С ъдът на Европейските общности (Curia.Europa.eu)осъди Германия заради т.нар. "Закон Фолксваген", датиращ от 1960 г. Според магистратите той представлява нарушение на свободата на движение на капитали в Общия пазар и отблъсква чужди инвеститори да участват в немската компания.
Специалният закон не дава право на никой от акционерите да разполага с повече от 20% от гласовете, независимо че може да има по-голяма част от акциите на компанията. Същевременно решенията на Общото събрание могат да се взимат само при 80-процентно мнозинство.
Федералната република пък има право да назначи свои представител в надзорния съвет на компанията.
Акционер във "Фолксваген" е германската провинция Долна Саксония, която разполага с 20,3% от капитала. "Порше" пък има цели 31%.
Според някои коментатори "Порше" иска да получи пълен контрол върху "Фолксваген", затова решението на Европейския съд е всъщност в тяхна полза.
От "Порше" обаче скромно обявиха, че не са решили как да действат насетне. Въпреки това шефът на елитната компания Венделин Видекинг не крие, че тя е заинтересована да упражнява правото си на глас във "Фолксваген" в пълна степен.
"Законът Фолкваген" и друг път е бил източник на напрежение между Брюксел и Берлин, тъй като в Германия на него се гледа преди всичко като на средство за защита на местната икономика и работни места.
Оспорваният закон за "Фолксваген" е от 1960 г. По онова време Бундестагът решава държавното предприятие "Фолксваген" да бъде преобразувано в акционерно дружество, но без да бъде изцяло приватизирано, обяснява българската редакция на радио "Дойче веле".
Федералната република и провинция Долна Саксония получават по 20% от акциите, останалите 60% са продадени. Пет години по-късно федерацията продава своя дял, но Долна Саксония обаче продължава да държи дела си и досега, като освен това придаде законова рамка на своето влияние - именно чрез т.нар. "Закон Фолксваген".
Причината за тази законова привилегия е, че Долна Саксония, където се намират централата и няколко от заводите на концерна, е особено заинтересувана от "Фолксваген". Освен това дивидентите от 20-процентовия дял влизат в касата на провинцията.
Законът постановява, че никой друг притежател на акции - дори и да над 20% от тях, няма право на повече от 20% от гласовете в общото събрание. Той не може да получи и повече места в Надзорния съвет, в съответствие с дела си.
По този начин се ограничава влиянието на потенциални едри акционери. Тъкмо тук обаче се намеси Европейската комисия, която твърди, че тази постановка нарушава европейското законодателство.
Министър-председателят на Долна Саксония Кристиан Вулф е на друго мнение:
"Акциите на Фолксваген се продават по целия свят както всички други автомобилни акции. Нещо повече: по-голямата част от акциите се намират в чужбина. Така че фактите опровергават твърденията на Еврокомисията, че сме се опитвали да прогоним чуждестранните акционери."
Тези аргументи обаче не убедиха брюкселските функционери и през 2004 г. ЕК заведе дело пред Европейския съд. Въпросът придоби още по-голяма острота след като тази пролет "Порше" закупи нови акции от "Фолкваген" и делът му надхвърли 30%.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!