършване на едно действие, което тече от 2000 г. (първият срок е заложен от 2000 г. и е записан 7-годишен срок за подмяна на регистрационните табели)", каза още депутатът.
Проблемът с пререгистрацията не засяга само присъединяването ни към ЕС, става дума за елементарен ред в държавата, за изправността на автомобилите и за безопасността по пътищата, подчерта още Миков.
На темата е посветено и уводното заглавие на в. "Сега": "Двоен тормоз за старите коли", обобщава в прегледа на печата РФИ-България (RFI.bg).
Срокът за новите номера няма да се удължи, а автомобилите над 12 г. ще минават преглед два пъти годиншно, гласи допълнителната информация - или както вестникът посочва: "Двойно притеснение за собствениците на стари автомобили".
"50 часа опашка за нови номера", възмущава се и "Стандарт". Толкова, че и повече чакат шофьорите пред КАТ, за да си сменят номерата на колите, разказва изданието и допълва: "Хората масово вземат болнични, защото срокът изтича на 31 март. 10 шофьори от Бургас бяха уволнени за отсъствия. Парламентът реши да обсъди удължаване на срока."
"Труд" също коментира под заглавие "Деветият кръг на КАТ": "Огромни опашки от автомобили се вият пред пунктовете на КАТ в цялата страна. Народът сменя номера. В Пловдив чакат ред по три денонощия - в колите спят, там ядат.
Изобщо тия дни собствениците на леки коли със стари номера са натикани в ад. Деветият кръг от него се намира в КАТ.
Случката е показателна за особеностите на българина и неговата родина - национален спорт е да гоним в последната секунда влак, който е насочен в погрешен коловоз от държавата. За цяла петилетка например КАТ не свърши нищо за ускоряване на пререгистрацията.
А можеха полицаите да направят насрещен график, с който да приемат коли според поредността на номерата и срещу такса по-ниска от стандартната. Изпуснеш ли го - тройна такса.
Ето как можеше да се избегне деветият кръг на КАТ. Затова полицаите да не се оправдават с политиците - опашки се образуват там, където се работи лошо", заключава изданието.
"24 часа" разширява темата: "Удар по сивия сектор в бензина". И уточнява: "Мерки срещу сивия сектор в търговията с горива са обсъждани вчера на среща между МВР, финансовото министерство и големите производители и търговци в петролния бизнес.
Сред набелязаните мерки били изграждането на онлайн връзка между бензиностанциите и данъчните, регистрацията на бензиностанциите и сертифицирането дали покриват всички изисквания за безопасна дейност.
Договорено било да има втора среща, на която да се определят срокове за въвеждане на мерките.
Проблемът бил изключително сериозен, тъй като от сивия сектор в бензина държавата губела близо 300 млн. лева годишно от неплатени мита, акцизи и ДДС", обяснява вестникът.