П илотите на испанската авиокомпания "Спанеър" не са изпълнявали препоръчана от самолетния конструктор "Боинг" маневра за проверка на сигурността в самолетите преди излитането и този пропуск може би е в основата на катастрофата с испанския самолет на летище "Барахас" в Мадрид на 20 август, пишат испанските вестници "Паис" и "Мундо", цитирани от БТА.
В първата версия на доклад на разследващата катастрофата комисия пише, че задкрилките, които се разгръщат в задната част на крилата на самолета в момента на излитането, не са били задействани, както е трябвало да бъде.
Тогава обаче в пилотската кабина е трябвало да се задейства аларма, която да информира пилотите за проблема. Тази аларма така и не се е
задействала.
Пилотите обаче е можело да се усъмнят, че с алармата ще има проблеми още преди излитането. Точно преди катастрофата самолетът е направил неуспешен опит за излитане, по време на който пилотите са установили дефект на температурна сонда.
Те са се върнали на терминала, за да бъде отстранен дефектът. Именно тогава е можело те да се усъмнят, че и алармата в пилотската кабина също ще даде дефект, защото тя и дефектиралата температурна сонда били управлявани от едно и също устройство.
Достатъчно е било пилотите просто да проверят дали алармата работи. Тази маневра се препоръчва от компанията "Боинг" към всички авиопревозвачи, които ползват самолети като този, който катастрофира в Мадрид.
Препоръката датира отпреди 20 години, когато на летището в Детройт самолет на "Боинг" претърпя инцидент.
Испанският превозвач "Спанеър" не изисква от пилотите си да спазват тази препоръка на "Боинг" и това може би е в основата на трагедията на летище "Барахас". В нея загинаха 154 души, сред които и една българка.
Катастрофиралият в Мадрид самолет е произведен от фирмата "Макдонъл Дъглас", погълната преди повече от 10 години от "Боинг".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!