Н ови разкрития компрометират системата за таксуване на реклами в интернет, които се появяват на страниците с резултати от търсене по ключови думи. Принципът "плати за клик", широко използван от сайтовете за търсене, е уязвим на измами.
Конкуренти, непочтени интернет издатели и платени "кликвачи" могат да обезсмислят инвестицията в реклама и да донесат сериозни загуби на компаниите, търсещи клиенти в интернет.
Онлайн магазин за бижута неотдавна стана жертва на подобна измама. Вместо от потенциални клиенти, кликове от платената реклама на DiamondHarmony.com в няколко сайта за търсене идвали от фалшиви източници, разкрива cNet.com.
Като резултат от манипулацията бижутерите DiamondHarmony.com са платили на вятъра около 17 хил. долара за период от над седем месеца. Това е близо 20% от бюджета на фирмата, разпределен между осем търсещи машини по 45-50 долара дневно.
Измамата станала явна, след като една от търсачките започнала да отчита прекомерно много кликове, без това да увеличи ни най-малко покупките на бижута от онлайн магазина.
Съотношението продажби/кликове през този канал тръгнало стремглаво надолу, за разлика от резултатите на останалите търсачки, включени в кампанията на "Даймънд хармъни.
Дори и аналитичният софтуер, инсталиран от е-магазина, не успял да открие източника на измамата.
Предполага се, че фалшификацията идва от партньорите на търсачката - издателски сайтове, които участват в системата на търсене и прибират процент за всеки генериран от тях клик върху платените връзки.
Именно този механизъм подбужда непочтени играчи в интернет да генерират умишлено кликове без никакъв шанс те да резултират в продажби за бизнеса, който на практика им плаща за измамата.
От технологична гледна точка фалшиви кликове могат да генерират както автоматични програми, така и хора, наети специално за тази цел. Мотиви за подобно деяние обаче, освен сайтовете партньори на търсачките, имат и конкурентите на рекламиращите.
Компании с един и същи бизнес често се конкурират за по-предно място на своите платени реклами, появяващи се в резултатите от търсене.
Ето защо дадена компания може да инициира кликове върху рекламата на своя конкурент, за да го отстрани временно от заеманата позиция (системата "плати за клик" обикновено се базира на някакъв предварително зададен бюджет дневно или месечно, който се консумира с всеки клик).
Друг онлайн търговец, лондонският "Аспинал" (AspinalOfLondon.com), който продава висококачествени кожени продукти, също е впримчен в клик измами. Фирмата харчи по 50 хил. долара всеки месец за интернет реклама.
Нейният собственик обаче установява, че е загубил 10 хил. долара за три месеца като резултат от фалшификации с кликове. Това "откритие" е станало възможно, след наемането на професионалисти по управление на схеми от типа "плати за клик".
Според изследване на eMarketer тази година пазарът на онлайн реклама ще достигне 16,7 млрд., като само платеното търсене се очаква да генерира 6,9 млрд. Проблемът с клик измамите обаче се тълкува различно от различните субекти в интернет.
Големите търсещи машини като Google и Yahoo! твърдят, че имат защитни механизми срещу манипулаторите. Рекламодателите от малкия бизнес, които са най-потърпевши от подобни машинации, пък смятат, че явлението е много по-мащабно, отколкото търсачките признават.
Според консултантската компания "Клик форенсикс" (ClickForensics.com) фалшивите кликове са около 14% от общите. Анализаторите са стигнали до този извод след проучване измежду над 1300 онлайн търговци.
Ситуацията се влошава от факта, че много от случаите на измами с кликове остават неразкрити. Технологичните решения, призвани да се справят с проблема, нито са безплатни, нито лесни - особено за малкия бизнес.
Най-доброто средство за разкриване дали има измама, или не е онлайн търговците да следят съотношението продажби/кликове - ако то има необичайно ниски стойности, е много вероятно някой да манипулира системата "плати за клик", посочват специалистите.