"Отличникът на класа" - първата асоциация на повечето хора е "онзи с очилата, на първия чин до прозореца в ляво, дето пее в хора".
Всъщност мотивите да бъдеш най-добрия в училище могат да бъдат толкова различни, отбелязват специалистите. На характера и поведението на отличниците влияят в основни линии две неща: доколко лесно или трудно им се отдава учението и каква е причината да се стремят към шестиците.
Най-добрият в класа
Мотивация: Да бъдат първи във всичко.
В училище: Имат способности и живеят в режим на съревнование с всичко, което се движи. Състезателният им дух възпитават родителите и учителите.
Този модел отличници не могат да заспят спокойно, ако знаят, че в някаква област не са на първо място. Същевременно борбата ги ободрява и нахъсва. Имат малко приятели и много недоброжелатели.
След училище: Няма какво друго да се случи, освен да станат много добри професионалисти и да поразяват околните с бързото развитие на кариерата си.
Същевременно личният им живот дълго време остава неподреден, тъй като те са много взискателни не само към себе си, но и към околните. Целият им живот на практика минава в съревнования.
Зубрачът
Мотивация: Търпението и трудът ще бъдат възнаградени.
В училище: Това обикновено са най-незабележимите деца в училище. Те, като горните, също искат да бъдат първи във всичко, но на тях просто не им достигат способности. Решението е да полагат много усилия.
Обикновено се обграждат с определен кръг себеподобни, от който не излизат. Послушни и неконфликтни, в душата си те тайно завиждат на своите ярки и общителни съученици.
След училище: Съдбата на зубрача зависи от тщестлавието му. Ако е в достатъчно количество, той бавно, но сигурно ще стигне върха на стълбицата. Ако обаче самооценката му е силно занижена, ще успее да стане само един трудолюбив и отговорен служител.
Най-съобразителният
Мотивация: Да живее интересно.
В училище: Тези деца имат хиляди интереси и стотици приятели. Те са общителни и се интересуват от всичко. Схващат без проблем, пишат си домашното в междучасието, а шестиците не са най-главното за тях - главното е да живеят интересно.
Те охотно дават на другите да преписват от тях, спасяват класа като излизат по желание на дъската - и всичко това за да не им е скучно и да правят нещо.
След училище: Основният проблем на този тип отличници след училище е да решат какво искат да правят. Често те се хвърлят в различни начинания, но са неспособни да се установят в определена сфера на дейност.
Ако обаче открият занимание, което да им грабне вниманието и да не им омръзне след една година, могат да бъдат доволни от живота.
Подреденият
Мотивация: Редът е в основата на успеха.
В училище: Удивителен типаж - за него учението не е на първо място, то е важна съставна част от имиджа "всичко ми е наред".
За тях отличните оценки са толкова необходими, колкото и чистата дреха, добрата прическа, редът в стаята, подредените тетрадки и учебници. Ако нещо не е както трябва, те просто се чувстват некомфортно.
След училище: Този тип отличници стават идеалната аудитория на гланцираните списания. Устройват живота си подобно на къщичката на куклата Барби, където всичко е както трябва - идеална- работа, идеален съпруг, идеални деца.
Тези хора не търсят дълбоки душевни контакти - това изисква твърде много усилия. Важно е на повърхността всичко да изглежда перфектно.
Подмазвачът
Мотивация: Аз на тебе - ти на мене.
В училище: Това са тези, които винаги изтичват първи да избършат дъската, да донесат дневника, да услужат на учителката с химикал. Естествено затова съучениците им ги отбягват и мразят.
Отличниците подмазвачи обикновено са неуверени в себе си и малко разчитат на собствените си способности в учението.
След училище: Сценарият остава същия - те смятат, че да поддържат добри отношения с шефа е залог за тяхната безопасност и благополучие. Максимумът, който могат да постигнат, е да заместват в някои задължения началника, когато отсъства.
Интелектуалният лидер
Мотивация: Трябва да се държи на марката.
В училище: Тези деца бързо стават интелектуалният лидер на класа. За това обаче съвсем не е задължително да блестят по всички предмети - важно е да имат ерудиция и да смайват с разсъждения или информация, които съучениците им не са чували.
За тях е важен авторитетът сред останалите. Обикновено намират своята ниша в класа, като формират група от "свои" и поделят територията с "чуждите".
След училище: Най-голямото преимущество на този тип е, че знаят от деца с какво ще се занимават в живота. От тях излизат добри управленски кадри, грамотни професионалисти и често учени. Те също така бързо откриват партньор, с който създават стабилна връзка.
Разбира се би било нелепо да причисляваме всеки отличник директно към дадена категория. Но нерядко стратегията, която избираме в детството, за да постигнем желаното, оказва влияние върху живота ни като възрастни, предупреждават експертите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!