П равителствените самолети "Ту 154" и "Ми 8" не могат да летят без типов сертификат след март 2007 г., обяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев.
Изискването за типов сертификат е една от новите мерки в плана на правителството за изпълнение на изискванията на Брюксел.
Трябва да се намери най-евтиният начин, по който правителството да бъде обслужвано, обясни Мутафчиев. Той вече информирал премиера за проблема.
Работна група ще проучва какво е най-изгодното решение. Вариантите са да бъде купен нов правителствен самолет на изплащане или да бъде нает нов самолет.
Според Мутафчиев "Ту 154" и "Ми 8" могат да се продадат. Опит за продажба на "Ту 154" имаше през 2004 г., когато бе обявена цена от 1 млн. лв., но никой не прояви интерес към машината.
Ще се търсят и нови варианти за "Отряд 28", който управлява правителствения самолет. По думите на министъра той може да извършва и други полети - по поръчка, ВИП полети, чартърни полети, и да се получават повече приходи.
Авиоотрядът обслужва президента, председателя на Народното събрание и министър-председателя.
Кабинетът нае на лизинг от "България Еър" "Боинг 737-500" миналата година.
Всички самолети от типа на "Боинг", "Еърбъс", "Атия" и др. отговарят на стандартите и имат типов сертификат.
София ще поиска от ЕК да бъде удължен с три месеца срокът за изпълнение на изискванията за авиационна безопасност, посочени в последния мониторингов доклад, обяви още министърът на транспорта Петър Мутафчиев.
По думите му все още проблеми има в областта на селскостопанската авиация и на карго превозите, но не и с гражданското въздухоплаване, чийто административен капацитет обаче ще бъде подсилен.
Българската авиация трябва да реши 59 проблема, за да получи достъп до европейското въздушно пространство, обясни министър Мутафчиев.
Всички самолети, които не са в летателна годност, вече са отстранени от регистъра на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", каза още той. Ще се назначат още 18 човека в дирекцията.
При одита на ЕК са проверени "България Ер", "Хемус Ер", "Скорпион Ер", както и карго авиокомпании, учебни центрове и технически бази, уточни шефът на "Гражданска въздухоплавателна администрация" Георги Стоянов.
Единствено при карго превозвачите и селскостопанската авиация са възникнали проблеми с общо 22 самолета "Ан 12", "Ан 24" и "Ан 26", които не отговарят на изискванията на ЕС и нямат типов сертификат.
В момента се водят разговори и аз съм убеден, че срокът за издаване на такъв сертификат ще бъде удължен, каза Стоянов.
Той подчерта, че пътническите ни самолети са 100% сигурни и в българската гражданска авиация от 1 октомври т. г. няма нито един пътнически самолет от типа на "Ту 5", "Ту 3", "Як 40", които по думите му са вече в историята.
На 26 октомври предстои мониторинг на администрацията във въздухоплаването, която не е проверявана от май 2005 г., отбеляза транспортният министър.