Броят на заетите жени у нас е по-малък в сравнение с мъжете, които получават с 24% по-високи възнаграждения от нежния пол.
Само в държавните предприятия жените получават равна заплата с мъжете, когато заемат една и съща длъжност.
В България около 30% от предприемачите са жени.
Междувременно вчера Министерският съвет одобри проектозакона за бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за догодина.
Той ще насърчи договарянето на по-високи осигурителни прагове по икономически дейности и квалификационни групи професии.
Предвидено е броят на осигурените да се увеличи с над 60 000 души (без ангажираните в програмата "От социални помощи към осигуряване на заетост") и да се постигне по-добра събираемост на просрочените задължения чрез съвместни действия с данъчната администрация, по-високи наказателни лихви и по-строги санкции към некоректните осигурители.
Предлага се и повишаване на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 200 на 220 лв. и повишаване на максималния доход за всички осигурени лица на 1300 лв.
Запазва се общият размер на осигурителните вноски, като се променя съотношението работодател/осигурено лице - 70:30 от догодина.
Осигурителната вноска за фонд "Безработица" се намалява от 4% в момента на 3,5% догодина поради въвеждането на 0,5% вноска за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите".
Запазва се и размерът на вноската за допълнително задължително пенсионно осигуряване от 3% за всички, родени след 31 декември 1959 г.
По разходите за догодина се предвижда най-голям относителен дял да имат разходите за пенсии - 82,1% .
Средният месечен размер на пенсията ще бъде 133,14 лв.
Същевременно нараства субсидията, както и трансферът от бюджета за ДОО. Планира се 60 млн. лв. резерв за пенсионната реформа.
Трансферите от централния бюджет 2005 ще бъдат 462 801,4 хил. лв.
С тези средствата държавата реализира своите ангажименти по изплащането на пенсии за военна инвалидност, добавки към пенсиите на участниците и пострадалите във войните, както и на наследниците, получаващи пенсии за загинали в Отечествената война, добавки към пенсиите на репресирани лица, здравноосигурителни вноски за пенсионерите, трансфер на здравно-осигурителните вноски за деца до 18 г. и след това до завършване на средното им образование.
От 53 лв. на 60 лв. ще бъде увеличена социалната пенсия за старост и на всички свързани с нея минимални пенсии по действащите нормативи. Увеличението влиза в сила от 1 юни догодина. Индексирането на пенсиите е със 7% .
Обезщетението за отглеждане на малко дете и обезщетенията при безработица се запазват, съответно 120 лв. и от 80 до 140 лв. месечно.
Със законопроекта се предлагат и изменения в Кодекса за социално осигуряване.
Предвижда се да отпадне възможността за отпускане на пенсия за инвалидност поради общо заболяване на лица, които получават пенсия за осигурителен стаж и възраст, като се предлага разпоредбата да влезе в сила от 1 януари.
Изменението не засяга отпускането на пенсиите за трудова злополука и професионална болест, като се запазва и възможността по чл. 101 инвалидите със загубена работоспособност над 70% да получават и добавка в размер 25% от социалната пенсия за инвалидност, независимо от вида на получаваната пенсия.
За да бъде повишен контролът върху решенията на медицинската експертиза за отпускане на пенсиите за инвалидност, се създават медицински комисии към териториалните поделения на НОИ.
Тяхното решение се въвежда като задължително условие, за да се издаде разпореждане за отпускане на пенсия за инвалидност.
Ако комисията прецени, че решението на органите на медицинската експертиза е неправилно, ще може да се подава жалба до съответния компетентен орган за преразглеждане на решението.
В Кодекса за социално осигуряване се определят размерите на осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване и допълнителното задължително пенсионно осигуряване, като по този начин се създава стабилност в размерите им и възможност бизнесът в страната да планира разходите си за по-дълги периоди, тъй като вноските няма да се определят всяка година със Закона за бюджета на ДОО.
Освен това се регламентира определянето на вноската за трудова злополука и професионална болест въз основа на групи основни икономически дейности, тъй като при наличната информация това е единственият начин да се диференцира вноската.
Предвижда се понижаване на процента, с който се намаляват пенсиите, изплащани от Учителския пенсионен фонд, когато човек се пенсионира преди навършване на определената възраст.
Увеличава се добавката за отложено пенсиониране на учителите. Отпуснатите пенсии от Учителския пенсионен фонд ще бъдат преизчислени от 1 януари.
С една от промените се ограничава нарастването на максималната пенсия, тъй като ще се взима предвид максималния осигурителен доход за предходната календарна година.